Dle Vašich slov můžete střední Jávu bez váhání považovat za
svůj druhý domov. Jakým domovem je Yogyakarta?
Rok jsem strávil na studiích ve středojavánské Surakartě, známé jako
Solo, sesterském městě Yogyi. Solo bylo tehdy domovem velice pohodovým
s oním charakteristickým duchem středně velkého města, kde tradičně
bývá příjemný cvrkot a kde se toho relativně dost děje po kulturní
stránce, ale v rozumných rozměrech a vzdálenostech, na rozdíl od
metropolí jako Jakarta nebo Bangkok, kde už se takřka nedá dýchat a
množství lidí a aut překročilo únosnou mez. Do Yogyi jsem pravidelně
jezdil za kamarády a uvolněnější, kosmopolitnější atmosférou, než
mělo bytostně javánské Solo.
Pouhých 30 km severně od Yogyakarty hrozí Gunung Merapi,
v češtině „Hora ohně“. Merapi patří mezi nejsledovanější sopky
světa, tzv. Decade Volcanoes, což jsou vulkány, které mají mimořádně
ničivý potenciál především díky tomu, že v jejich bezprostředním
okolí žijí desítky tisíc i miliony lidí. Jak se žije obyvatelům Yogye
s takovou hrozbou za zády? Byl jste na vrcholu Merapi?
Na samotném vrcholu Merapi
jsem bohužel nestál, ale několikrát jsem byl na jejím úbočí, kde jsem
zkázu, způsobenou erupcí v roce 2010 i těmi předchozími, viděl.
Nejhorší byl asi pohled na dům, ze kterého zbyla jen polovina, a v ní pár
kusů nábytku jako smutná připomínka, že tu žili ještě nedávno lidé.
Ještě smutnější byl pohled na tři ženy, které z lávové suti
vyhrabávali holýma rukama zbytky železa a všeho, co by se dalo zpeněžit.
I když tak normálně nečiním, dali jsme jim s kolegou nějaké peníze,
přestože po nás ničeho nežádaly. Řekl bych, že v samotném městě
kromě několika týdnů přímo po výbuchu, kdy byla Yogya zasypaná vrstvou
popela a bez roušky se nedalo vyjít na ulici, už dnes nikdo Merapi
„neřeší“. Lidé na jejích hustě osídlených svazích ovšem ano.
Někteří odsud navzdory nebezpečí odejít odmítají, ti kteří by chtěli,
zase často nemají na přelidněné Jávě kam jít.
Jaká jsou Vaše nejoblíbenější místa v Indonésii?
To bude asi dlouhý seznam. Už jste nastínil střední Jávu, z ní pak
konkrétně náhorní plošinu Dieng – a nádherná je i samotná cesta
k ní. Solo, Yogyu, hodně silný duchovní zážitek jsem prožíval na
sultánských hrobkách v Imogiri. Na východní Jávě mě nadchla sopka
Ijen – ta krajina je prostě čarokrásná, ovšem pohled na nosiče síry,
kteří za mizerný peníz snášejí do údolí třeba 90 kilo na zádech, to
je trochu silná káva. Ale přes tu dřinu a ubohé postavení jsou tihle
chlapíci velice milí a dýchá z nich jakási důstojnost. Naopak mě
vyděsil turistický ruch na sopce Bromo. Samozřejmě, člověk nemůže
nadávat na množství návštěvníků, když je jeden z nich, ale spíš mně
vadil neurvalý způsob, jak jsou zde turisté „organizováni“. Mimo Jávu
pak musím určitě zmínit západní Sumbu, která je hodně tradiční a lidé
jsou pohostinní takovým tím zemitým, přímočarým způsobem, kterým se
dost liší od kultivovaných Javánců. Nádherná je krajina a moře ve
velrybářské vesnici Lamalera na vzdáleném ostrově Lembata v Malých
Sundách, která je cílem mnoha filmařů a expedic, ale místní lidé mi
úplně nesedli, nebyli sice nepřátelští, takové jsem v Indonésii
nepotkal, ale jejich lhostejnost se dala krájet. Naopak horalové v Tanah
Toraja na Sulawesi nebo v okolí Bukitinggi v kraji Minangkabau na západní
Sumatře byli vždy fantastičtí. O krajině, tradiční architektuře a
zvycích ani nemluvím. Zvláštní místo má pak v mém srdci ostrov Siberut,
v jehož vnitrozemí jsem strávil v roce 2000 nějakých šest týdnů
s Josefem Formánkem, spisovatelem a zakladatelem časopisu Koktejl. Lákají
mě Moluky a Bandy, které jsem ještě nenavštívil, naopak zatím neplánuji
Kalimantan, kvůli zprávám ohledně odlesňování, myslím, že bych byl asi
už zklamán.
Tomáš Petrů s rektorem MUP prof. Michalem Klímou
Pokud to není příliš soukromé, jaký byl onen duchovní
zážitek na sultánských hrobkách v Imogiri?
Už ten samotný příchod, je tam asi 350 schodů, byl jsem s kamarádem a
také jsme je počítali a každý dospěl k jinému číslu. Potvrdila se
legenda, že se ty schody nedají spočítat. Poté nás navlékli do
tradičních javánských obleků včetně pokrývky hlavy a vstoupili jsme do
hrobky sultána Agunga, který vládl v první polovině 17. století.
Protože nás oba Jáva oslovuje, zůstali jsme tam sami v tichém pohroužení
a až mystickém napojení na energii místa, která je obrovská.
Co by neměl návštěvník Indonésie ve svém měsíčním
itineráři vynechat?
Během takto relativně krátké doby (z hlediska cestování po Indonésii je
to fakt krátká doba) je nutné si vybrat jednu oblast. Takže milovníci
divoké přírody i tradic by asi měli volit Sumatru nebo Sulawesi, tam je
navíc i super potápění a šnorchlování na Togianských ostrovech a na
severu na Bunakenu – zde však turismus rovněž překročil snesitelnou
formu. Mojí jednoznačnou volbou na měsíční cestu by ale byly Malé
Sundy – Nusatenggara. Cesta tam se dá logisticky ulehčit letem do Denpasaru
a odtamtud letecky dále na východní Flores např. do Maumere a pak se vracet
západním směrem po zemi a trajekty. Druhá, dobrodružnější alternativa je
letět do Tambolaky na západní Sumbě, projet na východ do Waingapu, pak
trajektem na Flores a dále zpět přes Sumbawu zpátky na Bali. Klasika je
Jáva + Bali, zde jsou sopky (Tangkuban Perahu, Merapi, Bromo, Ijen atd.),
kultura (Yogya, Solo) a chrámy (Borobudur, Prambanan, Sukuh, Cetho).
Jak se za poslední dekádu zhoršilo individuální cestování
Indonésií? Zmínil jste drsnou organizaci na sopce Bromo, já jsem před
dvěma lety poslouchal – chceš na sopku, musíš mít průvodce; vystoupím
z auta ve vesnici Sasaků a už je u mě místní určený průvodce a
vybírá peníze; chci taxi z letiště na Lomboku, pouze, když si koupím
voucher atd. Dokonce na Irian Jaya, jak mi vyprávěl profesor Vojtěch
Novotný, který vede přes deset let výzkumnou biologickou stanici na
Papui-Nové Guineji, jsou kmeny ochotné sehrát komukoli první kontakt
s civilizací…
Děsná je již samotná cesta na Bromo. Turisté si musí zaplatit u nějaké
indonéské agentury dvou či třídenní výlet, tj. dvakrát nocleh, dopravu
plus nějaké atrakce jako je výjezd džípem. Jenže agentura z Yogyakarty
turisty po deseti hodinách v autobusu předá místním v podstatě
mafiánům, kteří tam operují již desítky let, říká se jim premani. Ti
tam vše ovládají a cizinci jsou jim prakticky vydáni na milost a nemilost.
My jsme byli čtyři včetně dvou dětí, měli jsme zaplaceny tři jízdenky a
měli tedy mít tři místa a už nás cpali do busu, kde byla místa dvě.
Hádal jsem se s nimi a nakonec jsem ta tři místa uhájil za cenu u mě
nebývalé ostrosti. Celkově bych řekl, že jim nejvíce vadili právě
cestovatelé, kteří uměli jazyk a chtěli být aspoň trochu nezávislí,
právě jako já. Takže mi podsouvali, že mám držet ústa a krok, právě
jako ostatní, což opravdu nejsem ochoten přijmout, pokud mám pocit, že je
té manipulace a podfuků příliš. Protivné je i zavedení projížděk na
koni nahoře na Bromu v písečné pláni kolem kráterů. Koně totiž ten
prach ještě zvíří a místní pak s velkou slávou každému prodávají
masku přes obličej. Ty koně jsou tam samozřejmě jen proto, aby vydělávali
další peníze, vždyť za ně žádají 50 tisíc za kilometr svezení. Tak
to vypadá na exponovaných místech po celé Indonésii. Na Bromu se mi
rovněž nelíbilo to množství lidí, byl konec července, nejvyšší
turistická sezóna, to ovšem nemohu úplně kritizovat, já byl toho
součástí. Něco podobného se děje v Lovině na Bali během výletů za
delfíny. Zaplatíte docela slušné peníze a brzy ráno vyrážíte v loďce.
Jenže jede najednou až dvě stě lodí. Jakmile někdo zahlédne jediného
delfína, okamžitě tam všichni vyrazí, a když na pár vteřin nějakého
spatříte, už vám do výhledu vjede jiná loďka. Nemáte šanci
cokoli vidět.
Sopka Ijen – ta krajina je prostě čarokrásná
Je ten trend zřetelný? Ta organizace až přeorganizace a
zneužívání?
Je, je to v podstatě takový polomafiánský způsob, kdy jsou nastavena
pravidla výhodná pro místní „průvodce a touroperátory“ a
přemrštěné ceny a nemůžete skrze ten systém proniknout. Něco podobného
jsme ještě zažili v parku Lore Lindu na Sulawesi, průvodci jako jednotlivci
byli strašně fajn, ale místní kápové, vlastně úředníci okresního
formátu a šéfové rangerů, to jsou drobní mafiáni a dovedou být
nepříjemní, až agresivní, dost možná i vlivem alkoholu. Děje se to asi
na dvacítce nejpopulárnějších míst všude v Indonésii, jinde je to
naprosto v pohodě. Rozhodně nechci, aby tento článek vyzněl, že
cestování v Indonésii je příšerné, místní lidé jsou jedni
z nejpřátelštějších lidí na planetě, ale pro lidi kolem turismu to
často neplatí.
Často se dočítáme, že Indonésie je stát, kde vedle sebe
muslimové, křesťané, buddhisté i hinduisté žijí ve šťastné symbióze
a každý občan má stejná práva. Podobná tvrzení mají k realitě
nepochybně daleko. Náboženské a etnické nepokoje vypukly na území dnes
již odtrhnutého Východního Timoru, na Ambonu, Sulawesi, v Acehu,
Kalimantanu, dlouhodobý konflikt trvá na Západní Papui, atentáty se
nevyhnuly ani Jávě (Borobudur).
Jste do budoucna optimistou nebo spíše přituhuje?
To je na desetistránkovou analýzu. Indonésie je často vnímána jako bašta
pluralismu a ona pluralitní je, to je jednoznačné. Otázkou je, jak je ta
„bašta pluralismu“ harmonická. Určitá tolerance, mezi křesťany a
muslimy, či muslimy a hinduisty, tu vždy byla. Zároveň ovšem vždy
existovalo napětí, často i v rámci jedné víry, například mezi velmi
zbožnými muslimy (santri) a venkovskými synkretickými muslimy, kteří
sympatizovali s levicí (abangan), což se právě těm abanganům vymstilo.
V roce 1965 se jim polovojenské jednotky z řad ortodoxnějších muslimů,
poháněné rétorikou islámských učenců, pomstily za tu podporu komunistů.
Hovoříme o půl milionu až milionu mrtvých, na toto téma šel nedávno
také film na festivalu Jeden svět The Act of Killing. Opravdu drsná
podívaná. A velmi krutá doba – byla to jedna z nejhorších genocid od
konce druhé světové války a předčily ji už jen zločiny polpotovců a ve
Rwandě. Často mají vztahy mezi náboženstvími i jiné konotace,
sociální, ekonomické. Jedna z hypotéz tvrdí, že na Molukách původně
šlo o primárně ekonomický konflikt mezi křesťany a muslimy, křesťané
se cítili ohroženi až převálcováni příchozími muslimskými imigranty ze
Sulawesi, kteří zabírali jejich pracovní příležitosti e ekonomický
prostor. Jiná teorie tvrdí, že střet na Molukách byl politický,
vyprovokován přívrženci Suharta. Do již napjaté atmosféry stačí akce
nějakých provokatérů jako rozbuška, a když to vybuchne, poslat tam
vycvičené džihádisty z Jávy. Takže to není zdaleka vždy
o náboženské nenávisti, naopak z 90 procent je to spojené s politickou
a ekonomickou mocí. Separatistický konflikt v případě Acehu byl docela
oprávněný, tam šlo jednak o jejich vlastní identitu, více islámskou než
ve zbytku Indonésie, ale jednalo se i o práva z výnosů přírodního
bohatství, které se tam po redistribuci dostávaly v omezené míře a
většina zůstávala v kapsách jakartských úředníků.
Co se týká výhledu do budoucnosti – v posledních letech začíná
přituhovat, neboť islám a islamismus ve stále větší míře okupují
veřejný prostor. Islám nerozlišuje prostor soukromý a veřejný, to
prolnutí je obrovské. Islamisté mají místa ve vládě, dokonce místo
ministra pro náboženství, což je tristní, pak je jakákoli ochrana
nemuslimských menšin limitovaná. Hůře než křesťané či buddhisté jsou
na tom muslimové z hnutí Ahmadiyah, která není považována za čistý
islám, a oni nemají právo na ochranu ani v rámci menšin, protože
oficiálně nejsou ani muslimy, ani příslušníky jiného schváleného
náboženství. A ti „praví“ muslimové na ně tlačí, aby prohlásili,
že Ahmadiyah není islám, pak budou mít nárok na ochranu a lepší
podmínky, což ovšem nechtějí, protože se považují za muslimy a mají jen
jiný náhled na pilíře islámu. Odshora dolů, od ministrů a ulamů,
islámských učenců, je zesilující tlak na omezení práv některých
nepohodlných skupin. Křesťané vždy mívali minimální ochranu, ale – za
Sukarna byly zavřeny dva kostely, za Suharta kolem tří set a v posledních
letech údajně kolem dvou tisíc. To je na pováženou. Ukazuje to, že ochrana
práv menšin je v Indonésii, navzdory proklamované demokracii a údajnému
posilování lidských práv, v žalostném stavu. Lidská práva jsou
vymahatelná jen pro bohaté lidi s kontakty, pokud jsem například chudá
křesťanka a provedu nějaký drobný přestupek, mohu být tvrdě potrestána.
Jeden muž ze Sumatry dostal dva roky vězení za to, že napsal na facebooku,
že Bůh neexistuje a že on se hlásí k ateismu. Zhoršuje se řádění
islamistických vigilantů, což jsou de facto gangsteři v islámských
róbách, kteří pod záštitou ochrany islámu napadají místa, jako jsou
diskotéky, noční kluby, herny. Můžeme diskutovat, zda tato místa mají
právo na existenci, ale pokud existují, měla by podléhat řádným zákonům
a nikoli, aby o nich rozhodovali agresivní samozvanci, kteří násilné
útoky páchají za přihlížení policie. Za posledních 35 let se islám
v Indonésii posunul k ortodoxii, mizí ten synkretický islám, který
nevymazával původní kulturu a vstřebával prvky buddhismu, hinduismu,
animismu. Dnes se tlačí na odstřihnutí od předislámské kultury.
S Futrus týmem
Jak se mění postavení ženy v tomto posilování islámu? Na
první pohled to vypadá, že v Indonésii se v rodinných i pracovních
vztazích prosazují spíše místní staré tradice.
Ženy v Indonésii, a podobně v celém regionu, v Thajsku, na Filipínách,
měly tradičně lepší postavení než na Dálném východě, kde se prosazuje
konfucianismus a kde je jasné nadřazení muže vůči ženě, syna vůči
dceři. O Indii a Blízkém východě ani nemluvě. V Indonésii byly
prezidentky, ministryně, sultánky, ženy jsou v rámci muslimské indonéské
společnosti velmi aktivní, řekněme, že moderní ortodoxní islám jim
poskytuje určitou emancipaci, cítí se díky němu sebevědomější,
dobrovolně nosí muslimské pokrývky hlavy, angažují se v životě ummy,
tedy muslimské obce.
Jak se v praxi projevuje tzv. antipornografický zákon, který
zasahuje do osobních, náboženských a uměleckých svobod? Menšiny se
obávaly, že bude omezovat mj. nahotu v umění a omezí i tradiční
náboženské a kulturní projevy etnických skupin na vzdálených
ostrovech.
Balijci se tomu zákonu tvrdě postavili včetně samotného guvernéra. Zda-li
se to projevuje na umění? Na Bali
zatím nijak intenzivně, na Jávě jsem viděl prodávat i dost hanbaté
suvenýry, nuže, nebude to zatím tak zlé. Javánská kultura byla až do
15. století hodně o sexu, převládala hindubuddhistická tantrajána, tedy
kult plodnosti, sex byl v podstatě něco hravého, radost, která patřila ke
každodennímu životu. Dnes se z toho dělá něco zakázaného, nebo
přinejmenším silně svázaného pravidly morálky. Indonéská majoritní
společnost je dnes mnohem konzervativnější a v hlavě má jakéhosi
morálního policajta. Indonésané, a Indonésanky dvojnásob, chtějí vypadat
zbožně a ctnostně, a tak excesy, jako projevy lásky na veřejnosti mezi
manželi, natož milenci, se nedějí, protože prostě nejsou vhodné. Zákon
tedy míří proti mladým nesezdaným lidem, kteří se mají rádi a proti
svobodě v oblékání – bikiny jsou na plovárnách nepřijatelné, a
dokonce se vláda angažovala v aktivitě, nařizující, jak dlouhé sukně
mají indonéské ženy nosit. A jak jsem již říkal, cílí také proti
tradičním tancům s erotickým nábojem a tradičnímu sporému oblečení
přírodních a dalších nemuslimských etnik. Image Indonésie jako moderní,
harmonické, multikulturní společnosti, která je nastupující regionální a
možná globální velmocí, kterou proklamují indonéští politici, je tak
velmi málo uvěřitelná.
Máte v oblibě nějaký indonéský festival?
Pasola na ostrově Sumba. Koná se v únoru či březnu a je to impozantní
projev místního animistického náboženství marapu na severozápadě Sumby
v oblasti Kodi. Součástí festivalu je rituál na pobřeží, kde kněží
věští z červů budoucnost, hlavní atrakcí je ale ritualizovaný souboj na
koních. V kruzích vedle sebe jezdí dva jezdci s tupými oštěpy
z bambusu, a když jsou blíže u sebe, snaží se jeden druhého zasáhnout,
samozřejmě je nejvíce bodů za zásah do hlavy – to je zhruba jako dát ve
fotbale hattrick. Mezi diváky vyvolává tenhle projev ritualizovaného
násilí neuvěřitelné emoce, dokonce musí zasahovat i policisté, ihned
ukončit zápas a oddělit fanouškovské skupiny, které by se jinak
servaly.
Festival Pasola na ostrově Sumba
V jaké nejkrásnější „chaloupce“ jste spal? Některé
indonéské kmeny mají nádherné domy, Torajané, Sasakové.
Asi nejvíce mne oslovilo bydlení v umě u šamanské rodiny na ostrově
Siberut. Šaman byl blízký přítel Josefa Formánka a byl inspirací pro
postavu v knize Prsatý muž. Pobývali jsme tam čtyři týdny.
Šamanův dům byl impozantní, v průměru v takové umě bydlí 2–5 rodin,
tady bydlely tři. Dům stojí na masivních kůlech, v přední části se
vysedává po večerech a běžně rokuje, vnitřní část slouží ke spaní a
v zadní je kuchyň a schůdky k něčemu, co bychom nazvali venkovní
toaletou a kde se krmí prasata. Takový dům má 8×20 metrů, rákosovou
střechu a staví ho celý klan, všichni si navzájem vypomáhají a pracují
za obživu, za ságo a vepřové maso. Postavit takovou umu je náročné a ne
každý si ji může dovolit, mnozí žijí jen v primitivních chýších
s bambusovou podlahou. Velmi krásné domy mají Torajové, tzv. tongkonany,
jejichž střechy evokují lodě, na kterých Torajané připluli do svých
nových domovů. Byli jedni z prvních Austronésanů, tzv. proto-Malajci,
kteří sem doputovali přes Tchaj-wan a Filipíny a usadili se na náhorní
plošině ve vysočině vnitřního Sulawesi. Úžasné tradiční domy ale
najdeme po celém souostroví, také třeba na Sumbě, kde jsme bydleli u dcery
místního náčelníka. Byli jsme přijati s veškerou pompou a pobývali
s rodinou 12 dní, takže na ten pobyt na Sumbě v roce 2003 včetně pasoly
velmi rád vzpomínám. Zúčastnili jsme se i pohřbů. Když umřela asi
devadesátiletá babička našeho hostitele, sešlo se na 700 lidí. Podle
společenského postavení se na pohřbu obětují buvoli, chudí lidé jednoho,
pokud se jedná o náčelníka, až dvacet. Když zemře dítě, a byli jsme na
pohřbu asi osmileté dívenky, obětuje se nejen buvol nebo prase, ale také
kůň. To bylo ještě smutnější, v obou směrech samozřejmě. Místní
lidé ale berou život dost fatalisticky, vždyť dospělosti se dožívá tak
šedesát procent dětí, na Jávě jsem kdysi pobýval v rodině, kde měli
deset dětí, ale z původních šestnácti. Tehdy na Sumbě jsme i jako
cizinci kondolovali, přinesli kávu a cukr, jako malý příspěvek, vždyť
rodina vynakládá na takový pohřeb ohromné prostředky.
Lov na mantu – rybáři z vesnice Lamalera
Co byste na závěr doporučil přečíst si o Indonésii (i od
indonéských autorů)? Z posledních let pamatuji soubor povídek Tygr!
Tygr!, který připravil Jaroslav Olša, vyšla románová prvotina
Saman mladé autorky Ayu Utami…
Z odborné literatury například knihu Mariany Pflegerové Narendra: Matky
královny a synové vyslanci na cestách do světa a zpátky. Já jsem tu
knihu recenzoval, je o matrilineární společnosti na západní Sumatře a
vydal ji Etnologický ústav AV ČR. Pojednává o etniku Minangkabau, které
navzdory poměrně silnému islámu zůstává stále matrilineární, ženy
jsou dominantní a dědí veškeré nemovitosti a polnosti z matky na dceru.
Určitě stojí za přečtení. Z indonéských autorů bych doporučil
tetralogii Země lidí od Pramoedyi Ananta Toera, nejvíce mezinárodně
uznávaného indonéského autora. Kniha je dostupná na Amazonu
v angličtině, v češtině zatím nevyšla. Román Saman, který mj.
přeložil náš absolvent Libor Havránek, nebo povídky, vybrané a
přeložené panem Olšou, určitě také stojí za to.
PhDr. Tomáš Petrů, Ph.D. (1974),
absolvent oborů indonesistika a anglistika-amerikanistika na FF UK (2000) a
doktorského studia v oboru Dějiny a kultury zemí Asie a Afriky při Ústavu
etnologie tamtéž. Indonésií se zabývá od r. 1992, kdy zahájil studium
indonéštiny na Filozofické fakultě. V letech 1996–97 studoval v rámci
programu indonéské vlády indonéštinu, javánštinu a javánské umění na
STSI Surakarta na střední Jávě.
Vyučuje indonéštinu a pravidelně cestuje do Indonésie jakožto
tlumočník, překladatel a průvodce obchodních firem a státních
institucí – Indonésii dosud navštívil třináctkrát, zavítal také do
Thajska, Malajsie, Singapuru a na Východní Timor. Před třinácti lety se
zúčastnil expedice Siberut 2000, vedené Josefem Formánkem, spisovatelem a
zakladatelem magazínu Koktejl. Články Tomáše Petrů vyšly mj.
v časopisech Koktejl, Nový Orient, Mezinárodní politika. Jako spoluautor se
podílel na knize Dějiny Indonésie (NLN, 2005), první publikaci o historii
Indonésie u nás. Od roku 2008 působí jako odborný asistent na
Metropolitní univerzitě Praha, kde stál u zrodu katedry asijských studií a
od roku 2009 stojí v jejím čele. Jako akademik se zajímá o moderní
indonéské dějiny a politiku, fascinuje ho též prolínání a hybridizace
kultur, etnik a náboženství v ostrovní jihovýchodní Asii a vznik nových
svébytných kulturních vzorců. Účastní se mezinárodních konferencí,
doposud vystoupil na sympoziích v Bangkoku, Vídni, Canbeře či Oxfordu.
Momentálně pracuje na kolektivní monografii o unikátních formách islámu
v jihovýchodní Asii.