Jakou jste s Radovanem Lipusem objevili Argentinu?
Argentina člověka překvapí, je to země, která má krátkou historii.
Indiánský vývoj byl přerván. Evropané, kteří do Argentiny připluli za
vidinou lepšího života, se k indiánskému obyvatelstvu i přírodě
chovali dosti brutálně. A původní obyvatelstvo dodnes žije na nejnižším
stupínku společenského žebříčku. Na druhou stranu, lidé, kteří si
sbalí všechny věci do jednoho šátku a hodí si ho na záda, přeplují
moře a začnou budovat vše od začátku, ti musí mít v sobě takovou sílu,
že v té nové zemi vytvoří něco, na co už Evropa neměla prostor a
odvahu. Chtěli vytvořit kulturu, na kterou byli zvyklí, ale protože se
s ní rozešli, chtěli, aby to bylo opravdovější, velkolepější. To je
Amerika, na severu i na jihu. New
York je podobnou snovou erupcí jako Buenos Aires.
Cítím z Vašich slov obdiv k lidem, kteří přepluli oceán a
začali znovu v neznámu.
Obdiv určitě, protože já bych toho nebyl schopen, pokud by mě k tomu
někdo nedonutil. Já jsem strašně vděčný, že jsem se narodil do tak
souladných vztahů, že tuto potřebu nemám. Také jsem se nikdy
nepřestěhoval, vážím si toho, kde a s kým jsem žil a že to nebylo
přervané.
La Boca – jaká je dnes slavná čtvrť v Buenos Aires? Není to
už jen taková hra pro turisty? Je to umělecká čtvrť?
Je to umělecká čtvrť asi tak jako Montmartre. Protože je v těsném dotyku
s dělnickými čtvrtěmi, a samotná La Boca je víceméně také dělnická
čtvrť, tedy mrtvolná není. Klokotá to tam a žije dokonce tak, že je
v současnosti nebezpečné tam po setmění vyjít. Prostě La Boca není nic
zkostnatělého, v La Boce to tepe. A zažít v La Boce fotbal, to je
naprosto strhující. Jaká tam se vytváří energie, fanoušci Bocy jsou
nejtemperamentnější a nejfotbalovější publikum na světě. Mě bohužel
dovnitř nepustili, zápasy jsou vyprodané snad roky dopředu. Ale stačí
zajít do hospod v okolí a pozorovat ty proudící davy, které se scházejí
hodiny před začátkem zápasu, takové šramly s trumpetami, bubny, k tomu
chorály, což nejsou dvě tři písničky, ale desítky písní, které znějí
a duní stadionem.
Vodopády Iguazú, kreslil Filip Trnka
Vy jste jeli za českými stopami, architekturou, podtrhl byste
nějaké jméno, které Vás v Argentině oslovilo?
Obrovskou postavou je Estanislao Kocourek. Není to žádný řadový architekt,
ale znamenal pro Argentinu to, co Alfred Neumann pro Izrael. Stavěl veliké
státní i regionální zakázky. V Buenos Aires například postavil park
Sarmiento, který byl největším sportovně relaxačním centrem svého druhu
v latinské Americe. A La Torre Conurban, mrakodrap, kdysi nejvyšší
v Buenos Aires. Kocourek neřešil zakázky tuctově, ale novátorsky, jeho
mrakodrap není suchým mrakodrapem, ale mrakodrapem, který z jedné strany
používá sbíhající se ocelovou nosnou konstrukci a z druhé strany je
netradičně obložen cihlou. Zajímavé spojení chicagského stylu a
evropského uvažování o materiálu. Kocourek je nejen vynikajícím
architektem, ale byl i vynikajícím sportovcem. Stal se vícemistrem
jihoamerického kontinentu v běhu na 110 metrů překážek a zúčastnil se
olympijských her v Helsinkách, kde se seznámil se Zátopkem. Tatínek mu
tehdy koupil motorku a Kocourek objel všechny stavby evropské architektonické
scény. Našel vřelý vztah k Alvaru Aaltovi a pochopení pro drobný
evropský detail, který spojil s jihoamerickou velkorysostí a razancí. Je to
mimořádný tvůrce, který kromě velkých staveb dělal i sociální
zástavbu, která se časem proměnila v luxusní. Jako například čtvrť
Catalinas Sur, která se dotýká La Bocy. Dokázal postavit 60 věžových
objektů do osmi uzavřených celků, kde máte pocit, že jeden prostor graduje
do dalšího, všechno je to nenásilné, žádná sídlištní nuda,
střídají se jedenáctipatrové věžáky s patrovou zástavbou,
s občanskou vybaveností, školy, vnitřní dvory, různé způsoby
osvětlení a vše je děláno relativně levně a nezničitelně. Výsledkem je
i upravenost společných prostor, nevidíte pohozené odpadky, individuální
zahrádky plynule přecházejí do parku, a ten je upravený jak ta
individuální zahrádka. Panuje tam odpovědný vztah ke společnému.
Kocourkova architektura vychovává.
Navštívili jste i bývalé jezuitské misie indiánů Guaraní,
které jsou na seznamu památek UNESCO. Jak na Vás působilo bývalé tzv.
ideální město v divočině?
Byla to neuvěřitelná doba a jezuitům se to povedlo. Když člověk nachází
někde uprostřed pralesa zbytky velkolepých barokních staveb a pozná
z detailů nesmírnou řemeslnou zručnost, je to velice působivé. Mně se ta
torza líbí, je v nich prostor pro fantazii a mohu si leccos domyslet. Proto
mám torzální stavby raději, než když se něco dostaví, aby bylo lépe
poznat, jak to kdysi bylo. Je úplně paradoxní, že zatímco ve stejné době
v Evropě působili jezuité vlastně protireformačně, v Americe působili
reformačně. Přinášeli vzdělání, řemeslnou a hospodářskou zručnost,
založenou na duchovním základě. V časech, kdy byli indiáni zotročováni,
naopak v rámci jezuitských misií byli svobodnými občany a pracovali na
svém i na společném. Jezuité vytvořili soužití, které duchovně
i ekonomicky dobře fungovalo. Španělům to bylo podezřelé, domnívali se,
že jezuité objevili doly na stříbro. A tak byly misie zrušeny, indiáni
prodáni do otroctví a španělský král Karel III. vyhnal jezuity ze
španělských území.
Pozůstatky jezuitské misie
A jakým zážitkem byly vodopády Iguazú?
Iguazú je asi můj největší zážitek v přímém kontaktu, co dokáže
příroda, s velikostí, krásou a silou. Stěží nacházím nějaké
srovnání. Ani Viktoriiny vodopády na Zambezi nemají tu mohutnost, sice jsem
tam kdysi chodil ráno běhat do vodní tříště, která se na mne snášela,
bylo to silné a působivé, ale Iguazú, to je opravdu ďáblův chřtán.
Ovšem má v sobě zvláštní lyričnost, protože i v místech, kde se
řítí voda do propasti a kde by člověk ve vteřině zmizel, se chvěje
tráva a létají tam kolibříci, kteří si postavili hnízda za stěnou
padající vody.
Argentinské maso, víno – jak Vám chutnalo
v Argentině?
Je pravda, že biftek de lomo je nejlepší biftek, kterému se u nás
přibližuje jen maso bio býčků z malých farem, kteří nejsou ustájení a
žijí volně. Mám kamaráda, od kterého jednou za čas koupíme třeba čtvrt
takového býka, a to maso se argentinskému docela podobá. Jenže
v Argentině je to – na rozdíl od nás – standard, který seženete
v jakékoli zapadlé díře a zapijete fantastickým červeným vínem. Takže
jsem tam za pět týdnů snědl snad až patnáct kilo bifteků. Navíc
v každé průměrné samoobsluze dostanete skvělé víno.
Argentina byla v minulosti zemí nadějí a tužeb i pro české
emigranty. Jak se dnes jejich potomci odlišují?
Je normální, že první generace ještě zůstává ovlivněna kořeny, které
zanechala v Evropě, ale další generace již vytvářejí novou místní
společnost a na kořeny pomalu zapomínají. A později, čtvrtou pátou
generaci najednou láká pátrat ve vlastní historii a hledat nějakou osobní
jedinečnost. Potomci Čechů občas v druhé generaci ztrácejí rodný jazyk.
Ale v současnosti se mnozí snaží horlivě češtinu učit, v Argentině
působí díky našemu ministerstvu školství řada českých učitelů. Až
dojemným prožitkem bylo setkání se ženami, které šijí moravské kroje,
aniž by je někdy reálně viděly, protože nikdy nebyly v Evropě, Argentina
na tom není ekonomicky nejlépe, na letenky do Evropy každý nemá. Líbilo by
se mi, kdyby se alespoň jednu z těch šiček krojů podařilo dostat
například na festival do Strážnice. V Argentině stále existují
československé spolky, žádný rozpad republiky se tam nekonal, na jejich
akce chodí i rodilí Argentinci, představte si, jak tančí českou polku
třeba na píseň, v níž nechali shořet pivovárek.
Jak na Vás působili Argentinci, jejichž země prošla tvrdou
ekonomickou krizí? Bylo mañana?
Je to vždy hodně o náhodě, jaké potkáte lidi. Řada setkání byla
nesmírně milých a i lidé, které jsme potkali náhodně, byli většinou
vstřícní. To mañana tam je, Argentinci se z běhu času nezblázní. Na
druhé straně je tam velice silně zakořeněné kastovnictví, takže vlastně
existují místa pro vybrané, která jsou uzamčena a jejich návštěvníci se
chovají dost přehlíživým způsobem.
Nedávnou ekonomickou krizi bych spíše viděl jako důsledek politického a
duchovního selhání nesmyslného vojenského režimu, který zemi svíral.
Armáda v obavách z opakování kubánské revoluce likvidovala nejen
levicová hnutí, ale i některé svobodně myslící jedince, v 70. a
80. letech zmizelo na 30 tisíc Argentinců. Bezpráví, rozpad tradičních
vztahů, později marginální válka o Falklandy a další hloupé
posilování národního sebevědomí, byly předzvěstí pozdější
ekonomické krize.
Kdy uvidíme argentinské Šumné stopy v televizi?
Na to by asi lépe odpověděla programová rada České televize,
pravděpodobně letos na podzim nebo začátkem příštího roku. Ovšem
možná až za rok, dohromady se Šumnými stopami Brazílie, které budeme snad
natáčet na podzim.
Viktor Fischl kdysi napsal, že v Jeruzalémě se každý tak trochu
vznáší. Vznášíte se též v Jeruzalémě? Nebo je Vám bližší Tel Aviv
a jeho Bauhaus?
Když jsem přiletěl ve třiatřiceti letech do Izraele poprvé,
v Jeruzalémě jsem se vznášel. Byl jsem fascinován tím, že vstupuji do
reálného prostředí, kde se odehrávaly známé biblické příběhy.
A vůbec jsem si nevšiml funkcionalistické architektury. V současnosti ale
převládá v Jeruzalémě napětí, pocit nevraživosti, nesoulad. A to
v Tel Avivu necítím, takže se mi tam dýchá lépe.
Jaké stopy ve Vás uvnitř nechal Tel Aviv? K jakým metropolím
či částem světových metropolí by se dal Tel Aviv přirovnat?
Tel Aviv je Berlín u moře. Má svobodomyslnost a intelektuálnost Berlína a
zároveň volnost moře a příjemnost koupání. To spojení je mi velmi
blízké. Je to duchovní harmonické město větrané mořem, vlastně
současně letovisko. Moře symbolizuje jeho volnost, Berlín zažil pokleslé
chvilky totalitních časů. Život a intimita Tel Avivu se podobá
středoevropským městům, Tel Aviv ale v sobě nemá překvapivě
zakódováno pět set let vývoje. Ve střední Evropě určitého vnitřního
souladu bylo dosaženo postupným rozvojem měst většinou na středověkém
půdorysu, v Tel Avivu však na novém funkcionalistickém, což je
zvláštní.
Tel Aviv – Bauhaus
Styl Bauhausu jako by se narodil především pro Tel Aviv. Kde je
pro Vás srdce Tel Avivu? Je to Bauhaus?
Kdysi se mladí lidé rozhodli žít znovu a pro čistotu jejich života se
zrodil čistý styl. To je pro mne srdce Tel Avivu. Oni dokázali svou vnitřní
pokorou, ale také silou a odvahou, tuto jednoduchost naplnit. Lidem ve
střední Evropě není jednoduchost dána, doléhá na ně strašně vlivů a
podnětů, málokdy dokáží žít v jednoduchých prostorech, které
naplňují pouze vlastní fantazií. Proto na ně působí vyprázdněné
prostory jako nedodělané a strohé.
Co z Bauhausu bych neměl v Tel Avivu vynechat?
V Šumných stopách jsme naťukli několik vybraných staveb. Jenže v Tel
Avivu je jich na pět set. Nechoďte po Tel Avivu tak, že si budete postupně
v zápisníku odškrtávat již viděné a nebudete spokojený, dokud
neuvidíte poslední zapsanou stavbu. Ponořte se do města a ono přijde.
Choďte náhodně ulicemi, ty funkcionalistické domy jsou někdy schované ve
slepých ulicích. Překvapení, kolik toho objevíte, budou daleko silnější,
než návštěva míst, o kterých jste si přečetli v nějakém průvodci.
Město se odvděčí a nabídne i to – díky vašemu vnitřnímu
prožitku – co se v bedekru nedočtete.
Drsná nesmlouvavá poušť byla výzvou k zápasu. Týmy
urbanistů, architektů a inženýrů měly v rámci národního plánu
proměnit mladou zemi v dobře fungující mechanismus. Povedlo se to
v Izraeli?
Izrael je maličká země, kterou v jejím počátku ubránilo pár desítek
stovek lidí proti mnohonásobné arabské přesile. A právě to, že se
takový malý národ dokázal ubránit, a dokonce se stát ekonomicky, duchovně
i vojensky hybatelem regionu, to potvrzuje, že se to povedlo. Urbanismus a
další, to je druhotná věc.
Tel Aviv – Bauhaus
Na zelené louce či spíše červeném písku vznikla v Izraeli
řada měst. Jak to, že se nepodobají dnešním satelitním městečkům
u nás, jak se povedlo, že jsou prostě k životu.
Lidé odcházeli žít do Izraele z přesvědčení a jejich komunity pak
opravdu fungovaly. Druhým zásadním prvkem byla šílenost holocaustu, bez
židovského utrpení by Izrael asi nevznikl. A když lidé prožili takovou
hrůzu, byli vděční za každý nový den a dokázali vytvořit úchvatný
mechanismus, jakým byl Izrael po druhé světové válce. Lidé po hrůzném
prožitku a z radosti z toho, že je válka za nimi, mohli žít bez toho, aby
se ptali po penězích. Byl v nich silný pocit židovství a touha žít
nově. Museli mít v sobě základ řádu, toho, co židovství dělá
židovstvím, a bazírování na věcech, které se nám v Evropě zdají až
nepodstatné, ale bez nich by se celá konstrukce rozpadla, to vytvářelo sílu
společenství. Oni si uvědomovali, že je něco musí stmelit, protože kolem
nich je tolik nepřátel, že bez toho neobstojí.
Kam se v Izraeli rád vracíte? Kdybyste vyrazil na dvoutýdenní
výlet do Izraele, kam by to bylo?
Nedá se tvrdit, že se do Izraele vracím, není to země, v níž bych byl
tolikrát, možná, až tam budu podesáté, budu se vracet. Můj vztah
k Izraeli byl nejprve křesťanský, prošel jsem místa biblických zázraků,
a cítil, že se asi opravdu tomu kraji nějakého požehnání dostalo… Za
dva týdny letím do Izraele popáté a vlastně jsem si ani v duchu
neplánoval, co bych rád viděl. Jen mne napadlo, že budeme-li bydlet blízko
moře, ráno si budu chodit zaplavat.
Jaké je koupání v Mrtvém moři?
Úchvatný a nesdělitelný fyzický zážitek, kdy tělo vyskakuje nad hladinu.
Všichni polehávají na zádech a čtou si v husté vodě moře. Posledně
jsme si vzali do vody Mrtvého moře i skleničky vína, ptal jsem se, zda
budou také plavat, prý ano. Jenže když jsem se napil, víno bylo úplně
slané, tak asi příliš dobře neplavaly.
Neprotestuje ortodoxní komunita proti moderní architektuře
některých synagog?
Na tuto otázku neznám odpověď, nikdy jsem na to nenarazil, netuším, jak
ortodoxní komunita přijímala například Neumannovu synagogu, která ovšem
byla postavena ve vojenském areálu. Je pravda, židovství je vlastně
konzervativní, ovšem, přeneseme-li se do Evropy, například do Německa, kde
byly synagogy zničeny během Křišťálové noci, můžeme právě na
moderních synagogách vidět, jak vypadá současná židovská církevní
stavba.
Kresby Filip Trnka