Poušť je pro většinu lidí nepřátelské prostředí, ale v poušti
odjakživa žily beduínské kmeny s jejich obdivuhodnou poezií, do pouště
odcházeli poustevníci se modlit a být blíže k Bohu, v pouštních
oblastech vznikla nejrozšířenější náboženství. Vy jste natáčel
v pouštních podmínkách v severní Africe, jaký je Váš vztah k poušti?
Prý jste se odcházel do pouště i vyspat, jen tak, pod širák.
Do pouště pod širák jsem nechodil sám, ale spolu s herci, ale
hlavně to vše byl originální nápad plukovníka Karla Klinovského, který
právě herecké představitele podroboval vojenskému výcviku a technikám
přežití. Je fakt, že je to opravdu zážitek. V paměti mně zůstaly
hlavně dvě vzpomínky, ta první se týká první noci, kdy přišla menší
písečná bouře a já nemohl usnout, protože jsem měl plná ústa písku.
Nakonec jsem to vyřešil tak, že jsem si omotal celou hlavu šálou a ten
zbylý písek jsem zuby rozmělnil a snědl. Ta druhá vzpomínka se mě
naštěstí netýkala. Na několika klucích si v noci pochutnaly písečné
blechy. Trpěli moc. Strašně to svědilo. Ale jinak jsme po celou dobu, tedy
bezmála ony tři měsíce, spali ve stanech. Ale celý ten pobyt byl bez
přehánění skvělý. Stýská se mi, pokud je to ten správný
výraz. Hodně.
A poušť jako místo pro dovolenou, meditaci? Umíte si představit sám
sebe a pár velbloudů na týdenním putování?
Poušť je úžasná. Cítíte věky, cítíte čas, který utíká
úplně jinak. Technicky vzato utíká pomalu, ale vnitřně ubíhá právě
meditativně. Cítíte to hlavně večer, kdy zapadá slunce a vše upadne do
tichého očekávání. Ve dne se zdá, že v poušti nemůže snad žít nic,
ale právě noc vás rychle vyvede z omylu. Celá ožije, celá se hemží
životem. Víte, popravdě dovolená asi pro mě není ten správný výraz. Já
přiznávám, že k tomu, abych se tam cítil opravdu dobře, potřebuji něco
víc než jen jakýsi čas vyměřený pojmem – mám volno. Já potřebuji
jakousi přidanou hodnotu, další smysl a důvod k tomu, abych si to opravdu
užil. Velbloudi? Ale ano, párkrát jsem se tam i jinde na nich klátil.
Problémy mně to jako starému koňákovi nedělalo. Putování na nich bych
bral, ale těch pár dnů by bylo málo. Chtělo by to aspoň měsíc. Pak by to
mělo možná právě ten smysl.
Pohoří Tebaga – Tunisko
V časech, kdy přepadávání a unášení lidí nebylo na Sahaře ještě
takovým byznysem, patřívala cesta přes Saharu do černé Afriky
k vzrušujícím zážitkům. Napadlo by Vás, vzít terénní vůz a vrhnout
se do dalekého saharského dobrodružství?
Radši ty velbloudy. V autě by mě to moc nebavilo. Se štábem
Tobruku jsme v nich nacestovali tisíce kilometrů – v Tunisku, Maroku,
Egyptu a Sýrii. Největší peklo v nich je to, že všichni arabští
řidiči mají vždy na plné pecky puštěnou klimatizaci. Pro mě strašná
zkušenost.
Poušť nebývá jen mrtvou pustinou, setkal jste se s nějakými jejími
obyvateli, s její faunou?
Jak už jsem říkal, poušť žije hlavně v noci. Nejsem, pravda,
entomologem, abych dokázal vyjmenovat, co všechno vždycky v noci přilezlo
nebo přilétlo do stanu, když jsem nechal svítit. Jinak samozřejmě
škorpióni, zmije, pouštní hraboši, ještěrky, ptáci… Tolik asi fauna.
Flóra tam, kde jsme byli, byla vlastně jen pomalu taková nula před cifrou.
Jen kamení, prach, písek a pár zakrslých křovin.
S kameramanem Vladimírem Smutným v egyptské poušti
Co jí v severní Africe nebo v Afghánistánu český režisér?
Pamatujete nějaké místní speciality? Dokázal byste ulovit hada a upéct?
My jsem jedli celkem normálně. Tedy catering byl tuniský a opravdu se
snažili. Nouzí jsme opravdu netrpěli. Jídelníček byl převážně
evropský s arabskými prvky a ingrediencemi. Co mně opravdu mezi místními
specialitami chutnalo, byl chleba upečený v popelu. Čas od času ho upekli
naši nomádští dělníci. Ti taky jednou chytili a upekli nějaké písečné
zmije. Šly klasicky na pánev. Fakt dobré jídlo. Netuším, jestli bych jí
dokázal chytit, nezkoušel jsem to, je to jedovatá potvůrka, která je přes
den zahrabaná před sluncem v písku a ven vylézá právě jen na noc, kdy
jde lovit. Ale naší opravdovou výhrou byl Michal Hromas – kuchař
z Prahy, kterého jsem vzal do štábu. Michal dělal zázraky, i několikrát
týdně. Dokázal třeba vykouzlit svíčkovou s knedlíky. Ono to může znít
nepatřičně, ale vezměte to prostě tak, že když jste tak dlouho a tak
daleko z domova, právě takové věci strašně
posilují morál.
Nějaká neznámá historka z natáčení v pouštním prostředí?
Eh, ani ne. Lidé se mě na to častokrát ptají a já upřímně
nevím, co na to říct. Každý den se něco dělo. Samozřejmě většina
z toho byla spojená s natáčením Tobruku. Většinou je tedy uspokojím
historkami o třech pouštních bouřích, které se přes nás přehnaly. No
je tedy fakt, že vidět mého asistenta režie, jak se drží stanu a nohy mu
plandají ve vzduchu, byl zážitek.
S architektem Honzou Vlasákem na náměstí v Tobruku
Než jste začal točit Tobruk, byl jste sbírat zkušenosti i v Libyi.
Jaké máte zážitky z Libye? Předpokládám, že Kaddáfí nebude Váš
oblíbenec.
Libye je překrásná země. Vlastně totálně netknutá masovou
turistikou. Na cizince tam opravdu moc zvyklí nejsou, i když rok od roku se
jejich počet zvyšuje. Kaddáfího režim je klasickou diktaturou. Lidé se
bojí a všude vás šmíruje tajná policie. Podobné to bylo i v Sýrii. Ale
zpátky k Libyi. Stovky kilometrů čistých pláží, nikde žádný hnusný
betonový hotel, žádné turistické farmy na vykrmování turistů, ve
vnitrozemí úžasné vysoké hory, pouště, na desítkách kilometrů
čtverečních neuvěřitelné a zcela liduprázdné antické památky. Ale
třeba samotný Tobruk, kde za války žilo asi 3 000 obyvatel a dnes
desetkrát více, není nic moc. Ale hodně tam začali investovat Číňané.
Staví hotely, letiště. Tobruk je slavné město. Obranné linie našich
vojáků, včetně jednotlivých pevnůstek na perimetru, jsou z větší
části docela zachovány. Nám se sice podařilo tam dostat a s architektem
Honzou Vlasákem je všechny projít, ale dostat povolení je obtížné. Celá
oblast je ještě docela dost zaminovaná.
Při Vašem pracovním nasazení, stačíte sledovat, co se děje ve světě,
sledovat zahraniční události, politiku? Od Alžírska po Jemen, nejhůře
v Egyptě, arabský lid revoltuje proti zkorumpovaným diktátorským vládám.
Vy jste v Tunisku strávil řadu pracovních měsíců, jak vnímáte tamní
situaci?
Mě zajímá, co se děje ve světě. Zajímám se o zahraniční
politiku a o arabský svět, včetně Středního východu, obzvlášť. Je
fakt, že jsem mimo ty země, které jsem už vyjmenoval, byl ještě
v Kuvajtu, Iráku a v Afghánistánu. Jinak – vaše otázka zní celkem
jednoduše, ale odpovědět na ní jednoduše nelze. Arabský svět, svět
islámu a jeho fundamentalistických vyznavačů je strašně složitý,
specifický, nelze na něj vztahovat naše pravidla a pokoušet se ho jen tak
nacpat do našich někdy naivních a často nepoučených představ. Vyhrocení
situace v Tunisku mě překvapilo. Kdyby se mě někdo ještě tak před třemi
měsíci zeptal, jestli by vůbec byla někdy na pořadu dne změna režimu,
poradil bych mu, aby se vrátil na zem. Tuniský režim, stejně jako ten
Mubarakův v Egyptě, byly autoritářské diktatury, i když je tedy fakt,
že na to, aby dosáhly na Kaddáfího úroveň, by musely mít sakra dlouhé
štafle. Mám tam samozřejmě po natáčení Tobruku mnoho známých, píšeme
si, držím jim palce. I když se to nakonec vše podaří, vystřízlivění
z revoluce bude bolet.
V Sýrii
Belgie, Francie, Nizozemsko, v západní Evropě řeší otázku: Zakázat
burky či nikoli?
Burka je něco tak specifického, tak naprosto odlišného, něco tak
neuvěřitelně cizorodého pro západní liberální společnost. Zakázat.
Určitě. Nevadí mi šátky, ale burky ano. A hodně. My když cestujeme do
jejich světa, musíme se přizpůsobit. Vždycky a zásadně. Dodržovat jejich
pravidla. Pokud tak neučiníte, máte v některých zemích, pokud tedy nejste
někde za plotem v hotelu a o té zemi víte starou belu, fakt problém.
Stejně tak bychom měli i my trvat na tom, že chceme, aby i oni dodržovali
naše zvyky a pravidla. A tradice zahalování mezi ně, s výjimkou
maskovaných zločinců, lupičů a desperátů, opravdu nepatří.
„Starý mořský vlk“ – slyšel jsem o Vás, 40 let na vodě, kterou
řeku máte nejraději a která byla nejnáročnější?
Já jsem starým mořským vlkem tak leda v srdci, ale určitě ne
v žaludku. Na moři jsem se plavil naposledy před sedmi lety a vlastně celou
tu dobu jsem trpěl strašlivou mořskou nemocí. První dva dny jsem myslel,
že umřu. A to pocházím z rodiny, kde můj dědeček i táta strávili na
moři dlouhá léta… Jasně, vím, jak to myslíte. Na vodě rozumějme na
českých řekách. Jo, jo. Poprvé v roce 1968 a od té doby každý rok.
Tedy dohromady už 43 let. Miluju to. Přivedl jsem k tomu i všechny svoje
čtyři děti. Jen se hodně změnilo. Vltava? Ta už je úplně marná. Nic pro
pravověrné vodáky. Od Vyššího Brodu dolů až ke Krumlovu chybí na
březích už jen houpačky a pouťové střelnice. Co tam tedy nechybí, pak
mraky opilců a jednodenních pádlařů, kteří neustále padají do vody.
Vršek nad přehradou je prima, celý Mrtvý luh je úžasný. Otava je furt
dobrá, Lužnice taky někdy vyjde, zvlášť Stará řeka kam nikdo už moc
nejezdí… Jinak náročná je každá, zvlášť když je vyšší stav vody.
A když jí je zase málo, tak je to to samé. V obou případech si můžete
do lodi udělat díru jako vrata.
Létáte rád? Pamatujete si např. s jakou leteckou společností jste kam
letěl?
Nijak zvlášť. Na létání je prima, že jste tam relativně rychle a
co vás fakt štve, že není kam si dát nohy. Jinak, já nevím s kolika
leteckými společnostmi jsem letěl, počítám, že asi se všemi mezi těmi
hlavními, ale taky jsem letěl s několika vyloženě pofidérními, kdy se
při pohledu na stav letadla snažíte zapuzovat různé nepříjemné
myšlenky.
Podvečerní práce nad scénářem – Tunisko, Tebaga
Prý máte rád vlaky, již od dětství. Máte v tomto směru nějaký
cestovatelský sen, nějakou slavnou železnici? Hidžázskou? Orient Express?
Norskou Raumabanen? Švýcarský GlacierExpress? Transsibiřskou železnici?
Výraz vlaky není přesný. Já miluju parní lokomotivy. Ten úžasný
výtvor lidské vynalézavosti mechaniky a strojařiny. Orient Express? Ano! Ale
ne dnes. Muselo by se psát 19. století, vlak by právě překračoval hranice
mezi Evropou a Asií… Ne, ta romantika už je
nenávratně pryč.
Minulý rok proběhla v médiích zpráva, že jste získal práva na
zfilmování knihy Nabarvené ptáče. Jaký je dnes vztah Poláků k této
knize, kterou si díky komunistické cenzuře nemohli desetiletí přečíst a
která polské venkovany v době 2. světové války nevystavuje příznivému
světlu?
No, věru složitá otázka. Vztah Poláků k Nabarvenému ptáčeti a
k jeho autorovi Jerzy Kosińskému je odrazem vztahu ke své minulosti, ke
svému proklamovanému a taky realizovanému antisemitismu a v tomto ohledu
i odrazem temných kapitol z knihy své historie. Ano, kniha byla za
komunistů zakázaná, ale to není to podstatné. Podstatné je to, co reálně
popisuje a co není, jak si někteří myslí, výplodem autorovy vyšinuté
mysli. Není ale možné jen tak jednoduše říci, že všichni Poláci jsou
takoví nebo makoví. Jasně, dodnes se můžete setkat s katolickými
ortodoxy, kteří by vás nejraději ukřižovali, když jim připomenete, že
Ježíš byl Žid. Ale na druhou stranu existují v Polsku spousty lidí,
kteří se upřímně snaží to nepříjemné, a v současné době už
neodpovídající, stigma antisemitského národa vymýtit. Nabarvené ptáče
je ale složité téma. Ta kniha není o antisemitismu, o holocaustu,
o transportech, o lágrech, o válce, ta kniha je zpráva o stavu lidské
duše, o předsudcích jako takových, o principu jakékoliv odlišnosti
kteréhokoliv člověka, která nakonec vždy vede jen a jen
k tragédii…
Václav Marhoul, producent a režisér, vystudoval produkci na FAMU, před rokem 1990 byl asistentem produkce na Barrandově, hercem divadla Sklep, věnoval se i produkci pro divadelní spolek Pražská pětka, v letech 1990–1997 generální ředitel Filmového studia Barrandov (s krátkou přestávkou). Po odchodu z Barrandova založil produkční společnost Silver Screen, kterou řídí dodnes. Režíroval filmy Mazaný Filip (2003) a Tobruk (2008), ke kterým napsal i scénáře.
Fotografie pro rozhovor poskytnuty Václavem Marhoulem.