Lenka Philippová
Pro rastafariány je rastafariánství náboženstvím, nebo spíše
způsobem života?
Pro rastafariány je rozhodně způsobem života. Víra podle nich znamená
nevědomost a oni vědí, zakoušejí přítomnost boha (Jah) ve svém nitru.
Toto rastafariánské vědomí či identitu vyjadřuje výraz I’n’I, který
právě odkazuje k dialogickému vztahu mezi vědomím jedince a bohem,
zakoušeným v jeho/jejím vlastním nitru. Výraz I’n'I je také
součástí specifického rastafariánského slovníku, kterému se říká
lyaric a který rastafariáni v praxi běžně používají, například
I’n’I zejména namísto první osoby jednotného čísla. Mimochodem,
rastafariáni odmítají veškeré -ismy jako výmysly tzv. Babylonu, takže
výraz rastafarianismus nemají v oblibě.
Jazyk rastafariánů údajně neužívá negativní výrazy. Ota
Halama uvádí, jak by to například mohlo vypadat v českém jazyce: „Slovo
ležet neznamená samo o sobě nic špatného. Obsahuje ale slovo lež, které
je něčím obecně negativním. Opakem lži je pravda a tak se tímto opakem
nahradí původní slůvko lež. Ze slova ležet tedy vzniká novotvar
s pozitivním nábojem: pravet.“ Oni tak nějak skutečně
hovoří?
Do jisté míry ano, každopádně tak píší. Důvodem pro tuto modifikaci
slovníku je, aby jazyk povznášel, dodával pozitivní vibrace a bojoval proti
falši Babylonu. Dám několik příkladů slov, která se již etablovala
v běžných rozmluvách: označení životního stylu je Ital, což vychází
ze slova vital; místo výrazu oppression, tedy útlak, používají
downpression, neboť útlak tlačí člověka dolů, je to založené na
zvukové podobnosti s up (uppression), protože nahoru utlačovaného nikdo
netlačí; podobně nepoužívají understanding, ale overstanding, protože
když něco pochopíte, už nestojíte pod tím, ale jste vlastně nad.
A nepoužívají výraz everlasting, nahrazují ho everliving, protože last
naznačuje konec a pro rastafariány smrt vlastně neexistuje.
Rastafariáni ale nevěří v posmrtný život…
Nevěří, existují různé představy a transfigurační teorie. Smrt je
odplatou hříšníka, nejste-li tedy hříšníkem a žijete-li správně,
žijete stále. Většina rastů se shodne na tom, že etiopský císař Haile
Selassie I. je žijícím, vtěleným bohem, navrátivším se Kristem, jehož
barva pleti „zbožšťuje“ černošství. Haile Selassie podle nich
nezemřel, zemřít nemohl, říkají, že jeho smrt je podvodem Babylonu,
čemuž nahrávají nejednoznačné okolnosti císařovy smrti po převratu
v Etiopii v roce 1974. Všichni tehdy očekávali konec rastafariánského
hnutí, ale to se naopak začalo více a více šířit do světa.
Sami sebe vidí rastafariáni jako oddělené od Jamajky, jako
ztracený kmen, který ale neopustil základy své víry. Byli a jsou
pronásledování pro svou víru a svůj vzhled. Jaký je dnes vyděděnecký
postoj rastafariánů?
Vyděděnecký je do jisté míry, protože pro rastafariány je
charakteristické vnímání světa v polaritě Babylon versus Sion. Babylon
jako zkorumpovaný západní svět, Sion jako země zaslíbená, tedy Etiopie,
šířeji Afrika. Na Jamajce ovšem Babylon označoval nejen Západ, ale také
zcela konkrétní místní realitu, která souvisela právě s tím
pronásledováním. Až od 60. a 70. let dochází na Jamajce k postupnému
sbližování rastů a jamajské společnosti, v této době také členská
základna prorůstá nad rámec chudinských čtvrtí do střední třídy.
Významným krokem k uznání rastafariánů byla návštěva etiopského
císaře Haileho Selassieho na Jamajce v roce 1966. Den návštěvy je dodnes
slaven jako jeden z významných rastafariánských svátků. Etiopský císař
přiletěl na Jamajku na pozvání jamajské vlády (předtím byl na Trinidadu,
kde již tehdy existovala pobočka etiopské ortodoxní církve) a byl na
letišti vítán davy rastů, že nemohl vystoupit z letadla. Vítali ho
voláním Hosana na výsostech Hosana synu Davidovu, což pro něho osobně,
jako pro ortodoxního křesťana, muselo být nepříjemné, sám se
samozřejmě za vtěleného Krista nepovažoval. Veřejnost ale tehdy poprvé
viděla, že byli představitelé rastafariánů pozváni nejdříve do letadla,
aby uklidnili davy a poté i na oficiální setkání císaře
s představiteli vlády, což začalo měnit obraz rastafariánů ve
většinové jamajské společnosti. Významnou roli v akceptaci rastafariánů
sehrálo reggae, jehož popularita byla už v 70. letech využita
i politickými stranami. Z toho vyplývá, že se v té době již nejednalo
o jednoznačně vyděděneckou situaci, vztah společnosti k rastafariánům
nebyl již tak antagonistický jako v počátcích hnutí a v současné době
se již rozhodně nedá hovořit o pronásledování. Naopak, rastafariáni
jsou vnímáni jako součást jamajské kultury a od 90. let jsou také
součástí turistického marketingu. Ovšem dodnes málokdy uvidíme mezi
příslušníky politické reprezentace nebo ve vyšších patrech managementu
člověka, který má vlasy upravené do dredů. První muž s dredy se
v parlamentu objevil někdy v roce 2011.
Haile Selassie se nepovažoval za Boha, nenarušovalo to
přesvědčení rastafariánů? Je známo, že opakovali větu „jestliže
nevěří, že je bůh, my víme, že je bůh“…
Ano, oni vědí, že je Bůh. A je pochopitelné, že Haile Selassie I. toto
jejich přesvědčení jednoznačně a otevřeně odmítnul. Každopádně,
pokud ještě zůstaneme u osoby etiopského císaře, jeho přednášky a
proslovy – například před Organizací africké jednoty, které byl
zakladatelem – o rovnosti, panafrikanismu, jsou rastafariány ctěny a
hojně reprodukovány.
Marihuana je pro rastafariány posvátná, ale na Jamajce nadále
nelegální…
Legalizace marihuany na Jamajce je blízko. Na začátku roku podala vláda
návrh na dekriminalizaci držení a konzumace marihuany v limitovaném
množství do 2 uncí, tedy přibližně 56 gramů, a plnou legalizaci
medicínského, vědeckého a náboženského užití marihuany. Zatím návrh
v únoru schválil senát a vyšlo to přesně na nedožité 70. narozeniny
Boba Marleyho. Nyní čeká návrh na schválení sněmovnou, ale jelikož
zákon předkládala vláda, která má ve sněmovně dvoutřetinovou většinu,
stěží si lze představit, že by neprošel. Tato legislativní úprava byla
již déle očekávána, což souvisí s tím, jak je ve světě marihuana
legálně využívána především k léčebným či terapeutickým účelům.
I Jamajka by proto ráda využila byliny, která je tak úzce spojena
s rastafariánskou, potažmo jamajskou kulturou. Zároveň lze očekávat, že
v souvislosti s dekriminalizací pěstování pro náboženské účely dojde
k tlaku na institucionalizaci rastafariánských skupin.
Podle rastafariánů se poprvé marihuana objevila na hrobě krále
Šalomouna a proto je považována za dar od Boha…
V Bibli o tom zmínky nenajdeme, to se pouze traduje, občas lze zaslechnout
spekulace, že se to píše v národní etiopské sáze Kebra Nagast (Právo
králů) ze 14. století, která popisuje dějiny dynastie v linii krále
Šalamouna a má pro rastafariány značný význam. Ani tam však tuto zmínku
nenajdeme. Existuje ale mnoho biblických pasáží, které mluví o
„bylině“ a které rastafariáni rádi citují. Už kniha Genesis zmiňuje,
že také byliny byly Bohem stvořeny a dány člověku k užívání (Gn 1:11,
Gn 1:29), citován bývá Zjevení 22:2, kde se hovoří o listech ze stromu
života, které jsou interpretovány jako marihuana, které mají léčivou moc
pro všechny národy – výraz healing of the nations můžeme často slyšet
v reggae písních. Marihuana je pro rasty jednoznačně záležitostí
rituálního, nikoli rekreačního užití, je na ni pohlíženo jako na
posvátnou bylinu, které se také říká tráva moudrosti (wisdom weed),
kouří se z dýmky chillum, které se říká take chalice.
Marcus Garvey byl tvůrcem myšlenky „Back to Africa“. Má tato
myšlenka dnes na Jamajce nějakou váhu? Neumím si příliš představit, že
by se někdo stěhoval z Karibiku do Etiopie…
Marcus Garvey je sice vnímán jako prorok, ale rastafariánskou interpretaci
svých myšlenek a představu o božství etiopského císaře odmítal. Garvey
je rasty vnímán především jako prorok, který předpověděl, že bude
v Africe korunován černý král a přiblíží se čas vykoupení černochů.
Garveyho iniciativa Back to Africa byla nicméně hlavně praktickou snahou
o posílení hrdosti Afričanů, doma i mimo Afriku, aby společným úsilím
pomohli vytvořit lepší Afriku pro všechny, důraz na rasovou hrdost byl
spojen i s důrazem na úspěch Afričanů v podnikání a obchodě. Garvey
vlastnil mimo jiné také lodní společnost Black Star Line, která měla
černochy přepravovat z Karibiku zpět do Afriky.
Tento projekt ztroskotal téměř deset let před vznikem rastafariánského
hnutí. Ovšem mezi rastafariány neměl návrat do Afriky nikdy praktické
obrysy, návrat do Etiopie či Afriky byl vnímán jako návrat do Země
zaslíbené, jako nezásvětná spásou, k níž otevřela cestu korunovace
Haile Selassie I. Nebylo a není tedy úkolem rasty dopravit se do Afriky, bůh
v pravý čas vše zařídí. Očekávání návratu postupně doznalo změn,
jiná byla situace ve třicátých a jiná v šedesátých letech a později.
První epizodu exaltovaného mileniálního očekávání zažila Jamajka již
v roce 1933, kdy jeden z prvních proroků rastafariánství Leonard Howell
prodával za šilink fotografii císaře Haileho Selassieho, která měla
posloužit jako lístek na loď. Něco podobného se ještě dvakrát zopakovalo
koncem padesátých let, ale pak už podobné tendence nepozorujeme. Za bod
obratu bývá take někdy považována Selassieho návštěva Jamajky, kdy
údajně řekl představitelům rastafariánů, že nejprve je třeba osvobodit
Jamajku a pak teprve se navrátit domů (liberation before repatriation).
Neměli bychom však zapomínat na migraci rastafariánů do etiopského
Shashemane (oblast jižně od Addis Abeby, kterou etiopský císař věnoval
lidem afrického původu na západní polokouli za podporu během italské
okupace), která probíhala rovněž od šedesátých let. Tamní
rastafariánská komunita sice nikdy nepřesáhla 1000 obyvatel, přesto je
její existence důležitým dokladem o podobách a motivacích návratu do
Afriky. Byť si život doma v Africe rastové pochvalují, neměli to
v Etiopii snadné. Například protože formálně nešlo o repatriaci,
nemají nárok na etiopské občanství, také marihuana je v Etiopii, na
rozdíl od žvýkání kátu, vnímána jako tvrdá droga. Dneska je Sashamene
také jakýmsi poutním místem, kam přijíždějí rastové z celého světa,
častěji ze západních zemí než z Jamajky, k nejčastějším
návštěvníkům však prý patří příslušníci etiopské
střední třídy.
V rastafariánské nauce představují zlo bílí utlačovatelé, to
zní pro bílé turisty docela děsivě…
Zní to děsivě, ale oni od počátku zdůrazňovali, že lidem, tedy
i bělochům, měří individuálně, každého posuzují podle toho, jak
jedná, jak se chová, jak smýšlí. Tahle rétorika obráceného rasismu má
spíš provokovat, zatřást s člověkem, aby si uvědomil, jak jsou
východiska rasismu vždy pokřivená. A samozřejmě, vycházeli ze situace na
Jamajce. Potomci Afričanů, kteří prošli staletími otroctví a útlaku,
představují drtivou většinu obyvatel Jamajky – 98 procent, což je ve
srovnání například s nedalekou Kubou opravdu vysoké číslo. Přesto i na
Jamajce byly společenské elity po dlouhou dobu převážně bílé a stále
ještě platí, že čím jste světlejší, tím jsou vaše vyhlídky na
úspěch ve společnosti vyšší. Na současné politické reprezentaci je již
vidět, že ke změnám dochází, jsou ale pomalé. Babylon je v mnoha
ohledech nadále každodenní realita.
Život prvních komunit rastafariánů, např. v Pinnacle, mi
připomíná život v židovských kibucech. Společná práce ve prospěch
komunity, společné prostory pro vaření, praní apod.
Nemusíme ani chodit daleko do historie. Jednou z hlavních rastafariánských
skupin, kde můžeme mluvit o komunitním životě, jsou Bobo Ašanti, včetně
toho, že se společně podílejí na ekonomickém zajištění, vyrábějí
například pokrývky hlavy. Osobní vlastnictví ale není problém a
rovnostářství, jak mi to přirovnání ke kibucům evokuje, tam v takové
podobě nenajdeme, Bobo Ašanti je poměrně striktní společenství
přejímající mnohé starozákonní předpisy týkající se každodenního
života. Ženám se přiznává respekt a důstojnost, ale jsou podřízeny
mužům. A po většinu dní kalendářního měsíce jsou považovány za
nečisté, což prakticky znamená, že mimo jiné nesmějí připravovat
pokrmy.
Jak se z hnutí vyvinula hudba – reggae?
Reggae jako hudební styl se vyvíjelo samostatně, až od 70. let do něj
přes osobní postoje a přesvědčení muzikantů prorůstaly rastafariánské
motivy a společně se úspěšně šířily do světa, který na ten jasný
postoj proti jakémukoli utlačování a na potřebu šíření pozitivních
vibrací a lásky dobře slyšel. Ovšem reggae nemusí být spojeno pouze
s rastafariánstvím, v případě muzikantů, kteří konvertovali ke
křesťanství, se prostřednictvím reggae šíří křesťanské texty, a to
platí nejen pro reggae zpěváky sladkých písní, například Michaela Rose,
ale také pro dancehallové dýdžeje a MC.
Jaká jsou rastafariánská setkání, při nichž probíhají
modlitby, debaty, zpívají se písně, kouří se rituálně ganja a hraje na
bubny?
Víceméně, jak je popisujete. Obecně se rozlišují dva typy setkání –
menší neformální reasoning a větší groundation, kterým se také říká
binghi. Reasoning znamená jakýsi kolektivní dialog, který má pevný
rituální rámec, většinou spojený s konzumací marihuany. Ta je skutečně
brána jako svátost a proto musí být i náležitě pěstována, nesmí to
být jen tak nějaká marihuana z neznámého zdroje a neznámého původu,
měla by být pěstována v souladu s etickými principy rastafariánství,
tedy bez chemikálií, na slunci apod. Dýmka či v papírku ubalený spliff je
podáván určitým směrem, a zpravidla před tím, než se zažehne, je
pronesena modlitba. Smyslem konzumace posvátné byliny, tedy ganji, je
povznesení vědomí a snažší dosažení I’n’I vědomí. Toto vědomí
poskytuje vhled do událostí a v jeho světle jsou vykládány současné
události i text Bible. Během reasoning jde o dosažení konsensu, nejde
o to, aby byl jeden názor povýšen do pozice jednoho jediného absolutně
správného. Větší setkání groundation probíhají při slavnostních
příležitostech, například svátcích, řada z nich souvisí s osobou
císaře Haile Selassie I. – zmíněná návštěva Haileho Selassieho na
Jamajce (21. duben), narozeniny (23. červenec), korunovace (2. listopadu),
ale připomíná se také etiopský nový rok (11. září). Nedílnou
součástí je nyabinghi bubnování, které je, narozdíl od reggae, vlastní
hudbou rastů. Bubnování je podobně jako zpívání rastafariánských hymnů
nástrojem boží síly, kterou uzpívávají a rytmicky odrážejí Babylon.
Hymny a energie a vibrace z bubnů, to vše pomáhá, stejně jako jazyk,
k pádu Babylonu.
Asi nejvýraznějším poznávacím znamením rastafariánů jsou
tzv. dread-locks. Kde mají ty vlasy původ?
Vlasy upravené do pevně stažených zacuchaných svazků najdeme u více
kultur na světě. Takové vlasy evokují a manifestují sílu a její
udržení, vzpomeňme na biblického Samsona. Jednoznačně dredatý bůh je
Šiva, některé egyptské mumie mají účesy do dredů, potud tedy ten původ
obecně. Dredy jsou vnímány jako spirituální vyjádření cesty
rastafariánů, byť třeba Leonard Howell, zakladatel první rastafariánské
komunity Pinnacle, dredy nenosil, mezi rastafariány se rozšířily až na
přelomu 40. a 50. let zásluhou radikálnější rastafariánské odnože,
která se chtěla jasněji separovat od světa, od Babylonu, od jamajské
společnosti, která měla tendenci se stylizovat podle bělošských
evropských vzorů. Dredy byly úplný protiklad, dread znamená v angličtině
hrůzu, děs, a pro většinovou společnost byl šok vidět v ulicích
černocha s jeho přirozenými vlasy, vždyť už tehdy frčelo rovnání
vlasů a používala se bělidla na obličej. Dredy nosili v 50. letech
bojovníci národně-osvobozeneckého hnutí mau mau, což se také často
uvádí jako jeden ze zdrojů inspirace. Co se týče dalších náboženských
souvislostí, rastafariáni rádi připomínají biblické odkazy –
v Levitiku 21:5 je nařízení nestříhat vlasy ani vousy a neřezat do svého
těla, což je vlastně důvod, proč Bob Marley, když mu byl na prstu u nohy
objeven rakovinotvorný útvar, si ho odmítl nechat odstranit. Dredy také
připomínají lví hřívu, symbolizují tak majestát Lva z Judy, tedy dle
titulatury etiopského císaře. Především z koncertů a klipů je pak všem
dobře známé potřásání dredy, které má uvolnit v nich svázanou boží
sílu, která pomáhá smést Babylon.
Když jsem se na rozhovor připravoval, udivil mne nedostatek
publikací o rastafariánech v češtině a na českém trhu. Znám knihu
Stephena Foehra Probuzení na Jamajce, Váš kolega Ota Halama vydal
knihu Rastafari v nakladatelství Volvox Globator, ale již není
nejnovější. Jakou odbornou literaturu byste doporučila?
Já se afroamerickými náboženstvími a rastafariánstvím zabývám již sedm
let… a konečně už to musím napsat. A doporučení? Nic moc nad rámec
toho, co jste zmínil. Vlastně, vyšla tady taky rasta kuchařka (Ambent,
2004). O Bobu Marleym je toho více, k jamajské hudbě a reaggae pak
v češtině Sašu Neumanna (Torst, 2005). Na internetu najdete informace
k rastafariánství také v češtině, za doporučení jistě stojí
informační portál www.onelove.cz, který
vedle článků o rastafariíánství nabízí také e-shop s dalšími
knihami, ale jsou v angličtině. Právě v angličtině mohu doporučit The
Rastafarians od Leonarda E. Barretta, jednu z klasických prací, která je na
pomezí odborné a popularizační, vyšla z primárního výzkumu a byla
později několikrát aktualizovaná.
Další rozhovor o Jamajce:
Anita Balejíková: Akí
budete vy k Jamajke, taká bude Jamajka k vám
Fotografie:
Stanislava Brůhová (titulní, 1, 3), www.bruhovi.cz
Anita Balejíková (2, 4), www.jamajkanita.sk