Cestování do Libye v těchto dnech a týdnech asi nelze doporučit. Ale za
nějaký ten čas, na co bych se měl těšit, až poletím do Libye? Co si
v Libyi zamiluji?
Oázy. Gaberoun a další oázy. Jsou nepopsatelné. Když tam jedete,
doprava doleva nahoru dolu, nikde žádný život, jen modré nebe a všude
kolem žlutá poušť. Dva tři dny vidíte jen žlutou. A pak se najednou
před vámi vynoří zelená oáza a začnete milovat zelenou barvu –
přestože my Libyjci ji neměli moc rádi, to byla Kaddáfího barva. Ty oázy
si zamilujete. Ti lidé tam jsou čistokrevní beduíni, je nevytvořil
turistický ruch, naopak, oni ani nepředpokládají, že by do jejich domova
turisté přijeli. To není jako v Tunisku nebo Egyptě, tam jsou v oázách
kluci, kteří studovali ve Francii turistickou školu a pak se vrátili a
předvádějí beduíny. Ti opravdoví beduíni na turisty moc zvědaví nejsou,
když přijede nějaká skupina, vyhrne se z aut a začne fotit, urazí je to.
Ale pokud pojedete jejich krajem, třeba na jih do N´Djameny v Čadu a
zastavíte se v oáze, s respektem a slušností, přijmou vás. Já sám jsem
byl na poušti u beduínů až během vojenské služby v devatenácti letech,
protože pocházím ze severu a v mé rodině se dědí z generace na generaci
nikoli láska k poušti, ale k moři. Tehdy nás během výcviku vysadili
helikoptérou daleko v poušti a vraťte se, jak umíte. Já nejsem beduín,
nejsem Tuareg, abych se vyznal v poušti, abych dokázal najít vodu. Rád
vzpomínám, jak srdečně nás vojáky tehdy beduíni přijali. Víte, když
jedete do pouště, je nejlepší mít tam přátele, kteří vás pozvali a
očekávají vás. Taková přátelství se uzavírají např. během studií
v Tripolisu, kde studují i kluci z dalekého jihu. Když se s nimi
spřátelíme, oni nás pozvou do pouště, třeba i na lov, a když už
někoho pozvou, pak kamaráda pohostí, jak nejlépe dovedou. V mladším věku
libyjští rodiče své děti do pouště nepustí. V Libyi se nejezdí na
dětské tábory do přírody jako v Česku. Kdyby se třeba vedení školy
rozhodlo, že pojedou s dětmi na výlet do města Sabha uprostřed pouště
asi 700 km od Tripolisu, rodiče řeknou „jo, ať jedou, ale ty zůstaneš
doma“. A tak to řeknou rodiče všech dětí.
Libye byla nejen pro české občany nesnadno dostupná, pokud ji chtěl
někdo navštívit, musel vždy s cestovní kanceláří, víza jednotlivcům
se nevydávala. Předpokládáte brzké změny a jednodušší pravidla?
Libye zatím není turistický stát a v nejbližší době asi ani
nebude, takže bych neočekával okamžité změny. Libyi chybí infrastruktura,
pokud vyrazíte jako jednotlivci, asi se tam dostanete, ale představte si, že
početné skupiny po čtyřiceti padesáti turistech přijíždějí do oáz,
o kterých jsem vyprávěl, a budou spát v přírodě. Za dva roky budou
oázy zničené. Musí se např. připravit zákony pro agentury, které tam
budou turisty vozit. Aby to nevypadalo, že jsem proti turistice, nikoli, jsem
pro větší otevřenost Libye, jen nesmí být neomezená. My Libyjci máme
nejhezčí saharské gazely. Ty gazely žijí napříč pouští od Egypta až
po Mauritánii, ale každý Libyjec řekne, že u nás jsou nejkrásnější.
Když se na jejich stáda přijedou podívat v omezeném počtu cizinci, bude
se o nich ve světě více mluvit, což přispěje k jejich
ochraně.
Oáza Umm Al-Maa
Jaká byla v minulém režimu ochrana gazel? Četl jsem povídku
„Gazely“ od nejslavnějšího libyjského spisovatele Al-Kauního,
který žije ve Švýcarsku. Je o tom, že vláda sice nařídila ochranu
gazel, ale samotní strážci rezervace gazely lovili ve velkém pro vysoce
postavené důstojníky armády a policie. Stříleli je i z aut samopaly.
Početná stáda gazel byla na Sahaře ještě na konci 70. let, pak
začala mizet. Zákony na ochranu přírody existovaly, ale platily pro mě a
další obyčejné Libyjce. Kaddáfího lidé tam jezdili lovit, stříleli
gazely pro zábavu, dokonce i samopaly, nerespektovali ani dobu páření.
Kaddáfí uzavřel Libyi natolik, že o ní nikdo neměl žádné informace,
ani ochránci zvířat, samozřejmě ani ochránci lidských práv. Co Kaddáfí
chtěl ukázat a ukázal, to svět věděl, pozadí nikdo neviděl. Nyní po
jeho smrti se především mladí Libyjci snaží prosadit přísnější
zákony na ochranu přírody. Jsou to velmi mladí lidé, často ve studentském
věku, kteří nikdy nebyli v cizině jako já, tahle nová generace se
narodila s láskou k přírodě. Ti kluci milují poušť, vždyť jsou např.
z Ghadames.
Na Sahaře žili ještě na konci 19. století také lvi, zmínky o tom
najdeme např. v knihách evropských cestovatelů. Mají dnešní Libyjci
nějaký vztah ke lvům? Vypráví se o lvech např. ve starých legendách?
Mimochodem, Jaromír Hajský, jeden z nejvýznamnějších českých
překladatelů z arabštiny, kdysi napsal, že Libye je pro nás stále
„zemí lvů“. On tím ale myslel zemí pramálo známou.
Ano, ale až na samotném jihu Libye. Na severu se nesetkáte se lvem
ani v básních ani ve starých příbězích.
Libyjská poušť
Jaká je noc na Sahaře? Co je krásnější – miliony hvězd na noční
obloze nebo ranní duny barevně nasvícené sluncem?
Když se díváte v noci do těch hvězd na černé obloze, vidíte
něco, co jste nikdy předtím neviděli. A budete věřit, že to je to
nejkrásnější, co lze na poušti zažít. A pak přijde svítání a slunce
rozzáří písečné duny a vy změníte názor, najednou budete přesvědčen,
že nejkrásnější je východ slunce. A pak přijde západ slunce a bude se
to opakovat, budete si najednou myslet, že nejkrásnější je poušť právě
teď, když slunce zapadá. A tak to jde dokola. Ale od desáté hodiny do
čtvrté odpolední, to vám slunce tak buší do hlavy, to je na poušti zle,
to na ní nenajdete nic hezkého.
Leptis Magna, Sabratha, Cyrene – podařilo se uchránit památky?
Pro lepší pochopení začnu Kaddáfím. On se považoval za
největšího hrdinu, on vystupoval jako střed libyjské historie. Libye jsem
já a já jsem Libye, tak to lze popsat. Kaddáfí se snažil vymazat libyjskou
historii. Můj nejmladší bratr, kterému je 29 let, neví nic o libyjské
historii. První třída, druhá, třetí, atd., to, co jsme se učili my –
libyjskou, arabskou i světovou historii – to oni již neprobírali. Svět
začal nástupem Kaddáfího k moci, a co bylo předtím, bylo vymazáno,
mladá generace pouze ví, že byl nějaký zlý král, ale neznají ani jeho
jméno. Tím se dostávám k památkám – Kaddáfí neměl zájem chránit
starověké památky. Když chodíte v Egyptě kolem pyramid a chrámů, všude
jsou strážci. Neumějí sice číst a psát, ale jsou to strážci a plní
svůj úkol. Leptis Magna jsou kilometry čtvereční památek, a jsou tam jedny
vrata a tam sedí jeden dva pánové. V minulosti se z Libye hodně památek
pašovalo. Ale k otázce – památky nebyly chráněné, ale neutrpěly,
válka je nepoškodila a snad nikdo nic neukradl. V Tripolisu na Zeleném
náměstí byla asi do roku 1982 socha Septimia Severa, římského císaře,
který se narodil v Leptis Magna. A pak ji dali do sklepa v muzeu a tam
začala ve vlhku chátrat. Jak postupně Kaddáfí utužoval režim, on se tak
diktátorsky nemohl projevovat hned od začátku, nesnesl, aby v Libyi
existoval i jiný hrdina. On je jediný hrdina. Projevuje se to i ve fotbale.
Když se hraje utkání, komentátor v české televizi říká – Rosický
nahrává Kollerovi atd., v Libyi nikoli, tam hlásí – desítka přihrává
devítce. Proč by se měl nějaký hráč stávat hrdinou, proč by měl být
známý doma nebo v cizině. Vypadá to neuvěřitelně, ale je to tak. Jasně,
že lidé vědí, o koho jde, ale navenek Libye musí mít jen jednoho hrdinu.
Až Libyjce přestal fotbal bavit, vytrácelo se vlastenectví. Když začala
revoluce, byli jsme ale vlastenečtější více, než jsme sami čekali. Byli
jsme hrdí, že držíme v rukách vlajku a jsme Libyjci. Když se dříve
někdo Libyjce zeptal odkud je, někdy raději odpovídal, že ze severní
Afriky, protože když řekl z Libye, okamžitě byla odpověď – „jo,
Kaddáfí“, a to my nesnášíme. Libye je země a je to krásná země, ale
Libye není Kaddáfí.
Leptis Magna
Nejednou jsem se setkal s vyprávěním, že lidé v Libyi jsou
k cizincům přívětivější a přátelštější než v jiných
severoafrických zemích. Slyšel jsem ale také vyprávění, že na venkově
házeli puberťáci po cizincích kamení nebo nahnilé ovoce.
Libye je bohatá země, ale Kaddáfí lidem to bohatství nerozdával.
Přesto Libyjci nežádají peníze od cizinců, naopak, oni nabízí
pohostinnost svým hostům. Tento tradiční zvyk Libyjci udržují dodnes, ale
musím přiznat, že se trochu vytrácí, což nás mrzí. Libyjci nejsou
radikální, proti Egyptu je u nás málo radikálně smýšlejících lidí,
ale může se stát, že někde dají cizincům najevo, že nejsou vítáni,
třeba na znamení toho hodí ten kámen, bude to samozřejmě někdo mladý,
kdo chce na sebe upoutat pozornost, ale také tím říká, my vás tady
nechceme, nefoťte. Libyjci vědí, jak se chovají mnozí turisté třeba
v Tunisu, Egyptě. A vyžadují respekt, k zemi, k lidem a ke kultuře. Dám
vám příklad – v Libyi žijí cizinky, Italky, Angličanky, nikdo po nich
nevyžaduje, aby se zahalovaly. Ale když si během ramadánu ta žena sama
vezme alespoň menší šátek přes vlasy, dá tím najevo, že ví, že je
ramadán, že respektuje náš svátek a to gesto ji sblíží s místními
lidmi. Mimochodem, k Čechům mají Libyjci kladný vztah, pamatují si, že
v 80. letech byly české nemocnice nejlepší a čeští doktoři až
příliš hodní.
Na Sahaře
Často čítávám, že Libye byla za Kaddáfího téměř rájem na zemi,
lidé za nic neplatili, vše potřebné bylo zdarma – dům, elektřina,
vzdělání, zdravotnictví.
Ti, co tohle rozšiřují, nevědí, o čem mluví. Ano, školství,
zdravotnictví byly zdarma. Ale, co to je – zdarma. To je hlavní město,
téměř dva miliony obyvatel a tři hlavní nemocnice, z nichž ani jedna
není řádně funkční. Povím vám smutný příběh. Někdy v roce 1987 mi
ráno volá bratranec, že dědův stav se zhoršil, že ho musíme odvést do
nemocnice. Lékař řekl, že je nutné aby byl hospitalizován, ale že nemají
postel, ať prý nějakou seženeme a potom si ho tam nechají. To je to zdarma.
Poslední roky ti, kteří na to finančně měli, jezdili i na zubní
vyšetření do Tunisu nebo Egypta. Když libyjský lékař dostuduje, doma
nenajde práci, odchází do ciziny. V Tripolisu se dělají vtipy na
centrální nemocnici, hned přes ulici je totiž největší hřbitov. A tak
se vtipkuje, že když tolikrát denně s nějakým nebožtíkem blokují
provoz, proč se nepostaví nad ulicí most.
A dům zdarma? V islámském světě, v tom bohatším, se muži žení
obvykle velmi brzy, protože jsou finančně zabezpečeni. V Libyi není
neobvyklé ženit se ve čtyřiceti, protože mladší muži si to nemohou
finančně dovolit. Přitom rodiny nevěst po ženichovi nic více, než
zajištění bydlení, nepožadují.
Někteří lidé mi telefonují a nadávají mi do zrádců, že jsme měli
v Libyi ráj na zemi. Já říkám ano, Libye je ráj, je to krásná země,
ale život tam byl peklo. Vždyť 800 tisíc ze 6–7 milionů Libyjců žije
v zahraničí. Mluvíme o věkové kategorii 25–45 let, tedy
nejproduktivnějším věku. Jsou to lidé většinou vzdělaní, máme všude
po světě tisíce libyjských lékařů. Když se vrátí domů, národ to
nepochybně pozvedne. Obnova Libye si vyžádá čas, ale jsem si jist, že ji
obnovíme.
Tripolis
Otázka k budoucnosti Libye – často se píše o zemi rozdělené kmeny,
jak se podaří sjednotit Libyi? Pamatuji slavnou povídku Ali Mustafy
al-Misratiho „Muž, který zemřel dvakrát“. Je o bojovníkovi za
svobodu, který šťastnou náhodou přežije vraždění italských fašistů,
ale pak je podezříván a nakonec popraven svými krajany, protože se to hodí
místnímu vůdci, hrdina povídky by totiž mohl v budoucnosti ohrozit jeho
postavení. Jaká je tedy šance Libyjců na celonárodní usmíření?
Je to povídka, takový příběh se může stát kdekoli. S těmi
povídačkami o kmenech, které se pobijí mezi sebou, začal Kaddáfí. Víte,
král Idris, kterého Kaddáfí svrhl, se nenarodil jako budoucí panovník, on
byl králem zvolen. Už ve 40. letech minulého století si Libyjci zvolili
krále, to je nejvyšší úroveň demokracie. A zvolily ho kmeny. Kmeny
naplňují v Libyi funkci kulturní a sociální, nikoli politickou. Nedávno
přinesla Al-Jazeera hloupou reportáž o rozporu mezi dvěma novými
představiteli Libye, reportér totiž hledal senzaci. Nakonec se omluvil, ale
ta omluva je pak někde drobným písmem, to už zanikne. A přitom ti dva se
pohádali v čistě soukromé záležitosti, nešlo o politiku. Oba jsou
původem z Tripolisu, nebyl to žádný spor mezi představiteli různých
kmenů. Libyjci si přejí bezpečnost ve své zemi, chtějí, aby stát
fungoval, a budou za to bojovat.
Kaddafí nevládl Libyi sám, jeho režim mnozí aktivně podporovali.
V Československu se v roce 1989 zcela otočil list, ale nechtějte, abychom
to udělali stejně. To je rozdíl mezi arabským a českým myšlením.
V Česku ještě v roce 2011 těží mnozí staří komunisté z výhod,
které měli kdysi, převlékli kabáty a užívají si bohatství a moci. My
ten list neotočíme všem. Otočíme ho například vojákům, ti nebudou mít
problémy, ti byli donuceni jít na vojnu, bojovat, kdyby odmítli, byli by
zastřeleni. Ale Kaddáfího lidí, ti nyní mají finanční prostředky a
styky. My jim ty peníze a moc vezmeme. My je ale neodstraníme ze společnosti,
protože mají ženy a děti a vytvořili bychom do budoucna nenávist. Dostanou
slušný důchod, aby jejich rodiny nestrádaly, ale nedostanou zaměstnání ve
státní správě, nebude jim dovoleno podnikat v nejvyšších
sférách.
Arabové s oblibou používají přísloví a citáty. Byly Vám nějaké
v životě příkladem?
Teď jsou díky revoluci známá slova našeho největšího bojovníka
za svobodu: „My se nevzdáváme, my vítězíme nebo umíráme“.
Vyslovil je před svou smrtí Omar Mukhtar, který byl vůdcem povstání proti
italské okupaci. Když ho Italové zajali, generál Graziani mu nabízel
svobodu nebo nižší trest, pokud povstání ukončí, ale Omar Mukhtar to
odmítl a byl oběšen. O Muchtarovi byl natočen film Lev pouště, hlavní
roli hrál Anthony Quinn.
Na závěr otázka na odlehčení. Letíte nyní do Libye, co Vám rodina
uvaří na uvítanou? A je v Libyi běžně k dostání velbloudí maso?
Určitě bude na uvítanou „rushtet burma“, což je důkaz, že
libyjský národ je pouštní národ. Tohle jídlo je totiž ze sušeného masa
a vždycky se dělá v zimě, protože je hodně pálivé a hřeje. Kdybych
přiletěl na jaře nebo v létě, připraví rodina něco jiného. Rushtet
burma se připravuje v červené omáčce s nudličkami z mouky.
V minulosti, když se zabil velbloud, to byla slavnost. Protože nebyly
ledničky a masa bylo 500 kilo, usušilo se na slunci. A poté se ještě
smažilo ve vařícím oleji. Nakonec se uložilo do keramické nádoby a tak
vydrželo rok dva. Lidé si maso rozdělili nebo darovali, s takovými
zásobami cestovaly karavany. Velbloudí maso si samozřejmě můžete dát
v restauraci nebo koupit v řeznictví.
Titulní foto Petr Nejedlý,
ilustrační fotografie z Libye Daniel Linnert (www.kolemsveta.com)