Když vyslovím Guatemala, co Vás napadne jako první?
Otevřené srdce, barvy, pestrost, hluk… (Ireně u těch slov doslova
září oči)
Když člověk s otevřeným srdcem – který má
o Guatemale průměrné znalosti – sedí v letadle směr Guatemala, na
co se má nejvíce těšit? Čemu propadne?
Mayské kultuře. V ostatních zemích střední Ameriky si turisté jezdí
vyfotit poslední existující mayské vesnice, ale v Guatemale tvoří Mayové
většinu populace, udává se od šedesáti do osmdesáti procent. V Guatemale
se s nimi setkáváte na každém kroku, v každém městě, vesnici. A naše
nenavyklé oči z těch křiklavých barev oblečení mayských žen až bolí.
Ženy nosí věci na hlavě, děti na zádech, vesnice i kmeny se odlišují
v oblékání. Mayská kultura se prolíná úplně do všeho, uslyšíte je
zpívat, křičet v kostele, je to živé a pravdivé. A je to nonstop.
Jaké jsou mayské ženy, které potkáváte? Píšete, že
poslouchat je při zpěvu, dělat společně tortilly či strávit čas
v potní chýši, je obrovským darem…
To se vracíme k tomu otevřenému srdci, jsou hodně srdečné, přestože
jsem zažila scény, kdy křičely na muže nebo na děti, které dokáží
zmrskat větvičkou, ale i to dělají nějak z lásky. A jsou vtipné,
hodně nás s nimi spojuje humor, podobně jako náš je hodně černý,
sarkastický. V těch chudých horských podmínkách chodí neskutečně
upravené, mají lesklé vlasy, halenky a sukýnky tak čisté, přestože je
myjí ve špinavé ledové vodě, prostě úplně září. Ale jsou mnohdy tak
strhané, že třicetiletá žena vypadá jako padesátiletá, rozhodně nemají
snadný život, jejich děti jsou na kávě, muži tradiční macha. Zprvu jsem
se zdráhala, když mne chtěly obléci do jejich tradičních věcí, zdálo se
mi to maličko neuctivé hrát si na indiánku mezi indiánkami, ale ony
říkaly „jsi tu s námi, budeme vše dělat společně“. Mezi ženami je
takový sesterský duch, strašně silný, drží spolu, cítím jejich
ženství více než u žen tady, mají silnou ženskou energii a mají ji
v krvi. A já už ji vnímám s nimi.
Děti jsou na kávě?
Děti ráno dostanou půllitřík kávy, která není tak silná, jako ta, na
jakou jsme zvyklí v Evropě, ale je v ní strašně cukru, takže tříleté
dítě mnohdy už nemá zuby. V chudých rodinách ještě dostávají
tortilly, ale ty nemají žádnou výživovou hodnotu, jedí se i rýže
a fazole, vajíčka. A když se slaví, zabije se slepice. Děti jsou na cukru
a vodě, když má rodina drobný peníz na útratu, koupí dítěti fantu.
Guatemalské barvy
Jak se podaří člověku z ciziny dostat se místním pod kůži,
myslím pozitivně, přiblížit se k nim. S angličtinou jim k srdci
určitě nepřirostete…
Španělština je základ, jen s ní se ponoříte mezi ně, v kmenech sice
mezi sebou mluví mayskými jazyky, ale vždy narazíte na někoho, kdo ovládá
španělštinu a je schopen překládat. Přiblížíte se jim obyčejným
lidským přístupem, otevřeným srdcem a vnímáním toho, co potřebují,
nejít za nimi s myšlením, že já vím, co je pro ně dobré. Pamatuji
jednoho Američana, který založil neziskovku, měl spoustu dobrých úmyslů a
projektů, ale neuměl komunikovat. Nakonec utekl za pět minut dvanáct a
Mayové mu vypálili pozemek. Nesmíte je dostat do pozice, v níž se cítí
utlačovaní, jsou na to hodně citliví. Já vidím, jak jsme úplně
odlišné, ale zároveň cítím to spojení, že jsme vlastně všichni jedno,
to spojení žiji více tam než u nás ve všem městském chaosu.
Pamatujete na Vaše první setkání? Když jste poprvé vstoupila do
mayské vesnice v horách. A když jste poprvé překročila guatemalskou
hranici.
Bylo to hned během mé první cesty a přirozeně jsem měla i strach.
Přestože jsem měla doporučení jednoho místního člověka, cítila jsem,
že vůči mně mají malou nedůvěru. V hodně odlehlých horských oblastech
na severu nejsou Mayové okamžitě ke každému příchozímu vysloveně
přátelští a otevření. Ze začátku je v nich podezření, co tam ti
běloši chtějí, zda je nebudou nutit do nějakého náboženství, také se
bojí o děti, věří, že když dítě vyfotíte, můžete ho tím zbavit
síly, sebrat mu ducha. Takže je podstatné na ně netlačit, nezačít hned
fotit, brát děti do rukou, prostě na vše pomalu a s respektem.
A první překročení hranic Guatemaly… Poprvé jsme jeli z Mexika přes
Belize směr Tikal nočním autobusem a na hranici jsme byli až ve večerních
hodinách. To je v mnoha zemích pro policisty příležitost cestujícím
navýšit cenu za průjezd o nejeden dolar, já jsem tehdy byla mladší a
chtěla za vše bojovat, za mou pravdu, vymyslela jsem si, že pracuji na
americké ambasádě, všichni jsme museli vystoupit… takže první vstup do
Guatemaly byl s obavami, protestovala jsem, hrála jsem si na hrdinku. Dopadlo
to dobře. A dramatická byla i první noc, přespali jsme někde u jezera
cestou do Tikalu, objevili jsme pána, který měl houpací sítě, a za pár
quetzalů jsme mohli spát.
Jak se projevuje patriarchální macho kultura
v Guatemale?
V rodinách je rozšířené i násilí. V našich programech Fair Trade
dáváme důraz na vzdělání dívek, aby si postupně vybudovaly lepší
postavení v rodině. Otec většinou nechce – když má více dcer – aby
se vzdělávaly, pro něj platí, že budou u plotny a péct tortilly.
V chudé rodině už by dcera ve školním věku byla těhotná, založila
rodinu, měla děti a ta chudoba se točí dále. Dostat se z toho kruhu může
pouze, když studuje, čím déle dívky vydrží ve škole, tím později
zakládají rodinu, mají méně dětí a jsou i zdravější. Navíc, se
vzděláním se lépe může postarat o toho otce, který už ve stáří
nebude schopen denně dřít na plantáži.
Jezero Atitlán
Bezpečnost? Některé historky jsou dosti děsivé, přepadávání
autobusů, počet vražd apod.
Podstatné je – kde jste a jak se chováte. Když přiletím do Guatemaly,
nikdy nejedu do hlavního města, to je jeden gang za druhým, není důvod,
proč se v něm zdržovat, přestože je tam několik fajn muzeí. Hned na
letišti sednu do dodávky a nechám se odvést do starého koloniálního
města Antigua. I tam se občas něco semele, ale pokud se pohybujete
především v centru a nedáváte na odiv, kolik máte zlatých šperků a
peněz, je Antigua v pohodě. Musíte se chovat i intuitivně, rozeznávat,
kde by mohlo být nebezpečí, pokud půjdete v Guatemala City do nočního
baru, budete opilý, na sobě šperky, evidentně hodně peněz, to je
nepochybně vysoké riziko. Ani hory nejsou naprosto bezpečné, znám dvě
holky, které šly z jedné vesnice do vedlejší a nesly si tablet, vše
hodně viditelně u sebe a z pole přiběhli chlapi s mačetami. Nic jim
neudělali, ale všechno jim vzali. V Guatemale jsou i únosy, ale to je
většinou záležitost místních bohatých rodin, které jsou terčem,
turisté unášeni nejsou. Některé cesty na severních hranicích mohou
využívat pašeráci drog, takže pěší cesty k zapadlým pyramidám jako je
El Mirador doporučuji pouze ve skupině. Především nedávejte najevo
bohatství, chovejte se v pohodě jako Mayové.
Jak se na severozápad Guatemaly do hor cestuje, stávky, stav
silnic, přes průsmyky…
Z Antiguy vyrážím dodávkou do Panajachelu u jezera Atitlán, což je
ještě turistické místo. Dále na sever už většinou tzv. kuřecími
autobusy, bohužel je časté, že vás na nějaké křižovatce vyklopí a
čekáte na další spoj, člověk už to po letech zná, ale vždycky je to
zpestřené nějakým chaosem. Do Quetzaltenanga to mohou být tři hodiny nebo
třeba deset, protože jsou časté stávky. Ty pro turisty nejsou nebezpečné,
jen berou hodně času. Místní položí na silnici kameny, sednou si, a nic
nejede dlouhé hodiny, obvyklých je šest. Nahoru do hor je to ještě
náročnější, hodně serpentýn, v každé zatáčce se troubí, takže se
vlastně troubí pořád, ale cítím se na takové cestě bezpečněji, než
když jedu z Prahy domů. Pravidlem je nejezdit autobusem o svátcích a
v neděli, oni pijí, alkoholismus je v Guatemale rozšířený. Když autobus
hopsá po těch jejich cestách, mne to uklidňuje, kolem běží příroda,
v nacpaném autobuse se toho spousta děje, všechno je tak živé, najednou
přistane na klíně kočka nebo dítě, nesmíte se vůbec ptát „co mám
dělat“, musíte se tomu chaosu odevzdat, nic neřešit. V období dešťů
se navíc cestování zhoršuje kvůli přírodním podmínkám.
Mayské pyramidy v Tikalu
Jaký byste doporučila itinerář pro člověka, který má tři
týdny dovolené a letí do Guatemaly poprvé?
Je hezké strávit čas ve staré Antigua Guatemala, je to turistické místo
nedaleko hlavního města, ale už tam načerpáte mayskou kulturu, rozkoukáte
se v zemi, kde jste poprvé, zajdete na báječnou kávu a dobrou večeři,
trochu se zastavíte, zmírníte dopad časového posunu. Přes hotel nebo
různé agentury si můžete zařídit výšlap na aktivní sopky, které jsou
v okolí Antiguy, např. Pacaya, Acatenango. Dále k jezeru Atitlán do
městečka Panajachel, kolem jezera obklopeného sopkami je více zajímavých
vesnic, některé jsou hodně tradiční šamanské. Záleží na tom, co
preferujete, hory v Guatemale nabízejí nekonečné množství treků
především na sopky, vždy doporučuji mít místního průvodce, atraktivní
jsou horké prameny v džungli. Na západ k moři jsem nikdy nedojela, přece
jen, pláže v Guatemale nejsou právě nejčistší. Na východě na
pobřeží Karibiku žijí černoši, jejichž předci se na tomto pobřeží
usadili, možná tam ztroskotali, možná bývali piráty, mluví africkými
jazyky, je to úplně jiná Guatemala, jede se tam i přes Rio Dulce. Na severu
jsou v džungli mayské pyramidy, především Tikal, daleko hlouběji
v džungli El Mirador, tam se už jede dva tři dny na koních. Městečko
Chichicastenango je hodně turistické, ale jeho trhy, kostel a obětní
rituály jsou stále o místních lidech. V kostele obětují slepice, ale
zároveň v něm mají samozřejmě i Ježíše, třeba blikajícího někde
v rakvi.
Focení prý není mezi mayskými domorodci právě příznivě
přijímáno. Některá místa, Chichicastenango, Pasqual Abaj, trh, kostel, tam
prý vůbec…
Veřejná místa bývají v pohodě, neslyšela jsem, že by se někde fotit
vysloveně nesmělo. Když budete přítomen mayskému rituálu, což není nic
tajného a turisté je běžně sledují, raději bych se zeptala, možná budou
chtít něco zaplatit, nebo obětovat na oltář nějakou drobnost. Fotografujte
s rozumem, zeptejte se, nestrkejte šamanovi fotoaparát do obličeje, vše
s respektem, raději z větší vzdálenosti. A v horách nikdy –
zvláště, když nikoho neznáte – nefoťte bez dovolení děti. Mým
oblíbeným místem je Laguna Chicabal, což je jezero v kráteru vyhaslé
sopky, pro Maye posvátné místo, kde provádějí své rituály, uvidíte na
nich křesťanské kříže i mayské obětiny, využívají i šamanské
kakao. Chicabal se Mayové snaží udržet méně turistické, v květnu je
dokonce asi na dva týdny zakázán turistům vstup.
Šamanské kakao?
Donedávna bylo možné ho pouze pašovat, pravé kakao je posvátné, je něco
jako ayahuasca,
používá se na meditace, rituály, léčení, otevírá srdce a vědomí, ty
rituály trvají celý den a noc, ale ještě jsem se žádného takového
šamanského kakaového rituálu neúčastnila. Používají se buď celá zrna,
nebo může být i rozemleté. Není snadné ho více přivést domů do ČR,
protože se prodává v půlkilových kostkách, takže více kostek brzy
zabere veškerou povolenou váhu, a když si ho necháte poslat, je to
neskutečně drahé. A ani netuším, co by na to naši celníci.
V jakém období do Guatemaly vyrazit, když si chci užít nějakou
slavnost?
Semana Santa, jednoznačně. Na fotografování jedinečné. Antigua, přestože
je turistická – od rána do večera jsou promenády, každý kostel má
nějakou slávu, všude po celé zemi. Velikonoce ale zároveň znamenají
zamluvit dlouho dopředu ubytování, ceny jsou dvojnásobné, nedoporučují se
autobusové přejezdy, přijedou i Guatemalčané žijící v cizině. Ovšem
Mayové mají mraky slavností s Matkou Zemí.
Mayský obřad a Maximón
Barevné mayské hřbitovy
jsou přístupné?
Jsou přístupné a moc ráda na ně chodím. Jsou krásně vyzdobené, někde
zelené, jinde růžové, ne každý je ovšem hezky upravený, záleží i na
penězích. Na pohřbech se většinou zpívá, nechybí kytara, jsou hodně
živé, chodí na ně celá vesnice, bývá to dlouhý průvod. My na pohřbech
více pláčeme, oni zapláčou méně, udělají piknik, zazpívají si, což
ovšem není projev neúcty, spíše jsou tím blíže svým blízkým.
Jaká je Antigua, staré koloniální město?
Já ji mám moc ráda. Když obvykle po deváté večer přijedu z letiště,
je už tma, pár klubů, ze kterých to řve, většinou je mlha, nějaká
světýlka, domečky se zavřenými okenicemi kvůli bezpečnosti a je to jakoby
úplně mrtvé. Ale krásně. Každý domeček jiná barva, nádherně zdobené,
chodíte po kostkách, je to úplně mystické, úchvatné. Ráda druhý den
brzy vstanu, když se začíná venku zametat, otevírat, nadechnu do sebe
vůně toho všeho, než to naplno začne žít. Takový je vždy začátek
„mé“ Guatemaly… a poté i konec, který obrečím. Antigua je oddechové
místo, dám si báječnou kávu, nemusím nic moc řešit, že jsem gringa, že
jsem na závěr vyčerpaná, obejdu si svá místečka, sem tam si sednu,
koupím noviny, zajdu do parku, všude jsou nádherné ruiny,
kostely, muzea.
Napadá mne, najmout si řidiče na pár dní, to by bylo
pohodlnější než autobusy a levnější než taxi na delší
vzdálenosti…
Já jsem to vlastně vyzkoušela jen jednou, když jsme jeli s českou
skupinou, dali jsme přednost zaplacení dodávky před cestováním třeba sedm
hodin v kuřecím autobusu. Řekli jsme, že dáme takovou cenu, šlo to.
Každopádně mohu poskytnout kontakty, zprostředkovat řidiče i s autem,
buď to bude taxikář, nebo člověk, který vlastní dodávku, v níž jede
více lidí. O ceně se smlouvá, to je klasika, a i v tom smlouvání je
vhodný humor.
Chichicastenango
Sopky?
Nejlepší na závěrečný výšlap na vrchol je brzy ráno, odpoledne bývá
viditelnost mnohem horší. Vystoupila jsem na vulkán Tajamulco, což je
nejvyšší hora Guatemaly a střední Ameriky, má 4220 metrů nad mořem, je
už hodně na západě Guatemaly směrem k mexickým hranicím. Z posledního
stanování jsme vyrazili ještě za tmy s baterkami, pak je nahoře po
východu slunce úchvatný výhled, viděli jsme sopky až do Mexika, jeden
bochánek za druhým, už nevím, kolik jsme jich napočítali, nádherné.
Pacaya je známá tekoucí lávou, kde si s průvodci můžete něco opéct.
Doporučuji vzít si vždy na výstupy na sopky místního průvodce, zaprvé ho
podpoříte, zadruhé on ani v mlze se nikdy na cestičce neztratí, má
dostatek zkušeností, informací, cestovní agentury s nimi spolupracují. Na
sopce se může stát leccos, jednou museli kamarádi doslova utíkat dolů a
nechat tam batohy, jak se to pod nimi hroutilo a lítalo kolem.
Jak se ohrazujete proti označení gringa? Řeknete třeba Yo soy
Checa?
Nee, já říkám Yo soy Guatemalteca a oni z toho mají hroznou legraci.
Někteří ladino, což je výraz pro hispánské obyvatele země, jsou totiž
překvapivě světlí. A jindy používám výraz Guatemalčeka. Gringa
mně moc neříkají. Někdy si z toho dělám legraci já a otočím to, když
něco nevím a hodí se říci: „vždyť jsem jen gringa“. Je to
pojmenování především pro Američany, všeobecně se používá pro
všechny turisty, zvláště, když nemluví španělsky.
Máte doma Maximóna?
Nemám… ale byli jsme ho navštívit. On totiž putuje, já to znám
z oblasti Atitlánu, ne každý Maya a ve všech oblastech na něj věří.
Zeptáte se, v jaké rodině právě je, on má vždy na určitý čas
sponzora, třeba na půl roku. Je to svatá vyřezávaná soška, doma ji
posadí na židli, má fajfku, když budete mít štěstí a přijdete do
takové rodiny, možná potkáte i šamana, který s rodinou řeší její
problémy. Večer ho vynesou nahoru, aby se vyspal. Uvnitř v těle má
nádržku a lidé, kteří přicházejí, do něj lijí alkohol. Po skončení
sponzorství se koná slavnost, během níž se všechen ten alkohol vypije.
Nebojte se přijít, přispějte, venku budou běhat děti, slepice, prase,
uvidíte Guatemalu a její chaos, takovou, jaká je, všude nepořádek,
divočina, rituály, vše je tolik živé a dohromady to nějak funguje.
A vždy je to jinak.
Tzv. kuřecí autobus
Vy i nespočet neziskových organizací zprostředkováváte
v Guatemale široké spektrum dobrovolnických prací. Pomáhá to zemi, která
byla desítky let zmítána v brutálních bojích?
Já dělám vše tak přes srdce a na koleně, nic velkého. Rozdávám
kontakty. Nerada bych posílala do Guatemaly kohokoli, vždy jsou to ověření
lidé, i moji přátelé. Někdo tam chce jet třeba na tři dny, s něčím
pomoci, vyfotit se a zpět. Lépe je strávit tam delší časový úsek,
pomáhat na klinikách, s dětmi, učit angličtinu atd. Když se někdo ozve,
je podstatné, jestli umí španělsky, co ho zajímá, sejdeme se, pošlu
kontakty. Takové rozhazování sítě zdarma. Guatemala je v současnosti ráj
pro lidi, kteří chtějí pomáhat, možností je spousta.
Zároveň je na pomoc napojeno i studium španělštiny. A jaké
jsou Vaše aktivity v ČR na podporu mayských žen a komunit? Prodej jejich
tkaných výrobků, šperků, zalesňování…
Zprostředkovávám ubytování v rodinách nebo ve školách, což studentům
umožní rychleji se do španělštiny ponořit. Rodině z toho jde hezká
částka, něco samozřejmě mají škola a učitel. Co se týká aktivit
v ČR, dlouho jsem řešila, zda vytvořit neziskovku, ale bylo to příliš
komplikované. A tak je nakonec celý projekt klasicky přes IČO, nákup –
prodej, takže eshop. Není to můj obor, ale mám svobodu, vím, že ženy,
když utkají látku, že dostanou dostatečnou mzdu, co je z peněz vyděláno
například za starostlivé panenky, jde do Guatemaly. Od toho se odvíjí
různé akce jako besedy v čajovně, na festivalech, rozhovor pro Cestomilu,
lidé oceňují, že jsou to výrobky dělané dle principu Fair Trade.
Co jsou starostlivé panenky?
Všichni jsou nejdříve zaskočeni, jak jsou malinké, jsou to vysloveně
pidipanenky, centimetr, spíše dva, někdy i větší, neskutečně tvořivé,
je v tom šest sedm materiálů, látka, písek, fixa, papír, dřevo,
tkanička. Mayové jsou hrozně pověrčiví, oni si ty panenky dávají pod
polštář, a nejenom děti. Svěřují se jim, když mají starosti, a panenky
je za ně přes noc pod polštářem vyřeší. Prodávají se všude na
trzích, je jich několik v krabičce, a my se snažíme, aby ty naše byly
vyrobené za Fair Trade podmínek. Tím i pomáháme dětem ve vzdělávání,
když se to prodá, všechno jde neziskové organizaci, se kterou
spolupracujeme, a ty rodiny, které panenky vyrábějí, také znám, takže
vím, do kterých rodin peníze jdou a kterým dětem je zaplacena škola.
Panenky jsou hodně populární, na trhu stojí v přepočtu 100 korun, na
našem eshopu jsou logicky dražší. Já k nim dodávám textíky
v češtině na co to je a proč to prodáváme.
Jak je dnes mezi indiánským obyvatelstvem živá tragická
minulost? Rigoberta Menchú Tum dostala v roce 1992 Nobelovu cenu
míru…
Rigoberta Menchú Tum kandidovala neúspěšně i v prezidentských volbách.
Volby, to je vždy plno zážitků, kolem nich se děje hodně zajímavého. Ale
zpět k mayským ženám, není dne, aby minulost nějak nebyla v řeči, to,
co prožily, je stále s nimi. Kmen Ixil byl jedním z nejhůře postižených
brutální válkou a když měl bývalý diktátor Montt jít do vězení,
poslouchaly ženy rádio, děkovaly za své zavražděné muže, děti, otce. To
trauma v nich zůstává, je stále ve vzduchu, šly jsme třeba na procházku
a najednou říkají „tady jsme schované žvýkaly kořínky“, začnou
plakat. Ony se musely dívat, jak znásilňují a vraždí jejich děti, jaké
hrůzy se děly. Naopak od mužů uslyšíte tato traumata vyslovená nahlas jen
málokdy.