Začněme Barmou – je pravda, že právě Vy jste Václavu Havlovi
navrhl nominovat disidentku Aun Schan Su Ťij na Nobelovu cenu?
Je to tak. Bylo to v roce 1990, já jsem se tehdy vrátil po třech měsících
z Japonska. Su Ťij tady tenkrát téměř nikdo neznal. Právě v Japonsku
jsem se postupně seznamoval s jejím příběhem, s tím, jak se vrátila
z Velké Británie do Barmy, vyhrála volby a po vojenském puči byla
uvězněna. Po návratu jsem nastoupil k Václavu Havlovi jako poradce pro tuto
oblast. Návrhů na udělení Nobelovy ceny bylo tehdy více, sám Václav
Havel – jako bývalý kandidát – mohl podávat svoje návrhy. Ta
myšlenka jej zaujala a z České republiky se šířila do USA a do světa.
Později se situací v Barmě zabývala i společnost Člověk v tísni –
Šimon Pánek a Tomáš Pojar připravili české vydání knihy myšlenek Su
Ťij Osvobozeni od strachu. Saša Vondra pak občas vtipkoval, že
nebýt „Staška“, možná by Nobelovku nezískala, nebo až v pozdějších
letech.
Jak vzpomínáte na Filipíny? Kdy jste poprvé přiletěl na
Filipíny?
Už v roce 1987. Moje manželka je Vietnamka a tehdy jsme si naplánovali
cestu do Vietnamu, kam se za komunismu létalo díky „bratrské spolupráci“
velmi levně. Nebyla zapotřebí ani výjezdní doložka jako například do
Jugoslávie. Krátce předtím jsem se na výstavě scénografie Pražské
Quadriennale seznámil s dvěma filipínskými kolegy a připravil jejich
přednášku. Oni mě pozvali, abych přednášel zase já u nich a také,
abych na Filipíny dovezl Havlovy hry. Ta první cesta na Filipíny byla
pořádnou oklikou. Z Vietnamu do Laosu, bárkou přes Mekong, dále do
Thajska, z hranic vlakem do Bangkoku a odtud jsem poprvé letěl na Filipíny.
A ten krátký pobyt mi zůstal v srdci dodnes. Padl Marcosův režim, který
svrhly masové demonstrace po zavraždění Benigna Aquina. Ti divadelníci,
které jsem znal, patřili k aktivním organizátorům těch manifestací, ale
také objížděli ostrovy a hráli aktualizovaného Shakespearova Macbetha. Tak
to byly moje první kontakty s Filipínami. A později jsem tam přiletěl
s prezidentem Havlem. I pro něj divadelníci nastudovali jeho hru
Vyrozumění.
Jak je na Filipínách rozšířené povědomí o tom, že jejich
Santo niño – Jezulátko – pochází z Prahy? Existují nějaké legendy
o jeho pražském původu? Ve Vaší knize Pašije a fiesty popisujete, že
jezulátko má nespočet podob, že na ministerstvu obrany ho dokonce mají
v maskáčích a s M16 v ruce.
Těch podob je nepočítaně, vyfotil jsem i průvod policistů, kteří nesli
nad hlavami jezulátko v podobě svého kolegy policajta s pendrekem. Legendy
spojující jezulátko s Prahou asi neexistují, ale lidé vzdělaní na
misionářských školách původ své víry znají, zvláště v kulturních
centrech jako je Cebu. Na odlehlejších ostrovech hodně záleží na
vyprávění pastorů, jaké podávají příběhy, ačkoli dnes v době
internetu… Ne každý tedy ví, že se jedná o Pražské jezulátko. Ale
vzpomínám na kostelík na Mindanau na jihu Filipín u Davaa, který postavili
před několika desítkami let a který se přímo jmenuje Santo Niño de Praga.
Takže i na muslimském jihu Filipín to povědomí je. Mimochodem, prezidentka
Arroyová od nás jednou jezulátko dostala a pak už jí pomalu všechny
státní návštěvy vozily větší a ještě větší jezulátka. Když jsme
byli na Filipínách s Václavem Havlem na státní návštěvě, v katedrále
v Manile působil kardinál Sin, charismatická osobnost s významným
politickým vlivem. Ten tehdy vítal Havla a zdůrazňoval, že zvláště
vítá prezidenta země, odkud je Jezulátko. Že díky duchovní energii Santa
Niña se podařilo sjednotit a propojit stovky filipínských ostrůvků.
Protože Filipínci, kterých je dnes přes 80 milionů, nejsou a nikdy nebyli
jedním národem. Filipíny jsou ostrovy na samé výspě asijského kontinentu
se zvláštními kulturními hodnotami. Vliv tam měla španělská kolonizace
i americká přítomnost, pronikání islámu. Tu rozdílnost lze
charakterizovat na jazyku, dnešní úřední filipínština je vlastně jazyk
tagalog z Luzonu smíchaný se slovíčky dalších ostrovních jazyků, ale
i z malajských islámských jazyků a španělštiny. V podstatě vznikl
nový jazyk, který se stal úředním. S domluvou na Filipínách ale nemají
hosté z ciziny potíže, angličtina je tam prakticky jazykem
číslo jedna.
O bezpečnost velvyslance musí být postaráno
Václav Havel u pomníku amerických vojáků na ostrově Leyte
Velikonoce jsou na Filipínách asi nejvýznamnějším svátkem,
Filipínci je prožívají, konají se procesí v maskách, římští
legionáři doprovázejí Ježíše na jeho poslední pouti, flagelanti se
bičují, někteří jedinci se dokonce nechávají křižovat. Vy jste takové
křižování sledoval „Live“. Jaké to je, sledovat křižování? Já
i u záběrů v televizním zpravodajství odvracím zrak.
To křižování se koná ve vesničce San Pedro Cutud severně od Manily
u Pampangy. Cestuje se tam docela špatně, snad tam ani nejezdí místní
doprava, jenom jeepney. A od parkoviště je to ještě několik kilometrů
pěšky v prachu, vedru a dusnu. A uprostřed davů lidí. Takže to není
tak, že by se tam například velvyslanec posadil do nějaké VIP řady a
díval se na to jako v divadle. To křižování nemá podporu ani státu, ani
církve, a rozhodně to není tak, že by stát, tedy nějací úředníci,
někoho na toto křižování pozvali. Naopak, mě jednou pokáral kardinál,
že jsem se tam vydal. To křižování nemá žádnou tradici, začalo až
někdy v 80. letech, nejdříve jeden ukřižovaný, pak se přidávali
další dobrovolníci. Ze začátku s tím byly tahanice, ale pak přišli
místní fotografové, další rok Japonci se štábem a počátkem 90. let už
to bylo na CNN. Dnes je to brutální komerce, spousta médií, celé štáby,
žebříky, kamery rvou ukřižovaným až do obličejů a hlavně, aby byly
vidět hřebíky. Přístup těch ukřižovaných je ale upřímný, jsou to
kluci z okolních vesnic, kteří se ztotožňují s Kristovou obětí. Já
jsem se s některými bavil a cítil ten entuziasmus, je k tomu táhne Boží
hlas, dělají to i za svou vesnici a komunitu. Mnozí se nechávají přibít
na kříž opakovaně, vždy tam setrvají minimálně pět minut, jednomu to
už zakázali, protože ho dvakrát musela odvézt ambulance. Ale zatím nikdo
nezemřel. Je to spojeno i se sebemrskačstvím, ti flagelanti mají důtky se
skleněnými drápy a po bičování mají úplně rozedranou kůži na zádech.
Obcházejí domy i několik kilometrů a provádějí různé rituály, které
mají do domovů přinést štěstí.
U nás téměř neznámý, na Filipínách známý český profesor
Blumentritt nikdy na svých milovaných ostrovech nebyl. Přesto měl srdečné
styky s José Rizalem, filipínským národním hrdinou, který ho dokonce
navštívil v Litoměřicích.
V Manile je čtvrť Blumentritt, ulice Blumentritt, po městě jezdí jeepney
s nápisy Blumentritt. Mnozí Filipínci samozřejmě nevědí, že byl Čech,
ale další jezdí nejen za Jezulátkem do Prahy, ale poté i do Litoměřic
k Blumentrittovu hrobu. Litoměřický profesor Blumentritt opravdu na
Filipínách nikdy nebyl, ale jeho práce a bádání z něj dělají jednoho
z nejvýznamnějších odborníků na Filipíny své doby. José Rizal byl
génius renesanční velikosti, spisovatel, politik, lékař, filosof, který
byl za své vlastenecké aktivity popraven v roce 1896 v mladém věku
35 let. Když pobýval studijně v Německu, dozvěděl se o Blumentrittovi a
to byl začátek jejich korespondence a přátelství. Rizal Blumentritta
v Litoměřicích navštívil cestou z Drážďan, není ale nic známo
o tom, že by si prohlédl Prahu, zřejmě po příjezdu na pražské
nádraží odjel dalším vlakem rovnou do Vídně. Rizal našel
v Litoměřicích člověka, který miloval Filipíny a díky jejich
přátelství je u nás téměř neznámý profesor filipínským hrdinou.
Mimochodem, já jsem byl jsem pasován na rytíře řádu José Rizala jako
první Čech a v Litoměřicích jsme později založili odbočku řádu,
Filipínců u nás žije hodně, pořádají různé akce atd.
Jezulátko v policejní podobě
Návštěva u horského kmene
Vy jste v archívech vypátral i válečný příběh českých
zaměstnanců Baťova závodu na Filipínách.
Byli to mladí inženýři Baťova závodu, kteří přijeli na Filipíny
s rodinami už na začátku okupace. To, co prožili, to je na román. Bohužel
se špatným koncem. Když se Japonci vylodili na ostrově Luzon a Manila byla
evakuována, přidali se tito Čechoslováci jako dobrovolníci k americké
armádě, aby hájili provincii Bataan. A hájili ji statečně, podle
pozdějších svědectví dokonce pod nepřestávající japonskou palbou
rozmontovali mlýn na rýži a dokázali ho dopravit ke své jednotce. Sedm
Čechoslováků se společně s tisícovkami filipínských i amerických
vojáků dostalo do krutého zajetí a zemřeli během pochodu smrti džunglí
nebo v koncentračním táboře. Někteří z nich nebo jejich rodinných
příslušníků ale válku přežili a dostali se do Japonska a později do
USA. Já jsem tehdy v archívech objevil také zajímavost o diplomatických
vztazích Československa a Filipín. Ve všech známých dokumentech se
udávalo, že diplomatické vztahy mezi oběma zeměmi byly navázány
v 70. letech, ale já jsem bádal na ministerstvu v archívu a nechal jsem si
vytáhnout vše, co tam bylo. Původním záměrem bylo zjistit co nejvíce
o Rizalovi, ale navíc jsem objevil, že už prezident Masaryk jmenoval a
vyslal do Manily honorárního konzula. Tehdy to nebyl někdo místní, jako
tomu je v současnosti, Masaryk tehdy vyslal s dekretem jednoho obchodníka,
aby v Manile založil konzulární kancelář. Psal se rok 1927. Tím de facto
začaly vzájemné diplomatické vztahy.
Jakou má vlastně velvyslanec možnost volně se pohybovat po cizí
zemi? Asi není možné jen sednout do auta a někam si vyjet.
Vždy jsem musel dbát především na bezpečnostní zázemí, já jsem tam byl
jako reprezentant České republiky, a tak, když jsem plánoval cestu do
nějaké oblasti, ohlásil jsem se tamnímu guvernérovi, který má tu
bezpečnostní otázku na starosti. Filipínské religiózní tradice mě
zaujaly jako téma. Na každém ostrově to bylo nějak originální, vzhledem
k etnické tradici. Proto jsem každý rok navštívil různá zajímavá
místa. Když jsem dokumentoval na Filipínách oslavy Velikonoc, byly to vždy
svátky, nebylo to tak, že bych zneužíval pracovní čas diplomata pro svou
dokumentační činnost. Svátky o Velikonocích jsou dlouhé, trvají třeba
deset dní. Je to dané i vzdálenostmi, které musí miliony i chudších
lidí, kteří nemají na letadlo, urazit cestou za svou rodinou, protože
pracují v Manile a vracejí se domů lodí na nějaký vzdálený ostrov. Na
některé ostrovy létají malé letecké společnosti našimi letadly L
410 z Kunovic, ale nejsou to stroje zakoupené přímo od nás, jsou to
stará, dlouho užívaná letadla nakoupená levně v Rusku, Africe, je to na
pokraji únosnosti. Za mého pobytu dvě letadla spadla. Manila ale není
o Velikonocích ochromená, obchody, trhy apod. fungují, ovšem vládní
úřady stojí. Právě v té době jsem obvykle někam vyrazil, byla to vždy
velká sláva, když do nějakých zapadlých končin přijede velvyslanec.
Zároveň jsem se tam snažil ukázat naši zemi, přivezl například
fotografie našich barokních kostelů na výstavu, to vždy přišla místní
elita, média. A vláda si toho velmi vážila.
Manila
Jeepney
Výbuch filipínské sopky Pinatubo v roce 1991 byl největší
sopečnou erupcí druhé poloviny minulého století. Byl jste se podívat do
kráteru Pinatuba, kde se turisté dokonce koupou v jezírku?
Třikrát jsem se chystal, ale nikdy to nevyšlo, byl jsem nejvýše někde
v nižších „patrech“ Pinatuba. Ta poslední fáze výstupu je dost
úmorná. Přednost dostávaly pracovní záležitosti a také… již nejsem
nejmladší. Má-li ale dnes člověk dostatek finančních prostředků, může
se tam nechat dopravit i helikoptérou.
Otázka na závěr filipínského povídání: jsou ty bílé
filipínské pláže známé z fotografií skutečně tak bílé? A to
průzračné filipínské moře skutečně tak průzračné?
Ano, a jsou ještě bělejší a voda ještě průzračnější s neskutečně
pestrým a barevným světem korálů a rybiček. Pokud jste v Manile – za
pár hodin se můžete dostat do oblasti kolem Puerto Gallera po hodinovém
přejezdu na ostrov Mindoro. Ale jinak – prakticky po celých Filipínách
jsou tisíce kilometrů nádherných bělostných pláží.
Působil jste později jako velvyslanec ve Venezuele a několikrát
jste se setkal s Hugo Chávezem. Jsou to asi dva měsíce, co venezuelský
revolucionář zemřel. Jak na něj vzpomínáte?
Venezuela není Kuba, to v žádném případě. Autoritativní prezident
Chávez ve svých projevech zdůrazňoval, že není komunista, ale socialista.
A revolucionář. Jako Castro a jako Václav Havel. Už při našem prvním
setkání říkal, že jsou s Havlem oba revolucionáři a že by si s ním
rád pohovořil o problémech a budoucnosti světa. Nakonec se jednou potkali
v OSN, ale žádný rozhovor z toho nebyl. I Havel na to vzpomínal! Cháveze
také zaujala socha Simóna Bolívara v pražských Dejvicích, jejíž
fotografii jsem mu věnoval. Radoval se, že v daleké Evropě mají sochu
slavného latinskoamerického revolucionáře, oni mají Bolívara všichni
v obrovské úctě, je to neuvěřitelný kult. Dávno před Chávezem, ještě
za Pérezovy vlády, přijel do Prahy venezuelský ministr zahraničí a
žádal, aby s ním šel Václav Havel položit věnce k soše Bolívara, že
je to nejkrásnější socha v Evropě. Havel se tenkrát omluvil, poslal tam
mě. Zpět k Chávezovi – byl nesmiřitelný katolík, ale nenáviděl
Vatikán, byl stoupencem jakéhosi sociálního katolicismu. Vykřikoval, že
Židy miluje, ale Izraelci, jsou jako nacisti, okupují Palestince. Nadával na
bohaté: „Já nemám ani kolo, jsem jako Ježíš!“
Na druhé straně svým přístupem zruinoval Venezuelu. Caracas bývalo
krásné město, říkalo se mu Paříž Latinské Ameriky. Dnes je zchátralé
a obklopené ranchitos, jak říkají slamům. Nejhorší je zhoršující se
kriminalita, v Caracasu je téměř 10 tisíc zavražděných za rok, to je
strašlivé číslo. V posledních letech Cháveze kritizoval držitel Nobelovy
ceny za literaturu Vargas Llosa. Potkal jsem ho v Caracasu, režíroval tam
svoji hru. Naopak další držitel tohoto prestižního ocenění Gabriel
Márquez obdivoval nejen Cháveze, ale hlavně Castra, V Márquezově srdci už
Castro zůstane. Všechny tyto kontroverze patří k Jižní Americe, vývoj
však jde k demokracii. Ale pozor, Venezuela má hodně společných rysů
s Filipínami: nádhernou přírodu, pestrou směsici obyvatel tvořenou
původními Indiány, Španěly a navíc africkými černochy – to vše
vytváří podmínky pro vzájemné obohacování kultur. Tady zase oslavují
poutavým způsobem Boží tělo, místní světce, patrony rybářů, nebo
objevují své indiánské kořeny pomocí magických rituálů. O tom blíže
pojednává dokument „Magie Venezuely“.
Stanislav „Stašek“ Slavický
vystudoval divadelní a filmovou vědu na FFUK v Praze se zaměřením na
orientální umění a kulturní antropologii. Působil v Divadelním ústavu
jako expert pro mimoevropské kultury. Inspirace a bohatou filmovou dokumentaci
z cest po těchto kontinentech aplikoval ve spolupráci s režiséry E.
Schormem, J. Kačerem, P. Oslzlým a dalšími, přednášel na AMU a FFUK.
Od roku 1990 byl poradcem prezidenta V. Havla pro Asii, Afriku a Latinskou
Ameriku, doprovázel jej na cestách po těchto regionech, o čemž rovněž
natočil několik televizních filmů. Od roku 1999 byl šest let velvyslancem
na Filipínách a v Republice Palau, od roku 2008 byl velvyslancem ve
Venezuele a v některých karibských zemích.
Připravil hodinový dokument „Filipíny – Pašije a fiesty“ pro Českou
televizi, stejnojmenná kniha vyšla v roce 2008. O Venezuele pojednává
dokument „Magie Venezuely“ (též ČT, 2011).