Doporučil byste cestu do Mongolska po zemi?
V každém případě. Já jsem Mongolsko navštívil více než stokrát,
samozřejmě většinou letecky, několikrát jsem ale cestoval vlakem. Trasu po
Transsibiřské magistrále a kolem Bajkalu určitě doporučuji. Pokud mně
zdraví dovolí, ještě bych tu trasu rád absolvoval autem nebo autobusem,
což se mi dosud nepodařilo. Pro Mongoly žijící tady u nás to ovšem není
nic neobvyklého. Jsou v tomto směru velmi vynalézaví a šikovní a navíc
je to vyjde levněji. Koupili například autobus vyřazený z provozu,
upravili ho, domluvili se s kamarády a dojeli v tom autobusu až do
Ulánbátaru, kde ho prodali do městské dopravy a vrátili se letecky.
Mongolové prostě dokáží vymyslet pro nás dosti překvapivá řešení, ale
hlavně je dokáží i realizovat. Člověk si při té pozemní cestě autem
lépe uvědomí, jak jsou Mongolsko a Orient od nás vzdáleny a navíc pozná
oblasti, kterými projíždí, blízkou Podkarpatskou Rus i vzdálený Ural a
sibiřskou přírodu kolem Bajkalu. Výhodou vlaku je, že žijete celé dny
s ostatními pasažéry. Já mám dodnes spoustu kamarádů, se kterými jsem
se seznámil právě cestou ve vlaku, nejen Mongoly, ale i Číňany, Rusy.
Byla to hezká setkání se zajímavými lidmi. Mojí předností je znalost
jazyka, ale znám spoustu Čechů, kteří jazyk neznají a z té cesty se
vraceli nadšení.
Turismus mění svět, mění lidi. Jak masovější turismus
ovlivňuje tradiční pohostinnost a dobrosrdečnost Mongolů? Dnes se na
turistech především vydělává. Jak to platí pro Mongolsko?
K mé malé radosti ovlivňuje i Mongoly vyšší a vyšší počet turistů.
Mongolsko jako by bylo dvojí – hlavní město, v němž se život příliš
neliší od života v jiných menších světových městech, i když
Ulánbátar má dnes už přes milion obyvatel, a pak venkov, na kterém si
lidé udržují tradiční charakter s tou neobyčejnou pohostinností,
otevřeností a upřímností. Té pohostinnosti nebrání ani jazyková
bariéra, Mongolové mluví spíše gesty, očima, stačí znát pár
základních slovíček, případně trochu rusky. Všichni mladí i starší
cestovatelé přijíždějí zpět nadšení – ta pohostinnost, o které
jste nám vyprávěl, ta se musí zažít. Babičky na venkově vás vždy budou
přemlouvat, ať neodjíždíte a zůstanete déle, že můžete přespat, jak
dlouho budete chtít a s výdaji za stravu a ubytování si vlastně nemusíte
lámat hlavu. To se vám stane snad jenom v Mongolsku. V posledních letech se
to trošku kazí, protože turisté sami platí. Já jsem za ta léta projezdil
i vzdálené regiony Mongolska autostopem a nikdo po mně nikdy nic nechtěl.
Taky mi hodně pomáhalo, že jsem byl z Československa, které mělo
v Mongolsku dobrý zvuk. Dnes se vám stane, že vás sveze řidič kousek a
už si řekne o nějakou částku, protože před vámi vezl někoho, kdo mu
dal peníze, dokonce ho i přeplatil. Peníze nehrály v Mongolsku donedávna
žádnou roli, to už úplně neplatí.
Nepochybně jste se zúčastnil nejednoho Nádamu. Umí dnes každý
Mongol střílet lukem?
Mongolové mohou být hrdi na to, že tento jejich svátek překonal celá
staletí. Nádam
znamená „hry“, takže jsou to v podstatě takové mongolské olympijské
hry ve třech tradičních disciplínách. Mongolsky se tomu říká Erín
gurvan nádam, což se dá přeložit jako „trojí hry mužů“. Z toho je
patrné, že čas na zábavu měli spíše muži, zatímco ženy se staraly
o domácnost, děti, dobytek atd. Nejpopulárnější jsou závody na koních,
kterých se účastní pouze děti bez rozdílu pohlaví, takže označení
mužské hry doslova neplatí a ani v minulosti neplatilo. Dospělí na koních
nikdy nezávodí. Děti závodí od malička, říká se, že Mongol se rodí
v sedle a je to pravda, uvidíte jezdit tříleté čtyřleté prcky, kteří
ještě neovládají dokonale chůzi. A nejen kluky, stejně odvážné jsou
i holčičky. Druhým nejoblíbenějším z těch tří sportů je tradiční
mongolský zápas, což je záležitost mužů bez rozdílu věku a váhy.
Lukostřelba byla v 60. letech, kdy jsem v Mongolsku studoval, na úpadku,
první dvě soutěže jasně převládaly. Zažil jsem, že přijížděli
lukostřelci od nás a učili Mongoly střílet z luku, přestože ten náš
evropský a klasický mongolský luk vypadají rozdílně. Takže i naši mají
zásluhu na tom, že se zájem o tradiční mongolskou lukostřelbu od té doby
zase rozvíjel a dnes je její popularita téměř rovnocenná jízdě na koni
i zápasu. V lukostřelbě jsou tři kategorie – muži, ženy a děti.
Dokonce se lukostřeleckých soutěží účastní i nejvyšší
představitelé státu, prezident umí střílet z luku, samozřejmě též
jezdit na koni, jen zápasit jsem ho neviděl, ale myslím, že by to zvládl
též. Já nejsem příliš sportovně založený a především zápasu jsem se
vyhýbal. Ale hodně jsem jezdil na koni. Když jsem jel do Mongolska poprvé,
maminka se samozřejmě bála a tatínek, který sloužil u kavalérie, jí
dodával odvahy, že v Mongolsku mají koně a kde mají rádi koně, tam jsou
určitě hodní lidé. Na koni jsem urazil stovky kilometrů na různých
expedicích a od té doby vím, co znamená koňská síla. Na koni se dostanete
i do těch nejméně přístupných míst, kam se ani moderní terénní auto
nevyškrábe. V sedle jsem absolvoval například výpravu k chovatelům sobů
u Chövsgölského jezera, tam ani jiná možnost, než jet na koni, nebyla. Na
podobné výpravy jsem si vždy bral místního průvodce, takový doprovod se
vyplatí.
Je běžné půjčit si v Mongolsku koně a vyrazit za
nosem?
Právě tak to dělají naši studenti, když tráví v Mongolsku prázdniny.
Naučili se to praktikovat po mongolsku – koně si vypůjčí a domluví se,
že ho vrátí tam, kam dojedou, nebo ho rovnou koupí a na konci cesty dokonce
dráž prodají. I takový případ se povedl. V přírodě je ale podstatná
dobrá orientace, já zdůrazňuji každému, aby si nějakého místního
průvodce najal. Sice jsou v Mongolsku též orientační cedule, ale jak vám
pomůže například šipka Ulángom 2500 kilometrů…
Mongolové mají v genech výjimečnou orientaci a pozorovací
schopnost. Pastevec prý najde konkrétní ovci ve stohlavém stádu. Jak to
dělají?
Tu otázku musíte směřovat přímo těm pastevcům. Já jsem nikde jinde ve
světě neviděl takový otevřený prostor jako v mongolské stepi. Sedíte a
vidíte do dáli 360 stupňů, všude prázdno. Oni i na velkou dálku
dokáží rozpoznat, kde co je, jakým směrem jet, orientují se podle pro nás
nepostřehnutelných rozdílů, samozřejmě večer i podle hvězd. Tu ovci
skutečně v tom velkém stádu pastevci najdou. Zdůraznil bych, že pokud se
nějaká ovce ztratí, rozhodně to není tragédie, stáda jsou velká a
sousedé si pomáhají. Takže kdyby přišla opravdová tragédie a zahynul
dobytek ve velkém množství, shořela jurta, sousedé pomohou, půjčí,
vlastně víceméně dají. Tam musíte spoléhat na sousedy, jeden člověk by
ve stepi nepřežil.
Po pádu komunistického režimu se Mongolové vracejí
k buddhistické víře…
Buddhismus je tradiční mongolské náboženství. Rád bych zdůraznil
toleranci bývalých mongolských vládců k jiným náboženstvím, k islámu
i křesťanství, ve středověku se v Mongolsku stavěly nejen buddhistické
kláštery, ale i mešity a kostely. Tragická třicátá léta znamenala
násilné tažení proti náboženství – chrámy a kláštery byly
likvidovány, mniši odváženi a nuceni k fyzické práci, nebo dokonce
popravováni. Pamatuji dobu 60. let, obyvatelstvo žilo velmi roztroušeně,
klášterů bylo málo a tak v jurtách měli Buddhy a uchovávali vystavené
svaté buddhistické knihy. Vlastně necítili potřebu chodit do klášterů.
Dnes dochází k obnovení vlivu buddhismu, což se až přehání. Srovnal
bych to s naším minulým režimem, kdy v téměř každé vesnici bylo
agitační středisko. V současném Mongolsku zase musí být v každé
osadě alespoň malý buddhistický chrámek, mám dokonce fotografie, kde je
zachyceno, jak likvidují obchůdek a přestavují ho na chrám. Je to tedy
druhý extrém, ale to se za několik let zklidní.
Je možné se v obnovených klášterech ubytovat?
Není, turisty neubytují. Ale doporučuji navštívit venkovské chrámy, tam
jsou lamové méně oficiální a jsou obvykle rádi, když k nim přijede
exotická návštěva z daleka. Zatímco v Ulánbátaru nesmíte
v některých chrámech ani fotit, na venkově uspořádají bohoslužbu jen
pro vás a mladí lamové se sami přijdou vyfotografovat. Je to obráceně než
v hlavním městě.
Vy jste zakladatelem Společnosti přátel Mongolska. Jaká je její
současná činnost?
Jsem „otec zakladatel“, v roce 1990 jsem ji zakládal se dvěma kolegy
z Orientálního ústavu. Nazvali jsme ji nikoli tradičním
„česko-mongolského přátelství“, protože do ní vstupovali nejen tehdy
Čechoslováci a Mongolové, ale i Američané, Burjaté, společnost je tedy
mezinárodní. Společnost jsem vedl po většinu z těch 23 let existence,
poslední tři roky máme nové vedení a rád bych, kdyby se její činnost
aktivizovala a rozšířila. Už od roku 1990 vydáváme informační bulletin,
který byl původně čtvrtletník, nyní vychází jednou za půl roku.
Poslední číslo vyšlo letos. Bulletin distribuujeme mezi členy společnosti
a zájemce o Mongolsko, vydáváme ho v nákladu asi 250 kusů. Další
činností jsou Společenská setkání členů a příznivců Společnosti
přátel Mongolska, první bylo v Praze, poté i v dalších městech a též
v zahraničí v Liptovském Mikuláši. Poslední „akce jurta“ se konala
v roce 2010 při příležitosti 20. výročí založení společnosti
v Praze. Momentálně je naše jurta v muzeu v Uherském Hradišti.
Vy jste v Ledcích založil Malé asijské muzeum…
Kromě Společnosti přátel Mongolska jsem založil i Klub přátel Asie. Ten
má méně členů, jsou to moji kolegové z příbuzných orientalistických
oborů, sinologové, vietnamisté apod. Já jsem kromě mongolistiky vystudoval
i sinologii a rok jsem studoval ještě vietnamštinu. V Mongolsku a
v Číně jsem dlouhodobě pracoval a cestoval, navštívil jsem i Koreu a ty
asijské země jsou mi blízké. Velkým mým koníčkem bylo hledání
českých stop v těchto zemích. A když jsem odešel do důchodu,
uvědomoval jsem si, že by tyto informace a vědomosti bylo škoda nevyužít.
A tak jsem v roce 2005 založil malé muzeum, které financuji ze svých
úspor a z důchodu. Činnost jde pomalu, nicméně je dnes ze dvou třetin
otevřeno, ale chybí nám sponzoři. Muzeum je rozděleno chronologicky
i teritoriálně, ještě jsem přidal ruskou oblast východně od Uralu a
také Kalmyky, nejzápadnější mongolský národ, který žije na Volze.
Ve sněhu a minus 40 lidé nesní o krevetách a kaviáru, kdysi
kdosi kdesi hezky napsal. Takže – kotlík masa, to je mongolská
kuchyně?
Mongolská kuchyně je z našeho hlediska poměrně jednotvárná, protože
vychází z mongolského prostředí. Podstatné je, aby jídlo mělo dlouhou
trvanlivost a výživnost. Jsou tzv. černá a bílá strava. Černá je maso,
nejlépe skopové a ve velkém množství, ta bílá jsou mléčné výrobky.
Mléko Mongolové v podstatě nepijí, spíše různé druhy tvarohů, sýrů,
kumys, kefír. Ani po odchodu hostů nezůstává nikdy stůl prázdný. Nikdy
totiž nevíte, kdy přijde další host. Existuje mongolské přísloví, že
když hospodyně vaří v poledne oběd a přijde nějaký host, je to pro ni
největší štěstí. Mongolové opravdu mají přirozenou radost z hosta a je
jim jedno, zda je místní či cizinec. I když někdy nemají připraven
dostatek jídla pro nečekané návštěvníky, vždy něco připraví.
Vzpomínám na své první expedice, když jsem se zajímal, kde budeme nocovat
a kde budeme jíst, průvodce odpovídal, že tam, kam dojedeme. A jeli jsme
i do půlnoci a pak zabouchali na nějakou jurtu. Nemusíte ani prosit a
říkat, máme hlad a chceme přenocovat. Ta paní, která vás uvítá, ví,
že když je někdo takto pozdě večer na cestě, že je vyhládlý, unavený a
potřebuje nocleh.
Existuje u nás nějaká mongolská restaurace? Vím o jedné
v pražském Palladiu, ale ta se jen mongolsky tváří a mají tam právě ty
krevety. Ty asi mongolští zápasníci a lučištníci v minulých staletích
nekonzumovali ve velké míře…
Bývala jedna na vysoké úrovni v Litoměřicích, jmenovala se Čingischán,
jak jinak. Založil ji můj kamarád. Interiér byl vkusně orientálně
vybavený a uskutečnilo se tam i několik akcí naší Společnosti přátel
Mongolska. Bohužel, kamarád zemřel a jeho potomci již k Mongolsku nemají
tak silný vztah a ve vedení restaurace nepokračovali. Jeden kousek
z vybavení restaurace jsem dostal do našeho malého muzea. Menší
restaurace, spíše bufet, založili Mongolové v Havlíčkově Brodě, ale
nemá to úroveň, jakou by mohlo být. Mongolian Barbecue v Palladiu založil
můj žák z čínské školy, bohužel s pravou mongolskou kuchyní to nemá
téměř nic společného.
Když se slavilo 800. výročí narození Čingischána, v té
době jste v Mongolsku studoval, byli mnozí organizátoři oslav později
perzekuováni. Tehdy dokonce jméno Čingischán vynechávali
v encyklopediích, psal jste v jednom článku. Znamená to, že
v socialistických časech se, na rozdíl od dneška, k nejslavnější
postavě mongolské historie neobraceli s takovou vahou? A byl podle Vás
Čingischán největším vojenským géniem všech dob?
V 60. letech byli lidé určitě opatrnější při zdůrazňování jména
Čingischán coby největší osobnosti mongolských dějin. Každopádně
historické hodnocení Čingischána je na mongolské straně výrazně
pozitivnější než u historiků, kteří pocházejí ze zemí, kudy vojska
Mongolů prošla. Čingischán sjednotil všechny mongolské kmeny a nebyl jen
geniální válečník – souhlasil bych s tvrzením, že největší
vojenský génius všech dob – ale i zkušený státník, uměl si vybírat
zkušené poradce, jednak vojenské stratégy, kteří dokázali využívat
i čínské zbraně, které tehdy převyšovaly evropské, ale i významné
vědce, filozofy. Na jedné straně byl přísný i k těm nejbližším, na
straně druhé tolerantní nejen k rozdílným náboženstvím. A dodnes jsou
aktuální jeho myšlenky chránění přírody. Přál bych si, aby Mongolové
využívali nejen jeho jména, ale naplňovali i jeho vize, vždyť mj. byl
velkým propagátorem kontaktů mezi Východem a Západem. Dneska je proti těm
60. letům v Mongolsku přečingischánováno, což přiznávají samotní
Mongolové. Jeho jméno nese letiště, jmenují se po něm restaurace, čaj,
pivo a spousta dalších věcí. Dnešní hodnocení Čingischána je mezi
Mongoly stoprocentně pozitivní jako válečníka, stratéga, sjednotitele,
vládce. Věřím, že přijde doba, kdy budou říkat, že z deseti procent se
dopustil i chyb a krutostí, jako bylo zbytečné vypalování měst. Dnes to
označují jako důsledek například zabití mongolského vyslance,
obchodníků apod.
Povědomí, že mongolská armáda zpustošila kus světa, tedy
v Mongolsku není?
Vůbec ne. Soustředí se na svou vlastní historii a své území, sjednocení,
dokonalou organizaci státu, přísné dělení obyvatelstva a disciplínu,
propracované zákony. Pokud byste jim něco podobného řekl, budou
argumentovat právě tím, že to byla jen odveta za nějaké prohřešky
namířené proti nim.
Kolik procent mongolských mužů má geny Čingischána?
V tomto směru se nehovoří jen o mongolské populaci, ale i světové.
Přesnější čísla si nevybavuji. Mnohé mongolské rodiny a rody si vedly
podrobné genealogie, takže i mezi dnešními Mongoly jsou prokazatelně
Čingischánovi přímí potomci. A každý Mongol se rád hlásí k jeho rodu
Bordžiginů. U rodů, které si vedly genealogie, bylo zjevné, k jakým
předkům patří, ale ti Mongolové, kteří takové záznamy neměli, se mohli
sami rozhodnout o rodovém jménu. Takže dnes třetina obyvatel Mongolska má
rodové jméno Bordžiginů.
Měl jste někdy chuť hledat Čingischánův hrob?
Přestože jsem se o Čingischána samozřejmě blíže zajímal, v tomto jsem
načichl mongolskou mentalitou – když už je někdo po smrti a pochovaný,
nechme ho ležet v pokoji. Když někdo organizoval nějakou expedici
pátrající po jeho hrobu, Mongolové si přáli, aby ten hrob nalezen nebyl.
Místo jeho pohřbu se dodnes nedá identifikovat a je jistě rozdílné od
místa, kde zemřel. V Burjatsku i v Číně jsou místa, o kterých tvrdí,
že právě tam Čingischán zemřel, každopádně, archeologové a historici
mají téma do budoucna.
Uvidím v Mongolsku koně Převalského?
Uvidíte. Naše sdružení má radost, že v tomto znovunavrácení kdysi
v přírodě vyhynulého koně také pomáhá. Spolupracujeme se zoo,
pomáháme jim překládat různé materiály, podíleli jsme se na
organizování cesty koňů z ČR do Mongolska. A potom jsme viděli ty koně
v rezervacích. Nebezpečí vyhynutí je již zažehnáno, koně se dobře
adaptovali na své původní prostředí. Kůň Převalského je symbolem
postupného obnovování vztahů s Mongolskem. Začátkem 90. let koupili
některé koně např. bohatí Holanďané či Dánové a když se od nich
dostali do Mongolska, místní si mysleli, že ti koně jsou právě
z Holandska či Dánska atd. Ale v Národním muzeu v Ulánbátaru již byla
vybudována zásluhou dr. Evžena Kůse expozice, takže Mongolové dnes
běžně znají historii chovu tohoto koně u nás. Jeden můj místní kolega
píše román o koni Převalského a právě i chov v ČR je v příběhu
zabudován. Nejblíže Ulánbátaru je uvidíte v národním parku Chustajn
nurú, dále jsou v gobijské přírodní rezervaci.
Gobi, to je proslulé naleziště koster dinosaurů.
Ano, a Mongolsko má dnes již své významné paleontology, nejznámějším je
syn jednoho z propagátorů česko-mongolského přátelství akademika
Rinčena akademik Barsbold. Popsal řadu nových druhů dinosaurů a dva jsou
podle nich i pojmenovány – Barsboldia a Rinchenia. Já jsem do té oblasti
cestoval s jedním expertem, objevení koster není nic neobvyklého, prý
stačí, aby zafoukal vítr a odhrnul písek. Kolega nám ukazoval rozložené
kosti v zemi, dokonce části koster, naštěstí se to dnes nesmí vyvážet.
Mimochodem, přijeli jsme do té oblasti, nikde nikdo, byli jsme úplně sami,
ale nějakým tím mongolským způsobem se lidé z širokého okolí
dozvěděli o naší přítomnosti a najednou přijelo nákladní auto, plná
korba lidí, všichni na přednášku toho odborníka.
Doporučte mi itinerář na měsíční dovolenou
v Mongolsku.
V současnosti mladí lidé rádi vynechávají Ulánbátar. Představu, jak to
v hlavním městě vypadá, by ale měli mít. Vždyť tam žije téměř
polovina obyvatel Mongolska. Za mých studií měl Ulánbátar sto tisíc
obyvatel, dnes přes milión. Centrum je víceméně stejné jako před lety,
chodí se většinou pěšky. V Ulánbátaru jsou ale významné kláštery a
muzea, které by cizinec neměl vynechat. Určitě bych doporučil cestu na
severozápad k jezeru Chövsgöl, to je nejméně na týden. Žijí tam různé
národnosti i turkického původu, chovatelé sobů. Za návštěvu stojí
oblast Gobi, která zabírá tři ajmaky. Kdo má čas, ať vyrazí daleko na
západ do ajmaku Uvs a dokonce ke Kazachům do nejzápadnějšího ajmaku
Bajan-Ölgí. To je, mimochodem, jediný ajmak, kam jsem se zatím nedostal.
Co byste doporučil si přečíst o Mongolsku před
cestou?
Spíše než beletrii nějakou literaturu faktů, především dvě publikace,
které jsou dílem mého učitele Pavla Pouchy – Třináct tisíc
kilometrů Mongolskem a Do nitra Asie. Jsou to díla napsaná
v 50. či 60. letech a jsou mnohdy poplatná době, ale těch
faktografických údajů je tam tolik, že je to dodnes významný zdroj
informací a poznání. Vyšla i řada nových publikací, např.
Mongolové, pravnuci Čingischána, kterou napsala současná
velvyslankyně v Mongolsku a moje talentovaná žákyně Ivana Grollová.
Doporučuji i pročtení děl starých ruských cestovatelů, jako byli
Prževalskij a Kozlov, která existují i v českém překladu, čtenář tak
může srovnávat, jak to vypadalo v minulosti a dnes.
Bohužel, mongolská literatura se příliš nepřekládá. Nedávno vyšlo
v reprintu opětovné vydání Tajné kroniky Mongolů v překladu
dr. Pouchy, který překládal i další mongolskou literaturu. Také já jsem
kdysi spolu s našimi významnými básníky překládal poezii – Deset
mongolských básníků aj. Na překladech jsem spolupracoval přímo
s autory, všechny jsem je osobně znal a chodil k nim do rodin. Vyšla
u nás i kniha polské autorky Kielan-Jaworowské, jmenuje se Lov na
dinosaury, o polsko-mongolské expedici do nitra Gobi v 60. letech.
Titulní foto poskytl Jiří Šíma, fotografie z Mongolska Martin Vorel.
PhDr. Jiří Šíma, DrSc.,
mongolista, sinolog. Zakladatel Společnosti přátel Mongolska a Klubu
přátel Asie Pražská jurta. V letech 1990–92 působil v Mongolsku jako
velvyslanec, pracoval v Orientálním ústavu ČSAV. V Ledcích na Kladensku
založil Malé asijské muzeum. Překládá mongolskou poezii a je autorem
prvního česko-mongolského a mongolsko-českého slovníku a
konverzace.
Další rozhovor o Mongolsku s mongolistkou Alenou Oberfalzerovou:
Mongolskem
na koni i ve furgonu