Na 12. Islandském dnu jste pokřtil Vaši novou knihu
„Island – země včera zrozená“. Můžete ji krátce
představit?
Až na jedinou výjimku jsou tam pouze nové fotografie a tak je vlastně
pokračováním knihy Island země neznámá, která vyšla v roce
2007. V té první knize jsou fotografie okouzlující islandské přírody,
nejsou tam žádní lidé a žádné stopy lidské činnosti. V té letošní
knize je již záběr širší, kromě přírody, kvůli které turisté na
Island jezdí, se tu a tam zdálky objevuje nějaký tvor, nemusí to být jen
člověk, kdoví, možná skřítek, troll. A také několik opuštěných
farem, které mám čím dál více rád, a několik kostelíků, které patří
neodmyslitelně k historii Islandu. Podnět k vydání nové knihy vyšel od
Petra Buriana, majitele CK Periscope, protože ta první – Island země
neznámá, je vyprodaná.
Na Island jezdíte pravidelně od roku 2001, jste více fotografem
nebo cestovatelem? Bývá pro Vás prioritní dosáhnout cíle, nebo se stává,
že fotografování má přednost a čekáte například na dobré
světlo?
Je to přibližně půl na půl a prošlo to různými etapami. V letech
2001 a 2002 jsem jel na Island jako řadový klient s cestovkou, takže
k fotografování byly obtížné podmínky, především nedostatek času,
buď fotku uděláte, nebo neuděláte. Hned mi bylo jasné, že tímto stylem
mi to nevyhovuje a od té doby jsem jezdil soukromě autem. Nehonil mě žádný
harmonogram a mou prioritou bylo fotografování. Toto období trvalo asi pět
let a nafotografoval jsem islandské kalendáře a první knížku. A protože
mě čím dál více lákalo vnitrozemí, postupně jsem tam pronikal a za
další tři roky jsem projel většinu vnitrozemských cest a napsal průvodce
po vnitrozemí Island autem. V té době byla priorita poznat co
nejvíce cest vnitrozemím. Byl jsem sám sobě průvodcem, soustředil jsem se
na namluvení podrobností o cestách a většina fotografií už byla
ilustrativní a doplňující s myšlenkou na to, že v průvodci se právě
o tom píše. V roce 2010, kdy vybuchla sopka Eyjafjallajökull, se mi
podařilo projet poslední cesty, které mi zbývaly, udělat poslední zářezy
na pažbě, jak se říká, a vzniklo druhé vydání průvodce rozšířené
asi o dvacet stran, to se jmenuje Průvodce islandským vnitrozemím.
Od té doby, kromě zájezdů s klienty CK Periscope, se zase stalo prioritou
fotografování, a to dalo vzniknout nejnovější knize.
Islandská krajina je nepochybně fotogenická, ale co světlo?
Vždyť bývá často zataženo…
Tím se fotogeničnost neztrácí. Jednu z nejpůsobivějších fotek z knihy
Island – země včera zrozená, jsem udělal na mořském pobřeží
u jezera Jökulsárlón, bylo zataženo, lilo a foukal vítr, má to úžasnou
atmosféru. Samozřejmě, člověk touží po modré obloze, slunci…
Oblačnost na Islandu je jiná než u nás, většinou je to taková deka
rozprostřená po půlce ostrova, skoro se toho dotýkáte hlavou, má to
takové přízračné světlo. Na Islandu je dlouhý den, v létě se dá fotit
i o půlnoci, ale kolikrát jako by bylo uprostřed dne beze světla.
Když v roce 2009 vyšel Váš průvodce islandským vnitrozemím
„Island autem“, existoval podobný průvodce na Islandu
v angličtině?
Všechny publikace, které se prodávaly u nás nebo po celém světě, mívaly
šest set stran a o vnitrozemí z nich maximálně dvacet. Přitom
vnitrozemí, to je 60–80 procent Islandu. Já jsem na mých prvních cestách
pátral po nějakém průvodci, z něhož bych čerpal rady, a jeden takový
překlad jsem na Islandu objevil. Jmenuje se Adventure in Iceland a
koupil jsem ho asi před deseti lety, ale nejsou tam zdaleka všechny silnice a
navíc jsem brzy zjistil, že autor v některých místech, které popisoval,
nebyl. A tak jsem dostal nápad, že takového průvodce napíši sám. A ve
druhém vydání, které je rozšířenou a doplněnou variantou prvního, jsem
zachytil změny, které nastaly po erupci sopky Eyjafjallajïokull na jaře
2010 a doplnil ještě několik zbývajících vnitrozemských cest. Když
knihu otevřete, najdete si rejstřík, číslo silnice, vezmete si mapu a
přesně víte, kudy se pohybujete, co vás v nejbližších kilometrech
čeká, desítky a stovky lidí už podle ní jezdili a psali mi, že jim
pomohla. Když to trochu přeženu, můžete knihu držet otevřenou jednou
rukou a druhou řídit, protože cesty jsou popsány velmi podrobně. Některé
cesty, zejména v tom prvním vydání, jsou popsány dramatičtěji, než jak
vypadají dnes, protože Islanďané je rok od roku vylepšují, někde se tedy
během několika let mohla z obtížné cesty stát výrazně lépe sjízdná.
Například ze sopky Askja k severnímu okraji ledovce Vatnajökull, bývalo
posledních 20 km velmi obtížných na lávových polích, ale nasypali tam
škváru, lávový popel, dokonce červený, takže v té černé krajině
najednou jedete po červené silnici, a mohl byste tam jet osobákem, kdyby
silnici nestály v cestě brody.
Je lepší jet autem z domova a lodí, nebo letět letadlem a auto
si půjčit na Islandu? Půjčení vozu 4×4 je na Islandu drahé, až několik
tisíc korun denně.
Když už takové auto máte, tak autem. Já tam od roku 2004 jezdím pouze
autem, když nepočítám letecké výpravy v roli průvodce. Lodní lístek
pochopitelně vyjde levněji, cesta po moři je fajn, na Faerských ostrovech
můžete zůstat a pokračovat na Island za tři dny, celkem,
připočítáme-li, že musíte dojet na trajekt do Dánska, zabere cesta tam a
zpět zhruba osm dní. Tato varianta je tedy pro člověka, který má dostatek
času. Skutečných off-roadistů zase není tolik, spousta lidí vlastní
terénní auto, ale netroufne si vyrazit sólově na tak náročné trasy ve
vnitrozemí. Ti se mnou jezdí na zájezdech CK Periscope. Projedou velkou
část vnitrozemí, ale bezpečněji ve skupině pod dohledem, riziko je tedy
minimální, protože jakmile se pohybují společně dvě auta, jeden druhému
může pomoci. Jsou to zkušení řidiči, tvoří dobrou partu, ale chtějí
mít průvodce. Míváme rádia, já s nimi mluvím i během jízdy,
vysvětlím, co je kde zajímavé. Když jedete soukromě, jedete do neznáma.
Ten můj průvodce pomůže. Já jsem především při sbírání podkladů pro
knihu jezdil často osamoceně, což bylo v některých úsecích na hraně.
Když jste sto kilometrů mimo civilizaci a něco se stane s autem, nezbývá,
než jít těch sto kilometrů pro pomoc. Naštěstí mne nic takového při
mých osamělých cestách nepotkalo. Pro ty, kteří nemají příliš času a
volí leteckou dopravu na Island, zařídí cestovka půjčení aut a pak je to
stejné, vyrazí se v koloně do vnitrozemí. Přes cestovku je vše o něco
nákladnější, to je logické, zato je tu však servis průvodce, který
záludnosti vnitrozemí dobře zná. A malou poznámku – já nejsem
„off-roadista“, pro mne je terénní auto prostředkem k tomu, abych se
dostal na určitá místa, která by mi jinak zůstala skryta a těch je na
Islandu mnoho.
Cesta vnitrozemím, to jsou časté brody, jak takové brodění
autem probíhá? Musíte terén pod vodou zkoumat nejdříve
pěšky?
Brody mají svou charakteristiku a je dobré všechny záludnosti znát. Do
20–30 centimetrů nebývá problém. Ale, i na frekventovaných cestách jsou
takové brody uprostřed nečekaně hluboké, protože tam jezdí velké
off-roady, které mají metr vysoká kola a dokonce terénní autobusy. Ty
jezdí prostředkem a brod prohlubují a prohlubují, takže pak tam auto snadno
utopíte, přestože je kousek vedle jen dvacet centimetrů vody. Nejlepší je
si brod projít, máte-li štěstí, že jede někdo před vámi, dívejte se.
Jsou řeky pramenité, průzračné, stačí se podívat ze břehu, vidíte, že
tam není žádný velký šutr, hloubka je maximálně půl metru a nemusíte
tam šlapat. Ale jsou řeky ledovcové a ty jsou temně šedé, nevidíte ani
dva centimetry pod hladinu, zrakem nezjistíte, jestli je hloubka 20 nebo
50 centimetrů. Tam si musíte natáhnout rybářské holínky a prošlápnout
si to, propíchat hůlkami, pamatovat si, kudy to člověk brodil. Některé
řeky jsou opravdu prudké a zrádné, ty mohou brodit jen obrovská auta a
musíte mít kopec zkušeností, protože mají nepevná dna, štěrk
s pískem, tam by si člověk sám vůbec neměl troufnout. Někdy stačí
narazit na schovaný kámen. Před dvěma lety jsem tahal z řeky jednoho
Američana, který na Islandu žil. Zůstal v brodu. Byla noc, pospával jsem
v kempu a najednou někdo shání pomoc. Čtyři kilometry šel pěšky do
kempu, o kterém věděl, že tam je. Vody bylo v řece maximálně 40 cm,
jenže najel na kámen, zvedla se mu přední kola a konec. Každopádně vždy
je lepší jet ve dvou autech a pravidlo je, že jedno čeká na břehu, než to
druhé přejede, nikdy nejedou do vody obě najednou. Na frekventovaných
cestách se běžně po příjezdu k řece čeká, než přijede někdo
další. Pokud je to Islanďan, můžete se spolehnout, že počká, než
přebrodíte, je jedno jestli jedete stejným směrem nebo proti. Dalším
pravidlem je, že vždy jede nejdříve větší auto. Na řeku musíte pomalu,
aby vlna byla co nejmenší, nevlítnout tam jako blázen, nejlépe na
redukovanou dvojku, měl byste mít zvýšené sání, to pak můžete i do
hloubek přes 50 centimetrů. Je nutné si najít nejen nájezd, ale také kudy
se z řeky dostanete, kde je břeh vhodný k vyjetí. Brodí se po proudu,
nesmíte postavit auto bokem k proudu, protože ho převrátí, musíte jet
trochu po vodě, aby proud pomáhal tu řeku překonat.
Kdy bývá nejméně vody?
Začátek léta bývá problematický, taje sníh a silnice se teprve
začínají otevírat. Koncem července a v srpnu, to bývá nejméně vody.
Ale pokud svítí několik dní slunce a praží do ledovce, v ledovcových
řekách stoupá přes den voda. Ráno může být řeka hluboká
30 centimetrů a večer tři čtvrtě metru. Večer se zase ochlazuje a tak
platí pravidlo, že když je večer nějaká řeka neprůjezdná, protože je
v ní hodně vody, počkáte přes noc a ráno přejedete. Takhle je to třeba
v Nýidaluru na silnici Sprengisandur, která protíná Island směr sever
západ. Já každému doporučuji jet z jihu, protože tam je uprostřed velká
řeka a u ní kemp. Když tam dojedete a zjistíte, že nezvládnete
přebrodit, zakempujete, uvaříte si, umyjete se, vyspíte a ráno zjistíte,
že je to pohodový přejezd. Ale když pojedete ze severu, přijedete pozdě
odpoledne či večer a kemp je na druhé straně a nemáte kde zůstat. Já jsem
tam poprvé právě takto přijel a hned mi bylo jasné, že to neprojedu. Sto
metrů černá řeka, nejdříve jsem zoufale čekal, poté vlezl do vody a
potvrdilo se, že je to hluboké. A najednou jsem si všiml, že z kempu jdou
mým směrem dvě dívky, obě měly hole, prošly řeku a že mě budou
navádět. Byly to správkyně toho kempu. V řece byly písečné ostrůvky,
které nebyly v kalné vodě vidět, ale ony mě navedly na první a najednou
jsem byl téměř na suchu. Prokličkoval jsem takhle přes řeku, dvacet metrů
a zase dalších dvacet metrů a byl jsem na druhé straně. Kdybych jel rovně,
zůstal bych tam. Slečny dostaly české pivo. A ráno byly všechny ty
ostrůvky vidět, řeka byla téměř bez vody. Když uděláte v řece
vážnou chybu, můžete se utopit. To platí především o zrádné řece
Krossá, která je opravdu nebezpečně prudká, jsou tam hluboká místa, na
dně štěrk s pískem, v němž se auto hned zahrabává a klesá
hlouběji.
A jak se jezdí po lávě, která je nebezpečně ostrá? Nečetl
jsem, že byste často píchl.
Na lávě nepíchnete, ale gumy tam doslova hoří. Když jedete po sopečném
popelu do kopce, je to taková velmi ostrá škvára, a auto zabírá, cítíte,
jak ty gumy hoří a smrdí, hrozně se opotřebovávají. Když jedete pomalu,
láva gumu nepropíchne. Mohl byste ji prorazit, to se stane na kamenitých
pláních, kde špičky kamenů vylézají ze země. Základem je nespěchat,
jet pomalu. Ale když na lávě zakopnete, ošklivě se odřete, je ostrá
jak sklo.
Na Islandu jsou i pouště sopečného písku…
Těch pouští je na Islandu několik. Maelifellssandur, severně od ledovce
Mýrdalsjökull, tam jedete 30 kilometrů pískem. Podobně, když jedete
k jezerům Veidivötn, je to 20 kilometrů hlubokého písku. Jedete po
poušti, takže pokud fouká vítr, nevidíte silnici. Jsou tam jako značky
žluté kolíky a kolem nich musíte, zpravidla je tam cesta pravidelným
ježděním trochu zpevněná. Ale nespoléhejte na to, k uvíznutí není
daleko. Pak se vypustí kola a auto se musí vyhrabat. Když byste odbočil,
zahrabete se hned. Na Islandu je přísně zakázáno jezdit mimo cesty, ty
vnitrozemské jsou vyznačeny na mapě, a když mají čísla, stará se o ně
správa silnic, to znamená, že je na jaře projedou a upraví. Pokud jsou
nečíslované, je možné po nich jezdit, ale nikdo se o ně nestará. Jakmile
vyjedete z cesty a chytne vás ranger, jsou za to strašné pokuty,
v posledních letech to přísně hlídají. Loni jsem jel u Jökulheimaru
neznačenou, ale povolenou cestou, ještě jsem si předtím popovídal
s rangerem, jaké to tam je. Zahrabal jsem se několikrát, 30 centimetrů
písku, mírné stoupání, byl jsem pořád na břiše, rýč, nanosil jsem si
úlomky lávy, abych kousek povyjel, takhle se to opakovalo asi osmkrát. Byl
podvečer, přibližně 20 kilometrů ke stanici rangera, navíc proti slunci,
místy tedy nebylo téměř vidět. Takže to byl docela zážitek na propocené
tričko.
Vzpomenete, který úsek byl pro Vás nejhorší?
Asi nejnáročnější byla cesta západně od sopky Askja, jmenuje se
Dyngjufjalladalur. Téměř neznačených dvacet kilometrů po lávě, snad
jednou za kilometr malý narovnaný kamenný mužík. Dohlednost byla
stokilometrová, takže směr – hory u jezera Mývatn – jsem krásně
viděl, jenže jsem obtížně hledal stopy aut, kudy jet. Dostával jsem se
vpřed tak dva kilometry za hodinu a s osamělým autem. Takže nějaká
závada či poškození auta… to by byl velký problém. Další náročná
byla cesta Gaesavatnaleid podél ledovce, ale tam jsem nebyl sám. S rangerkou
jsem se radil, říkala, jo, to projedeš, kdybys byl v problémech, někdo ti
pomůže, nejméně jednou denně tam projede auto. Nejelo jedno, ale nejméně
deset. Jede se tam po hraně ledovce, z něhož vytéká voda s bahnem a zdá
se to nekonečné, v závěru je desetikilometrový brod. Ta oblast se jmenuje
Večerní bažiny, protože jak ledovec přes den taje, vše zaplaví voda.
Deset kilometrů ve vodě je stresující.
Jak je to se spaním v islandské přírodě? V národních
parcích se smí spát jen v kempech, co když večer nedojedete?
V národních parcích jsou cesty sjízdnější a je nařízení, že musíte
dojet do kempu. Nesmíte nejen postavit stan mimo kemp, ale ani přespat
v autě. Kempů je více, vzdálenost od sebe 50–60 kilometrů, čili si
každý musí naplánovat cestu tak, aby do kempu dojel. Ranger to projíždí,
když vás nachytá, že svévolně kempujete, tak vás tvrdě pokutuje.
V oblastech mimo národní parky můžete normálně zakempovat nebo spát
v autě, to je ve většině vnitrozemí. Jenže to prostředí je nehostinné,
není tak idylické, jak vidíte na prospektech ty zelené hory, vodopády,
travičku, tam je jen láva, kameny, písek a hlína. Někde trochu mechu, ale
těžce se nachází vhodné místo na postavení stanu. Můžete zůstat až
tři dny na jednom místě a asi tři stany maximálně pohromadě. Těch kempů
je ve vnitrozemí snad deset, některé v národních parcích, jiné mimo ně,
v kempu máte záchody, sprchu, pitnou vodu, což je důležité, protože ve
vnitrozemí se z řek nenapijete. Není důvod se kempům vyhýbat, navíc tam
nebývá moc lidí, spíše tak čtyři pět aut. Výjímkou je
Landmannalaugar – oblast barevných hor, která je velmi oblíbená, tam je
obrovský kemp, kde může být i 50 stanů, takže žádná osamělá
idylka.
Jaké míváte pojištění, když se vydáváte na nebezpečné
silnice do vnitrozemí, jezdíte po lávových polích a brodíte se
ledovcovými řekami?
To jsou oficiální schválené silnice, takže stačí normální havarijní
pojištění. Když se terénní upravený autobus cestovní kanceláře
Adventura utopil v jezeře Blautulón, zaplatila to jako obyčejnou dopravní
nehodu pojišťovna. Něco jiného by bylo, kdybyste odbočil z cesty, což se
vlastně nesmí. Já jsem si nechal auto upravit, na spodku má ochranné plechy
ASFIR a také zvýšené sání, ale většina vnitrozemských cest se dá jet
s neupravenými auty, běžné jsou Suzuki Grand Vitara či Hyundai Santa Fe.
Na silnice označené F ale nesmíte s normálním autem. U silnic jsou
varovné cedule, které na to upozorňují. A pokud tam pojedete s dvoukolkou
a někde uvíznete, pomohou vám, ale zaplatíte to. Když uvíznete s autem
4×4, pomoc nic nestojí, to se může stát každému. Jednou jsem byl
v hlubokém vnitrozemí (od civilizace cca 200 km) v Kverkfjöllu svědkem
akce místní záchranné služby (má název Pátrací a záchranná služba)
v součinnosti s vrtulníkem pobřežní stráže. Bylo to fotograficky velmi
působivé, ale naštěstí šlo pouze o cvičení.
Co je základním komunikačním prostředkem s okolním
světem?
Islanďané udělali v posledních letech v pokrytí vnitrozemí velký pokrok
a na většině území stačí obyčejný mobil. Signál není všude, ale
pokud ho ztratíte, po několika kilometrech ho zpravidla zase zachytíte.
A dobře funguje číslo 112. Ještě je užitečné číslo 1777, to je
správa silnic. Telefonicky se můžete informovat na stav silnice, na kterou
plánujete vyjet, zda je vůbec otevřená atd. Kvůli nějaké menší
lokální povodni se může stát i v létě, že ji třeba jen na dva dny
zavřou. Tohle funguje bezvadně. Těžké neznačené cesty záchranáři
projíždějí jednou za pár dní, kdyby tam někdo uvízl, našli by ho. Tedy
platí neopouštět silnice.
Zažil jste probuzenou sopku?
Zažil a nezažil. Sopka Eyjafjallajökull vybuchla na jaře 2010 a já jsem
k ní přijel v létě. Nikoli tekoucí láva, ale obrovské množství
popela, které bylo vyvrženo do ovzduší a poté povodeň, to bylo
charakteristické pro tuto erupci. Povodeň zaplavila část východního
jižního pobřeží, málem zničila most, krajina se změnila, zmizelo
i jedno jezero. Z kráteru se v létě už nekouřilo, ale stoupala pára,
jak se zaplavil vodou a ještě to všechno bylo dost horké. Takže spíše
než probuzený vulkán jsem zažil následky erupce. Rok poté jen malinko
bouřila Katla, tam už povodeň most strhla, tím se přerušil provoz na
silnici číslo 1, což byla katastrofa pro turismus i farmáře. Objížďka
vedla vnitrozemím, ale byla sjízdná jen pro terénní auta. Islanďané
nemají armádu a ženisty, ale během pěti dnů postavili provizorní
stometrový most, jel jsem po něm hned v prvních hodinách, ten starý most
ležel vedle. Z erupce Eyjafjallajökullu se stala i velká turistická
atrakce, jeden islandský vulkanolog říkal, že dříve, když vybuchla sopka,
všichni sedli na koně a zdrhali pryč, dnes každý sedne do auta a jede
směrem k sopce. Na ledovci byly desítky aut a lidé pozorující erupci
lávy. Místní cestovky z toho udělaly slušný byznys, létaly tam dokonce
vrtulníky. Nejhorší při sopečné erupci jsou však povodně, protože
většina sopek, včetně obávané Katly, je skryta pod několika stovkami
metrů ledu. V první fázi jde tedy o to zachránit se před prudkou
povodní. Pro informaci lidí, kteří jsou třeba na treku a mohou jít v mlze
a vůbec netuší, že taková nebezpečná situace nastala, střílí rangeři
rakety, které jsou hodně hlasité, pět ran za sebou. To je znamení, že je
nejlépe vyběhnout na nejbližší kopec, později už vás zachrání.
Nejkrásnější místa Islandu podle Jana Suchardy?
Těch je tolik… strašně těžká otázka. Hodně cest jsem jezdil oběma
směry, protože krajina je tak úplně jiná, zejména pro fotografa. Jedete
jedním směrem, vidíte to v nějakém světle, když jedete obráceně, je to
cesta jinou krajinou. Pokud jste pěšák, nejatraktivnější je jižní část
vnitrozemí, nádherné zelené hory porostlé mechem, ledovcové řeky, černé
pískové pouště, spousta značených tras pro pěší, nejdelší asi
80 kilometrů od chaty k chatě ze Skogaru do Landmannalaugaru. Pro ty,
kteří mají rádi auta a adrenalin, je to silnice F 910 z Nýidaluru
napříč Islandem na severovýchod k sopce Askja, jmenuje se Austurleid a má
navíc jižní odbočku, ta nemá číslo a jmenuje se Gaesavatnaleid, tam se
jede po hraně ledovce a již zmíněnou záplavovou oblastí Večerních
bažin. V oblasti Západních fjordů můžete jezdit osobním autem, silnice
jsou štěrkové, ale bez brodů, je to polozapomenutý kraj, kde nejsou
turisté. Tam odevzdáváte duši jen přírodě, skřítkům. Horší to bývá
na jedničce kolem Islandu, všude, kde jsou zajímavá místa, stojí dvacet
autobusů a je to trochu děsné.
Kdy zase vyrážíte na Island?
Začátkem července jako průvodce přes Faerské ostrovy, klienti přiletí za
mnou letadlem. Bude to spíše fotografický zájezd. Projedeme jižní část
vnitrozemí a pak se podíváme do západní části centrální vysočiny do
Pohoří čarodějnic (Kerlingarfjöll), které je neuvěřitelné barevné a se
spoustou horkých pramenů a fumarol. Klienti se povezou se mnou v autě,
druhé bude řídit další průvodce CK Periscope. Zájezd je trochu luxusněji
koncipovaný, klienti neřídí, mají zajištěné noclehy v chatách a
dokonce snídaně. Takže se mohou soustředit na vnímání okolní krajiny a
samozřejmě budou mít dostatek času na fotografování a videování –
nebudou to žádné „závody s časem“.
Jan Sucharda,
Člen asociace profesionálních fotografů a Obce spisovatelů.
Publikace o Islandu:
2007 – Island – země neznámá
2009 – Island autem
2011 – Průvodce islandským vnitrozemím
2013 – Island – země včera zrozená
www.jas-hrotovice.com