Co člověk nejvíce potřebuje k tomu, aby vyrazil pěšky s batohem na
zádech na pouť dlouhou tisíce kilometrů? Víru? Odvahu? Schopnost
překonávat bolest?
Naprosto nejdůležitější je vnitřní impuls, že člověk má
někam jít. To, že jsem se vydal pěšky na trasu dlouhou přes 3000 km do
Santiaga de Compostela a poté ještě dále na mys Fisterra, bylo ale také
umožněno tím, že jsem najednou měl spoustu času, protože mě poslali do
důchodu z vězeňské služby, kde jsem pracoval. Co já tady vlastně na té
faře budu dělat, napadlo mě, vždyť mši svatou sloužím jen v neděli.
A tak jsem si začal dělat pořádek v knihách, kdybych četl 40 roků od
rána do večera, nepřečetl bych je všechny. Říkal jsem si, že potřebuji
peníze pro chudé, pro bezdomovce se kterými pracuji, plánoval jsem prodat
část knih v antikvariátu. A najednou jsem objevil knihu, která popisovala
pouť do Santiaga de Compostela. Já jsem jezuita, naším zakladatelem byl sv.
Ignác, který pochází ze Španělska z Baskicka, a já jsem ve Španělsku
nikdy nebyl, a už jsem měl chuť jít do té krásné země, kde rostou
pomeranče.
Měsíc na to jsem byl v Praze a přespával u jezuitů, to je povinnost,
když je někdo členem tovaryšstva a putuje po světě, dle pravidel řádu
musí přespat v jezuitském sídle, abychom nebyli např. pokoušeni
světskými záležitostmi. Navíc je to pohodlné, jezuita se může
i v cizině zadarmo najíst a vyspat. A najednou mám telefon a volá mi
Veronika z Moskvy. Ona kdysi studovala v Brně v době, kdy já tam působil
jako kněz, a právě byla v Praze a zvala mě na setkání a na oběd do
restaurace. Vyprávěla, jak bylo za Sovětského svazu lépe atd., to jsem ji
varoval, ať přede mnou takto nemluví, mě komunisté věznili. Nakonec mi
dala tašku s dárkem a rozloučila se. A když jsem dárek rozbalil, byla to
kniha „Poutník“ od Paula Coelha, kde autor popisoval svou cestu do Santiaga
de Compostela. Když na tom byl Coelho v životě nejhůř, tahle pouť mu
pomohla. Tak to byl druhý impuls.
A další týden jsem jel do Moravské Třebové a šel tam člověk podél
silnice a já jsem mu zastavil, zda nechce svést. Krosnu hodil dozadu a
povídal, že si ji byl půjčit. Ptám se, kam vyráží, a on, že do
Španělska. Nějak jsem hned věděl, že až se zeptám kam přesně, že
odpověď bude Santiago de Compostela. Byla. A to byl třetí impuls, který
nešlo ignorovat. Prý četl Coelha a vyrazí z Lourd, ale nebyl katolík,
říkal, že je hledající. A já jsem mu řekl, jdi, já půjdu také. Ale to
víte, že mě napadlo, že na té cestě mohu umřít, ale když umře poutník
na poutní cestě, je to vlastně hezká smrt. Postaví mu tam pomníček a
všichni příští poutníci se zastaví, pomodlí se tam za něj. To jsem si
představoval a až na cestě jsem zjistil, že tomu tak skutečně je, viděl
jsem několik pomníčků těch, kteří na cestě zemřeli. Jeden pomníček
mě docela vystrašil – byl to Japonec, který zemřel vysílením asi
800 km před cílem, byl stejně starý jako já. I takovéhle otázky se mi
tedy honily v hlavě před tím, než jsem udělal první krok do Santiaga de
Compostela.
Kostelík ve Vyšehorkách
Vy jste jezuita a v severním Španělsku jste kráčel nedaleko rodiště
sv. Ignáce, zakladatele řádu. Napadlo Vás to? Neměl jste nějaká cukání
krátce odbočit a podívat se do Loyoly?
Na svatého Ignáce jsem cestou myslel a šel jsem v jeho stopách.
Odbočit do Loyoly jsem nemohl, byl jsem na pouti do Santiaga a šel jsem
každý den. Ovšem v nejednom místě jsem narazil na přítomnost sv.
Ignáce. Např. v Pamploně, krátce po překonání francouzsko-španělské
hranice. Pamplona je nádherné město, zaujaly mě dlažební kostky, to nejsou
kostky jako u nás, to je nádherná barevná mozaika. Když jsem vstoupil do
města, bylo přeplněné lidmi, netušil jsem, že je tam festival, během
něhož se vypouští do ulic býci. Všechny obchody byly zavřené, jen putyky
a bary otevřené. Ráno tam pouštějí býky do ulic a vážení muži před
nimi utíkají, padají, bylo to dost nebezpečné. Hledal jsem v Pamploně
jezuity, v Pamploně jsou jezuité, tady byl totiž v bitvě zraněn sv.
Ignác dělovou koulí. Procházel jsem městem a najednou jsem objevil
sousoší, kde sv. Ignác leží na lehátku, jedna ruka mu visí dolů,
myslím, že ji olizuje pes, a čtyři muži ho nesou do Loyoly. Kolem chodili
lidé a vůbec ten pomník nevnímali, protože zatímco já byl poutník, oni
sem přijeli za zábavou. Však i jezuité, u nichž jsem v Pamploně spal,
se hned ráno dívali v televizi na běh s býky, asi celé Španělsko bylo
v tu chvíli u televize.
Několik dní poté jsem přišel do starobylého města Najera. Vyhledal jsem
příbytek, kde odpočívají poutníci a tam se mi dostal do rukou prospekt,
že právě zde žil před svým obrácením svatý Ignác, odtud se vydal do
Pamplony, aby bojoval proti francouzským dobyvatelům. Byl tam kostel starší
než sv. Ignác a tak jsem věděl, že on ho též viděl, a když jsem pak
odcházel z města, díval jsem se na kopce kolem a věděl jsem, že on je
také vídával, když se rozhlédl. Mimochodem, dal jsem se do řeči s jednou
dívkou, která mě hned upozorňovala, že není poutník, že je Bask a že
nenávidí Opus Dei, a že také nenávidí jezuity, to jsem jí říkal, to je
v pořádku, jak jinak, to se samozřejmě musí, nenáviděla i dominikány,
se kterými my jezuité máme ideologické spory, ale nenáviděla
i františkány, kteří jsou takoví dobří. Vzal jsem si její adresu, abych
ji napsal, a napsal jsem ji ze Santiaga de Compostela.
Pouť severním Španělskem
Jezuitské misie jsou proslulé, Vy jste nezatoužil po daleké cestě? Ve
stopách Františka Xaverského?
Jezuité odcházeli do ciziny už po Bílé Hoře, během rekatolizace
totiž dostali úkol přivést protestanty do katolické církve a mnozí
věděli, že to není dobré, nutit někoho ke změně víry – já to tak
cítím. A vynikli i jako cestovatelé, třeba v Jižní Americe, v Asii.
František Xaverský, to byl jiný případ, on byl přítel sv. Ignáce ze
začátků tovaryšstva. Nakonec tam daleko zemřel, na hranicích Číny,
v osamění v chalupě a díval se do nebe, kde viděl Krista. Když se
podíváte na sochy sv. Ignáce, on se tak také dívá, nahoru, do nebe a vidí
tam Krista. Sv. Ignác nás vede k tomu, abychom očima viděli Krista, ušima
slyšeli Krista, nosem abychom cítili Krista a jazykem abychom se dotýkali
Krista. Když máme těžké pokušení nebo smutek, máme vstát a uvědomit
si, že tato země je krásná, protože na ní stál Kristus. Takové věci mě
napadají na pouti, na ně myslím. Zpět k otázce, ano, v minulosti jsem
toužil po cestě do Afriky, a když jsem se v roce 1969 dostal do Velké
Británie, tehdy jsem ještě neuměl pořádně anglicky, představený jezuita
mi nabízel, abych odjel do Afriky, do tehdejší Rhodesie. Tam bych pracoval
jako misionář a možná vytrval až do smrti.
Samota je nepochybně součást poutí. Na druhé straně potkáváte
množství dalších poutníků, především na frekventovaných trasách do
Santiaga de Compostela.
Já putoval na všech cestách sám, pro mě je to nezbytná podmínka
skutečné poutě, která má hlubší smysl. Mlčení patří k pouti, neumím
si představit, že bych šel v nějaké skupině, kde by se neustále
debatovalo. Nejsem ale proti tomu, aby lidé šli ve skupině. Mohou přece jít
mlčky, pomodlit se, na nějaké úseky se rozdělit a jít
o samotě.
Ubytovna pro chudé poutníky
Jak se ráno vstává, když vás bolesti nenechají spát a navíc víte,
že máte před sebou do večera 30 kilometrů a pak dalších 1000? Vy jste
taková trápení nejednou zažil.
Na nejdelší cestě do Santiaga jsem šel 106 dní, aniž bych udělal
jedinou přestávku, víte, každý krok je vlastně modlitba. Někdy jsem
uléhal opravdu utahaný, vždyť terén byl dosti náročný, zvláště ve
Švýcarsku, kde se na krátkém úseku stoupá ze 600 do 1225 metrů a jde se
i po schůdkách, držíte se lan abyste nespadli. A pak náročný sestup
dolů. V noci jsem se probouzel, protože mě tlačil nějaký kámen. A ráno
jsem vstával a těšil se, že pokračuji dál, neměl jsem žádné
pochybnosti, zda pokračovat. Když mě nejvíce bolelo tělo, povzbuzoval jsem
se, že přece za nějaký ten den dojdu do Santiaga de Compostela. Že dojdu do
kostela, kde jsem nikdy nebyl, a tam si sednu a budu celý den plakat, že jsem
došel. Bohužel, když jsem v tom kostele v Santiagu nakonec opravdu seděl,
neměl jsem ten očekávaný hluboký prožitek, protože kostel byl plný
lidí, kteří mě rušili hovorem. Chuť přerušit cestu a skončit jsem
neměl nikdy. Nejvážnější krizi jsem prožíval na cestě do Chersones. Byl
jsem asi 800 km od cíle a měl jsem velké bolesti v noze, bál jsem se, že
to je něco vážného, zašel jsem do nemocnice a strašně se mi ulevilo,
když doktor povídal – vam nado oddychať. Dva dny jsem tehdy odpočíval,
nohu rozchodil, a s menšími bolestmi došel až do Chersones.
V ulicích ukrajinských měst a vesnic jste tehdy viděl rudé vlajky,
sochy Lenina, jednou dokonce tabulku s označením „Leninova ulice“ přímo
na kostele. Vás, bývalého vězně režimu, jak Vás tohle trápilo?
To je pro Ukrajinu naprosto typické. Když přijdete do střední
části Ukrajiny, nenajdete žádné náboženské symboly, neuvidíte
kapličku. Ať přijdete do jakéhokoli města, městečka, vždy je tam ulice
Lenina, jsou tam sochy Lenina. A když dojdete na Krym, uvidíte hesla
„Sovětský svaz, naše rodina“ a existují tam tendence vrátit se do
ruské náruče. Naopak na Zakarpatské Ukrajině uvidíte sochy Bandery. Proti
zbytku Ukrajiny je to nádherná země, čisté potůčky, plno lesů, pasou se
ovečky, tam dále směrem na jih a na Krym jsou pustiny, stepi, žádné stromy
tam nerostou. Jen ty sochy Lenina.
Fatima – procesí
Z Vašich zápisků nijak nevyplývá, že byste trasu dopředu studoval,
kupoval mapy atd.
Podíval jsem se na mapu Evropy – důležité bylo, jít co
nejkratší cestou. Tak jsem si vzal tužku a spojil jsem Svatou Horu
v Příbrami s hraničním přechodem Železná Ruda. A dále jsem věděl,
že jižním Německem protéká Dunaj a že teče od švýcarských hranic.
A tak jsem musel najít Dunaj a najednou koukám, že je tam stezka Donauweg a
tak jsem po ní šel. Nemusel jsem se příliš starat o orientaci, protože
řeka mě vedla ke švýcarským hranicím. A pak jsem vkročil do Švýcarska
a hned vidím ceduli s nápisem Jakobsweg. A tak jsem od nejvýchodnějšího
cípu Švýcarska šel až do Santiaga de Compostela po značené cestě. Když
dáváte trochu pozor, nelze se ztratit. Cedule jsou označené mušlemi, to byl
dříve symbol poutníků, jakási ochranná známka člověka, který jde přes
Evropu na pouť, to platilo již ve středověku, a kdo se poutníka dotkl,
dopouštěl se těžkého hříchu. Mušlí se ve středověku nabírala a pila
voda. Už v Německu mě oslovovali lidé, kteří si všimli mé mušle, jé,
vy jdete do Santiaga, ptali se.
Strastiplné bylo putování Ukrajinou, žádná poutnická cesta tam nevede,
alespoň já žádnou nenašel. Šel jsem většinou podle mapy z města do
nejbližšího města po silnici. Kdybych šel vesnicemi, přírodou, bylo by
snadné zabloudit. Cesta ale byla namáhavá, každý den kolem mě projely
stovky aut. Silniční úseky jsou tam rovné jako přímka a oni jezdí
šíleně rychle, bývají i opilí, bohužel je tam množství pomníčků
podél silnic. Takže, měl jsem mapy a vždy když mapa končila, dal jsem ji
pryč, každá věc něco váží a časem se vám to vytříbí a nesete jen a
jen praktické věci. Žádná značená poutnická cesta není ani na jih do
Sieny a do Říma, nesledoval jsem žádnou bývalou středověkou trasu. Šel
jsem podél frekventovaných silnic a všichni se na mě dívali jako na
podivína, jak to, že nejedu autem. Nebývá tam ani mnoho míst na odpočinek,
každý prostor je privátní. Bohužel jsem se nesetkal s žádným
člověkem, který by mi projevil nějaké sympatie. Až před Sienou jsem
potkal dva poutníky ze Španělska. Měli i mušle.
Jací lidé chodí na tak dlouhou pouť jako je ta do Santiaga de Compostela?
Na pouť nepochybně vyráží mnoho lidí nikoli z náboženských důvodů,
ale kvůli životním krizím.
Ptával jsem se lidí, zda jsou katolíci, ale ne, církev mě
nezajímá, zněla odpověď. Lidé hledají duchovní prožitek, hledají
Ježíše, jdou, protože cítí, že mají někam jít. Setkal jsem se
například s jedním německým poutníkem, pocházel z bývalé NDR, stal se
z něj úspěšný manažer, má krásnou ženu, dvě dcery, ale celé dny
prožívají v supermarketu a u televize, zjišťoval, že si se ženou
nerozumí a cítil, že má jít. Takových lidí je na poutích hodně,
katolíků jsem potkal málo. Potkal jsem buddhisty a dokonce i zvláštní
dvojici – staršího otce s devatenáctiletým synem, který mu nesl batoh.
Kolik devatenáctiletých synů je ochotných vyrazit na dlouhou pouť s otcem?
Žehnal jsem jim. Lidé hledají zakotvení, rozpadají se jim vztahy,
přehodnocují své životy. Když jsem se ptal, proč jdou do Santiaga,
někteří odpovídali, že sv. Jakub vyprosí všechno, nějaké mladé dívky
toužily po ženichovi.
Není španělská trasa již zahlcena byznysem? Sám popisujete, že i na
ubrouscích u večeře jste měl natištěné, kolik kilometrů zbývá do
Santiaga de Compostela.
Vůbec. Musíte počítat s tím, že na trase, kde chodí tisíce
poutníků, využijí místní možnosti něco vydělat, ale není to nic
násilného. Když jdete přes vesnice, všude jsou automaty, kde si máte
možnost koupit coca-colu nebo nějaký jiný nápoj. Ale lidé v severním
Španělsku se nechovali k poutníkům přívětivě, zdálo se mi, že jsou
přívalem poutníků otráveni. Santiago de Compostela je samozřejmě obchod
vedle obchodu, sošky sv. Jakuba prodávají všude. Tady na stole mám jednu,
poslal mi ji člověk, kterého inspirovala má kniha, a měl ji sebou a pomohla
mu dojít až do cíle. Koupil tam tu sošku a z vděčnosti mi ji poslal. Jsem
rád, že lidi inspirovala moje cesta do Santiaga, přitom jsem původně vůbec
neměl v úmyslu své deníky vydat, dva roky ležely tady ve skříni. Nakonec
to dopadlo tak, že jsem vydal již čtvrtou knihu o pouti do Sieny a Říma za
sv. Kateřinou Sienskou.
Sarkofág sv. Kateřiny Sienské v Římě
Máte zase chuť, náladu, čas a zdraví vyrazit na pouť?
Když jsem byl na mysu Fisterra, lehl jsem si na skálu, ne proto, že
bych byl nějaký asketa, ale byla vyhřátá sluncem, začalo se stmívat a
najednou se objevily hvězdy, to nebyly hvězdy, to byly lucerny, přelétávalo
nade mnou světlo z majáku a zespodu jsem cítil, jak na ty skály narážejí
vlny. Přespal jsem tam, byl to mystický zážitek. Už kvůli tomu stojí za
to jít na pouť. Když přijdete do Santiaga de Compostela, musíte tam znovu,
já šel podruhé z portugalské Fatimy. A pak jsem šel na Krym na mys
Chersones, spojený s věrozvěsty Cyrilem a Metodějem a jakoby jsem propojil
západ a východ Evropy. Na té pouti jsem se uzdravil, doktor mi říkal, že
na operaci je již příliš pozdě, a nyní jsem zdráv. Poté jsem šel do
Sieny a Říma, a abych udělal pomyslný kříž přes Evropu, příští rok,
pokud budu zdráv, bych rád na sever, do Uppsaly, do míst spojených se
životem sv. Brigity, současnice sv. Kateřiny Sienské. Mám hrozně rád
Kateřinu Sienskou, ona mně určitě vyprosí nebe. Ona viděla, za jakých
veder jsem putoval do Sieny a do Říma, jak jsem se potil, jak jsem šel
i v časech siesty v poledne, všichni v tu dobu odpočívali, všechny
obchody byly zavřené. Umřu uprostřed parného léta, mezi jedenáctou až
třetí hodinou odpolední, sv. Kateřina bude spát, a najednou ji vzbudí
anděl a přinese ji tu zprávu, že jsem tam a ona vyskočí a obejme mě –
konečně jsi tady.
Páter František Lízna (1941)
Za komunistického režimu z politických důvodů několikrát vězněn,
podepsal Chartu 77, kněžské povolání mohl vykonávat až po roce 1989;
nositel Řádu T. G. Masaryka za zásluhy o demokracii a lidská práva;
působil mj. jako vězeňský duchovní, administrátor ve Vyšehorkách,
zaměřuje se na práci s vězni, bezdomovci a Romy. O svých poutích vydal
knihy:
Musím jít dál
Šel jsem však vytrvale
Vstávám a pokračuji v cestě
Pouť za sv. Kateřinou Sienskou