Svatá místa víry Bahá´í v Haifě a v Akku jsou již od roku 2008 na seznamu světového dědictví UNESCO. Architektem terasovitých zahrad v Haifě je Fariborz Sahba, rodák z Mašhadu na severovýchodě Íránu (Fariborz Sahba je též architektem úchvatného chrámu Bahá´í ve tvaru lotosového květu v indickém Novém Dillí). Zahradní terasy zabírají plochu 200 tisíc metrů čtverečních a byly pro veřejnost otevřeny v roce 2001. No, otevřeny, nevím, jak je to s návštěvou teras přesně, ale já se na mnohá místa nedostal. Od svatyně byl sestup dolů po schodech uzavřen a totéž – jak jsem psal na úvod – platilo dole u vchodu z bulváru Bena Guriona. Přístupné byly jen zahrady kolem samotné svatyně. V zahradách jsou prvky zahrad perských i mughalských a od svatyně je široký výhled na Haifu a její přístav. Nad svatyní stojí budova mezinárodního správního orgánu víry Bahá´í – Světový dům spravedlnosti.
Dolů na Haifu se dívá fajn, ale… vestoje. Několik laviček by bylo příjemných, chybějí, poseděl jsem tedy pár chvil na schodech. Zahradníci kousek ode mne upravovali záhony, klid v zahradách malinko narušil příchod grupy školáků s učitelem, ale hluk z města sem nedoléhá. Svatyně a vnitřní zahrady jsou veřejnosti přístupné jen od 9 do 12 hodin, zavřeno je ve svaté dny Bahá´í, očekává se vhodné oblečení, zapovězené jsou pikniky a vůbec konzumace jídla, na ticho si též potrpí, s fotografováním v zahradách není problém.
Zakladatelem víry Bahá´í byl před půldruhým stoletím perský
šlechtic Bahá´u´lláh (1817–1892), který se prohlásil posledním
v řadě proroků, tedy i dalším po Muhammadovi. Dle jeho učení existuje
jen jeden Bůh, jeden lidský rod a Božím cílem je sjednocení všech
národů do mírové a sjednocené globální společnosti. Protože Muhammad je
považován v islámu za posledního z proroků, vyvolalo Bahá´u´lláhovo
poselství vlnu perzekucí proti nové víře. Za svého života byl
islámskými úřady pronásledován, vězněn a poslán do vyhnanství. Zemřel
ve svém sídle v Bahjí nedaleko Akka severně od Haify, kde je
v současnosti nejsvětější místo Bahá’í víry. V Haifě je svatyně
Bába, předchůdce Bahá´u´lláha, který předpověděl prorokův příchod;
Báb (rodák ze Šírázu) byl tedy jakýmsi Janem Křtitelem náboženství
Bahá´í.
.
.
Principy, které Bahá’u'lláh zdůrazňoval:
jednota lidstva
rovnoprávnost mužů a žen
odstranění extrémů bohatství a chudoby
nezávislé zkoumání pravdy
všeobecné vzdělání
soulad vědy a náboženství
světové společenství národů
celosvětový pomocný jazyk
Bahá’u'lláh zakazuje:
zabíjení
krádež
lhaní
cizoložství a promiskuitu
hazardní hry
požívání alkoholických nápojů a drog
klevety a pomlouvání.
O víře Bahá´í jsem se více dozvěděl z vyprávění Františka Zemana ze společenství Bahá´í v Praze. František Zeman začal vzpomínkou na T. G. Masaryka, na něhož udělaly principy Bahá´í víry silný dojem: „Jděte s těmito principy mezi diplomaty, do univerzit a škol, do náboženských společenství a také o nich pište. Světový mír mohou přinést jen a jen lidé“.
Jaká je správa Bahá´í ve světě a v ČR?
FZ: V Bahá´í víře nejsou duchovní, což je zjevný rozdíl proti
ostatním náboženstvím, ale samozřejmě musí mít správu (řeší např.
sňatky, pohřby, rozvoj společenství atd.) Mezinárodním správním orgánem
společenství je Světový dům spravedlnosti, jehož sídlo je v Haifě.
V každé zemi, kde žijí věřící Bahá´í, jsou národní duchovní rady,
což je devítičlenný orgán, který spravuje záležitosti Bahá´í
společenství dané země. A v jednotlivých lokalitách existují místní
duchovní rady, také devítičlenné. Platí, že na místě, kde je více než
devět Bahá´í věřících starších jednadvaceti let, by měla vzniknout
taková duchovní rada. Na místní a národní úrovni se duchovní rady volí
každý rok. Světový dům spravedlnosti se na celosvětové úrovni volí
jednou za pět let. Volby jsou bez jakýchkoliv kampaní. Protože nemáme
duchovní, jsou modlitby záležitostí jednotlivce, není nikdo, kdo by
je vedl.
Je povinná nějaká poutní cesta podobně jako
v islámu?
FZ: Bahá´í věřící jezdí na svatá místa své víry, ale žádné
poutní cesty nejsou povinné. Poutní místa jsou spojena s osobou zakladatele
víry Bahá´u´lláhem, nejsvětější jsou v Akká, kde Bahá´u´lláh
zemřel a v Haifě. Bahá´u´lláh působil v Istanbulu, Edirne, kde také
můžeme navštívit domy, v nichž žil a pracoval, v některých zemích
jsou ale silné perzekuce vůči věřícím, takže např. v Bagdádu byl dům
spojený s Bahá´u´lláhem zničen, podobně v Šírázu byl zbořen rodný
dům Bába, předchůdce Bahá´u´lláha. Společenství Bahá´í má plány
na obnovení těchto domů, protože jsou to důležitá duchovní místa.
Bahá´í chrámy jsou ale v mnoha zemích světa, architektonickým skvostem
je chrám ve tvaru lotosového květu v Novém Dillí, chrámy jsou
inspirované místní tradiční architekturou.
Výhled ze zahrad dolů na přístav a Haifu
Cílem Bahá´í je sjednocené lidstvo jednoho jazyka v mírové
globální společnosti. Kde se vzala ta myšlenka uprostřed
19. století?
FZ: Ano, v té době to byla revoluční myšlenka. My věříme, že to, co
Bahá´u´lláh učil, sepsal či nadiktoval, je Boží poselství pro tento
věk, Boží slovo pro dnešní dobu. Na Blízkém východě se najednou objevil
člověk, který požadoval všeobecné vzdělání, rovnoprávnost mužů a
žen, odstranění extrémů chudoby a bohatství a spojení všech národů
země do společenství, které bude zračit jednotu v různosti a kde lidé
kromě svého mateřského jazyka budou mluvit i jedním univerzálním
jazykem. Své učení, na rozdíl od předcházejících proroků, také sám
vlastnoručně zapsal.
Jsou někde originální zápisy Bahá´u´lláha?
FZ: Jsou v Haifě, vedle Světového domu spravedlnosti je archiv, já jsem byl
před časem na devítidenní Bahá’í pouti a archiv jsem navštívil. Jsou
v něm originální Bahá´u´lláhovy spisy, čítající více než
100 svazků, ale i oděvy, věci každodenní potřeby apod.
Bahá’í má vlastní kalendář? Co je slavnost
19. dne?
FZ: Bahá’í rok začíná prvním jarním dnem. Máme solární kalendář
založený na 19 dnech a 19 měsících. Nezvyklé je, že dny začínají
západem slunce. Na konci roku zbývají tzv. mezikalendářní dny, říkáme
jim Ajjám-i-Há nebo dny štědrosti, v nichž se společně setkáváme a
veselíme. Po nich následuje devatenáctidenní půst před začátkem
dalšího Nového roku. Je lepší začínat rok jarem, všechno se probouzí,
člověk cítí, jak do něho s jarem vchází síla, jak je spjatý
s přírodou, sluncem, světlem, najednou si to člověk uvědomí. Těch
slavností po světě jsou tisíce, mají duchovní část, v níž se čtou
úryvky z písma, věřící se věnují modlitbám, dále existuje
administrativní část, během které se řeší záležitosti společenství,
a poté je společenská část a lidé se neformálně baví, ta setkání jsou
pro nás důležitá.
Noční výhled na svatyni z bulváru Bena Guriona
Zmiňujete půst, nedopadá to jako mnohde v dnešním islámském
světě, že je půst vlastně nočním přejídáním a slavením? To by mi
nedodávalo sílu…
FZ: Půst je i duchovní záležitost, věřící přemýšlejí nad životem,
obracejí se k Bohu. Půst končí Novým rokem, což je symbol znovuzrození,
tak to osobně vnímám, během půstu úplně otočíte zvyky, musíte se
zastavit. Těch 19 dní žiji v úplně jiném režimu, všechno se obrátí.
A pak se zase vše obrátí příchodem Nového roku, je to takový dvojí
restart. Tak, jak to říkáte… nedovedu si představit, že by to u mne
fungovalo. Ráno se najím, napiji, přes den jsem v práci, večer
samozřejmě večeřím, ale najednou vnímám, že není až tak velká
potřeba jídla, během půstu člověk prožívá zvláštní stav odpoutání
se od světa.
Někteří současní radikální levicoví novináři píší
o Íránu jako o sladké Persii. Jak se ve „sladké“ Persii daří víře
Bahá´í?
FZ: V Íránu víru Bahá´í vůbec neuznávají, pro ně je Muhammad
posledním prorokem. Všude ve světě jsou národní duchovní rady Bahá´í,
ale v Íránu jsou její členové roky ve vězení prakticky bez rozsudku. Je
to kolorit, který trvá od doby, kdy byl popraven Báb, následovaly popravy
tisíců Bahá´í věřících. I v současnosti jsou naši lidé v Íránu
vězněni jen kvůli své víře. Navíc nemohou studovat na univerzitě, když
v přihlášce vyplníte, že jste křesťanské víry, v pořádku, můžete
studovat, ale v případě Bahá´í nikoli. Dále nemůžete pracovat na
úřadech, nejsou uznávány bahá´í sňatky, což se později dotýká
dětí, jsou trestáni bahá´í učitelé. I v České republice byli
Bahá´í věřící perzekuováni v období komunismu, když v 50. letech
požádalo společenství o registraci, začalo zatýkání, věznění, třeba
jen za to, že měl někdo u sebe Bahá’í literaturu nebo pořádal
přednášky o víře, zavírali nejen do vězení, ale i do blázince.
V Íránu je to samozřejmě nesrovnatelně horší.
A jak to vlastně začalo? V publikaci BAHÁ´Í, kterou vydalo Bahá´í mezinárodní společenství, čtu: „V polovině 19. století byla jedním z nejobávanějších vězení na Blízkém východě Černá jáma v Teheránu. Kdysi sloužila jako nádrž pro veřejné lázně a jediným vchodem do ní byla chodba se třemi strmými patry kamenných schodů. Vězni se tu krčili ve špíně, chřadli v černočerné tmě, v podzemním chladu a páchnoucím vzduchu. V této pochmurné atmosféře se opět udála jedna z nejvzácnějších a nejradostnějších náboženských událostí: Bůh pověřil smrtelného člověka, který v ostatních ohledech navenek vypadal jako jiní lidé, aby přinesl lidstvu nové náboženské zjevení. Psal se rok 1852 a oním mužem byl perský šlechtic, který je dnes známý jako Bahá´u´lláh. Během svého uvěznění, když seděl s nohama sevřenýma kládami a kolem krku měl omotaný padesátikilový železný řetěz, obdržel Bahá´u´lláh vizi Boží vůle pro lidstvo.“
Data významných Bahá´í událostí:
12. listopadu 1817 – narození Bahá´u´lláha v Teheránu
20. října 1819 – narození Bába v Šírázu
23. května 1844 – prohlášení Bába v Šírázu.
9. července 1850 – Báb popraven v Tabrízu
srpen 1852 – Bahá´u´lláh uvězněn v Teheránu
leden 1853 – vyhnanství Bahá´u´lláha do Bagdádu
duben 1863 – Bahá’u’lláh oznámil své poselství v zahradě Ridván
v iráckém Bagdádu
31. srpna 1868 – příjezd Bahá´u´lláha do vyhnanství v Akká
29. května 1892 – zesnutí Bahá´u´lláha v Bahjí (čti Bahdží)
blízko Akká
(Bahá’í věřící dávají přednost nesklonnému arabskému názvu tohoto
města, kterým je Akká. Město se tak jmenovalo, když tam byl
Bahá’u’lláh vězněn. Výraz Akká byl uváděn i na českých mapách
z dob první Československé republiky. Na současných mapách je město
uváděno pod svým hebrejským názvem Akko.)
Chcete-li si přečíst Nejsvětější knihu Bahá’í víry Kitáb-i-Aqdas, v češtině ji vydalo Bahá´í nakladatelství v roce 2012 a je možné si ji půjčit i v knihovnách.
Další informace o svatých místech víry Bahá’í v Izraeli:
http://www.ganbahai.org.il/en/haifa/
http://www.ganbahai.org.il/en/akko/