V jednom ze svých článků popisujete, že jménem Ujgur se
národy, které se označovaly např. jako Kašgařan, Chotaňan nebo Turfaňan,
či pouze jako Turek, Muslim, a které neměly žádný pocit jakékoliv
etnické sounáležitosti v rámci východního Turkestánu, začaly označovat
až po konferenci zemí Střední Asie v roce 1924. V minulosti ale existoval
Ujgurský kaganát. Kdo jsou Ujguři? Můžete je na úvod maličko
představit?
Ujgurský kaganát existoval v 8. století a termín Ujgur přetrval zhruba do
16. století, kdy došlo k islamizaci poslední části dnešního
Sin-t´iangu. Termín Ujgur úplně vymizel z používání označení skupiny
lidí ve smyslu národa, jak ho chápeme my. Jako Ujguři se označovaly
některé vládnoucí kruhy, náboženské elity, ale nebyl to termín
k označení národa v moderním smyslu. Ve středověku takový pojem národa
ani neexistoval. Národní obrození Ujgurů začalo od konce 19. století
analogicky s ostatními turkickými etniky. Pro národ se termín Ujgur
skutečně začíná znovu ujímat až v desátých až třicátých letech
20. století. Zmíněná konference v Taškentu ale nebyla jediným stimulem,
byl to dlouhodobý proces obnovení jména, které vymizelo z užívání. Dnes
jsou Ujguři turkický muslimský národ a obývají Ujgurskou autonomní oblast
v Číně. Skupiny Ujgurů žijí i v diaspoře, ve Střední Asii, Turecku,
západní Evropě, USA, Kanadě, Saúdské Arábii, Austrálii. Ujgurů je
v současnosti asi 10 milionů.
Ujgurové si stěžují, že se čínská vláda snaží zlikvidovat
jejich náboženství, jazyk a kulturu a protěžuje čínské Chany. Není
tajemstvím, že podobně jako do Tibetu podporuje čínská vláda stěhování
Chanů do Ujgurské autonomní oblasti Sin-t´iangu. Ale Ujgurové nejsou
omezeni v počtu dětí, nebo alespoň jsou méně omezeni než Chanové. Mohou
psát ve svém písmu, tedy arabským písmem. A že je jejich víra
omezována, na to si muslimové stěžují po celém světě včetně
ČR.
Politika čínské vlády má především za následek, že Ujgurové jsou
menšinou ve své vlastní zemi. Autonomní oblast by ze zákona měla mít
status autonomní oblasti, měla by fungovat jako autonomní oblast. Ve
skutečnosti je potlačován úřední styk v menšinovém jazyce, školství
v menšinovém jazyce i svoboda náboženského vyznání. Vzdělávací
systém v ujgurštině přestává existovat, vzdělání je plně šířeno
v čínštině. Možnosti publikační činnosti v ujgurštině existují,
otázkou je, jak dlouho budou lidé právě díky počínštění
vzdělávacího systému schopní v ujgurštině psát a číst. Svoboda
náboženství je v Sin-t´iangu plně podřízena státu, do islámských
rituálů je začleňována oficiální ideologie, státní symbolika, jsou
omezovány islámské kulturní zvyklosti, například nošení vousů,
zakrývání vlasů a obličeje, což stát považuje za projevy náboženského
extremismu. Svoboda slova je považována za projevy etnického separatismu,
náboženského extremismu a terorismu. Ujguři mají stále omezenější
práva a dochází k segregaci dvou skupin obyvatel, jejich světy se stále
vzdalují. Chanové a Ujgurové nežijí vedle sebe, vedle starých ujgurských
měst je vždy postaveno nějaké nové čínské město a tam navezeni
přistěhovalci z vnitřní Číny, kteří daleko jednodušeji seženou práci
v čínských firmách.
Úcta ke státnímu symbolu země, zakrývání obličeje žen, to
vyžadují i evropské země, například Francie.
Francie je demokratický stát, Čína diktátorský a autoritářský. Když
máte v náboženském kázání zabudovánu podporu socialistické ideologie a
když se věřící nemohou zúčastnit ramadánu, protože musejí na
politické školení, to je podstatný rozdíl proti evropským zvyklostem.
Čínské úřady dokonce během ramadánu kontrolují, aby pracovníci jedli,
po městě chodí hlídky, které dohlížejí, zda se svítí v domech,
protože muslimové se musí najíst ještě za tmy ráno, před rozbřeskem.
Ředitelé škol zvou mladistvé v době ramadánu na posezení, kde jim
nabízejí pohoštění, které nemohou odmítnout a porušují tak
ramadán.
Jaký je vztah chanské populace k Ujgurům. Dokáži si snadno
představit určitý stereotyp nadřazenosti lépe vzdělaných lidí. I mezi
jednotlivci. Existuje otevřený rasismus ve vztahu k Ujgurům?
Pocit nadřazenosti v Chanech nepochybně existuje, je to pocit civilizační a
ekonomické nadřazenosti nad nevzdělanými etnickými menšinami, který je
velmi silně zakořeněn a netýká se jen vztahu k Ujgurům, ale
i Tibeťanům a dalším nečínským národnostem. Ale takový vztah mají
i k bělochům. Ovšem přesvědčení o vlastní kulturní nadřazenosti, to
není čínské specifikum. Chanové to dávají mnohdy otevřeně najevo, to
opovržení je cítit každodenně, v poslední době, alespoň mám takové
zprávy, nechybí ani výhružné a provokativní chování na veřejnosti.
Přibližně před měsícem se odehrál údajný teroristický útok
na náměstí Nebeského klidu. Incident byl čínskými orgány kvalifikován
jako teroristický útok, podezřelí Ujgurové byli zadrženi. Jak vypadá
vyšetřování po měsíci?
Byli zatčeni komplicové obětí a k akci se přihlásilo ETIM. Celá událost
jako mnoho jiných „teroristických incidentů“ není příliš dobře
objasněna.
Čínský stát se vůči Ujgurům chová jako totalitní
režim, což kontrastuje s dnešní situací na mnoha jiných místech
v zemi. Na druhé straně čínská média tvrdí, že proti Asadově vládě
už v Sýrii bojují i Ujgurové a nejen Čína, ale i USA mají ETIM
(Islámské hnutí Východního Turkestánu) na seznamu teroristických
organizací. Na Guantanámu je či byla vězněna řada Ujgurů, kteří byli
zadrženi v Afghánistánu. Jakou roli hraje obrození islámu
v ujgursko-čínském problému?
Jádro problému je v tom, že čínský stát nebere v úvahu zájmy Ujgurů.
Sin-t´iang je klíčový z hlediska geopolitického a díky nerostnému
bohatství. Čína se snaží Sin-t´iang integrovat a používá k tomu
nástroje, které se již ve vnitřní Číně neužívají. V Sin-t´iangu
existuje daleko silnější kontrola stranických orgánů, místní vlády,
ekonomika je méně samostatná než v regulérních provinciích.
Přistěhovalectví Chanů je podporováno, na rozdíl od Ujgurů jednoduše
najdou práci, tím se Sin-t´iang stává stále více čínský a méně
ujgurský. Ujgurští radikálové existují, kde nenajdete radikály… Ví se,
že jich je několik set přidružených k Talibanu nebo Islámskému hnutí
Uzbekistánu. Všeobecně se soudí, že nejsou schopni útoků na území
Číny, takový případ je snad prokázán jeden. Tento radikální militantní
islám tedy mezi Ujgury existuje ve skupinkách, je to marginální jev.
Demokratický exil je výrazně početnější. Ale ani ten nenachází a
čínským režimem společnou řeč, mají naprosto odlišné priority.
Řešením by mohlo být omezení migrace Chanů do Sin-t´iangu, respektování
ujgurské kultury a islámu, možná by pak nedocházelo k jeho obrození.
Islámské náboženské obrození do značné míry probíhá jako reakce na
represivní politiku v náboženské oblasti, na druhé straně všude ve
světě probíhá vzestup islámu a tak to těžko může být v Sin-t´iangu
jiné a to i kdyby měli Ujgurové více svobody. Konflikt se nedá
interpretovat jako Ujguři proti čínskému státu, protože pokud se Ujguři
začlení do čínské společnosti, vstoupí do strany, osvojí si čínštinu
a mají čínské vzdělání a sem tam překousnou, že se jim něco nelíbí,
mohou být legitimními občany a postupovat v zaměstnání i na úřadech.
Je to podobné jako za socialistického Sovětského svazu. A v Číně je
historickým jevem, že za dřívějších dynastií Čína nejednou vládla
pomocí místních vládců, do jisté míry kulturně sinizovaných, kteří
nosili čínský šat, měli čínské úřednické hodnosti a byli vlastně
prostředníky mezi čínskou dynastií a místním obyvatelstvem. Jenže
v těch provinciích nežila čínská většina, jako dnes v Sin-t´iangu.
Současné problémy nejsou čistě náboženské či mezietnické, je to
kombinace několika faktorů.
Rebija Kadírová byla nominována na Nobelovu cenu míru, kterou
dostala například barmská disidentka Aun Schan Su Ťij. Můžete představit
tuto ujgurskou političku, předsedkyni Ujgurského světového
kongresu?
Je hlavou demokratického ujgurského exilu. Byla v Číně vězněna a
propuštěna ze zdravotních důvodů. Na léčení odjela do USA a do Číny se
vrátit nesmí. Věnuje se ujgurské otázce a její propagaci ve světě.
Pojďme k cestování. Do Sin-t´iangu vede železnice a to až do
města Kašgar. Do Sin-t´iangu mohu samozřejmě i letět. V cestování mi
tedy nic nebrání…
Do Kašgaru se dá i doletět a železnice dnes vede snad až do Chotanu.
Cestování nic nebrání, nejsem si vědom toho, že by se zaváděly povinné
nákupy zájezdů a bylo nutné nějaké povolení pro individuální
cestování.
Jaký je dnes Kašgar? Čínská vláda ve svých projektech
nechává bořit starodávné domy pro jejich údajnou nebezpečnost (ale to
dělá i v Pekingu), dochází tedy k postupnému ničení starobylého
města, které leží na bývalé Hedvábné stezce. Navíc vláda nadále
brání, aby bylo město Kašgar začleněno do žádostí o zařazení na
seznam památek světového dědictví.
Ze starého Kašgaru zůstalo několik ulic okolo centrální mešity, které
budou disneylandovaným skanzenem. Staré město bylo celé zbouráno. Místo
historických domů byly postaveny nové budovy, které jsou ještě prázdné a
čekají na nové obyvatele, pravděpodobně Chany, kteří budou zaměstnáni
v souvislosti se vznikem zvláštní ekonomické zóny. Rozdíl proti bourání
v Pekingu je ten, že ve vnitřní Číně je motivací vybourávání starých
zástaveb developerský boom. Místní úředníci jsou v developerských
projektech kapitálově zainteresováni a proto je tlak na rychlé stavění
i vzhledem ke značné rotaci úředníků, kteří jsou posíláni na další
místa. Hlavní motivací je tedy zisk. V Kašgaru je ale přestavba řízena
centrální vládou, nikoli developerskými firmami, včetně vystěhovávání
a kompenzací, vše řídí vláda. V Číně je možné proti úředním
rozhodnutím a projektům i demonstrovat, odvolat se, existují nevládky a
právníci, kteří se tím zabývají. Ovšem v Sin-t´iangu nic takového
není, tam není odvolání. Zmizení cenné architektonické kulturní lokace,
vlastně tisíc let souvislého osídlení, je tragédie. Takových starých
měst je v Sin-t´iangu několik, například Jarkend. Zachované město se
starými uličkami, pohřebištěm, architektonicky nesmírně cenné, děje se
tam to samé jako v Kašgaru, jen o tom nikdo moc neví.
V takové situaci, je šance přijetí Kašgaru do UNESCA za
známých přísných pravidel…
Nulová. V Sin-ťiangu je v dědictví UNESCO zapsáno přesně 0 kulturních
památek, všechny mohou být tedy „zrekonstruovány“ po čínském
způsobu: zbourány a postaveny znovu jako komerční záležitost.
Pokud někdo, kdo je poprvé v Číně, dorazí do Sin-t´iangu,
uvidí např. v Kašgaru či Urumči jiný svět? Nebo se opravdu ocitne už
v typickém čínském městě? Pokud si nevšimne dvojjazyčných
nápisů.
Záleží, kam půjdete. Nápisy jsou dvojjazyčné, přesněji řečeno, měly
by být ze zákona. Moderní čínská zástavba má v Sin-t´iangu také prvky
islámské, je to taková čínská moderna s islámskou příchutí,
připomíná to minarety, mešity, orient, středoasijský styl. Nově
vybudovaná nákupní ujgurská čtvrť v Uruči vypadá, jako byste se ocitli
v Samarkandu nebo Buchaře, vypadá to středoasijsky a islámsky, vnímáte
medresu, minarety, je to ale nákupní centrum. Tuto islámskou příchuť má
ovšem jen pár ulic v centru, dále se nové domy neliší od obyčejné
čínské zástavby. Děje se to i na venkově, celá stará vesnice se zboří
a postaví znovu. Zmizí staré uličky s hliněnými domky, postaví se
kostky, úplně všechny stejné, je to prefabrikát, ačkoli snad někde
s islámskými rysy.
Zikr je obřad vyznavačů súfijských škol. Vy jste zikr zažil,
jaký je zikr? Pro obyvatele střední Evropy jsou asi nejznámějším projevem
súfismu představení súfijských tanců pořádaná pro turisty. Jak je to
v Sin-ťiangu?
V Turecku je ze súfismu obchodní artikl, to v Sin-t´iangu není. Súfijské
obřady jsou náboženskou aktivitou a podléhají striktní kontrole. V praxi
funguje několik řádů, jednotlivé školy se nazývají podle zakladatelů,
například jasawíja podle Ahmeda Jasawího, který žil ve 12. století.
Súfiové žijí hlavně ve vesnických oblastech v jižním Sin-t´iangu. Měl
jsem možnost být účastníkem těchto slavností, v pátek se koná
bohoslužba, následuje súfijský obřad, tance, nikoli známé víření, ale
rytmické pohyby a rytmické vyslovování Božích jmen, jedná se o formu
dechové praxe, která má vést ke změně stavu vědomí. Náboženské
obřady jsou stále více omezovány, řády nemohou oficiálně získat
povolení ke svým aktivitám, takže jsou vlastně ilegální. Záleží na
místním kontextu, někde jsou tolerovány, jinde jsou předpisy vynucovány
přísněji.
Načrtl byste itinerář na tři týdny
putování Sin-t´iangem?
Sin-t´iang je rozlehlá provincie, záleží, budete-li se přepravovat
letadlem nebo po zemi vlakem. Můžete přiletět do Urumči a dále letět do
Kašgaru. A odtud se jet podívat do Chotanu a zpátky, to vyjde na jeden
týden. Uvidíte rychle mizející a strašně zajímavou část starého
Sin-t´iangu, staré domy se bourají, mizí tradiční uspořádání, tedy
tržiště kolem vodního zdroje. Na té cestě jsou Jengisar, Jarkend, Chotan,
dojet lze až k jezeru Lopnor. Bezpečnostně je to nejnapjatější oblast
Sin-t´iangu, v Kašgaru a Chotanu je konflikt nejmarkantnější. Ale
pohybovat se dá bez problémů, celkově lze říci, že pro turisty jsou
bezpečné cesty po celém Sin-t´iangu. Druhý týden lze vyrazit do severní
části Sin-t´iangu nad Urumči, kam zasahuje Altaj, jsou tam krásné hory.
Už tam nenarazíte na tolik uzavřených míst jako v devadesátých letech,
zavřené mohou být jen oblasti s bezpečnostním významem kolem kasáren
apod. Sever je multikulturní oblast, díky nerostnému bohatství jsou na tom
lidé ekonomicky výrazně lépe než na jihu. Třetí týden doporučuji
východní Sin-t´iang kolem Turpanu a Kumulu, historicky a kulturně je to zase
trochu odlišná oblast.
V průvodcích jsem se dočetl, že v Turpanu se pěstuje vinná
réva.
Ano, pěstuje, Ujguři jsou závislí na hroznech, podobně jako Uzbeci. Je to
obzvláště sladká odrůda vinné révy bez pecek s vysokou cukernatostí a
suší se na rozinky, které jsou významným vývozním artiklem. Bylo tomu tak
i v minulosti, rozinkami se mj. platil tribut čínskému císaři.
Jaká je ujgurská kuchyně?
Středoasijská, výživná, hodně masa, tuku, oleje, těstovin. V celé
bývalé sovětské střední Asii právě Ujgurové vaří nejlépe,
v sousedních zemích jsou nejlepší restaurace ujgurské. Sin-t´iang má
náročnou geopolitickou polohu, pouště, hory, člověk musí v takovém
prostředí dostatečně jíst a Ujgurové hodně jedí. Mně nejvíce chutnají
jejich ručně válené a tlučené nudle se skopovým masem a zeleninou, také
pečené maso na roštu s chlebem. Nejvíce se jí skopové, hovězí není
zdaleka tolik oblíbené, jí se i koňské maso a kuřecí. Pro Ujgury ale
kuřecí není maso, to je podle nich pro vegetariány. A na rozdíl od
Číňanů nejedí Ujgurové všechno, co leze, létá apod., v tom považují
Číňany za velmi nekulturní bytosti.
Co mne mezi Ujgury čeká?
Ujgurové mají rádi cizince a cizinci mají rádi Ujgury, čekejte tedy
příznivé přijetí, bezprostřednost a středoasijskou pohostinnost.
Cestování v Číně je dost náročné, a když se dostanete do kontaktu
s Ujgury, je to osvěžující, zvláště v zapadlejších místech.
Ujgurové jsou komunikativní a anglicky se obvykle domluvíte. Navíc mají
břitký sarkastický humor, konverzační i situační, je s nimi sranda.
Mohl bych něčím Ujgury nechtěně urazit? Například chválou
krásy manželky?
Manželky pravděpodobně neuvidíte, když vás pozvou, budete představeni,
nic více. Ženský a mužský svět se minimálně prolínají, podobné je to
ale i leckde na Balkáně, prostě manželka je v kuchyni, to je obecný rys
tradiční společnosti. Byl jsem mnohokrát pozván do domácností Ujgurů a
vždy to probíhalo mezi kamarády, manželky mně byly představeny, ale
hovoru se nezúčastnily. A neříkejte Ujgurům, že jsou Číňani,
přestože jsou tací, kteří řeknou anglicky mluvícímu turistovi I´m
Chinese, ale ujgursky by to nikdy nevyslovili.
Rozeznám Ujgury od Číňanů?
Ujgury poznáte na první pohled, to brzy nakoukáte. V jižním Sin-t´iangu
jsou hodně promíchaní s indoevropskou populací, ve východním jsou
nejturkičtější. Neexistuje jednotný ujgurský typ, někteří mají rezavé
vlasy, modré nebo zelené oči, je to smíchaný národ. Smíšená
manželství nejsou běžná, ale předpokládám, že budou přibývat,
protože čínská politika je úspěšná. Vzniká generace Ujgurů
vzdělaných v čínštině, kteří už neumějí ujgursky, především
psát, jsou zvyklí myslet čínsky a etnicita u nich nehraje roli.
Cestu do Sin-t´iangu byste nepochybně doporučil… A Vy,
chystáte se v nejbližší době do Sin-t´iangu?
V nejbližší době se do Sin-t´iangu nechystám. Plánuji Tchaj-wan.
Každopádně Sin-t´iang doporučuji, kvůli své specializaci ani nemohu
jinak. Je to mizející svět. Vybourání Kašgaru, tisíc let starého
urbanizačního osídlení, to je zločin na světovém kulturním bohatství.
To samé se děje v Jarkendu, jediný rozdíl je v tom, že o Jarkendu se ve
světě neví a nepíše. Starý Turkestán postupně mizí, zbývá mu možná
posledních deset patnáct let. Naposledy jsem byl v Sin-t´iangu před šesti
lety, nevím, jak bych to ničení psychicky nesl. Vyprávěla mi kdysi
sinoložka Olga Lomová, že když na Taiwanu viděla, jak nově „spravili“
cestu krásnou přírodní soutěskou, raději vystoupila z autobusu a odešla
pryč, aby si staré vzpomínky nezničila.
Ondřej Klimeš (1977)
obor:
politické dějiny moderní Číny
národnostní politika moderní Číny
moderní politika a dějiny Xinjiangu
ujgurská národní identita
působil mj. jako vědecký pracovník Orientálního ústavu Akademie věd ČR,
tlumočník ujgurštiny, přednáší na Ústavu Dálného východu FF UK a
Ústavu jižní a centrální Asie FF UK. Ujgurštinu studoval na Xinjiang
University (Urumči, ČLR), čínštinu na Mandarin Training Center, Taiwan
Normal University (Tchaj-wan)
titulní foto archiv Ondřeje Klimeše
fotogalerie: Marian Golis – http://www.nox.cz/