Když vyrazím do Etiopie neorganizovaně, bez cestovní kanceláře,
jaká jsou největší úskalí? Je Etiopie Afrikou pro začátečníka, nebo
pro pokročilé?
Máte-li na mysli někoho, kdo jezdívá běžně s cestovkou, je zvyklý na
dobré hotely, neumí anglicky, nebo mu vadí výšky a dramatické rozdíly
teploty, pak mu samostatnou cestu do Etiopie nelze doporučit. Na druhou stranu
je Etiopie určitě „snazší“ a k cestování přívětivější než
řada dalších afrických zemí a zdravý člověk, který nespadá do
kategorií, které jsem popsal, se v ní neztratí. Z hromadné dopravy
fungovala v době mých pobytů nejlépe letecká. Pozemní je dost
problematická a nejlepší je najmout si auto s řidičem, což ovšem leze do
peněz. Na samostatný nájem auta bez šoféra Etiopie v podstatě není
zavedená – alespoň to tak bylo před pěti lety, byl jsem v Etiopii
naposledy v roce 2010. Vysloveně laciná země to není, ale která země je
dneska laciná?
Pojďme hned na začátku na nejtvrdší cestování po Etiopii.
Jaká je noc u Erta Ale?
Na vrchol Erta
Ale je z hlediska morfologie terénu poměrně snadný pěší výstup
z vesnice pod sopkou, do níž lze zajet autem. Tím však veškerá
„snadnost“ končí. To, co dělá výstup extrémně obtížným, je
šílené vedro – až přes 50 stupňů Celsia. Danakilská deprese,
v níž sopka leží, je jedním z nejnižších a nejteplejších míst na
zeměkouli. Proto se doporučuje podniknout cestu jenom v dobré fyzické
kondici – a samozřejmě nebýt třeba kardiakem nebo astmatikem. Ve vsi se
najímají průvodci s velbloudy, kteří nesou nahoru zavazadla včetně
stanu. Stanuje se nedaleko kráteru a přístup k jezírku vroucí lávy je
bezproblémový.
V knize Na střeše Afriky zmiňujete rizika, která
přináší cesta k Erta Ale, ale mezi nimi nejsou přepadení, bandité apod.
Je v současnosti cesta k Erta Ale reálná, samozřejmě s místním
doprovodem? Není to zbytečný hazard?
V knize popisuji přepadení členů britské ambasády v karavanní zastávce
Hamed Ela v roce 2007. Měla ho na svědomí afarská „revoluční
armáda“, která usiluje o osamostatnění dnešního etiopského
regionálního státu Afar. Tento případ dopadl pro Brity šťastně, ale
nelze generalizovat, že to tak dopadne vždycky. Tragičtější případ je
z roku 2012, při němž přišlo o život pět zahraničních turistů.
K Erta Ale se ovšem cestuje stále a z poslední doby o žádném
přepadení nevím. Tím není řečeno, že si myslím, že z tohoto hlediska
je cesta k Erta Ale zcela bezpečná.
Cesta k Erta Ale vulkanickou krajinou
Co a jak pro cestu k Erta Ale?
Sám tam asi nikdo nepojede, a pokud si v Addisu nebo v Makale najmete
dopravu, místní cestovky zpravidla dodávají stany, polní lůžka, jídlo
i vodu na plánovanou dobu. Město Makale ve státě Tigray zmiňuji proto, že
odtamtud od předloňska vede do Danakilské deprese nová silnice. Po ní je
cesta zaručeně pohodlnější než z Addisu přes národní park Awash,
která je popsána v knížce. Do Makale se lze dostat z hlavního města
letecky nebo po severo-jižní magistrále, která je jednou z hlavních
etiopských silnic. Něco jiného je to, že cesta přes Awash je zajímavá
jednak národním parkem, jednak tím, že těsně míjí náleziště
nejstarších hominidů Ardi a Lucy. Údajně na ní přibyl hotel v Afdeře na
břehu stejnojmenného jezera.
Jedním z nejznámějších měst Etiopie je Harar, kde žil jeden
z nejvýznamnějších tzv. prokletých básníků Arthur Rimbaud. Jeho kult se
v Hararu pěstuje, píšete. Je to jen součást turistického
ruchu?
Harar je sám o sobě lákavý pro svou historii a zachovalost starého města,
obklopeného masivní hradbou a přístupného pouze šesti bránami v této
hradbě. Upřímně řečeno, myslím si, že v Etiopii jsou hezčí města,
například Gonder nebo Lalibela. O Rimbaudův kult se v Hararu celkem
starají, ale že by muzeum, jež je mu věnované, bylo využitelné jinak než
k návštěvě turistů, pochybuji. Já jsem měl o Rimbauda zájem nejen jako
o básníka, jehož dílo dost dobře znám v originále i z výborných
Nezvalových překladů, nýbrž i jako o cestovatele, který přispěl
k poznání Etiopie dvěma vysloveně geografickými studiemi. Jeho pobyt a
cesty popisuji v samostatné kapitole a znázorňuji je na mapce
objevitelských cest, která je součástí knížky.
Richard Burton označil Harar za „nekultivovaný“, jak byste
starý Harar popsal Vy ve 21. století?
Pro Burtona, jenž v té době už měl za sebou návštěvu Mekky, kterou na
rozdíl od Hararu absolvoval v přestrojení, byl pobyt v Hararu
nepříjemný. Nemohl psát, aby nebyl podezříván ze špionáže, a dobře
věděl, že prozrazení toho, že není muslim, by pro něj znamenalo smrt.
Bigotní emír ho držel prakticky v domácím vězení a povolení k odchodu
po deseti dnech bylo pro něj vysvobozením. Není divu, že pak Burton skoro
nenašel na Hararu nit suchou. Na to, abych 160 let po něm opakoval, že Harar
je nekultivovaný, anebo abych to popřel, jsem tam byl krátkou dobu. Vnitřek
města se od té doby ovšem zřejmě moc nezměnil, a jestli už tenkrát se
zdál Burtonovi přehnaně stísněný, moderní doba a okolí tuto stísněnost
ještě podtrhuje.
Žvýká se v Hararu hodně čat (známější jako kát)?
Na to je snadná odpověd: žvýká, a to evidentně nejvíc z celé Etiopie.
Ještě před vjezdem do Hararu projíždíte vesnicí, která je vlastně
jediným velkým trhem s čatem.
Doporučil byste cestu do Hararu?
Záleží na tom, kolik kdo má v Etiopii času a jaké má preference. Pro mě
to byla jedna z lokalit, které jsem navštívil při dodatečné soukromé
cestě, protože bez návštěvy Hararu jsem si nedovedl knížku o Etiopii
představit. A jsem rád, že jsem tam byl.
Do Státu jižních národů, národností a lidí míří
jedna cestovkářská výprava za druhou. Jak to za poslední dekády domorodce
změnilo? Bez zaplacení je už není možné fotografovat…
Byli by blázni, kdyby dneska, když znají cenu peněz, nevytěžili z toho,
že jsou de facto pro ty běžné návštěvníky něco jako exponáty.
Používám v knížce trochu drsný termín „lidské zoo“. Mám zprávy,
že od doby, kdy jsem u nich byl – podotýkám že nikoliv na výletě,
nýbrž při průzkumu pro hydrogeologickou mapu – se ceny za zmáčknutí
spouště více než zdvojnásobily, ale abych se přiznal, moc v tom
nebádám. Vím, že v Česku existuje pár cestovek nebo jedinců, kteří
jízdy na Omo organizují – ti by vám o tom řekli víc.
Ženy etnika Hamar na trhu v osadě Turmi na dolním Omu
Natažené ruce dětí a házení kamení, to je součást
cestování Etiopií. Mnozí by mohli vyprávět divoké zkazky…
Cituji ve své knížce švédského cyklistu, pro nějž byla cesta po tzv.
China Road v centrální Etiopii očistcem, protože v každé vesnici musel
prchat před házejícími kluky. Zažil jsem to jednou či dvakrát v autě,
ale mluvit o tom jako o běžné záležitosti bych se zdráhal.
Jak vypadá typická příprava kávy v pravlasti
kávovníku?
Kávová zrna se promyjí a pak se praží na pánvičce. Cvičeným čichem se
pozná, kdy jsou „dost“. Nechají se vychladnout a roztlučou se
v hmoždíři na prach. Pak se přelijí vodou a v tzv. džebeně (speciální
konvici) se nechají přejít dvakrát varem. Specialitou je, že se běžně
servíruje i „druhák“ nebo „třeťák“ po doplnění a opakovaném
přelití kávového prášku.
Vy osobně věříte, že královna ze Sáby byla z Etiopie?
Místní křesťané jsou o tom přesvědčeni.
To je asi, jako kdybych se vás ptal, jestli věříte na Libušino proroctví.
I Etiopané mají své rukopisy, které evokují slavnou minulost, na niž jsou
hrdí. Jmenují se Sláva králů čili Kebre Negast a vznikly
kompilací prací vzdělaných mnichů ve čtrnáctém století. Vzhledem
k tomu, že kromě Makedy, královny ze Sáby, je hlavním hrdinou eposu král
Šalamoun, lze ho zhruba datovat. Jedná se o příběh starý skoro tři
tisíce let. Etiopské dějiny od středověku až po druhou půli dvacátého
století jsou na něm prakticky založeny, neboť skoro všichni císaři se
pokládali za Šalamounovy a Makediny potomky. Naprosto se necítím
kvalifikovaný k tomu, abych říkal, co z příběhu může či nemůže být
pravda. Jeho převyprávění věnuji v knížce poměrně dost prostoru.
Jaká jsou pravidla pro vstup do etiopských kostelů a
svatyň?
Především tam musíte být bosi a bez pokrývky hlavy. Do kostelů,
připojených k mužským klášterům, nesmí vstoupit žena. V opačném
gardu to neplatí. Šortky nebo minisukně se nedoporučují, ale myslím, že
v tomto jsou ortodoxní etiopští křesťané tolerantnější než třeba
muslimové.
Svatosvánek, postavený v Aksumu, aby střežil Archu úmluvy
Jak blízko k Arše úmluvy jste se dostal?
Pouze k plotu, postavenému okolo speciální, nijak malé kaple, vybudované
v severoetiopském městě Aksum za vlády císaře Haile Selasieho jako
stánek archy. Schránku, jež je údajně Archou úmluvy, tam střeží kněz,
pro nějž je to doživotní funkce. Je velmi nezáviděníhodná, protože
atang, jak se knězi říká, je v podstatě vězněm, který nesmí
kapli nikdy opustit.
Jaká jsou setkání s etiopskými kněžími?
Nejprostší odpovědí je, že setkání jsou četná a není to jen při
návštěvě kostelů. Etiopští křesťané jsou vesměs velmi pobožní a tak
například šofér, jehož jsem si najal v Gonderu, zastavil nejen
u každého kostela, nýbrž i tehdy, když jsme potkali kněze na cestě –
a přispíval na církev. Nelze ale zapomínat na to, že Etiopie je také zemí
muslimskou – především zásluhou početného etnika Oromo. V poutním
místě Sheikh Hussein v jihovýchodní Etiopii se každým rokem shromáždí
desetitisíce věřících muslimů.
Jaké jsou etiopské kostely?
V Etiopii nestojí katedrály srovnatelné s evropskými – snad kromě
Addis Abeby, ale ani tam to není na úrovni vznosných evropských dómů.
Popravdě si myslím, že pro nás spíš než o krásu jde o zajímavost a
v tom je Etiopie nedostižná. V tomto směru vedou kostely, vyhloubené
v zemi nebo vytesané ve skále. Naprostá klasika je Lalibela s kostely
vydlabanými v zemi, ale zajímavé jsou i skalní kostely v severní
Etiopii, které až donedávna nebyly ani pořádně sečteny a zmapovány.
Pokud jde o vnitřní výzdobu, ta bývá bohatá malbami svatých, z nichž
na prvním místě, alespoň v počtu vyobrazení, je v Etiopii
bezkonkurenčně svatý Jiří. Nu a pak je tu ještě gonderský korunovační
kostel Debre Berhan Selassie se stropem a stěnami zdobenými více než stovkou
obličejů černovlasých a černookých andělíčků. Působí ty obličejíky
spíše mile než svatě, a není divu, že jejich fotografie nesmí chybět
v žádné publikaci o Etiopii.
Šplhal jste do chrámu Debre Damo?
On to v podstatě není klasický šplh, neboť se držíte lana, které
nahoře vytahují dva nebo tři muži a vaším úkolem je odrážet se nohama
od stěny. Byl jsem pouze dole, nahoru jsem na rozdíl od přítele Jiřího
Šímy – od nějž také pochází fotografie chrámu v knize –
nelezl.
Vodopád Modrého Nilu nedaleko výtoku řeky z jezera Tana
Jak turistickým místem je v současnosti Lalibela?
Když vynechám dolní Omo na jihu země, o němž už jsem řekl, že tam
„vzkvétá“ jakási etnograficko-fotografická turistika, pak Lalibela
patří společně s monolity Axumu, vodopádem Modrého Nilu a národním
parkem Simien do spolku čtyř největších turistických atrakcí Etiopie.
Lalibela má navíc punc jedinečnosti, protože nemá ve světě obdoby.
V knize dost brojím proti zásahům UNESCO v Lalibele, protože přikrytí
chrámů obřími deštníky spolehlivě ničí jejich kouzlo. Naštěstí
ochranáři Spojených národů dosud nedospěli k nejkrásnějšímu
z chrámů Bet Gyiorgis, jehož návštěva je opravdovou třešničkou
na dortu.
Na závěr, máte tip na nejlepší období pro návštěvu Etiopie,
mám na mysli nějaký svátek, slavnosti?
Pro křesťanskou část Etiopie jasně vedou dva svátky svěcené po celé
zemi – Timkat a Meskel. Timkat připomíná 19. ledna zjevení Páně a
Ježíšův křest. V průvodech bíle oblečených mužů a žen se
vynášejí repliky Archy úmluvy, zvané tabot, které vlastní každý
větší kostel. Vyvrcholením je křest svěcenou vodou. Slavný je Timkat
v Axumu a v Gonderu, kde jsou za tím účelem vysvěcené lázně –
prakticky bazény, do jejichž vody se mladší účastníci noří celí.
Turistice je Timkat příznivý, protože kromě podívané nabízí i pobyt
v klimaticky příznivém období Etiopské vrchoviny. Meskel se slaví
27. září, které je v Etiopské vrchovině datem skončení dešťů a
obdobím, kdy celé stráně vrchoviny září žlutými květy stejnojmenné
kopretinovité rostliny. Nábožensky jde o připomenutí události, kdy svatá
Helena našla v Jeruzalémě „pravý kříž“. Jde opět o průvody,
tentokrát s vyvrcholením, při němž se zapalují velké vatry.
Pak jsou tu ještě poutní místa, na něž vždy dvakrát do roka putují
desítky tisíc věřících. U ortodoxních křesťanů jde o kostel svatého
Gabriela v městečku Kulubi mezi Dare Dawou a Hararem. Putuje se sem
26. července a 28. prosince. Na kopci, kde je dnes kostel, se modlil
někdejší guvernér Hararu Makonen ke svatému Gabrielovi za vítězství
v boji proti Italům, k němuž pak v roce 1896 skutečně došlo.
(Připomínám, že jde o data transponovaná do našeho gregoriánského
kalendáře. Etiopané se řídí jiným kalendářem, který je hybridem
kalendářů staroegyptského a juliánského. Jejich dvanáct měsíců má po
30 dnech a zbytek roku, tedy pět nebo šest dnů, je vyhražen pro třináctý
měsíc paguemen.)
Obrovským náboženským svátkem je také pouť do městečka Sheikh Hussein,
pojmenované po muži, který se zasloužil o rozšíření islámu v jižní
Etiopii. K jeho hrobce se putuje v muslimských svátcích Hádž a Rabi´
al-Awwal, mezi kterými jsou pouhé tři měsíce. Podrobně jsem o tom
referoval v článku „Do svatého města etiopských muslimů“ ve
4. čísle časopisu Lidé a země, ročník 2012, psaném jako
doprovod ke skvělým fotografiím Františka Zvardoně.
Fotografie archiv Vladimíra Plešingera
Vladimír Plešinger (1938),
vystudoval geologii na Přírodovědecké fakultě UK v Praze a pracoval na
dlouhodobých misích mj. ve střední Africe a v Jižní Americe. Od 60. let
publikuje, nejdříve odbornou literaturu, později cestopisné články a
knihy.
Ztracené Eldorádo (1983)
Na březích Gambie (1988)
V zemi císaře kanibala (1998)
Anděl v ďábelských horách (2002)
Kniha Konga (2007)
Peru pod kůží (2010)
Na střeše Afriky (2012)
Amazonie a řeky příběhů (2014)
Další rozhovory o Africe:
Přemysl
Rabas: Pytlačení a vybíjení nosorožců je genocida druhu
Petr
Peniška: Spolehlivý místní doprovod se v Africe vyplatí
Kateřina
Mildnerová: Závist je hnací silou čarodějnictví
Martina
Svobodová: Ženy jsou budoucnost a krása Afriky
Pavel
Onderka: Súdán, který zažíváme my, je zcela jiný než ten, který
popisují v médiích
Daniela
Hranaiová v Kongu: Cítit se zkušenou Afričankou je zrádný pocit
Pavel
Hošek: Lemura mi na Madagaskaru k jídlu nenabídli
Klára
Jelínková: Ženy jsou nadějí Afriky, ale je to dlouhá cesta
Rozhovor
s Janem Klímou aneb Doença africana – opojení Afrikou
Aleš
Opekar: Cestování je můj další hudební nástroj
Ředitelka
UNICEF Pavla Gomba: Nedokáži si představit, být v Africe turistou
Na
skok do Afriky s Igorem Brezovarem