Naše civilizace rozvinula turismus do dokonalosti. Během necelého dne se
můžeme ocitnout na druhé straně zeměkoule a povalovat se tam dny či týdny
na písku u moře. Ztrácí se ono putování, ztrácí se sama cesta. Co
může ona cesta člověku dát?
Pěší putování člověka učí. Učí ho např. trpělivosti a
rozložení sil v době, v níž od života žádáme dosažení všeho teď a
okamžitě. Člověk je přitom spjat s prostředím, kterým putuje, a má
příležitost se rozhlédnout. To mu cestování letadlem či autem příliš
nenabízí. Na cestě zažíváme přízně i nepřízně, vyzkoušíme svou
odolnost vůči něčemu neočekávanému, neboť každá cesta přináší
překvapení. Člověk se během pěšího putování také zklidní. Vnímám
to i sám na sobě, a proto rád chodím pěšky. nemívám u sebe ani mobil a
nenechávám se ničím rušit. Na druhou stranu při rychlém cestování je
člověk nervózní, zda včas a v pořádku dorazí, zda vše dobře
dopadne atd.
V jakou chvíli se z chodce na výletě, který si užívá přírodu a
lepší vzduch, stane poutník?
Poutníkem je člověk tehdy, když má nějaký cíl. Cílem by mělo
být nějaké místo, které je prostoupeno duchovní atmosférou. Neměla by to
být jen památka nebo přírodní úkaz, ale místo, které mě duchovně
osvěží. Ať je to kostel, ruiny či vykopávky nějaké posvátné stavby,
podstatný je onen duchovní cíl.
Proč by měla být katolická poutní cesta dobrá i pro nevěřícího či
jinověrce? Učí pouť pokoře?
Ano, učí pokoře, člověk pozná, že není vše v jeho moci, že
není pánem, ale součástí stvoření. Putující si zároveň více
uvědomí i sám sebe, má dostatek času být sám se sebou, protože
v životě naopak často utíkáme od sebe, nahlížíme na sebe pouze ve
vztazích pracovních či společenských, žádáme jen zábavu a rozptýlení.
Člověk si urovná hodnoty, pochopí, co ho lidsky posouvá někam dopředu.
Z toho důvodu myslím, že pouť je dobrá i pro ty, kteří se k žádné
církvi nehlásí.
La Salette
Jsou některá poutní místa společná více církvím? Jako Harissa
v Libanonu, která je zasvěcena panně Marii a je poutním místem křesťanů
i muslimů.
Harissa, jako společné poutní místo pro křesťany i muslimy, mě
opravdu oslovila. Nebyl jsem tam během svátku, ale v obyčejný všední den
a přesto jsem potkal skupinky muslimů i křesťanů. Druhé takové místo
ale neznám.
Například v Íránu je běžné navštěvovat hroby významných
básníků, nechybí něco podobného naší civilizaci?
Zažil jsem v Šírázu na jihu Íránu, jak lidé přicházeli
k hrobu velkého perského básníka Haféze. Byl pátek, což je
v muslimských zemích volný den. Byli tam lidé starší i mladší, spousta
rodin s dětmi. Z toho místa vyzařoval pokoj a klid, cítil jsem, jak si
všichni váží své kultury a jejích velikánů. Nebyla to náboženská
pouť, ale skutečné setkání s Hafézem a tedy i s vlastními kořeny.
Přestože je Hafézova hrobka přímo v Šírázu, atmosféra byla úplně
jiná než v živém a hlučném městě. Měl jsem z toho radost a opravdu si
říkám, že by bylo dobré, kdyby se i u nás toto kulturní sepětí trochu
obnovilo. Myslím, že Slavín na pražském Vyšehradě je symbolem a že
každý kulturní člověk, pokud přijede do Prahy, by měl zavítat nejen na
Hrad a do katedrály, nejen do galerií a muzeí, ale také na Slavín. Sám tam
rád chodím, vždy mě to potěší a povzbudí, už znám nazpaměť, kde kdo
leží, básníci, literáti, malíři i další významné osobnosti. Člověk
tam ucítí národní identitu, setkává se s kulturním odkazem mnoha
předešlých generací. To nemá nic společného s nacionalismem či
šovinismem. Přestože člověk zná díla těch, kteří jsou tam pohřbeni,
čte např. jejich knihy či poslouchá jejich hudbu, tak když spočine na
místě jejich ostatků, je to rozdílný pocit a prožitek.
Nestává se i dnešní katolická pouť také trošku turistickým
průmyslem? Vždyť se vymýšlejí nové poutě, vydávají se příručky,
jsou různé slavnosti, pije se alkohol. Nečeká poutě podobný osud jako
půst, který se např. v islámském světě zvrhl v přejídání po
večerech?
Konzumní způsob života nepochybně zasahuje i do těchto míst, kde
se nejednou nabízejí umělecky nehodnotné předměty. Dnes se onen smysl
chození pěšky vytrácí, protože se většinou i na poutní místo dojede
autem. K pouti – alespoň podle mého názoru – patří, že si člověk
také něco odřekne a nebude hned vyhledávat restauraci, kde se pohodlně a
dobře nají. Tradice pěšího putování se ale u části mladé generace
zase ujímá. K tomu by ovšem mělo patřit, že si člověk odřekne trochu
v jídle, takže duchovní naladění podpoří i tělesná askeze (nemluvím
o hladovění). Na katolických poutních místech bývá často noční
bdění. Je to jistě pěkná zvyklost: unavený člověk se nevyspí, nevěnuje
se pohodlí a odpočinku, ale modlitbám a duchovnímu programu. V poslední
době je to stále četnější jev a nezapírám, že se mi
to líbí.
Częstochowa
Kdysi jsem četl, že sv. František nadšeně rozprávěl, co že je na
cestách největší radostí – když bude promočený, hladový a půjde ke
svým bratřím a bude se těšit, jak se nají a zahřeje a oni ho vyhodí a
ani místa ke spánku mu nenabídnou. I to tedy patří k poutím… zažil
jste něco podobného na poutích?
Pokud v posledních letech přijedu na poutní místo, jsem ten, kdo
slaví bohoslužbu, čili se samotnou poutí nemám tolik zkušeností. A to,
o čem píše sv. František, do toho mám hodně daleko. Kdyby mě kdokoli
vyhodil odněkud, kde chci přespat, asi bych byl dost rozladěn, nemám
v těchto situacích tolik odolnosti jako František Lízna, který totéž ve
svých knížkách popisuje.
Právě kněz František Lízna se na nejednu dlouhou pěší pouť vydal a
leccos podobného na nich prožil. Ta pouť, o které chci hovořit, měřila
1600 km a tehdy došel ze slovensko-polsko-ukrajinského pomezí až k mysu
Chersonés na Krymu. František Lízna vyprávěl, že ho pouť vyléčila.
Zmizela mu pokročilá rakovina, lékaři mu tehdy nedávali naději.
Svého spolužáka z teologické fakulty pátera Františka Líznu
obdivuji. Je opravdu poutníkem v tom nejautentičtějším slova smyslu. On
přijímá všechny radosti, ale i všechny strasti, které k pouti patří.
Nečiní tak z nějakého exhibicionismu, ale z duchovní pravdivosti.
A věřím, že když se člověk do duchovní pouti ponoří naplno, musí to
mít nějaký vliv i na tělesnou schránku. František Lízna je nadále mezi
námi, jeho příběh je obdivuhodný, vždyť měl před sebou, vzhledem
k rakovině a lékařským prognózám, nepříliš dlouhou perspektivu
života. A zdá se, že je vyléčen, nebo alespoň, že je mezi námi déle,
než se předpokládalo.
Na Blízkém východě se na náboženské poutě vydávají lidé přes
hrozby děsivých teroristických útoků, stačí zmínit šíitské poutníky,
na které jsou páchány atentáty v iráckém městě Karbalá. Co žene
poutníka přes reálné nebezpečí smrti do Karbalá?
Smyslem pouti je, aby člověk byl sám se sebou, aby putoval do
duchovně nabitých míst spojených se svými kořeny, aby poznal, že není
sám a měl společný duchovní prožitek – tohle, předpokládám, je
hnacím motorem těch, kteří putují navzdory nebezpečí do Karbalá. Byl
bych rád navštívil Karbalá, ale vzhledem k vyhrocené bezpečnostní
situaci mně cestu nedoporučili.
Fatima
Vy jste Irák navštívil. Jaké dojmy máte ze země, kam turisté, až na
výjimky na kurdském severu, dosud nejezdí?
Když jsem byl v Erbilu, hlavním městě Kurdistánu, vnímal jsem,
jak je snaha po zvýšení životní úrovně a po otevření kontaktů
společenských i ekonomických, mnohdy strašně necitlivá k historickému
místu. Uprostřed Erbilu stojí citadela stará snad až 7000 let a okolo jsou
nově postavené moderní budovy bank a západních společností. Jako by se
historie vyčleňovala a stávala se jen nějakou vzpomínkou nebo ozdobou –
to mi vadilo. A zvláště na Blízkém východě, vždyť tam kde šlápnete,
tam prošla historie a velké kultury.
Bezpečnostní situace v Iráku je dosud špatná. Bohužel křesťané jsou
vytlačováni z jižního a centrálního Iráku na sever, stává se z nich
ostrůvek, a přestože jsou na území dnešního Iráku již od 2. století,
hrozí, že brzy nebude v Iráku žádný křesťan. Za povstání Kurdů
v 70. letech byli křesťané vyháněni na jih, nyní zase před šíitským
radikalismem utíkají zpět na sever, zažívají tedy za posledních několik
desetiletí již druhý exodus. Vytvoření demokratického uspořádání je
v Iráku nesnadné a minulý podzim jsem necítil mezi Iráčany
optimismus.
V horách se člověk cítí blíže Bohu. Touláte se rád v horách?
Velmi rád se toulám v horách a rozhodně jim dávám přednost před
mořem. Díky jednomu příteli trávím každoročně týden v Alpách.
Vyrážím na náročné túry, po nichž mám pořádně unavené nohy, ale
cítím se úplně očištěn. Zároveň je příjemné, že mě tam nikdo
nepoznává, takže nemusím znovu a znovu odpovídat, zda jsem či nejsem
zklamán z vývoje naší společnosti. Nuže, rád chodím na vysokohorské
túry, ale rozhodně nikde neriskuji. Můj výškový rekord je 4206 metrů,
tehdy jsem za vedení horského vůdce vystoupil na Alphubel nad střediskem
Saas Fee. Přivítal bych, kdybych měl čas vyjet si do hor alespoň dvakrát
třikrát do roka. A to přesto, že nesnáším výšky. Během alpského
týdne si na ně totiž zvyknu, ze začátku se sice trošku třesu, ale za
několik dní se již podívám do strže pod sebou a překonávám strach, což
je pro mne zajímavá osobní zkušenost. Bohužel každoroční nával turistů
i stavební činnost Alpy ohrožují, vždyť na některých alpských trasách
je člověk, zvláště v létě, obklopen takovým
množstvím lidí…
Lurdy
Kdysi jste byl v Bělorusku a nabádal, že tento národ hodně vytrpěl a
že bychom na něj neměli zapomínat. A že lidské dějiny jsou drženy
právě těmito obyčejnými lidmi, které nezaznamená televizní kamera, ale
kteří posunují naši lidskost někam dál.
Nejenom v Bělorusku, ale i v jiných diktátory ovládaných
zemích, se setkávám s lidmi, kteří dávají přednost – trochu
pateticky řečeno – životu v pravdě. Oni se nespokojují s tím, co je
kolem nich a především nepodléhají lži. Solženicyn kdysi říkal
„nežít ve lži“ – ano, s těmito lidmi se potkávám, mívají
krušný život, často skončí ve vězení a co je úžasné, v mnohých
případech jsou podporováni svými rodinami. Oni riskují budoucnost svých
dětí, ale nepřipustí, aby se děti staly rukojmími. Takoví lidé opravdu
posunují lidství někam dál. A na těchto lidech náš svět duchovně
stojí. Nepodceňuji určitou taktiku v chování, kompromisy, vždyť je
musíme dělat všichni. Ale toto jsou ryzí lidé, kteří jsou o něčem
přesvědčeni a toto přesvědčení drží v čas i nečas, jsou to lidé,
kterým jde o důstojnější život a kteří se nenechají manipulovat a
zotročit. Ti jsou pro mne oázou, studánkou, stávají se pro mne posilou. To
jsem zažil právě i v Bělorusku.
Jaká pouť je Vám nejbližší?
Byl jsem v Santiagu de Compostela a to místo na mne působilo
úžasně. Zavzpomínám ale na dětství a na malé poutní místo Maková hora
na Příbramsku. Tatínek se narodil u Rožmitálu pod Třemšínem a na
Makovou horu jsme putovávali vždy v červenci. Většinu trasy pěšky, vždy
nejméně 14–15 kilometrů, což bylo na sedmi osmiletého chlapce poměrně
dost. Mám hezké vzpomínky na to, že jsme si vždy upřeli trochu jídla,
vždy jsme tam přespali, ale dlouho do noci bděli. To mi utkvělo v paměti.
Ten kostelíček je velmi jednoduchý, vždyť je to jen lokální poutní
místo, ale dodnes tam jednou za dva tři roky naprosto anonymně
vyrazím.
Jsou za námi letní měsíce, jakou jste měl Vy dovolenou kromě alpského
týdne?
Nějaký čas jsem ještě strávil na Broumovsku, které mám ve velké
oblibě. Je to trochu zapomenutý, ale dnes opět objevovaný kraj. Mám tam
prochozené Broumovské skály, znám takřka každý metr; to ovšem
neznamená, že neobjevím něco nového. A pokud to okolnosti dovolí,
snažím se každý den takových dvacet, někdy až třicet kilometrů ujít,
vždyť, jak jsem říkal na začátku, pěší putování
člověka učí.
Mons. Václav Malý (1950)
V únoru 1977 podepsal Chartu 77, v roce 1981 mluvčí Charty 77, člen
Výboru na obranu nespravedlivě stíhaných, za komunistického režimu
vězněn, pracoval mj. jako topič. Spoluzakladatel a první mluvčí
Občanského fóra.
Od roku 1990 působí jako kněz v Praze, v roce 1996 byl jmenován
kanovníkem Metropolitní kapituly u sv. Víta a titulárním biskupem
marcelliánským a pomocným biskupem pražským. Je předsedou rady Iustitia et
pax při české biskupské konferenci, která vystupuje proti porušování
lidských práv v ČR i ve světě.
Titulní foto Petr Nejedlý, Ilustrační foto Irka Chlopczykova.
Článek o pouti za íránským básníkem Hafézem do Šírázu:
Přes
hory a doly do íránské krčmy