28. 2. 2012
Francie, Belgie, Španělsko, Itálie, Nizozemsko – v mnoha evropských
zemích se již několik let bouřlivě diskutuje o zákazu burek a nikábů na
veřejnosti. Cestomila oslovila umělce, duchovní, spisovatele, novináře
atd., a položila jim následující otázku:
„V posledních letech narůstá v Evropě tlak k zákazu zahalování
žen. Jedním z argumentů je, že nevychází z Koránu a jedná se pouze
o symbol mužské nadřazenosti. Jakou máte radu pro ty, kteří se s tímto
zahalením ve vzrůstající míře setkávají a jak Vy vnímáte tento prvek,
s nímž se jistě též ve vzrůstající míře setkáváte? Jste pro zákaz
burek a nikábů v Evropě?“
Slovníček:
burka – zakrývá nejen celé tělo ženy, ale
i obličej, přes který je mřížka, nosí ji ženy
např. v Afghánistánu a Pákistánu
nikáb (niqáb) – zakrývá nejen celé tělo ženy, ale
i obličej s výjimkou očí, nosí ho ženy
např. na Arabském poloostrově
čádor – zakrývá celé tělo ženy, odhaluje ale
tvář, nosí ho ženy např. v Íránu
hidžáb – šátek zakrývající vlasy a krk
Charif Bahbouh, vede nakladatelství Dar Ibn Rushd,
které v ČR již od roku 1991 vydává literaturu Orientu
Samozřejmě souhlasím s názory většiny normálně myslících lidí. Burky
a niqáby do současnosti nepatří, ani není nikde v Koránu výslovně
psáno, že je ženy mají nosit! Pobuřuje mne, když vidím v médiích
například demonstraci černě zahalených žen se zakrytou tváří, jako
například v poslední době z Jemenu. Vypadá to jak z jiné planety! Já
osobně však znám v České republice jen jednu Češku, která nosí niqáb.
Velmi s tím nesouhlasím, vím, že u ní je to póza a asi snaha být
zajímavou. Proto se ptám, jestli u nás vůbec stojí za to pouštět se do
nějaké ankety o zahalování žen.
Jiří Dědeček, písničkář, básník, spisovatel,
překladatel. Předseda Českého centra Mezinárodního PEN klubu
Do určité míry je nepochybně třeba vyjít vstříc hostitelské zemi a
jejím hodnotám a dosáhnout nějakého kompromisu. Burka, z níž nejsou
vidět ani oči, je v této době nebezpečná, pod ní se může ukrývat
cokoli a kdokoli. Zůstat u šátku, který by zakrýval vlasy, by nemělo být
až takovým problémem, a nikomu by to nemuselo vadit, šátek je módní
doplněk, nosívali ho i piráti… Očekával bych jakousi vzájemnou
toleranci, vždyť když šly dámy naší výpravy do mešity, také si
zahalily vlasy a to přesto, že šátky nenosí a bylo značné teplo. Pokud
někdo na burce trvá, doporučil bych necestovat a zůstat tam, kde je toto
úplné zahalení obličeje vítáno.
Jan Fingerland, novinář, Český rozhlas, specializuje
se na Blízký východ
Problém burek a dalších zcela zahalujících oděvů je pro Evropu spíše
symbolickým vypořádáním se s určitým druhem islámu, a nikoli reálným
problémem, protože se týká jen řádově několika tisíc lidí. Boj proti
celozahalování je zneužitelný politicky – například ze strany
populistů. Je ale také důležitou otázkou pro to, jak bude Evropa sama sebe
chápat, a zda bude mít dostatečné sebevědomí, aby stála za svými
hodnotami, jako je rovnost, ale také, aby šetřila jiná dobra, jako je
názorová autonomie a svoboda volby. V případě burky nejde jen
o nadřazenost mužů nad ženami, ale i jakési zástupné odmítnutí
„otevřené společnosti“ – zahalená žena (a s ní celá její
kultura) jakoby se nestávala součástí veřejného prostoru, ale existovala
mimo ní nebo dokonce stála proti ní.
Pavla Gomba, ředitelka UNICEF v ČR
Kdykoliv jsem se v muslimských zemích pohybovala bez šátku nebo zahalení,
setkávala jsem se s nevraživými pohledy a nechtěnou pozorností okolí. To
se však změnilo hned, když jsem prokázala respekt k místní kultuře a
šátek/burku si vzala. V evropském kulturním prostoru je zahalování žen
cizím prvkem, takže ten, kdo jej praktikuje, musí počítat s podobně
přirozenou reakcí většinové společnosti. Pro zákaz však nevidím
žádný rozumný důvod (samozřejmě kromě situací, kdy je nutná
identifikace osoby) – dokonce mám pocit, že bychom tím popřeli hodnoty,
na něž jsme u nás tolik hrdí.
Tomáš Halík, katolický kněz, teolog, profesor
Univerzity Karlovy, papež Jan Pavel II. ho jmenoval konzultorem Papežské rady
pro dialog s nevěřícími
Pokud to nevytváří neúnosné praktické problémy (např. když úplné
zahalení znemožňuje identifikaci z důvodů bezpečnosti), měli bychom tyto
zvyky respektovat, zvykat si na kulturní odlišnosti – pokud ovšem opravdu
chceme být „otevřenou společností“. Hidžáb je součást kultury
některých zemí, vnímat tento zvyk optikou západního feminismu a zakazovat
hidžáb muslimkám na Západě coby „náboženskou propagandu“ ve jménu
laického charakteru státu je nesmyslné a nespravedlivé (zvláště když
v těch zemích nikdo neomezuje mladíky, nosící na tričku rudé hvězdy či
portréty Che Guevary). A cestujeme-li do zemí, které se rozhodly být
„uzavřenou společností“, měli bychom se snažit své okolí neurážet.
Na světě jsou a budou otevřené i uzavřené (tradiční) společnosti, oba
modely mají své výhody a nevýhody. Dialog mezi nimi (tento nezávažnější
úkol naší doby) je obtížná a dlouhodobá záležitost, s níž mám mnoho
zkušeností. Já jsem rád, že žiji v otevřené společnosti a nechci, aby
ideologie sekularismu (opačný extrémistický pól – a ve skutečnosti
dvojče – náboženského fundamentalismu) z ní činila společnost
uzavřenou. Západní předsudky vůči islámu a islamistický zkreslený obraz
„zkaženého Západu“ jsou si velmi podobné ve své černobílé
jednostrannosti. Když skutečně znáte ty kultury z první ruky a zároveň
studujete prameny obou kultur, vidíte, že skutečnost je mnohem barevnější
a složitější, než to vidí lidé, ovládaní předsudky.
Jan Homola, hudebník (Wohnout)
Především je mi hrozně líto, že svět dospěl až k té vzájemné
nenávisti, čímž se nám zavírá cesta do spousty zemí. Samozřejmě se dá
riskovat a jet i do Afghánistánu, ale neměl bych tam dobrý pocit. Já bych
burky nezakazoval, je to každého osobní věc, jak chodí oblečený. Jak se
o tom stále píše, Evropan nebo Američan má automaticky k těmto lidem
nedůvěru a nějakým způsobem z nich i strach. Na druhé straně
v Afghánistánu asi také nechodíme v kraťasech, to je pravda, se zlou
bychom se potázali, ale my jsme civilizace, která dává důraz na toleranci,
a nemyslím, že bychom si měli brát vzor od těch, kteří svobodu omezují
zákazy.
Jaroslav Hutka, folkový hudebník
Rád i nerad odpovídám. Je to složitá otázka a pouhé pro nebo proti asi
není dostatečné vystižení. Jsem už tři měsíce v Indii, zítra se
vracíme, takže mám hlavu trochu jinde. Neoddiskutovatelná pravda je, že
tyto ženy se nezahalují dobrovolně, není to jejich volba a to je pro nás
Evropany jako princip nepřijatelné. Pro nás je svobodné rozhodování
v osobním životě nadřazeno kulturní i náboženské tradici a úctě
k ní. Ale nevzniklo to najednou a nepadlo to z nebe, je to výsledek velmi
špatných zkušeností z vlastních evropských dějin a evropského vývoje,
je to vlastně to, čemu říkáme lidská práva a co se po druhé světové
válce stalo povinnou a neměnnou částí ústavy všech evropských zemí.
Takže až bude burka část svobodné volby každé muslimské ženy, asi ani
nevznikne vaše otázka a nebude ten problém vůbec diskutovaný. Absurdně
řečeno, na evropské půdě má každý jedinec právo, ale i povinnost, být
schopen žít a rozhodovat se svobodně. To se týká i náboženských menšin
žijících na evropském území a my jim k tomu tak či onak musíme pomoci.
Kupříkladu základní svobodné vzdělání je v Evropě povinné i pro
děvčata. Tohle všechno považuji za základní a nakonec i perspektivní.
Jakou roli v tom dnes hraje zákaz burky, neumím posoudit, ale z vyššího
hlediska je to trochu vedlejší. Nechci to dál natahovat. Milá Indka mi
právě donesla polévku a chvíli jsem během psaní pozoroval prasátko,
které se rochnilo v křoví. Takže Vás srdečně zdravím.
Helena Chvátalová, novinářka, spisovatelka
Musím přiznat, že nad zákazem zahalování žen do burek nebo nikábů
v Evropě jsem nikdy moc nepřemýšlela. Myslím však, že zákazy se toho
moc nevyřeší, snaha o změnu podle mě musí vyjít zdola, tedy od žen
samotných. A k tomu je asi ještě dlouhá cesta.
Pavla Jonssonová, hudebnice (Dybbuk, Zuby Nehty),
překladatelka, genderová kulturní teoretička a učitelka
Zakázat burky? Ve školách a veřejných institucích – jasně!
Jan Keller, sociolog, publicista
Jsem pro zákaz nošení burek apod. na území naší republiky a stydím se za
naši vládu, která podporuje i takové režimy, jež toto diskriminační
opatření prosazují.
Rachid Khalil, předseda Kurdského občanského
sdružení v ČR
Kdyby islám stavěl své principy na základě nošení burek a přehnaného
zahalování ženského těla, dávno by zanikl a myslím si, že by mělo být
zákonem zakázané vše, co má za následek ponižování lidské
důstojnosti.
Lenka Klicperová, šéfredaktorka Lidé a Země
Pro zahalování žen do burek či nikábů nevidím jediný důvod, ať už je
to v Evropě nebo v Asii. Tím by se mohlo zdát, že je vše vyřešeno a
jednoduše zodpovězeno. Ale tak jednoduché to bohužel není. Zákazy se
většinou v dějinách nikdy nic nevyřešilo. Obyvatelé států, kde se to
praktikuje, musejí sami dospět k tomu, že zahalování žen začnou
považovat za nevhodné a omezující jejich svobody. A musejí chtít hlavně
ženy samotné. Je to dlouhý proces, který leckde není ještě ani
v počáteční fázi vývoje. Do Evropy však dle mého názoru burka ani
nikáb jednoznačně nepatří.
Zuzana Kříhová, íránistika, specializace perský
jazyk a literatura, Ústav Blízkého východu a Afriky
Já osobně se zákazem zahalování obličeje v západoevropských zemích
víceméně souhlasím, i když si uvědomuji, že se tak mnoha muslimkám
znesnadňuje pohyb na veřejnosti – jednoduše raději nevyjdou ven.
Mimochodem, aby snad nedošlo k omylu, Íránek se tento zákaz netýká,
obličej si na veřejnosti nezahalují a v cizině už vůbec ne. V zásadě
se ale obávám, že zákaz zahalování obličeje opět nic zásadního
nevyřeší – problémy vzájemného soužití muslimů a nemuslimů se
tímto nerozplynou a uplatňování zákazu může vést k ještě větší
polarizaci. Otázku lze také položit tak, zda se jedná spíše o snahu
pomoci těmto muslimkám v začlenění do většinové společnosti, anebo jde
spíše o jejich vystrnadění z veřejného prostoru – mnoho lidí má
panickou hrůzu z kulturních a společenských hodnot, které podle nich tyto
ženy reprezentují.
Petr Kučera, překladatel Orhana Pamuka, vyučuje
turečtinu a tureckou literaturu na FF UK
Zákazy zahalování žen (konkrétně burky ve Francii) považuji za pouhé
populistické gesto politiků, kteří se tím snaží ukázat svou
„tvrdost“ vůči imigrantům a islamistům. Průzkumy ukazují, že
například ve Francii nosí burku mizivé procento žen. Argument, že se tím
napomáhá emancipaci muslimských žen je lichý: zákaz povede pouze k tomu,
že tyto ženy budou z veřejného prostoru vykázány úplně, protože (buď
dobrovolně či z donucení mužů) raději zůstanou zavřeny doma, než aby
odložily burku. Důraz by spíš měl být na de-ghettoizaci a intergraci
muslimských komunit a vzdělávání než laciná rétorická cvičení. Burka
je samozřejmě (zbytečně medializovaným) extrémem, a to i v muslimském
kontextu a lze doufat, že postupně vymizí. Naproti tomu prosté pokrytí
hlavy šátkem je pevnou součástí islámské tradice (a nemá smysl
spekulovat o teologických finesách). Zde nevidím naprosto žádný důvod
k nějakým represím, tak jako stát nepenalizuje punkové účesy či
nošení židovské jarmulky.
Ivana Lomová, malířka a ilustrátorka
Pokud se muslimové rozhodnout žít v cizí zemi, například evropské, měli
by se přizpůsobit kultuře a zvykům této země. Burky ani nikáby do Evropy
nepatří. Navíc v nich musí být příšerné vedro, chudinky muslimky.
Václav Marhoul, producent a režisér
Nikdy jsem nošení nikábu nebo burky nechápal v takových souvislostech jako
kupříkladu nadřazenost muže nad ženou a taktéž jsem nikdy do detailu
nezkoumal, nakolik přesně Korán vymezuje povinnost zahalování se. Vždy
jsem tu skutečnost chápal a nadále i chápu jen jako fakt, který je
problémem pouze v určitých kulturních a společenských souvislostech.
Projel jsem mnoho arabských či muslimských zemí a nikde by mně ani
nenapadlo, abych se nad tím pozastavoval. Vždy jsem se přizpůsobil a ctil
místní zvyky, tradici a předpisy. Ale stejně tak očekávám, že lidé,
kteří přijdou žít do našeho světa, budou ctít na oplátku ty naše.
Zahalená tvář. Co reprezentuje právě v naší kultuře? Jaké pocity
evokuje? S čím jí máme spojenou? Zahalenou tvář v naší historii měli
zbojníci a lupiči. Zahalenou tvář mívávali kati a popravčí. Zahalenou
tvář mají členové Ku-Klux-Klanu, různých vykloubených sekt nebo
pravicoví či levicoví extrémisté. Zahalenou tvář mají na svých video
nahrávkách členové Al -Kaidy, Hamásu, Hizballáhu nebo Talibanu. Ano, jsem
pro zákaz nošení nikábu a burky v Evropě. Jinak mně přijde v pořádku,
že lidé, kteří věří v Boha, svým úborem nebo jeho doplňkem, třeba
šátkem či kloboukem, dávají všem na vědomí svojí příslušnost k té
či oné víře.
Vladimír Merta, písničkář, publicista,
spisovatel
Od burky přes nikáb a čádor k šátkům! Nebo opačně? Cesta emancipace a
zákazů je dvousměrná. Každý zásah do osobnostních práv vzbuzuje
hluboké ponížení, vede k utužení předsudků, nenávisti a agresi. Samy
ženy se v demokracii učí postarat se o svá lidská práva, včetně boje
proti zákonům, které je omezují. Iránské filmy a dokumenty přesvědčivě
ukazují oslabenou pozici mužských protějšků silných ženských
osobností. V maskulinním světě je burka symbolem odporné ubohosti
nositelů moci. Nikáb či nádor (tento nomen omen vytvořila automatická
oprava pravopisu z čádoru) může některým ženám slušet. Zvláště
pokud tradičně použijí příšerně přemrštěné líčení očí, které
ze střílny údajné ženské ochrany nenávistně pálí do evropských ulic.
Z ochrany intimity ženy se tak stává její parodie. Ženy zoufale ukazují
to jediné, co jim je dovoleno. V předměstích se silnou muslimskou menšinou
či v post-koloniálních zemích (Nizozemsko) tvoří nakupující zahalené
ženy většinu. Pokud jdou se svými nezahalenými dcerami, vnímám je jako
odvážné matky, dodržující tradice, ale umožňující dětem odpoutání
od ní, směřující k asimilaci. Z evropských ulic postupně mizí obraz
nafouklého pseudomuže v teplácích, za nímž v povinném odstupu cupitá
černě zahalená otrokyně, obtížená nákupními taškami. Pouze odvrátit
tvář od odporného důkazu ponížení nestačí. Francouzský zákaz burek
mimo náboženské obřady a ve státních školách je čerstvým
sociologickým pokusem, zatím funguje bez zjevných protestů. Části mladých
žen jistě přinesl úlevu, osvobození od diktátu rodičů, které si
nevybrali. Symbolická pokuta za porušení zákona je adekvátním trestem,
vyloučení ze studia diskriminací dětí, které nemohou za zaslepenost
rodičů. Ve srovnání s trestem smrti, kterým hrozí Korán za odstoupení
od víry všem muslimům (tedy i nositelkám tradičního oblečení), je
přístup společnosti, investující do podpory menšin, příkladem
zdrženlivosti, návodem k řešení.
Diskriminace žen existuje i v jiných tradičních společenstvích. I když
třeba v podobě příkazů, týkajících se mužů: na ortodoxní Židovky
nesmí zbožný chasid ani pohlédnout, aby nebyl rušen v rozjímání. Jejich
rodiny ale masově nevyhledávají rozvinuté vzdálené země, ve kterých by
jejich podřízenost mohla budit odmítavé reakce. Problém zákazu burek se
netýká ghetta, ale veřejného prostoru. Osud židovské diaspory bohužel
přesvědčivě dokazuje, že zákazy, založené na pouhé odlišnosti, mohou
vést k šíleným důsledkům. Náboženství není racionálně uchopitelná
entita, cestovatel(ka) se jistě proti své vůli přirozeně přizpůsobí
zvykům země, která je hostí. Očekávat totéž odzpozdilé kultury,
zmítané krvavými vnitřními spory, je bohužel předčasné. Vnitřně jsem
nejen pro zákaz nošení symbolů ponížení ženy, ale i šíření
smrtelně nenávistné ideologie. Navenek jsem ovšem jako většina zbabělých
a nedůsledných mužů pasivně aktivní: do zemí s nestravitelnými
předpisy prostě necestuji. Přinejmenším do doby, kdy budou burky povinně
nosit i muži.
Zdeněk Müller, arabista
Přiznám se, že jsem ve věci islámského zahalování ovlivněn francouzskou
situací. Chápu tamní zákonná opatření, ať už se týkají zákazu
ostentativních náboženských symbolů ve veřejných školách, čímž se
míní především islámský šátek na hlavách děvčat, tak zákazu
integrálního zahalování. Je mi srozumitelný princip francouzského
republikánství, kterým je laickost čili zásada nenáboženskosti
veřejného života. Laická společnost není společnost nenáboženská či
ateistická, je to společnost, která staví Boha a bohy do sféry privátní.
Veřejná sféra nemá žádného boha. Míchat do toho otázku tolerance je
nemístné. Moderní občanská společnost má své občany smiřovat a neměla
by lhostejně přihlížet k tomu, když se zneužívá zásada názorové
tolerance k parcelování společnosti podle náboženství. Jsi-li muslim ve
Francii, pak jsi nejprve francouzským občanem, se všemi právy a povinnostmi,
a následně muslimem, nikoliv naopak. Takto by to mělo fungovat. Leč potíž
nastává pokaždé, když muslimové, ale mohou to být i některé sekty
křesťanské a židovské, pohlížejí na svoji víru jako na globalizující
závazek, kterým se má řídit každý okamžik života věřícího a to
stejně tak života soukromého, jako veřejného.
Břetislav Olšer, spisovatel a publicista
K výrazu „šahíd“ přibyla „šahída“, muslimky páchají podobné
útoky jako jejich mužské protějšky. Za vším ovšem nehledej jenom ženu,
ale hlavně chemii. Vše vychází z premisy, že ženy se ve své podstatě
chtějí líbit. Patrně proto světu vládnou make-upy, parfémy, tanga,
kadeřnické salony, silikony a další sexappelové výstřelky. Chemie. Ovšem
ne ve světě islámu. Ale též z ženské přirozenosti muslimek plyne touha
po obdivu ze strany jejich okolí. A teď si představte psychické
rozpoložení muslimských žen, které se musí halit do burek, nikábů a
čádorů. Nikdo si jich nevšímá, nepodaruje je obdivným pohledem. Jsou
zahloubány jen samy do sebe, ony vidí svět, ale svět nevidí je, tedy
podstatu jejich osobnosti.
Leo Pavlát, ředitel Židovského muzea v Praze,
spisovatel
Osobně mi zahalování muslimských žen nevadí. Proč by mělo? Je to projev
jejich identity. Míním tím ovšem projev v plné osobní svobodě, dle
vlastního rozhodnutí. Obávám se, že tuto svobodu muslimky vždy nemají, a
to ani v případě, že žijí v demokratických zemích. Jak se již také
ukázalo, problémem v Evropě může být úplné zahalení tváře
znemožňující osobní identifikaci. Náboženské zvyklosti podle mého
názoru nemohou stát nad zákonem té které země.
Jaromír Štětina, cestovatel, spisovatel, válečný
korespondent, senátor
Burka do Evropy nepatří. Kdyby se v Senátu PČR hlasovalo o tom, zda její
nošení zakázat, hlasoval bych pro zákaz. V maskulinním světě jako je
Afghánistán sice někdy burka chrání soukromí žen, ale i tam je to
přežitek. Mimochodem, první, co udělala Karzáího vláda po pádu
Talibánu, bylo zrušení příkazu nosit burky.
Břetislav Tureček, zpravodaj Českého rozhlasu na
Blízkém východě
Na anketní otázku odpovídám z Íránu, kde nejen muslimky, které o to
stojí, ale také ženy, které takový zájem nemají (včetně většiny
místních křesťanek a zahraničních turistek), musejí chodit ze zákona
zahalené alespoň šátkem. Zdejší náboženský režim se při prosazování
této povinnosti odkazuje na místní tradice. Považuji proto za ironii, když
evropské státy, které se považují za demokratické, s podobnou
argumentací zahalování žen s odlišnými postoji naopak zakazují. Pokud se
při tom někteří evropští politici zaštiťují Koránem, je to poněkud
cynické, když při jiných příležitostech označují islám a Korán za
záležitosti středověku. Kromě toho, pokud ženy a dívky
z konzervativních přistěhovaleckých rodin (kterým prý má zákaz pomoci)
budou mít v Evropě zákaz vycházet v nikábu na ulici, jedním z velmi
reálných dopadů může být, že nebudou z domovů chodit za prací či za
vzděláním vůbec – ať už kvůli vlastnímu pocitu studu nebo kvůli
nátlaku příbuzných. Uznávám bezpečnostní riziko možného zneužití
zahalené tváře například při teroristickém útoku i negativní aspekty
přílivu politického islámu do Evropy. Za vhodné ale nepovažuji takové
věci řešit plošnými zákazy.
Luděk Wellner, spisovatel
Zakrývat projev krásy v Bohem stvořené dívčí tváři je stejně
absurdní, sobecké a vlastně i bezbožné, jako bychom přehazovali hadr
přes kvetoucí růži. Beduíny v poušti omlouvá ochrana proti prachu a
žáru. Hosté vždy musí ctít pravidla hostitele. V Evropě slouží tvář
k identifikaci člověka. Přistěhovalec svou imigrací volí přijetí kladů
a záporů hostitelské země, tak jako byl nucen je přijímat v zemi svého
původu. Muslimové v Evropě mají bezpočet možností vyznávat svou víru,
pokud jimi však nenarazí na meze místních zvyklostí. A zakrývání
tváří v Evropě patří pouze na masopustní veselí. V Saúdské Arábii
bych jako nudista na veřejné pláži taky nebyl vítán. Čili zakrývání
tváře v Evropě říkám jasné NE, pokud se tak neděje z ryze praktických
důvodů.
Petr Nejedlý
blog comments powered by Disqus --
Potřebujete napsat článek?
Máte zájem o reklamu?
Chcete nám nabídnout váš článek?
Kontaktujte nás.