Začněme Kyprem, kde jsme se v březnu potkali. Kolikrát jste
letěl na Kypr kvůli natáčení filmu „Cyril a Metoděj – Apoštolové
Slovanů“?
Byla to už má třetí cesta na Kypr. První výpravu podnítili moji kolegové
z pravoslavné církve, kteří nám s projektem Cyril a Metoděj –
Apoštolové Slovanů pomáhají. Hledal jsem tehdy vhodnou lokaci pro
natáčení a oni mě přesvědčovali, že právě Kypr je úžasný ostrov,
kde se snoubí spousta okouzlujících zákoutí s nespoutaným mořem a
dávnou historií a že to stojí za pokus. Díky jejich kontaktům jsem se
spojil s představeným kláštera Agios Neofytos nedaleko Pafosu. Otec
Neofytos, vstřícný a vzdělaný mnich, souhlasil dokonce s tím, že naši
malou tříčlennou výpravu – hlavní trikař, druhý režisér a já –
ubytuje přímo v klášteře v mnišských pokojích. Výsledkem první cesty
byla spousta podkladů a materiálů pro trikové záběry a také stohy
informací a představy, co všechno vlastně na Kypru bude možné. Druhá
cesta již tedy byla cílenější, vyrazil jsem sám a měl jsem několik
schůzek s kyperskou televizí, zástupci církví apod. Třetí výprava, to
už jsme přiletěli s celým štábem najisto na základě těch předešlých
cest a jen jsme litovali, že jsme tam nemohli být alespoň o nějaký den
déle a ještě pár záběrů dotočit.
Pojďme na začátek projektu, nebýt 1150. výročí příchodu
věrozvěstů, vznikl by film? Jak se rodil a rozvíjel ten nápad?
Troufnu si říci, že na 99 procent by film nevznikl. To výročí se neslaví
jen v České republice, vždyť UNESCO vyhlásila letošní rok právě rokem
Cyrila a Metoděje, což dodává projektu společenský i politický
potenciál. Kalendář akcí připomínajících příchod věrozvěstů je
dlouhý, veškeré aktivity najdete například na www.velehrad.eu. A jak to začalo? Před
dvěma a půl lety mi shodou okolností v jednom týdnu zavolali dva lidé.
První byl jeden z představitelů pravoslavné církve a druhý z církve
katolické. Oba vyjádřili podobnou myšlenku natočit něco o životě sv.
Cyrila a Metoděje a jejich příchodu na Velkou Moravu. Nechal jsem si to
projít hlavou a nakonec jsem je přesvědčil, že než mít dva podobné
nepříliš významné projekty, udělejme jeden velký společný, něco ve
stylu BBC. Dohodli jsme se a postupně se vše začalo rodit, získali jsme
záštity, podpory, finance. Brzy vznikla speciální skupina odborných
poradců, já jsem se stal členem přípravného marketingového výboru pro
oslavy, národní komise, ve které zasedají mj. kardinál Duka a arcibiskup
Graubner, zástupci vlády, České akademie věd.
Pohled obou církví na historické události se liší, zažil jste
v tomto směru nějaké komplikace během realizace filmu?
Já jsem se toho zpočátku velmi bál, ale představitelé církví hledali
společnou řeč, snažili se najít východiska a nikoli třecí plochy. Před
1150 lety nebyla křesťanská církev tak rozdělená jako dnes, bylo jen
jedno křesťanství. A tu jednotu jsme chtěli ukázat v projektu, protože
naše civilizace, naše kultura, přestože to nechtějí někteří přiznat,
vychází z křesťanských hodnot. I náš právní řád vychází
z morálních hodnot křesťanství, které si neseme dále, bez nich bychom to
vůbec nebyli my. Tím nepopírám, že bychom mohli křesťanství za některé
věci v historii pokárat. Pokud byly třenice, pak spíše v detailech
s odbornými poradci na tehdejší období, je prostě obtížné, aby se vám
jich 7–8 shodlo na téma, které je 1150 let staré, protože každý k tomu
přistupuje z jiného úhlu. Máme celou řadu poradců, jsou to archeologové,
historici, i ze Slovenska, a vždy se najde někdo, kdo řekne, proč právě
tento kostým by neměl být takový a takový. Jenže produkce má omezené
prostředky, ne vždy je všechno realizovatelné. Vždy jsme se ale snažili
o co nejpřesnější historickou věrnost a tak ani tyto třecí plochy nebyly
nepřekonatelné. Připomínky odborných poradců se staly integrální
součástí textu, ve filmu jsou komentáře a mapy. Jeden komentář je
samotného Metoděje, ten je osobní a vypráví o tom, co Metoděj mohl
prožít, předkládá divákovi jakousi jeho emoci. A druhým je indiferentní
vypravěč, který vypráví naopak to, co v té době oba bratři nevěděli
nebo čeho se stali součástí, aniž by o tom mohli s nadhledem hovořit.
Rozkrývá fakta i zákulisní informace. Dalším nástrojem jsou animované
mapy, které ukazují rekonstrukci hradišť a pomáhají nám orientovat se
v čase a prostoru, takže víme, proč tam šli, jak tam šli, jak vypadala
Evropa v té době a jaké bylo rozložení politických sil.
Producent Viktor Krištof, režisér Petr Nikolaev, Roman Zach (Metoděj) a
Ondřej Novák (Cyril)
Viktor Krištof v hereckém
Režisér Petr Nikolaev
Vraťme se na Kypr. Jak bylo náročné získat povolení
k natáčení např. v kostele? Lze to porovnat s natáčením v Itálii či
Turecku?
Již jsem zmínil první výpravu, během níž nám ochotně pomáhal otec
Neofytos. Později jsem se přes zástupce pravoslavné církve seznámil
s panem Orphanidesem z Kyperské organizace turistického ruchu a ten nám byl
velice nápomocný a všechna povolení se vyřizovala právě přes CTO.
Napoprvé na mě koukal trochu nevěřícně, ale brzy jsme si důvěřovali a
navíc jsme zjistili, že pro sebe můžeme navzájem udělat leccos
prospěšného, protože tento projekt je u nás i mezinárodně sledovaná
věc a prací pana Orphanidese je propagovat Kypr. Navíc naše cílová skupina
je právě ta skupina, které má Kypr co nabídnout, pro obě strany je to tedy
nejen přátelská výpomoc, ale i výhodná obchodně partnerská dohoda. Ta
kyperská vstřícnost tedy byla ukázková, dojmy jsou dodnes jen pozitivní,
s komplikacemi v Itálii a Turecku se to nedá srovnávat. V Itálii jsme
natáčeli v Ravenně a šlo to díky kontaktům přes katolickou církev.
V Turecku to bylo nejobtížnější, Hagia Sofia má velmi specifická
specifika, dostat se tam se dlouho zdálo naprosto nemožné, stále nám
hrozili, že to budou měsíce a měsíce vyčerpávajících vyjednávání
přes ambasády, prostě, že nemáme vůbec šanci. Nakonec se to díky
vyšší moci podařilo.
V jakém kostele či kostelech jste na Kypru natáčeli?
My jsme tam natáčeli především exteriéry, například celý Strimon je
složen z kyperských staveb, budovali jsme tak města. Na ostrově je
sakrálních staveb opravdu nevídané množství, včetně těch
z 9. století. Jenže se podobají jedna druhé jako vejce vejci. Takže jsme
se nepouštěli do interiérů a baziliku si postavili tady u nás ve
studiích. Jediný interiér, který jsme tam natáčeli, je z kláštera Panny
Marie v Agia Napě z 11. století. Cyril a Metoděj tam plánují svou cestu
a vyzvednutí ostatků sv. Klimenta. Je to vizuálně zajímavý prostor, který
zazáří hned v prvním díle. My jsme tam natáčeli především kvůli
moři a pestrosti krajiny. Na jedné straně jsou zde zelené pláně a
citrusové háje, ty jsme ale nenatočili, což mne dodnes mrzí, na straně
druhé pak dramatické soutěsky překlenuté starými mosty. Nesmím zapomenout
na ještě starší stavby, například Makronisos z helénského období, kde
jsme natáčeli část onoho vyzvednutí ostatků sv. Klimenta. Podle legendy
byl hozen do moře, ostatky byly vyzvednuty a na paměť postavena kaplička,
kterou ovšem postupně zaplavila voda. Právě mezi hroby v Makronisos jsme
vytvořili místo úkrytu těch ostatků.
Tam se stal český velvyslanec římským katem?
Ano, při této pikantní scéně utopení sv. Klimenta naší kyperské
výpravě pomohla i česká ambasáda, která nám též pomáhala při
jednáních a zprostředkováních. A pan velvyslanec se přišel podívat, jak
čeští filmaři tvoří, a nám se podařilo obléknout ho do římské loricy
segmentaty, dali jsme mu přilbu a v podstatě byl jedním z katů sv.
Klimenta. S trochou nadsázky lze říct, že český velvyslanec utopil na
Kypru římského papeže.
Dle legendy, kterou na Kypru vyprávějí, se na místě nazvaném
Petra tou Romiou, zrodila z mořské pěny bohyně Afrodita. I tam jste
natáčeli, koupal jste se v březnu ve studeném kyperském moři?
Koupal jsem se již dříve na podzim, ale to je moře z léta vyhřáté.
Tentokrát jsem žádné koupání neplánoval, ale znáte to, producent míní
a situace mění. Jedna z klíčových scén je utopení svatého Klimenta,
což jsme plánovali točit ze starodávné lodi, kterou jsme měli
„vypátranou“, ale byla právě v opravě. A tak jsme zvolili
minimalistickou variantu, v níž házíme Klimenta do moře, ale divák neví,
kde ho házíme. Pro postavu sv. Klimenta jsme našli úžasného Kypřana,
který vypadal trochu jako Gandalf, ale měl panickou hrůzu z moře a
z plavání, snad 25 let se v moři nekoupal. A když jsme ho byli
připraveni hodit do moře, propadl panice. Najednou se vymlouval, že do vody
nemůže, byly to samé operace srdce a podobně. Nevěděli jsme, co je na tom
pravdy, ale největší roli hrál určitě strach. Nakonec jsem do té vody
jako sv. Kliment letěl já. Operativně mě oblékli a hodil jsem placáka do
ledového zálivu, samozřejmě mi není vidět hlava, nemám dlouhé vlasy.
Nicméně můj štáb měl velkou radost, že mě mohli takhle vymáchat. Ten
prostřih je nakonec velmi krátký. V legendě se praví, že sv. Kliment má
na krku kotvu, ale otázka zní, jak tehdy kotvy vypadaly a zdali není kotva
jen symbolem toho utopení. V našem případě byl tím závažím velký
kámen. Takže jsem se neplánovaně vykoupal a voda byla opravdu studená.
A nekoupal jsem se sám. Právě v Petra tou Romiou dostal režisér Petr
Nikolaev nápad, že se v Metodějovi probudí dítě a vběhne do těch vln,
samozřejmě v tu chvíli ze sebe shodí hábit. Jenže tato scéna nakonec ve
filmu být nemůže, protože se v té době, dle našich poradců, mniši
rozhodně nekoupali v moři. A už vůbec ne svlečení.
Petra tou Romiou
Na staré kostelíky narazíte na Kypru na každém kroku
Vstupte do hrobek králů
Cyril a Metoděj byli velcí poutníci a cestovatelé, dorazili
k Arabům, Chazarům, k papeži do Říma. Vy máte odborné poradce, jak
bratři putovali? Jak kombinovali dopravu?
To by řekl nejlépe právě někdo z našich poradců. Těch spekulací je
více, je ovšem zřejmé, že pěšky by to bylo příliš náročné. Občas
jeli na voze, na koních, snad využili vodní trasy. My to máme ve filmu
pěkně popsané – proč šli právě tudy a nemohli jít jinudy atd.
Každopádně na tu dobu urazili značné vzdálenosti. Spekuluje se, kolik
kilometrů mohli urazit denně, podle způsobu dopravy to mohlo být 30–50
kilometrů, neboť šli intenzívně. Ovšem byli především kněží, lze
tedy předpokládat, že se cestou zastavovali, vykonávali bohoslužby a
další úkoly. Stěží putovali za ideálních podmínek.
Ve filmu putují i na velbloudech.
Ano, na výpravách k Arabům a Chazarům. Ovšem my máme ve filmu i motiv
velblouda na Moravě. To není přímo dokázaný historický fakt, ale víme,
že už dříve se v Evropě objevili sloni, tak si hrajeme s myšlenkou,
proč by si jednoho velblouda nemohli – když už u těch Arabů byli –
vzít sebou i na Moravu. Už jen pro tu unikátnost. Velbloudy máme z parku
Mazotos, přímo se to jmenuje Camel Park Mazotos. Majitel nám vyšel ochotně
vstříc šesticí velbloudů, jeho zaměstnanci si zároveň ve filmu zahráli.
Takže se na pobřeží pod palmami a rozpáleným sluncem prohánějí
věrozvěstové na velbloudech a míří k Arabům.
Co Vám zůstalo v paměti z kyperské kuchyně? A kyperského
pití?
Ten báječný sýr halloumi, který i grilují, toho se mohu ujíst. Jinak
jsem strašně na jehněčí a skopové, to do sebe vždycky láduji a na
ostatní ochutnávky mi nezbývá prostor. Oni to umějí báječně připravit.
A samozřejmě vynikající olivy. A těžší červená vína, ta mi
chutnala.
Natáčeli jste i v archeoskanzenu Modrá, kam jste přenesli
Velehrad. A před nímž se bojovalo.
My jsme jim přistavěli kovárnu, křtitelnici a Modrou jsme trošku
zpatinovali, jak říkáme u filmu, ale… když jsme poprvé s režisérem
Nikolaevem přišli na rekonstrukci sídla Rostislava,vypadalo to, jako kdyby si
tam někdo postavil chaloupku v takovém retro stylu. Také jsme bojovali
s představami, jak to tehdy vypadalo, každý divák z velkofilmů ví, že
tenkrát chodili špinaví a ušmudlaní, šmouhy přes tváře, prostě se
potácejí v hadrech. Do určité míry jsme se tomu snažili vyhnout, až nám
vyčítají, že máme herce příliš čisté. Lidé tehdy ale žádná prasata
nebyli. K bitvě jsme využili 30 profesionálních kaskadérů a kromě nich
různé skupiny, které se zabývají moravskou tradicí. Oni měli své
kostýmy, jsou to nadšenci, kteří nám moc pomohli, snad nejznámější
skupina se jmenuje přímo Velkomoravané. Byli tam i kolegové z Polska a
dalších zemí. A pak tam byly dvě stovky komparzistů zvyklých stát před
kamerou. Verze pro televizi má bitvu jen naznačenou, hlavní uvidíte
v listopadu ve filmové verzi. Ta je hutnější právě na
akční scény.
Projekt i oslavy jako celek nepochybně zvýší povědomí
o životě věrozvěstů u nás. S jakou úrovní znalostí o Apoštolech
Slovanů jste se setkával?
Neřekl bych, že je všeobecně nějak nízká. Každý ví, že na Moravu
bratři Cyril a Metoděj přišli, taková průměrná znalost je, že
vytvořili písmo a že byli církví prohlášeni za svaté, že jsou spojeni
s formováním Velkomoravské říše a novým právním systémem. Cítím ale
rozdílné vnímání na Moravě a v Čechách. Zatímco na Moravě jsou lidé
více spjatí s Velehradem, v Čechách naopak s Cyrilem a Metodějem.
Fotografie z natáčení poskytl Viktor Kryštof.
Viktor Krištof
vystudoval Executive MBA na VUT v Brně a Dominican University of Illinois
v USA. Dlouhodobě pobýval v Austrálii a Japonsku, přičemž právě
Japonsko se stalo jeho velkou láskou. Představuje nastupující generaci
rodinné produkční společnosti Three Brothers, kde se zajímá především
o možnosti mezinárodních koprodukcí, obchod a servis pro
zahraniční filmy.