Počátky rozkvětu civilizace Tiwanaku (Tiahuanaco) bývají nejčastěji kladeny do 3. století n. l., první vesnice zde ale stály již před 3500 lety. Místní Indiáni považují ruiny Tiwanaka za sídla svých předků, ale který národ Tiwanaku postavil, je dodnes zahaleno tajemstvím a ztraceno v sítích spekulací. Současní Aymarové a Kečuové pravděpodobně přišli do této oblasti později (podobně jako Inkové).
Po stavitelích Tiwanaka nezůstaly žádné písemné památky. První
písemné zmínky o ruinách u jezera Titicaca jsou od španělského
kronikáře Pedra Cieza de León, který ve spise Crónicas del Perú
vyjadřoval obdiv k pozůstatkům nejstaršího města Peru:
„…kamenné modly v lidské podobě i velikosti, s rysy tak krásně
vytesanými, že je to nejspíš dílo velkých umělců či mistrů…
A slyšel jsem od Indiánů, že prý Inkové své velké budovy v Cuzku
postavili po vzoru zdí, jež jsou k spatření právě zde… Slyšeli od
svých předků, že všechno, jak to tu stojí a leží, povstalo přes
noc…“
Na otázky původu města ale neodpověděl ani on, ani ti, kteří pátrali po
něm. Na začátku 20. století se zde usadil Arthur Posnansky, podnikatel,
archeolog a spisovatel. Výsledkem jeho bádání byla kniha Tiahuanaco, the
Cradle of American Man a teorie, že Tiwanaku bylo postaveno před 12 000
lety. Ve městě žilo dle odhadů až 50 tisíc lidí. Tiwanaku bylo sídlem
vládnoucích elit impéria, snad to bylo poutní místo spojené s rituály
pozorování hvězd a nebeských úkazů. Přes nadmořskou výšku 3870 metrů
zde byly příznivé podmínky k životu, jezero Titicaca poskytovalo ryby,
vodu, chovaly se zdomácnělé lamy, pěstovaly brambory i obiloviny quinoa.
Brambory se původně začaly pěstovat právě zde na Altiplanu, neboť jsou
odolné, vydrží mrazivé noci i suchou půdu. Pravděpodobně zde byla
vybudována soustava zavlažovacích kanálů. Evropanům se v řídkém
vzduchu Altiplana ztěžka dýchá, ale místní Indiáni prý mají zvýšený
příjem kyslíku, jejich fyziologie a anatomie se po staletích přizpůsobily
horským podmínkám. Jsou to lidé sice menšího vzrůstu, ale širokých
hrudníků. Kolem roku 1000 se zřejmě dramaticky změnilo klima, dlouhodobá
sucha ničila úrodu a oslabená civilizace lidu Tiwanaku se hroutila a
postupně mizela.
Brána slunce
Aymarskou babičku kreslil Filip Trnka
Tiwanaku leží v blízkosti silnice mezi městem Desaguadero u jezera Titicaca a metropolí La Pazem. Autobusy mezi oběma městy Vás vyhodí na křižovatce a máte to čtvrthodinku pěšky po Altiplanu. Cestovní agentury v La Pazu nabízejí celodenní výlety za 10–12 dolarů za osobu. Většinou jezdí v 7–8 ráno a vrací se kolem 16 hod., v ceně bývá kromě dopravy i vstupné, oběd, průvodce (vyptejte se pečlivě předem, co všechno platíte). Ne všichni průvodci umí dostatečně anglicky, základy španělštiny se jistě vyplatí. Levnější dopravou jsou minibusy jezdící od městského hřbitova, minout je nelze, vykřikování Tiwanaku nepřeslechnete ani v městském hluku. Cesta stojí asi dolar, jenže potom zaplatíte vysoké vstupné. Agentury mívají někdy za kompletní službu nasmlouvané nižší ceny, než kolik stojí jedince vstup do areálu, nejlepší je informovat se předem. Navíc minibusy bývají přeplněné k prasknutí a nejezdí přímo, často čekají na naplnění, objíždí okolí ve snaze nalézt další pasažéry nebo zajedou do nějaké vesničky. Silnice se občas docela klikatí, ale je to asfaltka. Cesta přesto trvá asi hodinu a půl.
Vstupenky se kupují v muzeu, kde se dozvíte více o jednotlivých
obdobích civilizace Tiwanaku (I–V). V muzeu stojí největší stéla –
El monolito Bennett, vysoká přes 7 metrů a vážící 20 tun. Aymarové
říkají, že představuje Pachamamu, zda ji představovala i před
staletími, nikdo nedokáže. Jmenuje se po americkém archeologovi Wendellu
Bennettovi, který ji našel v roce 1932. Byla pravděpodobně záměrně
zasypána Španěly.
Podle některých teorií bývalo Tiwanaku přístavem, až sem prý sahaly vody
jezera Titicaca. Hladina jezera musela být o nejméně 30 metrů výše,
vždyť ruiny leží desítky kilometrů daleko. Tiwanaku bylo po staletí
opuštěno a co nezničil čas, dokonali lidé. V roce 1540 sem přišli zlato
hledající Španělé, kteří navíc ničili indiánské modly. Evropští
dobyvatelé i vesničané používali kameny jako stavební materiál,
v 19. a 20. století sloužily kamenné bloky dokonce ke stavbě železnice.
Vlaky jsem zde supět neviděl, ale koleje do nedaleké vesničky vedou.
Detail z Brány slunce
Nejznámější stavbou je Brána slunce (nebo Sluneční brána) vysoká
2,8 metrů a široká 3,8 metrů. Vlys v horní části zdobí
48 okřídlených figur kolem postavy znázorňující zřejmě božského
panovníka Viracochu. Brána vytesaná z andezitu váží asi 10 tun. Bohužel
si bránu nelze osahat, je obehnána dráty. Podle historických fotografií
byla rozlomená a značně nakloněná (onen zlom je i dnes dobře viditelný).
Reliéf na bráně považoval Arthur Posnansky za kalendář, jiní v něm
hledali zprávy o příchodu mimozemské civilizace, ale pravděpodobně se
jedná o „obyčejnou“ ornamentální výzdobu.
Stupňovitá pyramida Acapana bývala asi 17 metrů vysoká (základna měří
194×184 metrů), dnes ale stěží poznáte, že se jedná o pyramidu – po
staletích je poničena a zasypána nánosy půdy. Bohužel se nepříliš
daří pokusy o restaurování dávných památek, UNESCO dokonce pohrozilo,
že pokud budou neodborné úpravy pokračovat, vyškrtne Tiwanaku ze seznamu
světového dědictví. Nejlépe se restaurování vydařilo na plošině
Kalasasaya a v Polopodzemním chrámu (Templete semisubterráneo), který je
asi dva metry pod úrovní země. Úchvatné jsou zdi proložené vysokými
sloupy a z kamenů vystupující desítky lidských hlav. Nejhůře dopadlo
restaurování tam, kde jsou kameny nahrazovány cihlami z nepálené
hlíny.
Mimochodem, ona galerie kamenných hlav má detektivní zápletku spojenou
s naší republikou. Václav Šolc, autor knihy Tíwanaku – klenot
And popisuje své setkání s přítelem archeologem Carlosem Poncem,
který si stěžoval na chybějící hlavy: „prohrabali jsme kdeco, ale
tyhle hlavy jsme nenašli. Co bych za to dal, kdybych věděl, kam se
poděly.“ Ale Václav Šolc věděl: „To ti mohu říci, jsou
v Náprstkově muzeu na Betlémském náměstí v Praze.“ Hlavy
z tiwanackého chrámku, volně zasazené do stěn (tudíž nemuselo být
nesnadné vytáhnout je ze zdi), přivezl ze svého jihoamerického pobytu
pražský profesor Julius Nestler před první světovou válkou. V žádných
dochovaných záznamech ale není zmínka o tom, jak se do rukou J. Nestlera
dostaly.
Kus stranou hlavních památek je Puma Punku, kde jsou roztroušeny kamenné
bloky vážící podle odhadů až 130 tun. Snad byl areál Puma Punku centrem
jakéhosi „dolního města“, zatímco Acapana centrem „horního města.“
Byly zde objeveny ruiny několika bran, ale žádná nebyla tak dokonale
opracovaná jako Brána slunce. Kdo je zničil, rozpadly se vlastní vahou nebo
nebyly nikdy dokončeny? Odpovědi jsou neznámé. Prohlubně na kamenném bloku
považují někteří experti za stará sedadla. Snad odtud sledovali vznešení
kněží nebe či zde byly vystaveny mumie zemřelých panovníků,
kdo ví.
Kamenné lidské hlavy vystupují ze zdí v Tiwanaku
Ještě mnohé z Tiwanaka čeká na odhalení, archeologové mají před sebou dlouhé roky práce. Kdysi k jezeru Titicaca zavítal i J. Cousteau se svými potápěči, aby pátrali po zatopených památkách indiánských civilizací. Nalezli kamenné bloky, pravděpodobně patřící k bývalým hrázím, ale žádné pozůstatky zatopených chrámů a měst. Vzhledem k rozměrům jezera, jeho hloubce i bahnitému dnu, ale možná nejsou budoucí expedice disponující objemnějšími finančními prostředky bez šance.
Kdo má rád festivaly, pro toho bude nejlepším datem pro návštěvu Tiwanaka druhá polovina června, kdy se zde koná několikadenní slavnost vrcholící 21. června. Podle aymarské tradice začíná tímto dnem nový rok a Tiwanaku je plné pestrobarevných krojů, masek, píšťal a jistě i chicha teče proudem (mírně alkoholický nápoj, který se připravuje kvašením kukuřice). Aymarové vítají první sluneční paprsky (takže slavnost patří k těm, na které je nutné vstávat hodně brzy), obětují lamy a pak se od šamanů dovídají předpovědi, co přinese následující rok. Tato slavnost spojená s poutí do Tiwanaka prý v minulých desetiletích z Altiplana vymizela, ale turistický ruch ji opět přivedl k životu.