V Egyptě se říká, že kdo se napije vody z Nilu, dozajista se na jeho
břehy někdy vrátí. Tys byl v Egyptě nejednou, tedy – pravděpodobně
ses napil nilských vod…
Waltariho Egypťan Sinuhet říká, že „kdokoliv pil jednou vodu
Nilu, touží jej opět spatřit, protože jeho žízeň žádná jiná řeka
neuhasí“. Z Nilu jsem se ale určitě nenapil; naopak jednou z prvních
nezbytností po příletu do Káhiry bylo nakoupit si velkou zásobu balené
vody, a doporučili mi nepít ani z vodovodu, což je asi upravená nilská
voda, a také si vzít nějaký tvrdý špiritus na desinfekci zažívání.
Zato se mi vryla do paměti zvláštní, těžko popsatelná směsice
nesčetných vůní i pachů, a když si na ni vzpomenu, zatoužím se opět
ocitnout na tom magickém rozhraní údolí a pouště. Takže bych pro sebe to
přísloví změnil na nezapomenutelnou vůni Egypta, která láká člověka
k návratu.
Koupou se místní v Nilu? Jeho vody mají být zamořeny parazitem
způsobujícím bilharziózu, na což doplatili i francouzští vojáci za
Napoleonova egyptského tažení. Předpokládám, že v dnešních časech
turistického ruchu je na Nilu řádný provoz. Má ještě Nil nádech
romantiky?
Sám jsem nikoho při koupeli v řece neviděl, ale obyvatelé vesnic
na Nilu se prý někde koupou a bilharzie je pak častou příčinou jejich
smrti, neboť poškozování organismu probíhá dlouho a plíživě a
souvislost s říční vodou není tak očividná. Také nedostatečná osvěta
a lékařská péče si vybírá svou daň. Řeka je samozřejmě plná plavidel
všech druhů a velikostí, od obrovských a luxusních výletních lodí až po
malé čluny jako z doby faraonů. Rozhodně je to zvláštní a magický pocit
shlížet z paluby lodi na veletok, který pamatuje tak velkolepou historii, a
v některých chvílích si člověk může připadat, že se za ta
tisíciletí až tak mnoho nezměnilo.
Večerní atmosféra na Nilu
Kolik je vlastně v Egyptě pyramid, počítáme-li i ony již téměř
rozpadlé pahorky? Nepletu-li se, jen na pyramidovém poli u Sakkáry jich je
16. Předpokládám, k většině bude přístup zapovězený, alespoň
budu-li se toulat Egyptem sám.
Podle asi nejnovějšího a nejspolehlivějšího zdroje, knihy
„Pyramidy“ od profesora Miroslava Vernera, je jich popsáno a
zdokumentováno zhruba 75. Mezi ně ovšem spadají i malé satelitní
pyramidy královských manželek, princů a princezen, některé pyramidy,
z nichž se zachoval jen půdorys, hromada trosek nebo jáma v zemi, a
některé stavby, které snad pyramidami být měly, ale nebyly dokončeny,
případně prošly nějakou stavební úpravou. Pyramidové pole u Sakkáry
má podle Encyklopedie egyptologického ústavu asi 17 pyramid, jedna z nich
je ale spíše mastabou a některé ještě čekají na své odkrytí. Většina
z nich není přístupných, nebo leží daleko v poušti. Nejstarší
Džóserova stupňovitá pyramida a její areál nebo pozdější Tetiho
pyramida s pohřební komorou pokrytou texty pyramid však návštěvníka
bohatě odmění.
Kým bys býval v mládí raději – J. F. Champollion, G. B. Belzoni, H.
Carter, W. F. Petrie, či někdo další?
Dobrodružné příběhy těchto badatelů jsem jako kluk hltal
s nadšením, ale nejvíce mne fascinoval příběh Howarda Cartera a jeho
neoblomné víry v nalezení hrobky faraona, jejíž i jehož existenci mnozí
jeho současníci zpochybňovali. Proto jsem také Tutanchamonovu hrobku
v Údolí králů navštívil, navzdory mimořádnému vstupnému a
upozornění, že na rozdíl od hrobek Ramessů a Thutmosů tam nic moc
zajímavého neuvidím. To byla pravda, hrobka je maličká a výzdoba má malý
rozsah. Ale stanout na tom čarovném místě, popovídat si se strážcem
hrobky o faraonově rodu, pohlédnout zblízka do tváře legendárního
Zlatého faraona a tiše jej pozdravit, to byl životní zážitek.
Uvnitř pyramidy v Dahšúru
Karnak – jak na člověka s otevřenýma očima padá monumentalita
sloupů? Zvláště, uvědomíš-li si, že „čtyřicet století na Tebe
hledí“.
Karnak ve svém největším rozmachu je zhruba o tisíc let mladší
než pyramidy v Gíze, z nichž hledělo „čtyřicet století“ na
Napoleonovy vojáky. Je však neméně ohromný, monumentální a
nepostižitelný ve své rozlehlosti. Možná jsem si jej neměl nechávat na
konec, už jsem jej po prohlídce Medínit Habu, Ramessea, Luxorského chrámu,
ptolemaiovského chrámu v Dér-el Medíně a Hatšepsutina chrámu neměl
sílu vstřebat tak, jak by si byl býval zasloužil. Stále zde probíhají
archeologické práce, je zde celé pole fragmentů, druhotně použitých a
určených k poskládání. Člověk neví, zda si to ve svém omezeném čase
má systematicky procházet podle plánku nebo jen na sebe nechat volně
působit ducha dávnověku, stále těkajícího mezi neskutečné ohromnými
sloupy a sochami. Více pozornosti jsem alespoň věnoval částem
z ptolemaiovské doby, abych měl podklady pro knihu Ptolemaiovci. Ale pevně
doufám, že si Karnak ještě někdy projdu znovu.
Tajemná sfinga je symbol starého Egypta. G. B. Shaw umístil úvod své hry
o Caesarovi a Kleopatře přímo k nohám sfingy. Geneviève Bujold působila
ve filmovém zpracování hry v roli Kleopatry spíše jako rozpustilá slečna
proti výrazně ženštější Elizabeth Taylor v mnohem slavnějším
velkofilmu. Ale Egypt není jen Kleopatra, ale i Nefertiti a Amiai…
Velká sfinga a celá Gíza jsou ohromným zážitkem, navzdory
obležení návštěvníky, průvodci a prodejci. Samozřejmě, kdo chce
poklidnější a nerušenější dialog s pyramidami, může zvolit například
Dahšúr. Za 100 liber (v roce 2007 cca 400 Kč) se dal absolvovat
půldenní výlet taxíkem z Káhiry včetně čekání taxikáře, odbočky do
Mitrahiny (starobylé Memfidy) s open-air muzeem a nezbytného bakšiše. Co se
Kleopatry týče, pro mne už navždy bude mít tvář Liz Taylor, stejně jako
Vinnetou bude vždy Pierre Brice nebo inspektor Clouseau Peter Sellers a nikdo
je už nikdy nevytěsní. Fascinujících dámských osobností, spojených se
starým Egyptem, je ale víc, například královna Chentkaus ze Staré říše
nebo královna Hatšepsut. Připomněl bych ovšem jednu polozapomenutou paní
velmi bouřlivého a tragického života, ptolemaiovskou královnu Kleopatru
Theu, což byla vlastně prateta slavné Kleopatry VII. Tato egyptská
princezna, dcera Ptolemaia VI., se stala postupně manželkou tří králů a
matkou devíti dětí, a z její krve pocházeli všichni pozdní Seleukovci,
vládnoucí v Sýrii. Někdo by měl o jejím rozporuplném životě
napsat knihu.
„Smlouvání na suku je divadlo a Arabové, kteří jdou na trh, předem
vědí, že to divadlo budou hrát“, říkal mi v rozhovoru syrský
nakladatel Charif Bahbouh. My, Evropané, to již víme také, ale přesto se
těm poznámkám typu: „vy jste moji nejlepší přátelé, tenhle tepaný
talíř je vzácná rodinná památka po prapradědečkovi“ rádi vyhneme. Jak
se vyhýbáš dlouhým divadelním kusům?
Když mne to zboží nezajímá, poděkuji a jdu dál. Jinak lze opravdu
usmlouvat zajímavé částky, navíc mi egyptologové poradili některé
orientační ceny, abych měl představu. Jeden Egypťan v Luxoru mne ale
opravdu obelstil. Prodával takové z kamene vytesané skarabey, kteří se mi
moc nelíbili, ale on prý že mi jednoho dá jako dárek, protože má rád
Čechy. Nechtěl jsem ho urazit, a tím se mi ocitl v ruce. První chyba. On ho
nechtěl zaplatit, ale chtěl ode mne taky nějaký dárek, tedy bakšiš. Měl
jsem bohužel jen větší bankovku, ale on tvrdil, že mi dá nazpátek. Druhá
chyba. Když mi nazpátek vracel strašně pomaloučku po zmuchlaných
piastrech, které lovil odevšad ze své galabíje se ztrápeným výrazem, až
jsem jich měl plné obě dlaně, tak už jsem to nevydržel, nasypal mu je
zpět a řekl jsem OK. Prostě se mu to povedlo, byl dobrý a zasloužil si
vítězství.
V hospůdce ve starém Luxoru
Co sis oblíbil (a co bys doporučil) z egyptské kuchyně? Ochutnals
velblouda?
Přímo na pracovišti v Abúsíru připravoval obědy pan Saíd –
osmažené placičky tamíja, nasekaná cibule, vejce na tvrdo, pálivé
papriky, slaný sýr, orestovaný baklažán a chlebové placky. Tato
jednoduchá „pouštní“ strava se servírovala na novinách dírou ve zdi a
jedlo se hromadně rukama. K pití byl strašlivě silný a strašlivě sladký
čaj. Bylo to ovšem vynikající a moc jsem se na ty obědy těšil. Pak jsem
si párkrát dal pálivé košárí z cizrny, čočky, rýže, cibule, různé
zeleniny a koření. Mnoho jsem do arabské kuchyně nepronikl, ale co jsem
jedl, to mi velmi chutnalo. Velblouda jsem neochutnal, ale stažení osli tam
visí před každým řeznictvím.
A pivo? Pivo se vařilo ve starém Egyptě ve velkém, prý ho dokonce
řemeslníci fasovali. Prý byly i pokusy vyrobit pivo dle návodu z více
než 4000 let starého papyru. Hrdinové Tvé knihy Právo azylu se
scházívali v hostinci U krále Alexandra v Alexandrii. Scházívali se
docela často, tak trochu po česku…
Staroegyptské pivo bylo asi dost jiné než dnešní pivo. Vyrábělo
se zkvašením obilí nebo chlebového těsta, různě se kořenilo a sladilo
datlovou šťávou, bylo nejspíše husté, s různým obsahem alkoholu podle
druhu a velmi výživné. Skladovali je v keramických nádobách, jaké se
zhusta nalézají v hrobkách, a patřilo k základním potravinám širokých
vrstev. Určitě se tedy pilo i v hostinci „U krále Alexandra“
v ptolemaiovské Alexandrii, kde asi měli mnoho různých speciálních druhů
ovlivněných recepturami z jiných zemí, jako byla celá tehdejší
mnohotvárná doba. Dokážu si živě představit Korrhaga Euméla, Gedeona,
Paiónia a další druhy plkající pod stinným přístřeškem zahrady
u pohárů piva o hudbě, politice a ženách v určitém stupni
alkoholického povznesení – to se za těch třiadvacet století určitě
nezměnilo.
Turistický ruch v Egyptě, to jsou vojáci na každém kroku, především
od strašného masakru v Luxoru, kde teroristé postříleli asi 60 lidí.
Uvědomoval sis u chrámu Hatšepsut, co se tam odehrálo?
Nemyslel jsem na to. Je pravdou, že vojáci byli k vidění všude, a
tak se člověk mohl cítit bezpečněji. Dalo se s nimi dobře mluvit a byli
ochotní. Když se mi u Ramessea rozbil zámek u bicyklu, kterým jsem jej
(asi zbytečně, odchován českými poměry) přivazoval ke sloupku, vzali
zámek útokem a bicykl osvobodili. Očividně měli mezi obyvatelstvem velký
respekt. Asi jsem v méně bezpečných oblastech nebyl, ale ohrožen jsem se
necítil.
Na vykopávkách v Abúsíru
Z Tvé knihy Právo azylu – „v Egyptě se již dávno
říkávalo: Faraone, nevěř Židu, prodá i Tvou pyramidu.“ Skutečně se
to říkávalo ve starém Egyptě? A rýmovalo se to jako v češtině?
Z Bible nemám pocit, že by Židé byli významnými finančníky oněch
časů.
To přísloví v románu je fabulace, ale je pravdou, že židovská
populace za Ptolemaiovců v Alexandrii zažívala velký rozmach a Židé měli
velký vliv na politické dění, zejména za Ptolemaia VI. Filométora, který
poskytl azyl utečencům ze seleukovské Sýrie, kde je brutálně
pronásledoval Antiochos Epifanés. Ale už za prvního Ptolemaia přicházelo
po bitvě u Gazy do Egypta mnoho Židů. Za vlády Filométora obdrželi
významná privilegia a prosluli jako učenci, politici i vojevůdci. Jako
finančníci samozřejmě také, v tom byli nejspíše vždy
nepřekonatelní.
Pracoval jsi v Abúsíru s českými egyptology na čele s M. Vernerem.
Jak na tom bývá takový egyptolog jazykově – předpokládám nejen
dnešní arabština, ale také pár mrtvých jazyků, démotština, stará
egyptština, koptština?
Myslím, že většina egyptologů tyto jazyky ovládá, arabštinu
určitě, to je nutnost, protože ne každý Egypťan umí anglicky. Určitě
všichni čtou perfektně hieroglyfické nápisy. U staré egyptštiny ale
není přesně známa její výslovnost, takže její znění je pouze
hypotetické. Pro zajímavost, v roce 2007 u nás vyšla kniha „Jak číst
egyptské hieroglyfy“ pro samouky, přeložená našimi egyptology
z anglického originálu.
Nedávno jsem na hradě Buchlov viděl mumii, kterou kdysi přivezl
z Alexandrie pro hradní paní její bratr jako svatební dar. Taková byla
móda v českých krajích. A rozhodně to není mumie jediná.
Není. Kromě této mumie velmože Nefersobeka z Pozdní doby je
například na zámku Kynžvart mumie Kenamona, strážce pečeti krále
Amenhotepa II. z 18. dynastie a dalšího Egypťana Pentahutrese. V muzeu
v Moravské Třebové se nachází mumie princezny Hereret. Některé mumie má
Náprstkovo muzeum. Tam právě nyní probíhá výstava, kde je bude možné
spatřit.
Česká egyptologie má v Egyptě prestižní postavení, alespoň se to
u nás běžně tvrdí. V Egyptě samotném, projevuje se nějak tato
prestiž?
Určitě. Když jsem se někde na své cestě okolo památek zmínil,
že jsem z Čech, nezřídka ti Egypťané znali jména našich předních
egyptologů a hned s úctou říkali, jak se s nimi znají, a že je mám
pozdravovat. A také připomínali Československo. Nemohu samozřejmě
srovnávat s badateli z jiných zemí, ale česká egyptologie tam má hodně
dobrou pověst.
Luděk Wellner se účastnil prací českého egyptologického ústavu na egyptských vykopávkách. Je autorem knih s egyptskou tématikou, v roce 1997 mu vyšla v nakladatelství Argo historická freska Právo azylu, příběh o osudech helénistického zpěváka na pozadí válek o dědictví Alexandra Velikého. Současnou novinkou je mysticko-detektivní příběh z doby 18. dynastie Poslední z faraónovy družiny. Paralelně s románovou tvorbou vznikla faktografická kniha Ptolemaiovci – Z makedonských hor na trůn faraonů, rovněž nyní na knihkupeckých pultech.
Více na http://ludekwellner.blogspot.com
Fotografie poskytl Luděk Wellner.
Články Luďka Wellnera z Egypta pro www.cestomila.cz:
http://www.cestomila.cz/clanky/zeme/72-egypt