Blanka Knotková-Čapková
Začněme zahalováním žen – Saúdská Arábie zakazuje ženám
řídit auto, ale nezakazuje jim pilotovat letadlo. Na saúdském portálu Arab
News jsem kdysi četl vyjádření jednoho duchovního: „na ulicích vypukne
naprostý chaos, nikoli proto, že ženy budou řídit špatně, ale proto, že
muži na takové ženy budou zírat a svlékat je očima. A na křižovatkách
budou přistupovat k autům a žádat řidičky o telefonní čísla.“
Rozumím, žádný muž nepřijde během letu k okénku a nebude ženu-pilotku
obtěžovat. Mně z toho vychází jednoduchá rovnice: Ženy jsou zahalené
proto, neboť muži by při sebemenším ženině odhalení, například pohledu
na kotník nebo v okamžicích, kdy je žena osamocena, neovládali své
sexuální pudy. To je pro muže dosti špatné vysvědčení.
Bezpochyby. Přikazovat ženám, aby se zahalovaly, je vlastně špatné
vysvědčení pro muže, protože muže degraduje zcela zevšeobecněně do
pozice nějakého divého zvířete, které vidí a skočí. Otázka
zahalování by neměla být přesouvána na ženu a ženě by neměla být
přisuzována odpovědnost za to, že se muž chová násilnicky. To má řešit
výchova mužů, kteří mají být vedeni k respektování druhého člověka
i v případě, že je to žena. Přístup patriarchálních společností,
v nichž má právě žena být strážkyní patriarchálních hodnot – na
ni je svalováno břemeno odpovědnosti – je poměrně rozšířený. Žena
tak má, což je dosti paradoxní, strážit hodnoty, které ji ujařmují.
Kdysi jsem jel autobusem z Istanbulu do Teheránu. Bylo to v době,
kdy Íránci ještě nevydávali turistická víza, pouze tranzitní pro
přejezd směr Pákistán na pět dní. A v autobusu několik Peršanek,
všechny v evropském oblečení. Před íránskou hranicí oblékly čádory.
Tedy, z povinnosti, nebály se přede mnou, že je sexuálně napadnu. A teď
si představme, že zahalené ženy v burkách a nikábech chodí i po
evropských chodnících. Znamená to, že se před evropskými muži také
skrývají, aby je nenapadli? Mám se cítit uražen, že jsem takto
podezírán, že bych muslimku v tričku sexuálně napadl? Co je to?
Importovaný předsudek? Neschopnost uvědomit si, že v Evropě je
21. století?
Je to spíše tvrdá výchova a indoktrinace. Míra svobodné volby zahalených
žen je velice sporná a to i v případě, kdy samy prohlásí, že se
zahalením souhlasí. Je totiž nesmírně těžké odmítnout něco, v čem
vyrůstáte, o čem říkají starší rodinní příslušníci, kterých si
vážíte a máte je rádi, že je správné. Ženy jednají tak, jak jsou
vychovávány a jak je po nich požadováno, takže bych nevinila je. Pokud se
vzbouří a odmítnou dodržovat daná pravidla, riskují vážná potrestání,
možná i fyzická, ale také odloučení ze strany rodiny, společenské
vyloučení. A pozice outsiderky není vůbec jednoduchá. Primárně to není
ani o ženách ani o náboženství. Jde o konkrétní formu
patriarchálního systému v té které zemi a nelze to zevšeobecnit pouze na
islámské země. K otázce se ale jistě ještě vrátíme, zahalování nemá
zdaleka jednoznačné vysvětlení.
Nedávno prolétla západním světem kampaň „Osvoboďte
bradavky“. Před dvěma týdny byla zastavena výstava fotografií „Women:
Scenes in the library“ v prostorách Knihovny Akademie věd ČR. Drtivá
většina žen tohoto světa má ale mnohem závažnější problémy. Neřeší
dnešní feminismus a gender na Západě ve srovnání se světovými problémy
už nepodstatné věci? Vnímám málo zájmu o ženy v islámu, hinduismu,
o ženy, které mají nesrovnatelně závažnější problémy než ženy
v Evropě, než jsou akty v knihovně.
Co je pro někoho nepodstatné, může být pro druhé důležité a naopak.
Feminismy řeší otázky rovných příležitostí, práv na pracovním trhu,
průměrně nižší platy žen, násilí vůči ženám. Používám množné
číslo feminismy, protože to není jednotné myšlenkové hnutí, ale
vnitřně pluralitní, a jeho směry mohou být a jsou vzájemně vůči sobě
polemické. Feminismy řeší v první řadě věci, které se odehrávají
v jejich bezprostřední blízkosti, tedy otázky diskriminace vůči ženám
jako skupině či vůči jiným genderovým skupinám a také vůči
nehegemonním mužům, těm, kteří neuspěli v boji o peníze, prestiž,
pozice atd. Ale bylo by velmi nefeministické, kdyby se uzavíraly pouze do
svého západního okruhu a nevšímaly si problémů, které se dějí mimo. To
by totiž mělo zajímat každého, takže pokud se odehrává násilí někde
na africkém kontinentu, v globalizovaném světě je to i náš problém, ne,
že by se nás to netýkalo. Ovšem je třeba dodat, a to kritizují
feministické teoretičky pocházející z asijských zemí, že onen bílý
evropský feminismus nesmí k problematice žen „třetího světa“ – ten
výraz mám hrozně nerada – přistupovat nadřazeně, používat jakýsi
koloniální diskurz stylu „my jsme uvědomělé vzdělané
emancipované ženy“.
Nejen v Evropě se nakupují šperky
Máte na mysli Chandru Mohanty a její postoj „Západníma
očima“. Ten princip, že povýšení lidé v západní Evropě dávají
rady, já vnímám, že to může někoho provokovat, ale mám námitku. Kdysi
v 19. století Charles Napier zakázal upalování vdov. Tehdy za ním
přišla delegace mahárádžů s tím, že upalování zakázat nemůže,
neboť představuje jejich národní tradici a kulturní hodnotu, je tím, co
s vdovami vždy dělali, a on odpověděl: „Našim zvykem je zase pověsit za
krk a nechat na šibenici viset toho, kdo upálí vdovu. Běžte a postavte si
své hranice, já vedle nich postavím své šibenice. A když vy na svých
hranicích upálíte vdovy, já na svých šibenicích pověsím vás.“ Evropa
už nevstupuje například do Indie takto mocensky. Ovšem i feministky
v Orientu přece potřebují vědět, že mají podporu. Proč veřejně
neříci, my jsme na straně těchto žen? Že nejsou samy, že s nimi někdo
ve světě souhlasí. Když jsme žili v ČSSR, lidé na Západě nemlčeli,
ale poukazovali na špatnost komunistického režimu, nečekali, až se my
Češi sami probudíme. Tím, že Západ nemlčel a podpořil disent, tím
pomáhal vytvořit podmínky pro pád režimu.
S tím naprosto souhlasím. O tom je na půdě feministických konferencí
velká diskuse. Chandra Talpade Mohanty svůj esej – dle mého
přesvědčení – nemínila tak, že by měly euroamerické feministky
ignorovat, co se děje v zemích jiných kontinentů a jiného politického
uspořádání, zvláště, když jsou v nich ženy autoritářsky degradovány
na nerovnou pozici. Ona především zdůraznila několik věcí. Že by ženy
z tzv. Západu neměly mít nadřazený přístup, tedy že ony jsou ty, které
vědí a že asijské a africké ženy potřebují nejdříve hodné moudré
bílé tety, které jim vysvětlí, co mají dělat. Že by je to vlastně
ukotvovalo v pozici mlčících obětí, které musí Evropanky osvobodit.
Mohanty také zdůraznila potřebu kontextualizovat každý problém a nikoli
šmahem uplatňovat jedno paradigma na všechny země a společnosti světa,
což je jistě důležité. Co může být v jednom společenském a kulturním
kontextu ujařmující, může mít v jiném odlišný význam. Na druhé
straně přišla Susan Moller Okin s esejem „Is Multiculturalism Bad for
Women?“ Název je provokativní a esej rozpoutal obrovskou diskuzi. Okin
poukazovala na to, že když se příslušníci nějaké kultury budou omlouvat
tím, že toto je jejich kulturní tradice, je otázkou, zda by to mělo či
nemělo být respektováno. Na to v rámci feministických hnutí a teorií
nejsou jednotné názory, převažuje ten, že prosazuje-li nějaká kultura
ujařmování některé skupiny obyvatel, je to nepřijatelné. Já tyto názory
sdílím, v tom jsem více feministka než multikulturalistka.
„Prosazuje-li nějaká kultura ujařmování skupiny obyvatel, tak
to je nepřijatelné“ – genderová rovnost znamená, že není povyšována
jedna sexuální orientace nad jinou. Někdy mívám pocit, že přístup
některých Evropanů k cizím náboženstvím je ve 21. století buď
ideologický, nebo romantický a naivní. Jak si mám vysvětlit transparent
z gay pride – No islamofobia, No homofobia. To je absurdní. Vždyť tito
lidé brání islám, který je ve vztahu k jejich sexuální orientaci více
než tvrdý. A brání ho proti lidem, kteří jim nijak neubližují, jen
například nesdílejí nadšení z podobných sexuálních prezentací na
veřejnosti (které jsou v islámu vysloveně nemyslitelné).
Já v tom nevidím nutně rozpor. Islamofobie znamená, že mám automaticky
negativní postoje proti muslimům a islámu jako takovému. Chceme-li být
humanisty a podporovat lidská práva, nemůžeme nenávidět skupinu jako
celek. Je třeba si uvědomit, že islám není homogenní proud. Kdybychom
hovořili o jednotlivých zemích, nevím z hlavy statistiky, ve kterých je
homosexualita kriminalizována, či byla dekriminalizována, zda se tiše
toleruje, veřejně podporuje, zda je možnost registrovaného partnerství atd.
Rozdíly najdeme i mezi evropskými zeměmi, podívejme se na sousední Polsko,
kde jsou homofobní přístupy nesmírně tvrdé. Vůbec bych to nestavěla tak,
že je tu protiklad evropských zemí a zemí islámských. Zkrátka,
v každém náboženství je více proudů vedle sebe, pokud některé
dominují, je nutné to analyzovat v kontextu, čím se to stalo, zda je to
skutečně vinou náboženství, či to má společensko-politické souvislosti,
v jejichž kontextu se náboženství zradikalizovalo jako politický fenomén.
A to je daleko komplikovanější. Mnohé islámské feministky vůbec
nevnímají gay či lesbický vztah jako něco, co by vystupovalo proti islámu.
Kdybych se vrátila k posvátným textům, zákaz homosexuality je i v Bibli
trestán smrtí. Není to tedy o původním textu, ale o tom, jak se
s původním textem v současnosti pracuje. V islámských zemích je
náboženství daleko výrazněji propojeno s mocí, než je tomu ve většině
evropských zemích, když vyjádříte něco, co odporuje postojům
náboženského předáka nebo politického představitele, můžete
v některých oblastech riskovat i svobodu a život.
Já vnímám více homofobie právě v patriarchálních
společnostech islámských, přestože je v nich homosexualita rozšířená.
Zpět k ženám. Představte si, jaký poprask bych spustil, kdybych
v nějaké diskusi veřejně řekl to, co nedávno Mohamed Abbas, ředitel
Muslimské unie v ČR, který vysvětloval, že menstruující žena může
u soudu zapomenout a proto je nutné, aby svědectví ženy mělo poloviční
váhu než svědectví muže, může/musí totiž přijít druhá žena (která
nemá menstruaci) a té první to připomenout. A protestoval někdo
z feministického okruhu? To nebylo „tam daleko v patriarchálním
světě“. To bylo v ČR ve veřejnoprávní televizi. Já bych očekával
desítky článků na internetu, v novinách. Nic. Nic z feministických
kruhů. Možná se mýlím, ale nezaznamenal jsem jediný protest například od
Genderové expertní komory či Kongresu žen, ty řeší výstavu fotek. Ke
stereotypním charakteristikám např. patří, že muži jsou racionální a
ženy emocionální, to je patriarchální svět jako vyšitý a to tvrdily ve
stejném pořadu české konvertitky, které názor pana Abbase
podpořily.
Ten pán je jeden pán…
On je představitelem Muslimské unie v ČR, nemluví za sebe.
A vysvětluje to islámem. A ty muslimky ho podpořily.
Ale nepersonifikuje islám jako takový. Uvnitř každého náboženství
existují proudy nejen ortodoxní, ale přímo bigotní, a jsou proudy
liberální a otevřené. To, co je v současné době představováno jako
konflikt islámu a západního světa, je primárně otázkou politických
vztahů a nikoli náboženských. Ano v Koránu je psáno, že svědectví dvou
žen se rovná svědectví jednoho muže, ale podívejme se, jaké hrůznosti
najdeme i v Bibli – např. ohledně znásilnění, které je možné
sňatkem legitimizovat (viz Pátá kniha Mojžíšova).
Ale nikde ve světě neplatí Bible jako zákon. V mnoha
islámských zemích neexistuje ústava, mají Korán. A tam, kde ústavu
mají – například v Sýrii, která bývala mnohými dávána za příklad
multikulturalismu – je v ní uvedeno, že prezidentem musí být muslim,
tedy moc a vláda jednoho náboženství…
Ale situace, že náboženství není propojeno s politikou, je i v Evropě
docela mladá záležitost, nebylo tomu tak odedávna. Podobné je to se
zahalováním, naše babičky by měly bez šátku pocit, že je nutíme chodit
neslušně oblečené. Konflikt je o sekularizovaném světě a o stále
ještě hodně náboženském světě. Není to o náboženství jako takovém,
ale je to o jeho řekněme prosazování do politiky a společenského života.
To obnáší prosazování něčích zájmů, je to tedy o moci a nikoli
o náboženství, o tom, že určitá společenská skupina, která je
oligarchií v té či oné zemi, prosazuje své zájmy, svá privilegia,
prosazuje nějaká diskriminační opatření, používá to, co se jí hodí
z náboženství. Takhle by se daly zneužít i např. hinduistický Manuův
zákoník či Bible. To, že se tak v Evropě do značné míry neděje, je
dáno její sekularizací.
Zeptám se jinak, opusťme islám, ve veřejnoprávní televizi
hovoří jeden člověk, reprezentant nějaké skupiny, o tom, že žena má
mít poloviční slovo u soudu a důvodem je, že menstruuje, což ovlivňuje
její mozek. Řekl to bez jakéhokoli zájmu feministických kruhů. Ten
nezájem je to, na co se ptám.
S tím naprosto souhlasím, jakmile je ten člověk v pozici reprezentanta
nějaké skupiny, je to o něčem jiném, má větší odpovědnost. Pokud
nikdo neprotestoval, mohlo to mít především dva důvody. Zaprvé,
z feministické obce zaznělo už x petic a protestů a ve většině
případů zcela bez reakce druhé strany, ať to bylo proti diskriminačním
reklamám, prohlášením, čemukoli takovému, takže je tu určitá skepse,
zda má smysl adresovat na etickou radu televize takové výhrady. Druhá věc
je, že pořad, ve kterém byly výroky řečeny, je z mého pohledu spíše
bulvární, představovaný na efekt. A navíc, pokud je něco tak
prvoplánově hloupé, pak by protesty znamenaly ono biblické házení perel.
Uvědomme si například, že ačkoli předchozí papež byl velice
konzervativní, to, co říkal o antikoncepcích či interrupcích, nemuselo
vypovídat o pozici všech křesťanů. To tedy platí i v tomto případě a
nevypovídá to o pozici všech muslimů v České republice.
Móda v Ománu
Jedním z významných problémů žen ve světě je násilí,
které je na nich mnohdy beztrestně pácháno…
Je iluze, že domácí násilí je rozšířeno pouze v zemích asijských či
afrických, je to celosvětový problém a podle statistik stojí na předním
místě USA. Dá se namítnout, že tamní ženy jsou uvědomělejší, že se
již tolik neobávají násilí ohlásit, na rozdíl od žen v zemích
s tradičnější společností, kde to její rodina vnímá jako ostudu celé
komunity…
Ovšem domácí násilí i jakékoli násilí je v Evropě
nezákonné, kdežto muslimští duchovní vysvětlují, jak správně má muž
bít ženu a to bití se dokonce doporučuje.
Pokud to islámský duchovní řekne, nehovoří podle Koránu. V Koránu je
nabádáno, aby se muži chovali laskavě a milosrdně a nejenom ke svým
manželkám, ale i k ex-manželkám a ostatním ženám. Na jedné straně
litera Koránu a na druhé konkrétní nábožensko-společenská praxe, která
může být různá a je na mnohých místech velice tristní.
Ale v Koránu je uvedeno, že pokud žena neposlouchá muže, má ji
nejprve vykázat od lože a pokud ani to nepomůže, má ji bít. Předseda
Islámské nadace v Brně Muneeb Hassan Alrawi dokonce v ČT popisoval, že
má být žena bita pouze kartáčkem na zuby. Ano, je to tak hloupé… ale
opět, v ČT se veřejně propaguje bití a ponížení žen a já nikde
nevidím bouřlivou reakci.
Ano, to je v súře Ženy, ale tento verš má různé interpretace a
islámští reformisté se s tímto výkladem rozcházejí. Opírají se
o etymologii arabského jazyka, je možné vícevýznamové vysvětlení,
například, že nejde o přímé bití, ale jen o určitý druh pohrození.
Což ovšem v žádném případě nechci omlouvat, protože to ukotvuje
hierarchii mezi muži a ženami. Ta samozřejmě v islámu je – a to se
odvozuje už od Koránu – co bychom ostatně mohli očekávat jiného, když
si uvědomíme dobu, kdy Korán vznikl. Některá prohlášení o vztazích
mezi muži a ženami nebo vztazích vůči genderovým skupinám jsou v Bibli
daleko tvrdší než v Koránu. Například cizoložství se tu trestá smrtí,
podle Koránu bičováním.
Četl jsem články feministek, že muslimský šátek osvobozuje.
Naomi Wolff: „Jak jsem procházela tržištěm – se zneviditelněným
poprsím, skrytým tvarem nohou, bez vlajících dlouhých vlasů –
zakoušela jsem nepoznaný pocit klidu a smíření. Cítila jsem se určitým
způsobem osvobozená. Především před zraky mužů“. Když osvobozuje,
proč ho feministky nenosí? A za druhé, budeme tolerovat, že tato
patriarchální komunita nutí ženy se zahalovat v Evropě?
To je přesně Susan Moller Okin a její esej „Is Multiculturalism Bad for
Women?“ Pokud jde multikulturalismus takto daleko a vlastně je již na pozici
kulturního relativismu, tak je to z feministického hlediska velmi
problematické. To netvrdí jen Susan Moller Okin, ale také Martha Nussbaum a
další feministické teoretičky a já se s tím ztotožňuji. Nicméně, co
se týká konkrétně šátku, bylo pro mne inspirující, co říkala Mohanty,
že totiž důvodů, proč muslimka nosí šátek, je více, a ne vždy ho
muslimské ženy musejí vnímat jako ujařmení a to nejen proto, že jsou tak
vychovány a indoktrinovány, pro mnohé z nich, také pro vzdělané,
snažící se být aktivní třeba v rámci politiky, je to protest proti tomu,
co nazývají západním imperialismem. Ony tím vyjadřují svou identitu,
patriotismus.
Naomi Wolff tímto argumentem míří kriticky k objektivizaci a
komercionalizaci ženského těla, tolik rozšířených v současné
euroamerické kultuře. Muslimky argumentují vůči evropským a americkým
ženám – podívejte se, tvrdíte, že jste svobodné, ale podléháte
diktátu módy, musíte být „in“. Pro mne mají tyto argumenty svou váhu.
Kdybych ovšem šla k ideovým kořenům zahalování, tak s tím mám
problém, protože je přikázáno pouze ženám. Kdyby bylo přikázáno
i mužům, a říkalo, že se mají lidé oblékat cudně, dobře, pak je to
kulturní tradice, s níž mohu nesouhlasit, ale nikoli nezbytně
z feministických pozic. Pokud to diskriminuje pouze jednu skupinu obyvatelstva
a přesouvá břemeno strážení patriarchálních hodnot na ty, které by byly
obtěžovány, z těch, kteří by obtěžovali, považuji to za dosti
absurdní. Není to ale pro mne jednoznačná otázka, na kterou lze jednoduše
odpovědět.
Zaměřme se nyní na tzv. islámský feminismus. Jakými
konkrétními tématy se muslimské feministky zabývají?
Feministická teologie nebo feministická spiritualita se rozvíjí silně ve
všech třech velkých monoteistických náboženstvích a v buddhismu.
V hinduismu je těžké hovořit o teologii, hinduismus má jinou
charakteristiku, než zjevená náboženství, která mají své proroky a
zakladatele. Jedním z témat je teologie osvobození, které zdůrazňují
křesťanské feministky, a vůbec zdůrazňování konceptualizace božské
entity, představují ji jako milosrdnou, milující, odpouštějící. Právě
pro toto je v Koránu hodně opor, koneckonců súry začínají basmalou, tedy
slovy „ve jménu Boha milosrdného slitovného“. U biblického
i koránského boha najdeme charakteristiky jak přísnosti, tak
i milosrdnosti a lásky, to druhé je bezpochyby báze, na které stavějí
náboženské feminismy, ať už v islámu, křesťanství či judaismu.
Dalším tématem je hledání vzorů pro věřící ženy v posvátných
textech. I v nejstarších dobách existovaly pozitivní ženské postavy,
které mohou být vnímány jako vzory, i když na rozdíl od hinduismu
monoteistická náboženství nepředkládají možnost identifikovat se
s nějakou božskou ženskou postavou. To je druhá výrazná linie, hledat
v historii ženy, které hovoří ve prospěch rovnosti, laskavých vztahů.
Další charakteristiky záleží na daném kontextu. Mnohé islámské
feministky jsou emigrantky, zabývají se tedy nejen otázkami zemí, ve
kterých žijí, ale ve kterých se narodily. Častým tématem je otázka
ženské obřízky, například pákistánská teoložka Riffat Hassan
připomíná, že je proti principům islámu, a to, že je ztotožňována
s islámem, je hluboký omyl, v Koránu o ní nikde není ani zmínka.
V zemích, kde se praktikuje, byla záležitostí předislámskou a někde
přetrvává dodnes v rámci společenských dogmat. Islámské teoložky
hlouběji analyzují jednotlivé výklady víry, zda lze najít alternativu,
která by se opřela o Korán, nebo nemá s Koránem nic společného, zda jde
o misogynii či upevnění patriarchátu, kde je vykladač Koránu
„koránštější než Korán“. Zajímavou osobností je aktivistka a
akademička Amina Wadud, narodila se v USA, konvertovala k islámu a šla tak
daleko, že vedla modlitby, což je tradičně vyhrazeno mužům. I v rámci
islámského feminismu existují značně rozdílné pozice, některé
radikální, které stavějí otazníky dokonce nad principy obsaženými
v Koránu, jiné nejdou tak daleko a snaží se zvýraznit, co je v Koránu a
dalších teologických textech k ženám přátelské a pozitivní.
A jak je to v islámském feminismu se sexuálním osvobozením? To
je přece silné feministické téma, alespoň v Evropě. Samozřejmě,
sexualita nikdy v islámu nebyla hříšná, ale vždy byla především pro
muže. Dnes si lze na internetu přečíst, jak islámští učenci vysvětlují
muslimům, jak se mají chovat i v nejmenších detailech intimního života,
například, zda je povolen sex po telefonu s manželkou, když on je na
cestách, zda si žena smí stříhat obočí apod. A tyto věci řeší
i české konvertitky. Kam se tím evropská společnost dostává?
To je přece o kontrole ženské sexuality v náboženských systémech,
které vyrostly v kontextu patriarchálních vztahů. To najdete i ve Starém
zákonu, to je opět o patriarchátu a nikoli o náboženství. Biblí,
stejně jako Koránem, odargumentujete mnoho zcela protichůdných pozic.
Zeptám se jinak, tyto intimní detaily řeší ženy v Evropě, ve
valné většině v jedné komunitě a též české konvertitky. A feministky
se k tomu nevyjadřují, protože řeší výstavu fotografií. Nevyjadřují
se, přestože příkaz duchovního o například nestříhání či
stříhání obočí, vypadá pro ženu jako ponižující.
Ano, obecně se má za to, že více takových případů je v muslimských
rodinách, ale že se podobné věci v křesťanských komunitách neřeší,
není moje zkušenost. Znám konkrétní případy, svědčící o opaku:
například žena v jižních Čechách šla za farářem, protože jí bylo
lékařem řečeno, že donošení sedmého dítěte ji může ohrožovat na
zdraví a životě. Farář ji ovšem přesvědčil, že by ho měla donosit, a
paní porodila a zemřela. Spíše se o věcech, které uvádíte,
v křesťanství možná méně hovoří, není to téma veřejných diskuzí.
Bezpochyby je v křesťanství daleko větší procento lidí, kteří
náboženství berou jako osobní záležitost a řeší ji v soukromí,
nechodí se radit s duchovním. Ale nevím, zda ČR je na tom v tomto směru
stejně jako dosti ortodoxně katolické Polsko nebo Irsko. Rozdíly jsou
i v judaismu, ortodoxní židovka půjde za rabínem, reformní to řešit
nebude.
Někde v Indii
Vy jste před několika týdny organizovala konferenci
o sociálních problémech v indické společnosti. Jaké je postavení žen
v indické společnosti napříč kastami, jakým problémům čelí?
Samozřejmě, zákon dává ženám všechna práva, ale jaká je skutečnost?
Kde se bere například to, že žena je hromadně znásilněna? Z čeho to
vychází?
Na jedné straně litera zákona, Indie je oficiálně sekulární parlamentní
demokratickou republikou, na druhé straně tradice, které přežívají. A co
je zásadní, nelze odpovědět všeobecně, rozdíly jsou obrovské, vždyť
ženy působí i na nejvyšších pozicích, Indie měla (na rozdíl od České
republiky) premiérku i prezidentku. Ale to je privilegovaná elita, to
nevypovídá o postavení žen obecně. Záleží na sociální vrstvě,
vzdělání, zda je žena z městské či venkovské oblasti a zda tradice
její rodiny je konzervativnější či otevřenější. Já jsem v Indii
poznala ženy, které byly emancipované, samostatné, jako feministky daleko
radikálnější než mnohé české. A ženy v oblastech
tradicionalistického typu, kde mladá manželka je nelegálně degradována
do role služebnice celé rodiny, člověka bezprávného, je podřízena
nejenom manželovi a mužům, ale i starším ženám, jako je tchyně či
starší švagrové, tyto mladé manželky mohou těžko uplatňovat svou
vlastní vůli. Násilí na ženách je v Indii fenomén, o němž se nyní
sice mluví více než v minulosti, což ale nezbytně neznamená, že dříve
neexistovalo. Zejména šlo o přístup mužů z vyšších kast k ženám
z kast nižších. Ty jim mnohdy byly vydány na milost, představa mužů
byla, že ty ženy jsou jim k dispozici a že nedělají nic špatného, když
svého privilegia využívají. Bezpochyby se to více dělo a děje ve
venkovských oblastech. Mezi vzdělanými ženami i muži je naopak mnoho
takových, kteří zdůrazňují potřeby reforem, modernistických přístupů.
Jejich osobní oddanost, kterou věnují sociální práci, je mnohdy těžko
srovnatelná s Evropou, ti lidé jsou nesmírně motivovaní a obětaví. Co se
týká znásilňování, setkala jsem se s názory, a vyslovovali je právě
muži, že u mnohých pachatelů jde o neúspěšné či zakomplexované
muže, že je to výraz misogynie, která je reakcí na emancipaci, mnoho mužů
reaguje zlostně na ztrátu bývalých privilegií, vnímají to jako osobní
hrozbu. Jednoduše, když neuspějí ve sféře veřejného života, vylijí si
zlost v soukromé sféře na ženách. Což už dnes není tak snadné, jako
v minulosti, ženy se více a více emancipují i v nižších vrstvách.
Čímž se dostáváme k jedné z výrazných feministických tezí, že
znásilnění není o sexu, ale je o násilí a moci. A když je násilníků
více, cítí ve skupině proti jednotlivci, proti bezbranné oběti, navíc
ještě oporu.
Je kastovní řád překážkou k emancipaci?
Z mého pohledu ano. V Indii panuje již od 19. století obrovská debata
o tom, do jaké míry odmítat kastovnictví, nebo pouze některé kruté
praktiky a jejich dopady. Jiná je v tomto směru pozice místního insidera,
jiná je pozice moje, i když jsem indoložka, vyrostla jsem v kultuře, kde
rovnost lidí považujeme (alespoň oficiálně) za základní princip. Jak
kastovnictví přežívá, je různorodé, v některých oblastech více než
jinde, zevšeobecnit je obtížné, záleží na konkrétní míře
tradicionalizmu. Někteří Indové odmítají kastovnictví i starověké
etické kodexy jako Manuův zákoník, který kastovní (respektive
terminologicky přesněji varnovou) hierarchii ukotvuje a předepisuje. Mnozí
Indové se dívají velmi radikálně na společenské vztahy, požadují, aby
byly rovnoprávné a dávaly rovné příležitosti všem.
Zkusme na závěr náš rozhovor shrnout. Z mého pohledu se,
bohužel, „západní“ feminismy stále vymezují vůči bílému
heterosexuálnímu evropskému muži. Jako by nebyla podstatným námětem
situace žen v patriarchálních rodinách z jiných kulturních okruhů,
které už v Evropě žijí. Kdo jiný by měl hlasitě říkat, toto
patriarchální pojetí by se mělo změnit, ne, to se musí změnit. Feminismus
by přece neměl mlčet ani k ochraně dětí. Například v Íránu jsou
provdávány devítileté dívky, protože kdysi v 7. století si vzal prorok
mladičkou Aišu a v tomto věku s ní údajně začal pohlavně žít (což
se někteří učenci snaží vyvrátit, protože vědí, že to lidi v Evropě
popuzuje). To vymezení se evropskému muži už dnes nekoresponduje s tím,
kolik menšin u nás žije a jaké starosti ženy v těch menšinách mají,
jaké zvyky si lidé z původních zemí přinášejí. Já vidím obrovský
prostor pro feminismy. Prázdný prostor. Říkáte, že co je pro někoho
nepodstatné, může být pro druhé důležité a naopak. Ale měly by
existovat priority, nejprve řešit násilí, potom fotky.
To, že by se problémům v globální perspektivě a v jiných částech
světa měla věnovat daleko větší pozornost, v tom s Vámi hluboce
souhlasím, i když pro mne osobně je to nošení dříví do lesa, jsem
indoložka a v podstatě nedělám nic jiného. Nicméně nechme jednotlivé
feministky a feministy, aby si své priority označili sami. Od 90. let, kdy se
feminismus u nás znovu rodil a vyvíjel, do značné míry se také hledal,
bylo zcela logické, že se napřed rozhlédl a tematizoval problémy
bezprostředně kolem sebe, a teprve potom začal pozornost rozšiřovat. Dnes
jsou v odborném feministickém tisku tematizovány otázky postkoloniálních
teorií, multikulturalismu, objevují se i kritiky multikulturalismu, je to
nesrovnatelné s minulostí a zlepšuje se to. Souhlasím, že by toho mělo
být více, v tomto směru nejsme v rozporu. Nestavějme ale jedno proti
druhému. Žádné téma by nemělo být z principu věci odsouváno. Uvedu
příklad, na jedné konferenci, kde se hovořilo o právech žen, se
přihlásil renomovaný profesor a řekl, že nechápe, proč se pořád mluví
o právech žen, když daleko více by se mělo hovořit o právech dětí.
Proč by se to mělo vzájemně vylučovat? Dále jde v dnešní době
o způsob, jakým jsou problémy medializovány. Hlubší diskuse se
odehrávají v daleko užších kruzích a člověk u nich musí přemýšlet,
ty nejsou pro efektní a lacinou medializaci vděčné. Asi se nelze divit tomu,
že právě bradavky jsou téma, které bude mít ohlas. Někomu se může
jevit, že některá témata jsou méně závažná a jiná více, nevidím ale
důvod, proč by se muselo stavět jedno proti druhému. Pokud považujete
nějaké téma za závažné, hovořte o něm, poukazujte, v čem je
závažné. A pokud si to budou myslet i další lidé, rozvine se diskuze.
A o to feministkám a feministům jde.