Co je askeze v islámu? My označujeme asketou člověka, který se
dobrovolně zříká mnohých požitků a rozkoší, které svět nabízí.
Askeze jsou duchovní cvičení, někdy i fyzické trýznění těla,
zříkání se sexu atd. Muslimové ale rozhodně netýrají tělo, rozhodně si
neodpírají sex, například pojem mnišství je jim naprosto
cizí.
Askeze v islámu je jevem starým, její kořeny sahají až do doby proroka
Muhammada. Někteří z jeho druhů zacházeli ve své horlivosti tak daleko,
že jim nová islámská ustanovení přišla nedostatečná. Nemodlili se jen
pětkrát denně, přistupovali k různým nadstandardním projevům
zbožnosti, jako jsou noční vigilie, půsty a dokonce celibát. Islám je
ovšem v tomto směru skeptický a prorokovi je připisován výrok „není
mnišství v islámu“. Tradiční islámský výklad tvrdí, že Bůh
obdařil člověka mnoha schopnostmi v rámci jeho neskonale moudrých
úradků. A jedním z těch darů je sexualita, takže jestliže byl člověk
obdařen sexualitou, neměl by ji odmítat. Nevyhýbat se celibátu tedy
znamená opovrhovat tímto darem, což je do jisté míry blasfemie. Islám má
pochopení pro lidskou přirozenost a netrvá na tom, aby byla potlačována,
ale zároveň brojí proti jejímu bezuzdnému využívání a zneužívání.
Všeobecně se uvádí, že právě askeze byla předstupněm, z něhož se
zrodila islámská mystika.
Islám ukládá pět povinných modliteb a věřícím to bylo málo?
Ti horlivci protestovali proti Božím nařízením?
Islám rozlišuje dva typy modliteb. Těch povinných je pět a jsou
označovány za jeden z pilířů víry. Ovšem existují i modlitby
příležitostné (říká se jim du´á) a existuje řada příležitostí,
během nichž se muslim může modlit, například poslední dekáda
v ramadánu, noční modlitby, pohřební. Jsou to modlitby doporučené,
nikoli povinné. K imperativu o pěti modlitbách se vztahuje půvabný
příběh. Původně těch modliteb bylo méně, dvě nebo tři, teprve
postupně došlo v průběhu zjevení k upřesnění na pět. Došlo k tomu
po Muhammadově zázračné cestě do Jeruzaléma, kdy vystoupal do nebeských
sfér a setkal se s proroky. Ti naléhali, aby bylo dodržováno padesát
modliteb, prorok ale znal lidské slabosti a přimlouval se za jejich snížení
na pět, neboť tolik modliteb by málokdo dokázal dodržovat.
V muslimském světě by snad mohl být za askezi označen postní
měsíc ramadán. Zdá se, že v posledních desetiletích se stalo
z postního měsíce období, kdy muslimové celé noci hodují, pořádají
slavnosti, nakupují dárky, což je podobný znak konzumní společnosti jako
například u nás během vánočních svátků. Navíc nejíst přes den a
nacpávat se v noci není příliš zdravý životní styl. Jak vnímáte tento
vývoj půstu směrem od tradic?
Dochází k jisté komercionalizaci a muslimští učenci tento vývoj
kritizují, muslimové by měli ramadán prožívat ve zvýšené zbožnosti.
Ovšem ramadán nebyl ani ve středověku a není ani dnes pouhým aktem askeze.
Je slavnostním obdobím a lidé prožívají sváteční noci. Ramadánové
noci v islámském světě patří k nejkrásnějším zážitkům i pro
nemuslima, který má zájem o poznání tradičního muslimského života.
Ramadán též naplňuje zdůraznění jednoty, protože v hladu jsou si
všichni rovni, boháči i chudáci si uvědomují své závazky vůči Bohu.
Zároveň je ramadán zkouškou, která je v rozporu s tím, jak my vnímáme
zdravý životní styl. V minulosti býval ramadán i časem klidu zbraní, to
se v současnosti nedodržuje a platí to i pro teroristické útoky.
Každopádně by si lidé během ramadánu měli výrazněji uvědomovat
morální zásady, ideál je ovšem, jak už to bývá, vzdálený tomuto
požadavku. Vždyť nejvíce dopravních nehod v Káhiře se stává právě,
když se schyluje k západu slunce a všichni spěchají, aby se dostali domů
na iftarovou večeři a přerušení půstu zahájili v kruhu rodinném.
Kolabující káhirská doprava kolabuje ještě více, nervózní lidé
nadávají…
Ibn´Arabí zemřel v Damašku, jeho hrob se nachází v mešitě na
úpatí hory Kásijún, která se tyčí nad Damaškem. Foto Bronislav
Ostřanský.
V myšlenkovém a mystickém světě Ibn´Arabího, jehož dílo je
středem Vaší knihy o dokonalém člověku, zaujímá významné místo
láska. Jednoho dne, když obcházel Kábu, spatřil nádhernou dívku a
zamiloval se. Při obcházení Káby se islámský učenec díval po
holkách?
Ta láska – to je krásné téma. Francouzský orientalista Henry Corbin mu
věnoval polovinu svého díla – nedávno přeloženého do češtiny –
„Tvůrčí imaginace v súfismu Ibn ´Arabího“. Rozepisuje se, do jaké
míry to bylo setkání skutečné a do jaké míry imaginace. Pro Ibn
´Arabího byla ta žena velkou inspirací, ona byla dcerou jeho známých, se
kterými se spřátelil v Mekce. Zahořel k ní vroucí láskou a zároveň
v ní spatřoval dokonalost Boží, projevení se Božské dokonalosti.
Súfijský výklad vysvětluje, že právě díky lásce se askeze přerodila
v súfismus. Dokud věřící přistupovali k Bohu se strachem z posmrtných
trestů nebo naopak s nadějí na rajskou odměnu, a horlivé výrazy
zbožnosti byly provázeny touto eschatologickou motivací, byla to askeze.
V okamžiku, kdy do tohoto vztahu vstoupila láska, vzniká súfismus.
Tradiční učenci taková tvrzení odmítali, neboť láska předpokládá
přiměřenost obou stran, a jak nicotný člověk může srovnávat svou lásku
k nějakému transcendentnímu stvořiteli…
Ibn´Arabí zemřel v Damašku, je jeho hrob poutním místem? Lépe
řečeno, býval, než vypukla občanská válka? Jak vypadá hrobka mystika,
který bývá označován jako Velký mistr.
Obrázek hrobky je za Vámi na nástěnce. Já k ní mám osobní vztah. Hrobka
se nachází na úpatí hory Kásijún, která se tyčí nad Damaškem.
Některé tamní čtvrti vznikaly už ve středověku a jedna z nich je podle
něj pojmenovaná „šejch Muhjiddín“ (doslova Oživitel náboženství),
což je čestný titul Ibn ´Arabího, oni ho znají právě pod jménem šejch
Muhjiddín. Do poměrně špinavé a nepříliš turisticky známé čtvrti
putují k hrobu Ibn ´Arabího jeho obdivovatelé a poutníci z celého
světa. Hrobka je poměrně blízko českého velvyslanectví a mezi naším
úřadem a tou čtvrtí jsou významné instituce syrského státu. Kdo ví, jak
to tam dnes vypadá, Damašek je rozdělený, nemám žádné bližší zprávy,
než známe běžně z médií, naposledy jsem tam byl před čtyřmi pěti
lety. Často jsem do mešity docházel v době, kdy jsem v Damašku studoval.
V té době jsem měl pronajatý pokojík v křesťanské čtvrti, ale tam
bylo rušno, protože paní domácí pronajímala více pokojů mnoha
studentům. A tak jsem se chodil učit do Assadovy knihovny, kde byl klid nebo
právě do Ibn ´Arabího mešity. Sedával jsem tam v koutě, to nevzbuzovalo
žádnou pozornost, neboť mešity běžně neslouží jen jako modlitebny,
lidé si uvnitř třeba odpočinou po celodenním shonu a člověk, který se
usadí někam do rohu, do toho prostředí dokonale zapadá.
Člověk, který se usadí někam do rohu… Foto Tomáš Kubuš.
„Chvála Bohu, který dal vzniknout člověku z existence
myšlené v existenci skutečnou“, čtu ve Vaší knize. Dokonalý člověk
je tedy ten, který bude podobný oné existenci myšlené? Trochu mi to
zavání herezí, znamenalo by to, že Bůh věděl, jak dokonalého člověka
chce vytvořit a ono se mu to nepovedlo?
Bůh si představil, vytvořil, a povedlo se mu to. Ovšem – dal té
existenci svobodnou vůli. Člověk byl stvořen jako bytost, která má
potenciál dokonalosti. Ta původní čistota je časem překrývána, jak
dítě vyrůstá, jak se rozvíjí ve společnosti. Súfijští mistři proto
hovoří o duchovním vzestupu jako o návratu, tedy člověk nemá hledat
nějaké transcendentní hodnoty, ale to, co v něm původně bylo. Proto se
v básních Ibn al-Farida a Džaláleddína Rúmího objevuje obraz leštění
zrcadla, ta původní dokonalost je totiž zanesena nečistotou světa.
Myšlenky Ibn ´Arabího a súfismu jsou pro mnoho muslimů
kacířské. Mohl by být súfismus až popřením islámu?
Tradičně se uvádí, že od dob al-Ghazzálího, největšího teologa
islámu, došlo k podstatnému skloubení islámské ortodoxie a súfismu.
Vztahy mají k ideálu daleko a jsou nadále složité. Velké procento
muslimů se hlásí k súfismu nebo s ním sympatizují, a to mezi sunnity
i šíity. Velké procento zase považuje súfismus za odchylku od pravého
islámu, zejména obrodné proudy jako salafíja. Například v Saúdské
Arábii je Ibn ´Arabí na indexu, jeho dílo je považováno za literaturu
protistátní a kacířskou. Mnozí muslimové naopak tvrdí, že právě díky
súfismu se islám stal tím, čím je. Pro muslimské mystiky je súfismus
více než islámská mystika, pro ně je pravým jádrem islámu. Tvrdí, že
následují příklad prorokův a naopak jejich kritici se odchýlili od
pravého islámu. Jedni muslimové postavili hrobky a druzí muslimové je
likvidují, k tomu došlo nedávno během bojů v Mali, kde vzbouřenci
zničili dokonce památky v Timbuktu zapsané na seznamu UNESCO.
Pro obyvatele střední Evropy jsou asi nejznámějším projevem
súfismu představení súfijských tanců pořádaná pro turisty. Kde je dnes
nejživější súfijské centrum? Proslulý básník Džaláleddín Rúmí je
pohřben ve městě Konya v Turecku, konají se tam súfijské
poutě?
Se súfismem se opravdu většina Evropanů seznámila pouze přes tzv.
vířící tance dervišů. Většina turistů ovšem netuší, že jsou
projevem nějakého rituálu, prostě je berou jako projev tanečního
mistrovství. Projevy súfismu byly v Turecku za Atatürka zakázány a
některé súfijské řády úplně z Turecka zmizely (například
Bektašové). Podobný osud potkal i rituální tance ve městě Konya, též
byly dlouhá léta zakázány. Před časem je turecká vláda opět povolila,
nikoli proto, že by chtěla popírat Atatürkův odkaz, ale protože si
úředníci uvědomili, že je to magnet na turisty. Rituály se konají v tzv.
svatební večer, to je den, kdy Rúmí zemřel, ten svatební večer je jeho
sňatek s věčností. Súfijští mistři byli často pochováváni – proti
zásadám islámu – v honosnějších hrobkách. Když budete putovat po
Maghrebu, v každé druhé vesničce najdete nějakou súfijskou památku,
která dodává tamní krajině kolorit, jsou to menší budovy s kupolí,
zelenou nebo modrou, protože zelená je barva islámu a modrá odpuzuje džiny.
Súfijské památky patří i ke klenotům Indie, například v Adžméru. Bez
súfismu je nemyslitelná dlouhá řada středověkých egyptských památek,
když se dívá člověk po staré Káhiře, naráží na ně
v podstatě všude.
Bektašové – na internetu lze najít vtipy, v nichž se chytří
bektašové vysmívají zkostnatělým pravidlům sunnitského islámu,
islámské zásady je zjevně příliš netrápí…
Nedodržují modlitby, pijí alkohol… Súfijové, když šířili islám –
na rozdíl od islámských armád nikoli mečem, ale jako misionáři –
museli své posluchače oslovit, tedy své poselství adresovali tak, aby pro
oslovené bylo srozumitelné a přijatelné. Takže například v Indii byli
súfisté často hudebníci nebo léčitelé a do svého poselství dokázali
zakomponovat i předislámské relikty. Do arabských zemí, které byly dobyty
Turky, například do Egypta, přišli Bektašové s tureckou správou, byli
navázáni na tureckou moc a pro arabské muslimy byli synonymem pro
kacíře.
Umajjovská mešita v Damašku ze začátku 8. století. Mešita stojí na
místě bývalé byzantské baziliky Jana Křtitele. Foto Ivana a Antonín
Vávrovi.
V Koránu zjevil Bůh, že je „o každé věci vševědoucí“.
Přesto se často setkáváme se „zábavnou verbální hříčkou“, kdy
muslimové tvrdí, že Bůh někdy něco nevidí, například pití alkoholu
v noci. Ve Vaší knize „Dokonalý člověk a jeho svět v zrcadle
islámské mystiky“ lze leccos vyčíst ze slov: „Jak stojí v Koránu,
Bůh je světlem nebes i země a světlo je synonymem bytí. Tma je naproti
tomu obdobou neexistence.“ Pochází snad odtud, že Bůh v noci nevidí
hříchy muslimů?
To je klišé, které často zaznívá, ale nemá žádné koránské základy
ani souvislosti. Je to klišé, o jehož skutečné pravdivosti, domnívám se,
pochybují i ti, kteří ho vyslovují. Když muslim prohlásí, že si dá
doma alkohol a Bůh to nevidí, spíše se naráží na jiný bod, že to, co je
v domácnosti, to je mezi věřícím a Bohem. Jestliže člověk pil na
veřejnosti, či se jinak nemravně choval mezi lidmi, byl vystaven všem
sankcím islámského práva. Ale pokud se to odehrálo doma, je to mezi ním a
Bohem. Říkávalo se, že moc muhtasiba, to byl takový středověký
policista, končila u prahu domu a nebylo doporučené, naopak
zavrženíhodné, udávat souseda, že například pořádá večírek.
V okamžiku, kdy muslim hřeší ve zdech svého domu, stále hřeší, před
Bohem na tom nic polehčujícího není a bude mu to jednou Bohem
spočítáno.
Muslimové Alláha milují, ale také se ho bojí…
Teologové opakují, že Bůh má nekonečný počet jmen a přívlastků,
z nichž část je známa. Jsou to překrásná jména Boží a ta se dělí na
jména krásy a majestátu. Súfijové – a je to případ i Ibn ´Arabího,
toho poutníka, který se snaží přiblížit svému stvořiteli, to je záměr
mystické cesty – jsou zároveň přitahováni a okouzlováni jmény jako
Milosrdný (ar-Rahmán), Velkorysý (al-Karím), Slitovný (ar-Rahím) a
zároveň děšeni, protože Bůh má i jména, která vzbuzují úctu a
nahánějí hrůzu, Mocný (al-´Azím), Zabraňující (al-Mání´), dokonce
„Ten, který odplácí“.
Charif
Bahbouh, který řídí nakladatelství Dar ibn Rushd, mi v rozhovoru
říkal: „hledejme to, co nás spojuje.“ Hledáme více my tady na Západě,
nebo ti tam na Východě?
Předně bych uvedl, že stereotypy jsou na obou stranách. My žijeme
v určitých stereotypech o muslimech, oni naopak mají představu
o Západě, která neodpovídá skutečnosti. V mediálním světě musí mít
zpráva nějaký mediální náboj, aby se dostala na přední stránky.
Takovými zprávami jsou především tragické události, nikdo nedá do
médií příběh konvertitky k islámu, která přijala novou víru a žije
spokojený soukromý i pracovní život. Naše stereotypy tak vycházejí
zejména z mediální prezentace islámu, je jich plný internet a jsou
neradostné. Kdybych měl uvažovat o islámu podle toho, na co běžně
narazím na internetu, také ve mně budou muslimové vzbuzovat strach.
Muslimové mají představy o zkažené západní společnosti a zkažených
ženách, promiskuitě, ohromném luxusu. Zažil jsem výměnné pobyty
v rámci mezistátních dohod, do Egypta jezdili čeští arabisté a k nám
egyptští bohemisté. Byli obvykle překvapení, jak se jejich původní
představy a skutečnost rozcházely. Jejich stereotypy často vyplývají
z televize, sledují seriály a filmy, v nichž je realita trochu stranou. Pod
slova Charifa Bahbouha bych se podepsal, je opravdu třeba hledat, co nás
spojuje, ono je to ale také složitější.
Kamerun – mešita ve Foumbanu. Foto Petr Nejedlý.
Jste spoluautorem knihy „Islám v srdci Evropy“. V kapitole
věnované postavení islámu v ČR a jeho mediálnímu obrazu, píšete:
„seriózní debata – bohužel – dosud nezačala, což je pro naši
společnost rozhodně škoda“. Kniha byla vydána v roce 2007, co se od té
doby změnilo? Proč chybí seriózní debata? Nestojí proti sobě příliš
vzdálené strany?
Jsou hodně vzdálené a opevněné ve svých pozicích. Pro odpůrce islámu,
kteří jsou aktivní zejména na internetu, nejsou autoritou arabisté a
orientalisté, ale jeden z jejich středu, který se na islám zaměřil.
K arabistům a orientalistům mají veskrze nedůvěru, obviňují je, že
lakují islám na růžovo, a k muslimům mají vysloveně odpor. Místo
vzájemného naslouchání a snahy o diskuzi, se ta propast rozšiřuje.
Islám – jako jakékoli jiné náboženství či ideologie – má být
podrobován kritice, není to žádné tabu a nemáme ho tabuizovat, ale často
se pod nálepkou diskuze objevuje obyčejné štvaní. Na jedné straně je
informací o islámu čím dále více, ovšem na druhé – bez ohledu na to,
některé věci vyžadují studium, aby se z toho nestal jen soubor dojmů.
Abych nebyl jen skeptický, minulý rok například proběhla v rámci projektu
Masarykových debat akce v Hradci Králové na téma „je islám hrozbou pro
Českou republiku?“. Za odpůrce islámu vystoupili Jana Bobošíková a
Michal Semín, za sblížení s islámem Ondřej Liška a Šádí Shanaáh.
Pokusy jsou, vyšla dlouhá řada sborníků, v časopise Prostor se před
časem pokusili dát dohromady názory jak kritiků islámu, tak představitelů
muslimů. Těch platforem, kde by se proti sobě mohl ocitnout text některého
z českých muslimských představitelů a zároveň nějaký text k němu
kritický, je stále nedostatek.
Budu citovat z kázání v pražské mešitě: „Islám
zakazuje manželství s nevěřící ženou za jakýchkoli
okolností…sdílení lože s takovouto ženou je pokládáno za
cizoložství…co se týče muslimů, kteří se již oženili
s nevěřícími ženami, tito by se od nich měli ihned odloučit…naléháme
na naše muslimské bratry, aby pokud znají nějakého muslima, který je
ženat se ženou nevěřící v Boha, tomuto doporučili manželskou
rozluku.“ V pražské mešitě se káže o tom, že
„největšími nepřáteli věřících jsou Židé… což není nic
nového, vždyť zabíjeli i posly a proroky“. Tyto úryvky jsou
z kázání, která jsem četl na islamweb.cz. Nemám pocit, že toto je
přístup lidí, kteří touží po dobrém mediálním obraze. Na základě
takových kázání by nebylo divu, že by někdo muslimskou víru dával do
přímého rozporu se současnou západní společností.
I v řadách muslimů dochází k mnoha případům radikalismu. A tyto
konkrétní případy ať šetří policie, zda došlo k podněcování
nenávisti. Nedávno podalo Občanské sdružení ateistů ČR trestní
oznámení na předsedu Ústředí muslimských obcí v České republice ve
věci jednoho kázání. Co špatného udělal ten či onen kazatel ať se
vyšetří, ale – ať se to nesveze do roviny kolektivní viny a
paušalizací. Navíc, mnozí muslimští radikálové, kteří byli vyhoštěni
ze svých islámských zemí, protože byli pro tamní společnost příliš
radikální a nebezpeční, získali politický azyl v evropských zemích.
V posledních letech narůstá v Evropě tlak k zákazu
zahalování žen. Jedním z argumentů je, že nevychází z Koránu a jedná
se pouze o symbol mužské nadřazenosti. Jak Vy vnímáte tento prvek,
s nímž se jistě též ve vzrůstající míře setkáváte? Jste pro zákaz
burek a nikábů v Evropě?
To je věčný předmět debaty i v muslimském světě. Protože burka nebo
nikáb jsou konkrétní příklady a velmi radikální, dokážu pochopit, že
někdo tento zákaz vydá, dokážu pochopit podněty a myšlení, které ho
k tomu vedou. Muslimka může být muslimkou, aniž by musela zakrývat
obličej. Příklad z Egypta – na egyptské univerzitě bylo původně
studentkám zakázáno, aby chodily v nikábech. Studenti protestovali, že je
to neislámské opatření, naopak představitelé školy tvrdili, že právě
toto zahalení je neislámské, že je to extrémismus. Vyřešili to tak, že
zahalené studentky jsou kontrolovány v samostatném vchodu. Zahalování je
kulturně podmíněné a dnes zažívá velký comeback, je velký rozdíl
v tom, jak chodily ženy v islámském světě v 60. letech, a nejen
v Káhiře, ale i v tehdy socialistickém Jemenu.
Co si může vzít z Ibn ´Arabího díla dnešní člověk ve
střední Evropě?
Odkaz Ibn ´Arabího je fascinující. On dokázal spojit dva náboženské
póly – profetický a mystický. Je to těžká četba, něco velice
osobního, sofistikovaného. Existuje společnost Ibn´Arabího, která vydává
vlastní časopis, vychází o něm mnoho knih, jeho dílo je dodnes živé.
A dokáže přitahovat i západní intelektuály, díky němu přijalo islám
mnoho evropských konvertitů, dostali se k islámu právě skrze
súfijský odkaz.
Západní intelektuály přitahuje absolutní poslušnost vůči
svému šejchovi, svému mistrovi?
Ta poslušnost je absolutní, učitel totiž není někým, kdo vkládá do
žáka nové poznatky, ale je zprostředkovatelem vědění. Ta poslušnost
vůči šejchům je poslušností vůči stvořiteli, proto musí být
absolutní. Dokonce se stávalo – a Ibn ´Arabí na to upozorňuje a také
před tím varuje – že súfijští mistři úmyslně zadávali žákům
odpudivé úkoly, aby skrze drastické ponižování zjistili, zda je opravdu
člověk poslušný.
Bronislav Ostřanský (1972)
Studoval geografii a kartografii na Přírodovědecké fakultě Univerzity
Karlovy v Praze i arabistiku a dějiny a kulturu islámských zemí na
Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Absolvoval intenzivní kurz
arabštiny v Institutu pro výuku arabského jazyka pro cizince v Damašku,
pobýval v rámci stipendijních stáží na Filozofické fakultě Káhirské
univerzity v Egyptě.
V září 2004 nastoupil jako odborný pracovník v Orientálním ústavu
Akademie věd České republiky. Zabývá se problematikou klasického islámu a
zejména islámskou mystikou a lidovou religiozitou, v obecnějším rámci pak
středověkým myšlením a kulturou islámských zemí.
Výběr z publikací:
Cesta k prameni. Fatwy islámských učenců k otázkám všedního
dne, OÚ AV, 2003.
Dokonalý člověk a jeho svět v zrcadle islámské mystiky –
„Úradky Boží pro nápravu lidského království“ šajcha Muhjiddína ibn
´Arabího, OÚ AV, 2004.
Islám v srdci Evropy. Vlivy islámské civilizace na dějiny a
současnost českých zemí (spoluautor, část: Islám a srdce Evropy
v současnosti), Academia, 2007
Hledání skrytého pokladu. Antologie komentovaných překladů ze
středověkého arabského súfijského písemnictví, OÚ AV, 2008
Malá encyklopedie islámu a muslimské společnosti,
Nakladatelství Libri, 2009