Představíte krátce PNG?
V minulosti byl vstup na ostrov mnohem stylovější, létalo se na
letiště – řekněme, z počátku minulého století. Dnes je u Port
Moresby malé, ale moderní letiště, takže první dojem je poněkud
zavádějící. PNG je totiž skutečně hodně odlišná od cestovatelských
standardů, na které je cestovatel zvyklý z jihovýchodní Asie. Základem
společnosti jsou kmeny, snad se to trochu podobá africkým zemím, ale s tím
rozdílem, že místní kmenová společnost má materiální základnu, půda
je vlastněna jednotlivými kmeny a lidé jsou mnohem sebevědomější
i vůči státu. Společnost na PNG je tradičnější, ale nepředstavujte si,
že ženy chodí v trávových sukýnkách. Vlivy modernity – evropské
oblečení, mobilní telefony, silniční doprava atd. – tam rychle
pronikají a jsou nadšeně přijímány. Z tohoto hlediska by si člověk mohl
stěžovat na globalizaci a uniformitu, ale to je jen zdání, kmenová
společnost žije i s mobilními telefony. Kmenová společnost má své
výhody i nevýhody. Hlavní výhodou je široké zakotvení v příbuzenstvu,
což je vlastně sociální záchranná síť, na PNG téměř neexistují
nejchudší vrstvy, žebráků je asi stejně jako na ulicích v Praze.
Nevýhodou je obrovský tlak příbuzných a nivelizační tendence, jakmile
někdo začne více vydělávat, hned se zvyšuje okruh příbuzných, kteří
očekávají podporu, a je prakticky nemožné jim ji odepřít. Krajinu na
Vysočině přirovnávám k našemu venkovu 19. století – rozptýlené
usedlosti, louky, políčka, ale je to matoucí dojem, protože společensky je
naprosto odlišná. To člověk nejlépe pochopí, když cestuje backpackerským
způsobem, což bych i doporučoval. Ve vesnicích snadno nachází přijetí a
navíc to není finančně náročné. Na venkově je bezpečněji než ve
městech právě díky usazené sociální struktuře a vesničané
návštěvníky chrání, neboť za ně cítí odpovědnost, zvláště
zůstávají-li přes noc. V podstatě není důvodu zdržovat se ve velkých
městech, nejsou nijak zajímavá ani bezpečná, venkov doporučuji z hlediska
přírodních krás i lidí. Na druhou stranu je to náročná turistika, ve
smyslu fyzickém, zdravotním i společenském, člověk nemůže spoléhat na
žádnou turistickou infrastrukturu a je vlastně odkázán na místní
obyvatele, což je pozitivum, pokud jste na to založeni. Neočekávejte, že si
budete prohlížet krajinu bez bližšího kontaktu s lidmi, každý její
kousek někomu patří a bez průvodce se nikam nedostanete. Návštěvníci
jsou vítáni otevřeně, jednak proto, že jich je málo, a jednak – a to je
na PNG osvěžující – domorodci nemají komplexy vůči bělochům. Ti jsou
na PNG vnímáni buď neutrálně, nebo mírně pozitivně, protože
kolonialismus zde nezanechal tak špatný dojem jako v Africe či Jižní
Americe, ostatně dostal se sem později a byl již mnohem osvícenější. PNG
má pro cestovatele i další klady, např. podprůměrný výskyt lidí,
kteří ve vás budou vidět jen dojnou krávu na peníze. A také komunikace
je překvapivě jednoduchá. Na PNG sice existuje na tisíc jazyků, ale také
jeden společný, tzv. pidžin angličtina. Není na pochopení úplně
jednoduchá, ale pokud hovoříte anglicky, tak se v základech dorozumíte.
Navíc se ve vesnici obvykle najde někdo, kdo umí anglicky, vždyť každý
středoškolák se angličtinu učí.
Když přijdeme do vesnice, máme jít nejprve k náčelníkovi?
A přinést nějaké dárky?
Vstup do vesnice bývá někdy problematický, protože člověk nerozumí
společenským vztahům a je třeba si dát pozor, aby se vás nezmocnil
nějaký ambiciózní pseudoturistický průvodce, který by se vás poté
snažil vlastně směrovat mimo společenství, aby nevyšlo najevo, že není
tou významnou osobou, za kterou se vydával. Ale ve většině případů se
dostanete přirozeným způsobem do správných rukou, k někomu, kdo se
o vás postará. Ubytují vás, rádi vám uvaří, ale je vhodné za tyto
služby zaplatit. Sumy nejsou vysoké a často je nechají na turistovi, je tedy
dobré mít představu, co se očekává, protože špatná částka může
vyvolat nepříjemnosti. Přestože to neřeknou, malá je zklame, velká zase
může situaci zhoršit tím, že vytvoří přehnaná další očekávání
nebo závist sousedů k rodině, která vás ubytuje. Vhodné jsou dárky,
které se dají rozdělit. Je užitečné přinést nějaké jídlo evropského
stylu, třeba konzervy, které koupíte ve městech. V odlehlých končinách
je takové jídlo vzácné a oni ho použijí pro vaření širší rodině
v kombinaci s vlastní venkovskou stravou. Cigarety a sladkosti pro děti jsou
ideální v každém případě. Ale také dětské obrázkové knížky nebo
fotografické knihy z Čech a Evropy. Místní lidé netrpí materiální
nouzí, nebudete je zachraňovat před bídou. Dárky fungují ve smyslu
společenské výměny, tady je důležité být společenský, večer se sedí
u ohně a každý očekává vyprávění o Evropě. Kdo je sdílný a
dokáže se dobře podělit o zážitky, ten je vždy vítán. Jinak se ale
chovají vesničané, kteří žijí blízko města a třeba tam zajíždějí
za prací, jinak v těch vzdálených oblastech. Čím je vesnice odlehlejší,
tím je to zajímavější pro obě strany. Na PNG je asi 200 polních
letišť, což jsou travnaté pruhy na horských svazích či uprostřed
pralesa, kam létají malými cessnami různé letecké společnosti.
Přistanete do neznáma u nějaké vesnice, a buď si domluvíte odlet, nebo si
naplánujte s místními průvodci cestu pralesem k jinému letišti nebo
k silnici. Takový výlet bych asi doporučoval nejvíce.
Polní letiště u vesnice Yawan, na PNG je asi
200 polních letišť
Jaké jsou místní festivaly, např. v Goroce?
Festivaly se konají v září, kdy je výročí nezávislosti, a jsou
úžasné. Ten v Goroce je největší, ale ochuzeni nebudete ani v dalších
provinčních městech. Nevystupují zde žádné folklorní soubory, žádní
profesionálové, ale vesničané, kteří předvádějí neuvěřitelnou
diverzitu zvyků a kultury. Přestože jsou to turisty navštěvované
události, na gorockém festivalu představují cizinci pouhých pět procent
návštěvníků. A pokud si vyberete méně známý festival, může se vám
stát, že bude na všech představeních jen pár bělochů. PNG je nesmírně
kulturně rozmanitá, ale tance ve vesnicích uvidíte zřídka, jsou vyhrazeny
právě pro svátky a významné události. Kultura na PNG je živá, ale to
také znamená, že absorbuje nové vlivy, takže např. tradiční zdobení
rajčím peřím je kombinováno s moderními materiály. To etnologické
puristy pohoršuje, já v tom ale problém nevidím.
Noc písní a tanců
Na PNG jsou desítky sopek, další na ostrovech podél pobřeží.
Vy ve své knize připomínáte výbuch na Long Island před asi 350 lety,
který měl VEI 6, stejně jako známá exploze vulkánu Krakatoa. Dle domorodé
víry sídlí na sopkách duchové a není vhodné tam chodit. Pokud na sopku
či na nějakou horu stoupá turista, nerozzlobí duchy natolik, že to ohrozí
domorodce? Neobrátí se poté hněv domorodců na turistu?
Na PNG není možné provozovat solitérní turistiku. Je možné se
přepravovat z města do města, vyrazit sám na nějaký výlet do blízkého
okolí, ale jakmile jste v pralese, v krajině, ve vesnici, vždy s místním
průvodcem. Výhodou je, že nezabloudíte, což v lesnatém terénu
představuje reálné riziko, větší než malárie a hadi. Navíc průvodci
poradí, je rozhodně dobré jim naslouchat. Zákazy nejsou nijak striktní,
např. přestože na sopky nemají domorodci potřebu chodit, protože jsou
obývané duchy, nikdy nám nedělalo problém najít průvodce
dobrodružnější povahy. Řetízek sopečných ostrovů podél severního
pobřeží PNG je opravdu fascinující, jsou tam jak činné tak i bezpečné
sopky, které mají za sebou několik desítek let klidu, ale na kterých je
stále možné uvidět obrovské krátery i ztuhlé lávové proudy. A pak
třeba na sopce Manam, jedné z nejaktivnějších, je možné vidět čerstvé
stopy sopečné činnosti. Na ostrově Nová Británie můžete výstupy na
aktivní vulkány (Ulawun) kombinovat s nejlepšími místy na potápění, to
je další ze zajímavých možností na PNG. Klasická horská turistika se
soustřeďuje na nejvyšší horu Mt. Wilhelm (4500 metrů), jsou tam ale
i další hřebeny kolem 4000 metrů, které jsou turisticky zcela
opuštěné. Mt. Wilhelm, která má vyvinuté alpinské pásmo, je jedna
z nejfrekventovanějších turistických lokalit na PNG. To znamená, že
horu budete sdílet řekněme v průměru s pěti dalšími turisty.
Vesničané v oblasti jsou na bělochy zvyklí a není problém najít
průvodce. Další možnosti nabízejí velké řeky, nejlepší jsou Sepik, Fly
nebo Kikori, je možné se na nich plavit motorizovanou kánoí a přespávat ve
vesnicích. Pádlovat na kánoi bez motoru po tak velké řece asi přestane
člověka bavit, ale je tam množství menších přítoků, které by pro
kanoisty mohly být lákavé.
Ve své knize věnujete významnou pozornost malárii. Píšete, že
Plasmodium falciparum je „organismus fyziologicky poměrně blízký
člověku, a je tedy obtížné nalézt lék“. Jak je to dnes
s antimalariky na PNG?
Je to neustálý závod mezi vývojem léků a vývojem rezistence, malárie je
mimořádně schopná se novým lékům přizpůsobit. Léčba pokročila
zavedením Artemetheru, který dosud stoprocentně účinkuje. Je to lék
odvozený z jednoho druhu pelyňku jenž Číňané používali již dávných
dobách. Jako seriózní lék byl ale vyvinut teprve nedávno a mimo hlavní
světová farmaceutická centra, proto nebyl dlouho v Evropě schválen. PNG je
mimo Afriku nejvíce malarická oblast na světě. Vyskytuje se tam
nejzávažnější druh malárie způsobovaný parazitem Plasmodium falciparum,
ale v menší míře její mozková varianta, na kterou v Africe umírá
nejvíce lidí, když prvoci způsobují ucpání cév a otoky mozku. Takže
přestože riziko nákazy malárií včetně té nejtěžší varianty je na PNG
vysoké, úmrtnost je výrazně nižší, zvláště u dospělých zdravých
lidí. Bylo by hloupé riziko malárie pominout, jako profylaxe se předepisuje
Malaron, jenž je spolehlivý a zdá se, že nemá významné vedlejší
účinky, i když není levný.
„Vznikají malarické historky, jež si přeživší biologové
vyprávějí, kdykoli se k tomu naskytne v nějakém tropickém baru
příležitost“ – cituji z Vaší knihy. Vím, nejsme v tropickém
baru, nejsem biolog, ale přesto, nějaká historka?
Člověk se někdy dostane do situace, kdy se například moderní medicína
dostává do konfliktu s tradičními představami domorodců. Měli jsme
případ, kdy jedna žena trpěla závažnými problémy a potřebovala převoz
do nemocnice. Vesnice byla dvě hodiny od silnice a žena nebyla schopná
chůze. To nevypadá jako problém, jednoduše se udělají nosítka a jde se.
Jenže muži z vesnice mají zakázáno nosit ženy. To totiž symbolizuje, že
je žena nad nimi, což může muže ohrozit, neboť žena je stvoření
nečisté a tedy nebezpečné. Takže třeba i při koupání v řece se muži
myjí vždy výše po proudu než ženy, aby nebyli ohroženi. V dotyčné
vesnici byli i imigranti z hor, kteří podobná pravidla neměli – různé
kmeny se v názorech na ženu dost liší – a ti by ji ochotně odnesli. To
ovšem též nebylo možné, protože by to stejně na vesnici přivolalo
neštěstí. Požádali jsme tedy ženy, aby ji odnesly, ony by to fyzicky
zvládly a ani spirituálně by to nevadilo, byly ale natolik konzervativní,
že se k tomuto řešení, dříve neslýchanému, stavěly negativně.
Řešilo se to dva dny a pak se naštěstí té ženě udělalo lépe a
dokázala se dobelhat k silnici sama. Na univerzitě v Port Moresby se kdysi
řešil tentýž problém na studentských kolejích, kde studentky měly bydlet
v prvním patře, zřejmě kvůli bezpečnosti, a studenti pod nimi, což
všichni rozhodně odmítli.
Práce na biologické stanici
Domorodci na PNG bývali bojovníky a Vy nijak netajíte, že
přepadení nejsou neobvyklá, např. na silnicích. I Vaše stanice byla
přepadena. Jak se tomu vyhnout?
Je zde obrovský rozdíl mezi vesnicí a městem a mezi silnicí
s automobilovou dopravou a pěším pohybem v krajině bez silnic. Případy
přepadení v odlehlých oblastech jsou velice vzácné. Riziko, že turista,
aniž cokoli tuší, vkročí v nevhodný čas do sporu mezi dvěma vesnicemi a
stane se tím pádem součástí sporu, je také malé. Nám se něco podobného
stalo jednou za 15 let. Kmenové války a nepřátelství se v zásadě
turistů nedotýkají. Samozřejmě, připlést se k nim není rozumné, neboť
panuje všeobecný chaos. Na silnicích ovšem k přepadením dochází. Ve
městech mají všechny hotely, obchody, provozovny a továrny bezpečnostní
systémy a hlídače. Kriminalita se zde motivy ani cíli nijak neliší od
městské kriminality jinde ve světě, takže stačí používat pravidla
zdravého rozumu, i když zde ve zvýšené míře. Ve většině měst se
nedoporučuje vycházet po setmění, i veřejná doprava s výjimkou
taxíkářů soumrakem končí a především odlehlejší části města mohou
být nebezpečné.
Objevily se nějaké konflikty s postupujícím islámem? Vždyť
část ostrova patří muslimské Indonésii.
Islám je s melanéskou kulturou v protikladu, těžko si představit jiný
střet kultur, který by byl tak zásadní. Vždyť na PNG je klíčovým
zvířetem prase, slouží mj. i jako platba za nevěstu. Islám je
i v rozporu s místním pojetím rovnoprávnosti, kmenová kultura je sice
maskulinní, náčelníci jsou muži, politiku dělají muži, v parlamentu je
jediná žena, na druhou stranu mají ženy poměrně velkou svobodu například
ve volbě partnera i jeho opuštění rozvodem. PNG je křesťanská země, ale
ve většině případů to není tak, že by církev určovala denní rytmus
života. Islám ovšem zasahuje do západní, indonéské části ostrova, tam
přišlo množství osadníků z Indonésie a původní obyvatelé jsou pod
islamizačním tlakem.
Už Vám chutná tučný hmyz?
Ne, já si na to nepotrpím. Ovšem poznamenal bych, že kulinárně je
melanéská kultura naprostým zklamáním. Většina kmenů neměla ani
hrnčířství. PNG má snad dvacet tisíc druhů rostlin, přesto domorodci
nemají širší sortiment koření či zeleniny. Tropické země obecně
používají mnohem rozmanitější koření, než jsme zvyklí u nás, což
také chrání proti parazitům, na PNG to ale neplatí. Nejznámější jídlo
je tzv. mumu, kdy se jáma v zemi vyloží kameny, do ní se vloží balíčky
vepřového a zeleniny se sladkými bramborami zabalenými v banánových
listech a vše se utěsní a peče. Je to pracné a chutné, nicméně
s rozmanitostí kuchyně v Asii se to srovnat nedá, a to i přes různé
dary moře obohacující kuchyni v pobřežních regionech.
Nejznámější jídlo je tzv. mumu
Chutná cizincům betel?
V nížinách, kde betel roste, je standardním povzbuzovacím prostředkem
dvou třetin populace. Je dobré ho zkusit, je to mírný stimulant, žádná
těžká droga. Moji kolegové z Evropy ho vesměs vyzkoušeli, ale pouze asi
dva se stali seriózními žvýkači betele. Pro Evropany není zrovna
přitažlivý.
V minulosti domorodci své mrtvé rituálně snědli, kanibalismus
je ale záležitost stará jednu dvě generace zpět. To znamená, že domorodci
začali své zemřelé pohřbívat?
Ano, projevil se zde vliv křesťanských misionářů. Pohřebním obřadům,
ale také svatbám i křtům se věnuje mnohem více pozornosti a peněz než
u nás. V knize „Udělej si ráj“ od polského spisovatele M. Szczygiela
je kapitola věnovaná tomu, jak Češi pohřbívají bez rituálů a jaký je
to rozdíl proti Polsku. Na PNG to jde ještě dále, lidé věnují na pohřby
na své poměry obrovské prostředky.
Kanibalismus je v každém případě minulostí. Zároveň je to pro domorodce
věc citlivá, neboť pod vlivem církví ho vnímají jako ostudu ve své
minulosti a neradi se o něm baví. Mimochodem, extrémní větev politicky
korektní antropologie existenci kanibalismu popírá a tvrdí, že jde
o pomluvy domorodců od kulturně předpojatých kolonialistických Evropanů.
Tyto názory sepsal např. William Arens v knize „The Man-Eating Myth“. Na
PNG je ale kanibalismus výborně dokumentován, včetně toho, jak se jím
přenášela nemoc kuru. A dosud zde žijí i starší lidé, kteří
kanibalistické rituály, praktikováné možná až do šedesátých let
minulého století, pamatují z mládí. Například babička jednoho mého
studenta na své kanibalistické mládí živě vzpomíná.
Na PNG se za 2. světové války tvrdě bojovalo. Vzpomenou dnes
domorodci na světovou válku?
Překvapivě málo, válka nevyvolala přílišné emoce, ona domorodce
většinou minula. Přehnala se jejich územím, nicméně je v zásadě
nezajímala, i když někteří pomáhali Australanům proti Japoncům.
Domorodci brali válku jako problém válčících mocností. Když Američané
válčili v Iráku, na PNG měli mnozí lidé překvapivě obavy, aby se válka
nerozšířila k nim. To zní absurdně, ale pak jsem si uvědomil, že se
něco podobného již dříve stalo, když se za 2. světové války
rozšířil na jejich území naprosto irelevantní konflikt cizích
mocností.
Doporučil byste mi dovolenou na PNG?
Určitě, je to výjimečná turistika. Dokonce i lidé se zkušenostmi
z tropů ji vnímají jako něco mimořádného. Jezdím na kongresy
tropických ekologů, kteří referují o svém výzkumu ze všech koutů
světa, a i tam PNG vyvolá zvýšený zájem. Tím více to platí pro
turisty, kteří přijedou poprvé, je to unikátní oblast.
Nejsem příznivcem romantizujících představ o kmenech žijících
v souladu s přírodou. V indonéské části ostrova jsou kmeny, které vám
dokáží zahrát, že se dosud nesetkali s bělochem. PNG není okolním
světem nedotčená. Kmeny na PNG nejsou skanzeny, sice si zachovávají
tradice, ale zároveň vstřebávají modernitu a zajímavě ji kombinují
s tradicí, v tom je jejich zajímavost.
Přírodě PNG se vyrovná málokterá země. Má nedotčený prales, třetí
největší po Amazonii a Kongu, korálové útesy, jež se vyrovnají Velkému
bariérovému útesu u australských břehů, a také vysoké hory, aktivní
sopky, velké řeky. PNG je zážitek kombinující zajímavou přírodu a
zajímavé lidi, což není vždy obvyklé. Je to vstřícná země. Mne na PNG
zaujala právě její sociální stránka, biologii bych mohl dělat
leckde jinde.
Jaké jsou reakce Evropanů na návštěvu PNG?
Jsou intenzivní, a to oběma směry. Některým země vysloveně nesedne, ale
většina je nadšena. Nečekejte, že by vás pobyt na PNG osvítil a
radikálně změnil váš život, ale přinejmenším začnete realitu
v Čechách a v Evropě vnímat v širším kontextu.
Prof. RNDr. Vojtěch Novotný CSc. (1964)
Zabývá se ekologií herbivorního hmyzu v tropických ekosystémech. Vede
výzkumnou biologickou stanici na Papui-Nové Guineji (http://www.entu.cas.cz/png/index.html),
je vedoucím laboratoře tropické ekologie a oddělení ekologie a ochrany
přírody v Entomologickém ústavu České akademie věd, přednáší na
Přírodovědecké fakultě Jihočeské univerzity i Přírodovědecké
fakultě UK. Své poznatky z PNG popsal v knize esejů „Papuánské
(polo)pravdy“, v roce 2010 vyšlo druhé rozšířené vydání. Pravidelně
publikuje mj. v časopise Vesmír.
Fotografie poskytl Vojtěch Novotný.