Když vyslovím Kuba, co Vás napadne jako první?
Cestování v čase. Já jsem v roce 1986 emigrovala, žila jsem v Německu,
v Kalifornii a po revoluci jsem se vrátila. Na Kubu jsem přiletěla poprvé
v listopadu 2014 a okamžitě to na mne padlo, vzpomněla jsem si na všechny
zákazy a nesmysly, které jsem znala z minulosti a které jsou na Kubě
jednoznačně přítomné. Ucítila jsem chudobu, vedro, smrad.
Někdy se tvrdí, že nejhodnotnější kultura vzniká tam, kde je
potlačována svoboda lidí, vychází zezdola, vyslovuje se k těžkým
životním podmínkám. Jak to vnímáte na Kubě? Jak jste poznala nezávislou
uměleckou scénu na Kubě?
Úplně stejně. I na Kubě jsou lidé, kteří se vůči režimu různě
vymezují a jsou lidé, kteří se bojí. Nicméně, u nás ta linie co se
smí, a co nesmí, byla jasně čitelná, zatímco na Kubě to tak není. Já
jsem se v Havaně soustředila na hledání výtvarníků, chtěla jsem
přivézt nějaké mladé lidi do Prahy, aby byli konfrontováni se světem mimo
Kubu, předat jim to, co může nastat v budoucnosti, že mohou mít vlastní
ateliér, pracovat na sebe. Týdny mi každý den 10 až 15 výtvarníků
předvádělo svá portfolia a já jsem se v tom snažila orientovat. Na
závěr kubánského pobytu jsem zažila havanské bienále, které se koná
jednou za tři roky. Pevnost nad Havanou je plná soch, obrazů a fotografií,
celé město žije kulturou. Je to velký zážitek, všude v ulicích je
umění, happeningy, dokonce v polozřícených barácích nacházíte obrazy
vyškrabané do zdí. Na Malecónu byly vystavené monumentální objekty.
Působilo to na mne tak, že by se za takové bienále nemusela stydět žádná
svobodná země. Někteří umělci se otevřeně vyslovovali proti režimu,
obrovský prostor byl věnovaný jednomu malíři, který namaloval počasí na
Kubě od roku 1959 do současnosti. Velká plátna, černá, hnědá, humus,
postupně se zesvětlovala a na konci začala vystupovat modrá. Jinde byly
nainstalované různé překážky a za nimi bylo moře a člověk tam stojí a
říká si, ano, tak to je. Kultura na Kubě tepe, zajímavá je Fábrica de
Arte Cubano, myslím, že je to bývalá mlékárna, něco jako náš DOX, ale
syrovější, tam jsou nepřetržitě akce, nábytek je z palet, je to
úžasně postavené, jsou tam věci, které jsem nikdy neviděla. V jednom
patře má téměř stálou výstavu Argentinec Enrique Rottenberg, který
vystavuje monumentální fotky dokola kolem místnosti, dělá si srandu ze
společnosti, jako z Orwella. Zaujalo mne „Huevo grande“ – dav lidí
v modrých kombinézách s velkým vejcem, samozřejmě, vejce jsou na Kubě
na příděl, jako leccos dalšího.
Když je linie toho, co se na Kubě smí, a co nesmí, nejasně
čitelná, jak tu hranici poznáte, jak se orientovat?
To vlastně nejde, je to nečitelné… já jsem se chovala pokorně, nechtěla
jsem nikomu způsobit problémy. Když jsem chodila po ulici s nějakým
tmavým Kubáncem, už nás legitimovali. To bienále bylo překvapivě
otevřené, ovšem i během něj pozavírali spoustu lidí. Už v prosinci
zavřeli El Sexta, to je hodně protirežimní výtvarník, který vypustil do
parku dvě prasata, na jednom bylo napsáno Fidel, na druhém Raul. Seděl bez
soudu devět měsíců, poté ho bez jakéhokoli vysvětlení propustili.
Američané ho nejprve odmítali přijmout, nakonec se to povedlo a žije v New
Yorku. Známá je punková kapela Porno para Ricardo. Byla jsem v jejich
nahrávacím studiu, oni neumějí moc hrát, ale jejich texty jsou
protirežimní a tak je občas zavřou na 48 hodin. Zavírají i tzv. Ženy
v bílém, což jsou manželky politických vězňů, které se scházejí
každou neděli v kostele, z něj odcházejí na náměstí a většinou se
něco semele a pozavírají je. Ale nepředstavujte si, že tam vždy přijede
policie, ta pošle prorežimní civilisty, ti se poperou, provokují, házejí
kameny, navozí třeba i autobusy školáků, kteří je obklopí a křičí
„ať žije Fidel“.
Jak byste charakterizovala výstavu CUBA EN VIVO?
Je to můj výběr výtvarníků, se kterým jsem se hodně trápila, chtěla
jsem předvést co nejširší škálu převážně mladých lidí, aby to pro
ně mělo přínos. A Francise Sáncheze jsem chtěla proto, že je to
kultivovaný intelektuál a disident. Bydlí asi 350 km za Havanou, nevěřila
bych, že tam někdo může žít. Je to spisovatel a básník, takže jeho
projevy jsou ucelené, srovnané. V mládí se proti režimu neprojevoval, ale
v jistém bodě života se rozhodl, že to, co se děje na Kubě, je proti jeho
svědomí. Našla jsem v undergroundových galeriích jeho věci a viděla jsem
v nich laskavost, trápení, touhu, oslovilo mne to. Francis je z naší
výstavy v sedmém nebi, protože nikdy neviděl svá díla takto
zvětšená.
Kubánští autoři pomáhali v DOXu s výstavou?
Já jsem po nich chtěla, aby mi zaslali data dopředu, abychom je mohli
vytisknout, než přijedou, to se ale povedlo tak z desetiny. Takže když
přiletěli, jelo se s flashkami do tiskárny, čtyři dny jsme tam tiskli,
dávali na desky, laminovali, když byla nějaká část hotová, odvezla se do
DOXu, Kubánci dostali rozbrušovačky, řezali profily, lepili. Byl to pro ně
zážitek, oni na takový fofr nejsou zvyklí, dělali jsme čtyři dny do tří
do pěti do rána. Připravili jsme asi 130 děl, ale ne všechno se
vystavilo.
Vy jste fotografka, jaká je Kuba pro fotografy? Teď to myslím
i z hlediska bezpečnosti.
Pro mne naprosto bezpečná, já jsem chodila s foťákem na krku, policajti
mě zastavovali, ať si nemyslím, že je to tu bezpečné, já jsem jim
odpovídala, vždyť to tady hlídá všechno Fidel, co se může stát… Do
některých čtvrtí se mnou Kubánci nechtěli, ale já jsem tam stejně šla.
Nejsem dokumentaristka, která by slídila po nějaké bídě, já hledám jiné
obrazy, nehledám lidské neštěstí. Pro mne je Havana taková absurdní, ta
absurdita každodenních scén, člověk stojí na jednom místě a dívá se co
se děje, tiše se směje, oni mají na všechno čas, nikam se nespěchá,
jiný rytmus, vedro… A Havana je barevná, ty pastelové barvy jsou
neuvěřitelné.
A jací jsou Kubánci?
To je strašně rozdílné, jako byste se zeptal, jací jsou Češi… jasně,
rádi tancují, rádi si užívají, je s nimi sranda, mají stejný humor jako
my. V poslední době jsem potkávala více a více lidí, kteří hledají
svou životní příležitost, chtějí pracovat, postavit se na
vlastní nohy.
Jsou kubánští muži stále machové? Plní
fanfaronství.
Chlapi jsou macha, jistě, ale ženské jsou sexy a hrdé. Kubánci jsou obecně
hrdí, „Yo Soy Cubano“, to je něco jiného, než když řekneme „já jsem
Čech“. To mají od přírody. Jejich země je krásná. Ale je zničená.
Jaká je centrální stará Havana? Lze v ní ještě objevit
noblesu, ducha?
Rozpadá se. Malá část staré Havany je zrekonstruovaná pro turisty, tam
jsou obchody jako Boss a prodávají se draze doutníky, záleží tedy kam
jdete, jinak je Havana v rozkladu. Ano, prosvítá původní noblesa. Lidsky je
to nedůstojné, lidé vyčuhují z podivných okýnek zpoza mříží jak
krysy, chudáci v polorozpadlých barácích. Vždyť aby se do nich narvalo co
nejvíce lidí, tak rozpůlili byty, které měly vysoké stropy. Pro turisty,
kteří tam zabloudí, je to velmi fotogenické.
Promenáda Malecón – lidé popíjející levný rum, koupou se
v moři, chytají ryby, zapadá slunce, je tento romantický popis alespoň
trochu pravdivý?
Především, na Malecónu se koupat nedá, příboj je příliš bouřlivý.
Malecón je široká silnice, dá se špatně přeběhnout, jezdí se tam dost
rychle, je asi sedm kilometrů dlouhý. Uprostřed je takový široký prostor,
kde Fidel hlásal své rozumy. Kubánci nemohou na moře, na to musí mít
povolení, tak chytají ryby ze břehu z toho betonu. Mladí posedávají,
pijí rum, jsou tam hospody, dokonce jedna ruská. Kubánci se chodí dívat na
moře a ten pohled je zvláštní tím, že na tom moři nejsou žádné lodě.
Malecón prostě není žádná parádní promenáda, baráky jsou napůl
zřícené, odrané od mořské soli, když je bouřka, vlny se na ně valí
ven, mě to tam také profackovalo. Jednou jsem tam šla za vydatného deště,
strašný slejvák, byla jsem sama, troubili na mne taxikáři. Všimla jsem si
obyčejného bufáče, z něhož na mne mával rozesmátý černoch, neměl nic
než rum a cigára. Sedla jsem si, povídali jsme si, říkal, že mu už režim
přijde srandovní, že jeho děda jezdil každý víkend na otočku na Floridu,
což je asi 90 mil, že kdyby se vrátily ty časy, bylo by to super.
Jak se podaří člověku z ciziny dostat se místním pod kůži,
myslím pozitivně, přiblížit se k nim. Ubytování v domácnostech, jak to
chodí?
To je hned. Oni jsou strašně družní. Ta ubytování – Casa
particulare – jsou označena modrou kotvičkou, na rozdíl od bytů, které
se pronajímají pouze Kubáncům, ty jsou označené červenou kotvičkou. Casa
particulare seženete rychle, pokud mají někde plno, poradí, kde mají volno,
všichni v okolí se znají, jsou kámoši. V Casa particulare bydlíte mezi
Kubánci, snídáte s nimi, jste prostě u nich doma. V hotelu se s Kubánci
nesetkáte, nesmějí do nich. Bydlela jsem několik dní v koloniálním
hotelu nedaleko Kapitolu, řešila jsem něco se dvěma výtvarníky a vzala je
do hotelu, dala jsem každému foťák, aby vypadali trochu jako turisté, byli
dobře oblečení, nepomohlo to, dvě černá kápa je pupky strkala pryč
z hotelu, já jsem se naštvala, že když dovnitř nesmějí Kubánci a jsou
diskriminovaní, že se stěhuji, sepsali jsme nějaký zápis, jedna Kubánka
se rozbrečela, že za to nemůže, Američané koukali… Ubytování
v hotelu, to je nesmysl.
Byl i pro Vás zážitek vidět tolik amerických veteránů na
silnicích? Vždyť co se týká aut, je Kuba takovým muzeem pod širým nebem,
přestože ta americká auta asi mají dávno sovětské motory.
Říká se jim Frankenstein a jsou slepená ze všeho možného. Vypadá to jako
Buick, ale není to Buick, uvnitř je třeba Lada. Nějak je dokáží udržet
při životě, přestože je někdy otevírají třeba šroubovákem. Jinou
šanci nemají, život je naučil, že si musejí poradit. Já jsem jezdila po
Havaně komunitními taxi, musíte se naučit, po jakých trasách jezdí,
nezastavují totiž na konkrétním místě, ale tam, kde je to blízko a kde
zase naberou další lidi do dalších směrů, takhle se za jízdu přes celé
město dá utratit jen jeden CUC. Nebo lze jezdit klasickými taxi pro cizince a
utratíte 30 CUC. Pro turisty je všechno desetkrát dražší, i hudba, když
nabízejí Buena Vista Social Club, to jsem se smála, každý den mi někdo
tvrdil, jaké mám neuvěřitelné štěstí, že je mohu právě
dnes vidět.
Prý nejsou na Kubě sochy Fidela. Ovšem Che Guevara, ten je doslova
všude.
Hlavně tam je José Martí, jeho uvidíte i v garážích. A Che
Guevara, ano.
Jiří Dědeček mi vyprávěl, že kniha
má na Kubě nepochybně výrazně větší cenu než u nás. Jak vnímáte
spojení kniha a Kubánci.
Kubánci a knížky… v obchodech žádné neseženou. Já jsem prochodila
celou Havanu, myslím, že ji znám lépe než kdejaký Kubánec, a nevím, kde
mohou kupovat knihy. Ti, kteří studují, si je mohou půjčit na univerzitě.
Knihy, které se na Kubě prodávají, jsou určené turistům, jsou
o Fidelovi, Che Guevarovi. Člověk v tísni v tomto směru Kubáncům
pomáhá, knížky se tisknou tady a vozí se na Kubu. Také jsem
nějaké vezla.
Máte tip na inspirativní knihu o Kubě? Třeba i kubánského
autora?
Doporučila bych knihu „Než se setmí“ Reinalda Arenase, vyšla v českém
překladu. A blogerku Yoani Sánchezovou. Knížky Francise Sáncheze, který
vystavuje nyní v DOXu, jsou hodně komplikované, zatížené vírou, plné
bolesti, milosti. Ovšem jeho typografické obrazy mám moc ráda.
Doporučila byste dovolenou na Kubě? Vstřebávat, jak kultura
tepe…
Jednoznačně, vždyť za chvíli z toho bude skanzen, a pak… jakmile se
dohodnou podmínky, Američané udělají z Kuby Disneyland. To se řešilo
i u nás na Foru 2000, probíralo se, co se stane se zabaveným americkým
majetkem, možná už to nějak vymysleli. Problém ale je, že nikdo neřeší
lidská práva. Američani se začínají bavit s Castrovci, s generály,
znamená to, že najednou uznávají jejich systém, beze změn v lidských
právech. Na co tedy bylo mnohaleté embargo, kterého kubánská vláda
využívala k propagandě? Havana má strašně zvláštní náladu, která
zanikne. Myslím, že právě probíhá zákulisní prodej země…