Svět se v posledním desetiletí zmenšil, mediálně propojil,
i v dalekém Afghánistánu se lidé dovědí, že někde v Evropě někdo
kreslil proroka islámu a je zle. Jak z toho ven? Opravdu nebude jiné
řešení než ztráta osobních svobod Evropanů?
Domnívám se, že jsme si ještě plně neuvědomili, v jak zrychleném
medializovaném světě žijeme. Někdo něco napíše a nakreslí do místních
novin, ale díky internetu se to okamžitě dostane do celého světa.
Technologie předběhly naši schopnost chápat, co se to vlastně děje, jaký
dosah může mít to, co kreslíme, píšeme, říkáme. Já osobně bych volal
po nějaké formě zdrženlivosti ve svobodě vyjadřování, byť ji nelze
prosazovat zákonem nebo represí. V konzervativních zemích – a nemusí to
být jen muslimské – může být jakákoli zdánlivě nevinná urážka
náboženských symbolů rozbuškou protizápadních nálad. Pro naše lidi,
kteří v těch zemích pracují, je mezikulturní vnímavost a uctivost
samozřejmostí, týká se to i zdrženlivosti v oblékání a komunikaci. Pak
je šance postupně to měnit důrazem na vzdělávání a větší pochopení,
ale to bude trvat strašně dlouho. A právě v mezičase by slušela i nám
v extrémně individualizovaném svobodném západním světě, ona
zdrženlivost. Když si představíme, že by někdo před pár set lety
urážlivě namaloval Ježíše, tak by to pravděpodobně také znamenalo
násilnosti a vypalování kostelů těch druhých.
Svoboda je pro Vás významným pojmem, individualita též, ale
pohybujete se v regionech, kde tomu tak není, Právě v Afghánistánu
je – díky nedostatku svobody a informací z vnějšku – názor
jednotlivce potlačen, přesněji, málokdy se odlišuje od názoru otce,
rodiny, kmene. Vy se v těch zemích umíte pohybovat. Co je k této
schopnosti potřeba?
Především nějaká sympatie a empatie k lidem, se kterými pracujete. To
znamená, že jsou vám v zásadě cizí a neznámé věci sympatické a nikoli
naopak. Že vás baví přemýšlet o tom, jak to tam funguje, vcítit se do
toho, jak ti lidé pohlížejí na člověka, který přijel z luxusní a
zaopatřené Evropy. Mě vždy fascinovalo zkoušet si představit, jak pro ně
musí být složité pochopit, co nás tam vlastně vede. A během let se mi
potvrdilo v rozhovorech s lidmi, se kterými jsem se po čase více sblížil,
že je to pro ně z počátku naprosto nepochopitelné. Co nutí člověka,
který žije bezpečný život v krásném městě – protože nějaké
ponětí o tom, že města jsou krásná, mají, vždyť někdo zná třeba
nějaký obrázek Prahy – co ho vede k tomu, aby opustil radovánky lehkého
života, ženu, děti a jezdil do Afghánistánu a v zásadě riskoval zdraví
a život v náročných podmínkách.
Oni zpočátku potřebují čas, aby si na vás zvykli, aby se vás zeptali
i na ty nejobyčejnější věci, jestli máte ženu a kolik dětí, aby
viděli, jak jednáte, jak dodržujete slovo, jak jste vnímaví k tomu, jak to
u nich funguje. Takže ze začátku, když v nějaké zemi začínáme,
nemůžeme přijít s anglosaským manažerským stylem a chtít mít vše za
půl hodiny vyřešené. To prostě nefunguje. Vy jim musíte dát prostor na
to, aby vás pohostili, aby vám ukázali svoje údolí, aby vás vzali do
mešity, aby s vámi poobědvali, vyptali se vás, a pak se možná dostane
k té otázce, kde by měla stát vesnická škola, kolik toho je komunita
ochotná a schopná přidat, jestli může dát stavební materiál, práci
lidem během stavby atd. Pro mě je tohle vždy velká výzva, jestli dokáži
pochopit, co je v té společnosti podstatné, jestli se dokáži vcítit do
toho, jak jednat, jestli příliš nenaléhám. A naopak, zase se nemůžeme
úplně ztratit třeba v africkém rytmu rozhodování a realizování,
protože nějaká efektivita je nutná kvůli termínům, financím, vždyť
čím déle tam jsme, tím vyšší jsou operační náklady. Takže je to
věčné hledání toho, jak moc přicházet s jistou arogancí výkonného
člověka z Evropy, zaměřeného na výsledek a kam až nechat vstoupit tu
vnímavost a otevřenost vůči místním lidem a jak dalece respektovat, jak
přemýšlejí a mluví a jak se postupně dostávají ke svým rozhodnutím.
Např. v Afghánistánu si zakládají na tom, že se člověk nemá nechat
unést emocemi a má si zachovat svou důstojnost. Slovo důstojnost je zejména
pro konzervativní kultury velmi důležité a důstojnost muže, otce, ale
také důstojnost šéfa i cizince, který tam je na návštěvě a chce něco
realizovat, je podstatná, abyste získal respekt. Autorita tam nevzniká jen
tím, že dostanete nějakou pozici, ale poměrně důležitá je získaná
autorita založená na schopnosti chovat se adekvátně a zároveň
dostatečně pevně.
Stavíte školy např. v Afghánistánu, říkal jste kdysi, že se
shodnete s místními, že by se měly stavět školy, vzdělávat učitelé,
ale – shodnete se také na tom, kdo by do těch škol měl chodit a co by ti
učitelé měli vyučovat? Lze vypočítat, kolik stálo postavení té školy,
ale již asi nelze vypočítat, nakolik se podařilo vzdělávat dívky a zda to
vzdělání není z 80 procent memorování Koránu.
Školy v Afghánistánu jsou součástí státního školního systému, my se
je do něho snažíme začlenit, aby fungovaly i po našem odchodu. Stát také
platí učitele a dodává učebnice. Překvapivě i v Afghánistánu
dochází k pokroku v tom, co se učí. My to ale neovlivňujeme, nemáme
kapacity ani pozici se do celého systému smysluplně dostat. Dokážeme
ovlivnit, pro koho ta škola bude, do jaké třídy tam budou chodit i dívky.
První ročníky jsou koedukované, starší rozdělené. V těchto zemích
není nikdy poměr chlapců a dívek 50 na 50, ale to nebylo před 100 lety
ani u nás. Chceme vědět, kolik bude chodit dětí, jak to vypadá
s učiteli, jaká je a bude spolupráce s krajským školským úřadem,
zajímá nás především udržitelnost té školy po našem odchodu. Za vlády
Tálibánu chodily do školy necelé dva miliony dětí a v současnosti je to
dle zprávy, kterou zveřejnil UNICEF, 6,5 miliónu dětí. A na tom se
podíleli i Češi včetně Člověka v tísni.
Realizujeme ale v Afghánistánu i dlouhodobý systémový program
financovaný naší vládou v rámci rozvojové pomoci a to je střední
zemědělské vzdělávání, kde se naopak zabýváme více obsahem, než
budovami. Jde o zásadní reformu středního zemědělského vzdělávání,
kde jsme jedna ze tří čtyř institucí včetně afghánských ministerstev
školství a zemědělství. Pomáháme měnit celý systém zemědělského
vzdělávání, cílem je, aby absolventi střední úrovně byli hybnou silou
zvýšení výkonu a výnosnosti zemědělství, tedy potravinového dostatku
v zemi.
Šimon Pánek
Vaše organizace ve světě nehájí jen sociální práva, ale také
práva občanská a politická (kupříkladu na Kubě, v Barmě nebo
v Bělorusku). Někdy jste za to kritizováni ve smyslu, že tím z pozice
neziskové organizace ovlivňujete či dokonce vytváříte politiku a že
v těch zemích, v těch diktaturách, porušujete zákony. Mívají tam Vaši
lidé vážnější problémy? A pomáhají např. kubánskému disentu
i neziskovky ze západní Evropy? Přece jen – my máme zkušenosti
s režimy tohoto typu, ale západní země nikoli.
Pomáhají, samozřejmě. Na Kubě především ze Španělska, Francie, z USA,
kde je velká diaspora, v Barmě jsou zase aktivní německé, britské,
skandinávské neziskovky, není to nic ojedinělého. Pokud se zmíněná
kritika ozývá, je to spíše kritika účelová těch, kterým vadí, že
podporujeme disidenty, blogery, nezávislé novináře vůči konkrétním,
většinou postkomunistickým či kvazisocialistickým režimům. Pochopitelně,
pokud to postavíte tak, že je to podpora politiky, tak to není náš mandát
a náš cíl. Ale ona to není podpora politiky, nýbrž principů, a jestliže
nějaký stát brání svým občanům ve volném přístupu k informacím, ať
již na internetu nebo prostřednictvím knih a filmů, zakazuje soukromníkovi
koupit si počítač a omezuje jeho právo cestovat, je to jednoznačně
nelegitimní správa státu, koncept totální svrchovanosti, kde si vláda
může se svými poddanými dělat cokoli. Tento model se v globalizovaném
světě postupně rozpadá, v globalizovaném světě je nelegitimní a
neudržitelný. A zda nemíváme problémy – je potřeba dodržovat určitou
míru a obezřetnost, za ta léta se stává, že někteří z našich lidí
jsou sledováni tajnými službami, že jsou zadrženi, vyslýcháni, tu a tam
i vypovězeni ze země.
Aun Schan Su Ťij byla zvolena do parlamentu, jak se tím pro
Člověka v tísni změní práce v Barmě? Země se otevírá světu a Sabe
Soe, ředitelka Burma Center Prague, i mnozí další Barmánci, vyjadřují
určité obavy z obrovského přílivu turistů.
Barma se ještě světu neotevřela, stále potřebujete víza a ta není
jednoduché získat. Ano, naše práce se bude měnit, v únoru a březnu tam
byli měsíc na důkladném průzkumu čtyři naši pracovníci, z toho dva ze
sekce podpory lidských práv a demokracie a dva ze sekce, která má na
starosti rozvojovou a sociální pomoc, aby se pohledy doplňovaly. Budeme
v Barmě otevírat kancelář a pokusíme se získat Memorandum of
understanding, což je dohoda s vládou, že můžeme v zemi působit. Nejsem
si jist, že uspějeme, protože to, že se něco mění, ještě neznamená,
že celá minulost je zapomenuta. Každopádně budeme nadále pokračovat
v podpoře angažovaných společensko-občansky orientovaných organizací,
kterých je tam poměrně hodně a které se snaží monitorovat a posílit
proces reforem. V podpoře těchto watchdogových a lidskoprávních
organizací máme dlouholeté zkušenosti, známe je a oni znají nás. A tak
zatímco bude řada států překotně investovat do školství, zdravotnictví
a zemědělství, my nechceme zapomenout ani na podporu barmské občanské
společnosti, aby v procesu reforem a změn nezůstala stranou, neboť by měla
být významnou vnitřní silou, která by vlastně v budoucnu ovlivňovala,
jak bude stát fungovat. A víme, jak je těžká je transformace a jak je
těžké dobrat se ke státu, který funguje a který více slouží, než
vládne. Tahle skupina Barmánců si zaslouží obrovskou podporu, na nich bude
do značné míry dlouhodobě záležet, jak proces reforem dopadne.
Co Vás na vývoji ve světě za posledních 20 let nejvíce
zklamalo?
Počátkem 90. let jsem – podobně jako mnoho dalších lidí – získal
pocit, že jsme na prahu vítězství demokracie jako státního zřízení, že
demokratických zemí bude přibývat, neboť si to budou lidé ve světě
přát. Ono jich po „technické“ stránce přibývá, ale mnohé jsou
uvnitř naprosto vyprázdněné. Doufal jsem, že se demokracie, nebo alespoň
možnost měnit jednou za čas vládu, prosadí, protože moc korumpuje a
absolutní moc korumpuje absolutně, a čím déle jsou lidé u vlády, tím
méně se starají o své obyvatele. U nás se to ještě setřepe, ale
v rozvojových zemích, kde je veřejných financí tak strašně málo, je na
první pohled vidět, jak se mnozí diktátoři vůbec nestarají o svůj lid.
Do jisté míry je na tom lépe Asie, i Čína má jakousi velkou smlouvu se
svými obyvateli, my vám zajistíme ekonomickou prosperitu a vy nechtějte nic
víc než tu ekonomickou prosperitu a kupodivu to zatím částečně funguje,
otázka je za jakou cenu a jak dlouho a jaké budou „dodatečné“ náklady
rozvoje bez demokracie. Také jsem očekával, že svět bude více směřovat
ke spolupráci, že se budou více prosazovat soft hodnoty vztahů než
konkurence a závodění. Z mnoha důvodů tomu tak není a chybami k tomu
přispěla i naše euroatlantická část světa, třeba tím, že G. Bush byl
osm let americkým prezidentem. Svět nadále není schopen řešit palčivé
problémy, rozhodování v RB OSN je nadále neefektivní a vede to k tomu,
že v příští Rwandě opět nebudeme schopni nijak zasáhnout. Což se
v současnosti zřetelně ukazuje v Sýrii.
Vyhlásili jste sbírku na pomoc Sýrii, jak je nyní těžké dostat
se do Sýrie?
Mimořádně komplikované a nebezpečné, žádná ochrana cizinců neexistuje,
spíše naopak, hrozí jim totéž co demonstrantům a odpůrcům proti režimu.
Smrt. My tam pracujeme přes síť syrských lékařů, to je ostatně způsob
práce, který používáme v řadě míst na světě. Je příliš drahé a
riskantní vozit všude evropské specialisty, daleko lepší je pracovat, je-li
to možné s místními. Ve vyhrocené válečné situaci, jaká tam nyní
panuje, pracuje síť lékařů, kteří tajně ošetřují raněné, aby se
v nemocnicích nedostali do rukou policie a provládních jednotek. Je to
v dané chvíli jediný možný model, jak co nejméně riskovat a podpořit
péči o civilisty. Oni mají svoje spojky i mimo Sýrii a tak se daří do
země dodávat zdravotnický materiál, léky a dokonce i menší přístroje,
které jsou k té improvizované léčbě nutné.
Rachid Khalil, předseda Kurdského občanského sdružení v ČR,
mně v rozhovoru přesvědčoval, že Assadův režim již skončil a že
budoucnost Sýrie je světlá. Jste také tak optimistický?
Já bohužel nejsem moc optimistický. Obávám se, že čím déle bude
konflikt trvat, tím těžší bude ta budoucnost. Též se domnívám, že
Assadovu režimu již tiká budík, ale cena za jeho pád bude vysoká. Ona je
již nyní vysoká. Deset tisíc lidí, víc než tisíc dětí… V zemi se
objevilo příliš zbraní a bojovníků, částečně i s podporou ze
zahraničí. Je to do jisté míry pochopitelné, když někdo rok střílí do
demonstrantů, tak se jistě najdou lidé, kteří si řeknou, to je již moc a
budou střílet zpátky. Bohužel to zakládá na nestabilitu do budoucna nejen
pro Sýrii, ale možná i pro okolní země. Řídit jakoukoli zemi po změně
režimu je nesmírně těžké, s tím máme zkušenost ze střední Evropy.
A řídit zemi, která prošla občanskou válkou, to je na hranici
nemožnosti.
Poslední otázka – vše to začalo Arménií, kdy jste byl
naposledy v Arménii?
Naposledy asi před dvěma a půl lety. V Arménii máme dlouhodobou misi,
kterou teď z finančních důvodů zmenšujeme. Přinášíme do země část
našeho know-how, pracujeme na rozvojových projektech, tj. na rozvoji
občanské společnosti, na rekvalifikacích, podpoře drobného podnikání, na
programech reintegrace navrátilců z Evropy a Ruska a to jak s tamním
nevládním sektorem, tak s vládou a institucemi.
Na závěr bych rád poděkoval za pomoc jednotlivců, která je pro nás
důležitá, například členů Klubu přátel Člověka v tísni, kterých je
přibližně osm tisíc. Podporují nás dlouhodobě, každý podle svých
možností, ale to nám umožňuje okamžitě pomáhat ve chvílích
humanitárních krizí, pracovat v diktaturách i rozvíjet programy Člověka
v tísni tak, aby pomáhaly lépe a více lidem. A zároveň se členové
Klubu přátel Člověka v tísni dozvídají více o tom, co se nám ve
světě díky jejich podpoře daří.
Více na www.clovekvtisni/klub
Šimon Pánek (1967)
Ředitel společnosti Člověk v tísni. Studoval Přírodovědeckou
fakultu UK. V roce 1988 byl hlavním organizátorem humanitární pomoci
obětem zemětřesení v Arménii. V listopadu 1989 se stal jedním ze
studentských vůdců Sametové revoluce. V roce 1992 spoluzakládal
společnost Nadace Lidových novin, která byla přejmenována na Člověk
v tísni. Prezident Václav Havel jej v roce 2002 vyznamenal medailí Za
zásluhy za angažovanost ve věcech veřejných.
Fotografie: archiv společnosti Člověk v tísni