Do Venezuely jste se letos vrátil společně s manželkou Radanou a
dokumentaristou Vladimírem Šimkem. V povodí řek Baria, Yatúa a Pasimoni
bylo Vaším cílem zdokumentovat výskyt primáta s krátkým ocasem uakari.
A malovat. Jaký byl Váš běžný den malování primátů na těchto
řekách?
Tentokrát byla cesta pracovnější než v minulých letech. Vstávání už
za svítání, v prostředí zatopeného lesa jsme se tichým pádlováním
přiblížili k nějaké tlupě opic. Po dvou třech hodinách, které jsme
s nimi strávili, jsme se vrátili zpět do tábora. To jsme opakovali
odpoledne od přibližně čtvrté hodiny do západu slunce. Každý den jsme
tak byli ve společnosti nějaké opičí skupiny, kterou jsme pozorovali
dalekohledem, dokumentovali fotograficky i filmovým záznamem a souřadnice,
kde jsme uakari pozorovali, jsme zaznamenávali na GPS.
Jak primáti reagovali?
Bouřlivě a hlasitějším chováním, protože to je oblast, kde na lidi
nejsou zvyklí. Tyto opice s krátkým ocasem popsal už Alexander von Humboldt
v roce 1800 během své cesty do tehdy neprozkoumaných míst na jihu
Venezuely, ovšem od té doby je tam vlastně nikdo neviděl, tedy až na
místní indiány, kteří nám jejich výskyt vždy potvrzovali. Já jsem na
křik a úprk zvířat během malování zvyklý, to je normální u divokých
tvorů, kteří nespolupracují. Takže větší komplikace pro malování
to není.
Proplouvat na člunu po řekách hluboko v Amazonském pralese
někde na jihu Venezuely… Co slyšíte, když vypnete motor?
Baria a oblast jižní Venezuely je dost specifická, protože tamní prales je
zaplavovaný, říká se mu igapó. A když jste tam právě v době, kdy je
prales zaplavený a je tam několik metrů vody, tak tam nejsou zvířata.
V tomto období tedy prales příliš hlučný není. Bohatá vegetace, doslova
erupce vegetace, ale nejsou tam žádná zvířata mimo komáry, včely a
další hmyz. Naopak opice – vše souvisí primárně s potravní
nabídkou – se v této době do zaplaveného pralesa stahují, protože
dozrávají ořechy stromu coco de mono (Lecythis), které rostou podél břehů
řek a lagun a nevyskytují se dále v nitru lesa. Opicím chutná měkká
slupka ořechů a během několika týdnů záplav je jich v korunách
stromů hodně.
Co musíte podstoupit, abyste takto maloval v pralese? Hodně
nepohodlí, zdravotních komplikací, nebezpečí…
Především mne to baví. A není to nijak nebezpečné, žádné zvláštní
komplikace nejsou, nebo o nich nevím, necítím je. Jistě, není to úplně
pohodlné, včetně horka, vlhka, ovšem to jsou podmínky, na které jsem za
dlouhé roky, po které jezdím do venezuelských pralesů, zvyklý, a jsem
v naprosté pohodě. Cesty do Jižní Ameriky nejsou za určitých okolností
úplně bezpečné, do současné Venezuely zvlášť, ale pokud se bavíme
o řece, pralese, tam se cítím bezpečně.
Brazo Casiquiare, Venezuela
Je obtížné pohybovat se po pralese? Indiáni jsou nepochybně ve
výhodě. Mně kdysi jeden radil nechávat mačetou záseky na
kmenech.
Ten pohled na indiány a jejich život v pralese bývá romantický, přestože
v zásadě správný. Indiáni se v pralese totiž také bojí. A musejí
dávat velký pozor, aby se neztratili, a občas se i ztratí. A už se
nenajdou. Samozřejmě, oni se tam narodili, mají jiné oči, jiné uši než
Evropané. Moje orientace v pralese… to je prostě nesrovnatelné, já bych
se ztratil hned. A stalo se. Najednou jsem nevěděl, z které strany jsem
přišel, pohybovat se podle slunce nějak lze… nicméně v lese házejí
sluneční paprsky všelijaké odlesky, takže když podle zapíchnuté mačety
studuji, kam ten stín vlastně jde, jsem za chvíli zmatený… Dělal jsem si
záseky, dokonce do kříže a po obou stranách stromu po pěti šesti metrech,
jenže potom jsem je nemohl najít. Hodiny jsem strávil tím, že jsem hledal
své záseky, takže když jsem je po několika hodinách našel, byl jsem
z toho naprosto vyčerpaný.
Vy jste prožil hodně neuvěřitelně blízkých kontaktů
s divokými zvířaty. Jaké to je hladit vydru na bříšku? Při pohledu na
tu fotku jsem Vám záviděl…
Byl to úžasný a vzrušující pocit blízkosti s divokým tvorem, podobné
chvíle jsou pro mne hodně emocionální. Taková blízká setkávání se
zvířaty nebyla jediným, ale byla hlavním důvodem, proč jsem začal jezdit
do Jižní Ameriky.
Jaké je běhání po savaně s mravenečníkem?
Fantastické, to jsem zažil už několikrát. Ve způsobu, jakým jsem to
popisoval v knize S jaguárem v posteli byla i dávka humoru, ale
jistě, je fantastické klusat s divokým tvorem. Mravenečník není příliš
rychlý, stačil jsem mu, a ty metry, co s ním běžím, si užívám. Jemu se
to asi nelíbí tak, jako mně, já ho ale dlouho netrápím.
Vy popíjíte na břehu laguny červené víno a povídáte si
s kapybarou…
To jsou vzácné momenty, zažila je i moje žena Radana. Chodíval jsem si na
jedné farmě v Llanos sednou večer na břeh, když zapadalo slunce, s lahví
vína. Kolem ve vodě kapybary, vylézají, posedávají i vedle mne, člověk
se může hýbat, povídat si, ale nesmí se postavit. Takové okamžiky stojí
za tu námahu dorazit až do těchto míst.
A nakonec, po x letech protloukání pralesem, jste potkal
i jaguára, povídejte…
Už jich v posledních letech bylo více, jsou to vždy zvláštní a
emocionální setkání. Velkou roli hraje, že je člověk v blízkosti
silného predátora, je v něm tedy pocit nebezpečí. Jaguáři jsou ovšem
velmi plaší a lidi nenapadají, nicméně, lidský respekt před šelmou je
zakódovaný. Naposledy jsme potkali jaguáry, nebo oni nás, my jsme se
procházeli s Radanou večer po cestě a oni vyrazili z lesa a… šli směrem
k nám. Nevěděli jsme, jak reagovat, tak jsem volal vysílačkou kamaráda,
který je specialistou na jaguáry a pracuje pro americkou nadaci Panthera,
zabývající se ochranou jaguárů. Byli jsme na jejich farmě v Brazílii,
přesto jsme nepočítali, že by – když jdeme po cestě – proti nám
vyšli dva jaguáři. Naštěstí se zastavili několik desítek metrů před
námi a začali se pářit. Kamarád Rafael radil couvat a vydávat lidské
zvuky, tak jsme pomalu couvali a na ty lidské zvuky jsme úplně zapomněli.
Jaguára nemusíte potkat tváří v tvář, na některých místech není
nijak vzácné je slyšet. A některé jejich zvukové projevy, především
v noci za úplňku, jsou fantastické.
Ibis nachový, Venezuela
Jak začínají jednání s indiány? Jsou hodně komplikovaná?
Jaké jsou jejich hlavní zásady?
Do jisté míry musíte být úplný psycholog. Musíte improvizovat a postupně
získáváte zkušenosti. Když si vzpomenu na své začátky, tak zásadní je,
že indiáni, a nemusí to být v Jižní Americe jen indiáni, prostě
nechápou, co vlastně chcete. Oni jsou připravení na bílé turisty odněkud
z USA, nic jiného neznají než USA, a chovají se k němu snad nikoli
s despektem, ale nabízejí z mého hlediska hlouposti. Chcete vidět a
zažít prales, tady máme v zahradě úžasný prales. Trvá dlouhou dobu,
než ti lidé přijdou na to, co si vlastně přejete. Vytvořit vztah s nimi
trvá dlouho, i roky. Ale tak to prostě začíná.
Bez místních průvodců se asi na takové expedici nedá
přežít…
Bez nich není expedice možná…
S Vámi se i indiáni dostávají na místa, která neznají, kde
jsou poprvé.
Velmi často. Oni totiž nemají důvod jezdit někam daleko po řece. Důvody
jsou zaprvé praktické, například benzín, proč by mrhali benzínem a táhli
se někam 100 kilometrů, když mohou ryby nalovit nebo zastřelit nějakého
ptáka mnohem blíže. Druhou a snad ještě podstatnější a zajímavější
věcí je, že oni se bojí vstupovat do neznámých míst, jsou pověrčiví.
Jejich myšlení je jiné než naše, oni si o nás myslí, že jsme hloupí,
protože se nebojíme. Protože v tom pralese nevidíme to, co oni.
Už si zvykli na Vaše malování?
Jak kteří, postavení indiánů je neuvěřitelně rozmanité, záleží na
tom, jaký je to kmen, rodina, zda bydlí v pralese, na břehu řeky, ve
městě. Kolem Orinoka jsou už po staletí v kontaktu s evropskou
civilizací, tam je malování nepřekvapí, přestože vzbuzuje pozornost.
Ovšem pro ty, kteří jsou méně v kontaktu s civilizací a žijí více
přírodním způsobem, pro ně je malování nadále naprosto cizí fenomén.
Já jsem to ze začátku nechápal. Až jsem si přečetl v knížce od
profesora Stanislava Komárka, který to zmiňuje, že nejsou schopni vnímat
dvojrozměrné tvary, pouze trojrozměrné. Takže když to zjednoduším, oni
tu kresbu nevidí. Vůbec jsem zprvu netušil, proč je to nezajímá, proč je
zajímám jenom já, jsem zvyklý, že když někde maluji, že to vzbuzuje
pozornost. Dokonce mi to ze začátku bylo až nepříjemné.
Jak komplikované je organizovat takovou výpravu na
Bariu?
Malířská výprava na řeku Baria je poměrně hodně komplikovaná, protože
tam musíte dopravit spoustu věcí. A nikdy to nedopadne dobře. Nikdy. To se
v podstatě nedá zařídit. Mne už to ale nevyvádí z míry. Například na
poslední výpravě se nám stalo, že jsme neměli co jíst. Náš hlavní
organizátor a průvodce nekoupil dostatečné množství jídla,
předpokládal, že budeme lovit, protože jednou ze záruk úspěšné expedice
je, že já je nechám dělat, co oni chtějí. My se přizpůsobujeme jim,
nikoli oni nám. Je to potom více baví. A malování je svým způsobem jako
lov. Já hledám zvířata, abych je namaloval, a oni hledají zvířata, aby je
snědli. Takže, když to propojíte, pro ně to dostane úplně jiný smysl.
A pak strašně rádi pomáhají. Jenže když byl prales zatopený, a to oni
neodhadli, protože do tak dalekých míst nejezdí, tak nebylo co ulovit.
V zatopeném pralese nejsou ani ryby, takže jsme poslední týden téměř
nejedli, až na nějaké tyčinky. Zajímavá zkušenost je, že po dvou třech
dnech bez jídla, jsem přestal mít hlad a celý den jsem bez jídla normálně
vydržel.
Sojka kápovitá, Brazílie (kresba Jan Dungel)
Jak se vaří v pralese? Kolik zvířat jste ochutnal?
Ochutnal jsem hodně zvířat, jím skoro všechno, co indiáni připraví,
ryby, ptáky, hlodavce všeho druhu. Pokud nemusím, nejím červy. A některá
zvířata, nechutná mi krokodýlí maso a nesnědl bych opici z lidských
důvodů, připadal bych si jako lidojed. Každopádně, indiáni neumějí
vařit, naše kultura jídla a vaření jako koníčka, to neznají. Oni vaří,
aby se najedli, ostatní požitky jsou jim cizí. A když je někdo poučuje,
jak se dá jídlo vylepšit, uvede je do naprostého zmatku. Proč by měli
něco měnit… Všechno vaří, protože když se to dá do kotlíku, tak to
tam všechno zůstane, nic se nevyhazuje. Kdybych si například pekl maso na
rožni, odkapává to, objem masa se zmenšuje, pro ně by to bylo
vyhazování.
Onca znamená v Brazílii jaguár, Vy píšete, že na Vás
v Brazílii volali právě „Onsa“, protože nevyslovují počáteční H
Vašeho jména. Takže vlastně „Jaguáre“…
To mne potěšilo, vždycky jsem chtěl být jaguárem, tak konečně jsem.
Ještě navíc „onca pintada“, což je ten skvrnitý jaguár, a „Onsa
pintando“ tím znamená malující jaguár či malující Honza. Ve Venezuele
říkají chaguar nebo el tigre. Já mám mezi Indiány více přezdívek,
většinou si ze mne dělají srandu. Což také pomáhá vztahům.
Je to humor, nebo sranda, kdy se Vám smějí, že jste ten
hloupý?
Myslím, že je to humor, že mne respektují. A mně nevadí, když si ze mne
dělají legraci. Do povídání nám vstoupila Honzova žena Radana,
která se jako fotografka zúčastnila řady jeho cest do pralesů a savan nejen
Venezuely: Ten humor je dobré znamení. V momentě, kdy se
u indiánů objeví humor, tak mizí napětí. To už víme, že se můžeme
i my uvolnit. A opět Honza Dungel: Indián tradičně mlčí
a těžko se tím čte. A je ve střehu, protože neví, co má čekat ode mne,
a já jsem ve střehu, protože nevím, co čekat od něj. Až postupně se to
napětí rozpouští.
Indiáni mají s bělochy hodně špatných
zkušeností…
Rozhodně není dobré se jenom tak objevit v nějaké indiánské komunitě
nebo vesnici. To se může hodně zkomplikovat. Člověk se musí avizovat
dopředu. Ten region je těžce zkoušený, do Amazonie se stahuje největší
lůza z Jižní Ameriky, ilegální zlatokopové, pašeráci drog, partyzáni,
kteří stále ještě existují. A dějí se hrůzy – unášení
indiánských dětí, především kluků na žoldáky, otrocké práce, když
se otevírá ilegální zlatý důl, indiány v okolí zavraždí, což se
také běžně děje a nikde se o tom nepíše. A indiáni na to reagují.
Když přijde bílý člověk… co to může být za člověka?
Autana, Venezuela
Hora Neblina je obvykle zahalena v mracích, kdy vylezete
nahoru?
Jak se najednou Neblina otevře uprostřed pralesa, tak vypadá naprosto
monumentálně. Poté, co se prodíráte pralesem, prosekáváte se přes
napadané kmeny po řece… to se nedá popsat, něco úžasného. Je obtížné
se tam dostat, ne vždy se to podaří, z mnoha důvodů, nejen fyzických,
prořezat se po řece, ale i kvůli indiánům, kteří se bojí a bývá to
s nimi obtížné. Dá se vystoupat nahoru, ale ze severní venezuelské strany
je to strašně komplikované, to je vlastně na další expedici. Takže
neskutečné finanční náklady, hlavně nosiče, tam s batohem a indiánským
průvodcem nevylezeme. Je to expediční způsob, proto jsme to nikdy
nezkoušeli.
Jaký je pohled seshora na nekonečný zelený prales?
O tom se dá vyprávět… Pohled z tepui do pralesa je naprosto úchvatný.
Minimálně jeden z mých kamarádů, kteří na tepui vystoupali, tvrdí, že
to byl nejhezčí pohled v jeho životě. Je to spojené i s tím, že si to
musíte za namáhavý výstup zasloužit, přestože se dá vystoupit na
některé stolovky bez lan, je to prostě obtížné v pralese, v horku,
vyškrábat se nahoru a najednou… je to všechno pod vámi.
Malujete divoká zvířata v jejich přirozené domovině, jaký je
Váš vztah k zoologickým zahradám?
Chladnější, ale v podstatě pozitivní, či spíše pragmatický. Téměř
do nich nechodím, vlastně pouze z pracovních důvodů, ale nemaluji v nich.
Chápu smysl moderní zoologické zahrady a docela často s nimi jako malíř a
výtvarník spolupracuji, někteří ředitelé zoologických zahrad jsou mí
přátelé a vím, že se snaží, aby zahrady měly mnohem vyšší standard
než v minulosti, a daří se jim to. Nicméně setkání s divokým
zvířetem je diametrálně odlišné.
Ciudad Bolivar, jak působí v současnosti toto město?
Za čtvrtstoletí, co tam jezdím, se dramaticky změnil. Stalo se z něj
nebezpečné město, což je strašná škoda, protože se svou koloniální
architekturou mělo a stále ještě částečně má své kouzlo, dokonce mi
připomínalo Prahu. Díky tomu, že tam dnes člověk riskuje krk, když se po
setmění ocitne na ulici, nenapadá mne jiný důvod, proč tam jezdit, než
když potřebujete něco zařídit. Otřesné pro mne bylo, když jsem přijel
před několika lety sám nočním autobusem. Vzal jsem taxík a odjel ke
známému, který bydlel přímo na hlavním náměstí Simóna Bolívara.
Jenže on nebyl doma a já stál potmě ve vchodu s batohem. Naštěstí jeli
kolem vojáci, uviděli mne, vzali do auta a našli mi hotel. To byl hrozný
pocit, ta města jsou jako ve válce. Naprosté selhání státu a jeho
základních funkcí. Ještě jsem měl kliku, že mě ti vojáci neokradli,
což i dělají.
Indiáni mají své cestovní agentury, takže vezmou zájemce
například lovit ryby někam na řeku do pralesa?
Jistě, větší města v Amazonii jako Puerto Ayacucho, jsou v podstatě
indiánská města, jejichž obyvatelé původně žili v pralese a už jsou
městskými indiány. Žijí v podstatě stejným životem jako my a mají
podobný byznys, například turistické agentury. Není jich moc, ale
existují.
Victoria Regia, Brazílie
Představte si průměrně cestovatelsky zkušeného člověka,
který si bude chtít na začátek zkusit objednat takovou indiánskou agenturu.
Na co si dát pozor?
Hlavně by se měl vymanit ze zajetí předsudků, otevřít se a akceptovat
situace, do kterých se zákonitě dostane. Nevyžadujte luxus, to narazíte,
vyrážíte do divokého pralesa. Takže otevřená mysl a akceptovat prales,
jinak z toho bude utrpení. Radana už byla s českými turisty v pralese, a
dopředu jim to trochu rozmlouvá, protože ví, že do dvou dnů toho mají
plné zuby, přes nádhernou přírodu bude najednou leccos špatně včetně
jídla, dostaví se únava. Každého to přestane brzy bavit, pokud skutečně
nenajde to, co hledá. Rozhodně nejezděte do Venezuely na blind, to je
v současnosti nebezpečné, mějte vše zařízené dopředu, aby na vás
někdo čekal a zařídil vše nutné. Na druhou stranu, pokud místní zázemí
máte, oni se postarají, jsou schopní. Takže taková výprava vyžaduje nejen
zkušenosti, ale i dobré kontakty. Jenže tyto agentury ukáží turistům
národní park tak zkraje, trochu Amazonku, namaškařené tancující indiány,
třeba i dosud nekontaktované kmeny, takové už ale neexistují, přestože
vám to budou tvrdit. Dají turistům do ruky kajmana, je to prostě komerční,
ti indiáni pak třeba nasednou na letadlo a odletí zpátky do města.
Po setmění nevycházejte z hotelu… Mám strach… To jsou jen
dvě věty z jedné z Vašich knih z návštěvy Llanos, venezuelského
„zapadákova“ plného místních kovbojů. To není pro bílého muže
právě bezpečný svět. Jak ostří jsou ti vaqueros?
Tam je určitý druh banditismu součástí kultury, s tím je nutné
počítat. Musíte je znát, to je základní podmínka. Pokud nejsou na vaší
straně, je to riskantní. Když se ale s nimi skamarádíte, a to jde rychle,
pak jsou to kamarádi na život a na smrt. Člověk se jen těžko v pohledu na
ně zbavuje romantického nánosu, oni ale skutečně kovbojové jsou. A jsou
krásní. Když se seznámíte, oni zahoří opravdu přátelským a blízkým
vztahem. Oni s lidmi moc nemluví. Jejich šéfové, majitelé farem, je
považují za plebs. A tak, když se s nimi baví běloch z Evropy, a my jsme
bez předsudků, ani by mne nenapadlo se s nimi nebavit, dokáží to ocenit a
je to znát. Bandité to nejsou, výrazem banditismus samozřejmě trochu
přeháním, ale je součástí jejich kultury, že si navzájem kradou dobytek.
Je to divoký neosídlený kraj, je to kraj chlapů, a ti chlapi se často
chovají jako utržení ze řetězu.
Jste ještě gringo? Budete věčně gringo?
Asi ano, to je v těch krajích zažrané pod kůží.
Jak ustupuje prales lidské činnosti? Vy nejste v tomto směru
právě optimista…
Prales se zmenšuje katastrofálně, je to strašné. Jsem naprostý pesimista,
není síla, která by to zastavila. To neznamená, že nemáme vyvíjet
aktivitu k záchraně pralesů. Pokud se ale budu dívat realisticky a já jsem
vcelku realista a pragmatik… není to všelidská hodnota. Není to ani pro ty
místní důležité. Palmový olej je pro ně důležitější. Já se
v pralese cítím dobře, jsem posedlý tropickou jihoamerickou přírodou,
těžko se to vysvětluje, i sám sobě to těžko vysvětluji, je to
emocionální záležitost. Prales je pro mne očistná lázeň, já v pralese
žiji jiným životem, jako Jekyll a Hyde, ten pralesní život mne uspokojuje a
je součástí mé duševní hygieny.
Jan Dungel (1951)
Malíř, ilustrátor, grafik, přírodovědec.
Vystudoval biologii na Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity
v Brně
Ilustroval a graficky upravoval na 50 knih, které byly publikovány v České
republice, v Evropě i Jižní Americe. Svou tvorbu prezentoval na mnoha
kolektivních i samostatných výstavách v ČR i v zahraničí.
Knihy v češtině z jeho cest do Jižní Ameriky:
Džungle uprostřed bažin, Extra Publishing, 2013
S jaguárem v posteli, Barrister & Principal 2012
Po krk v pralese, Euromedia Group 2009
Jak se maluje prales, Academia 2006
Tam, kde loví jaguár, Jan Zdeněk 1996
Více na www.jandungel.com