Nejdříve jedna neafrická otázka, připluli jste na začátek cesty do
Súdánu ze Saúdské Arábie. Jak se dostane turistické vízum do SA? Slyším
o něm poprvé.
Ona je to naopak velmi africká otázka. Shánění víz do Saudské
Arábie bylo vlastně takovým z prvních setkání s tím, že za vším je
nakonec vždycky jenom člověk. A každé pravidlo je natolik ohebné, nakolik
s ním umí ten člověk zacházet. Minimálně v tomto smyslu tedy
čarodějnictví v Africe určitě existuje. Na víza do Saudské Arábie jsme
čekali dlouho, ale velvyslanec pil pivo a jedl vepřové, což dávalo značnou
naději. Když nám víza předával, řekl, že tam jako žena nesmím řídit,
nesmím chodit do restaurace, že nesmíme mít s sebou žádné kříže,
nemluvě o alkoholu a ještě mnoho dalších pokynů. Zakončil to tím, že
Saudská Arábie je jinak pochopitelně velmi přátelská země. Slivovici jsme
propašovali, růženec pro křesťany v Etiopii také, koneckonců největší
pozdvižení budila lékárnička plná endiaronů. Nevím, jak je to s vízy
nyní, ale určitě nejsou nedobytná.
Váš rok putování Afrikou nezměnil Afriku, ale změnil Vás. A změnil
by i jiné. Jak člověku takový rok přehází hodnoty? Doporučila byste
všem Evropanům takovou cestu?
Neřekla bych úplně „zpřehází hodnoty“. Spíš některé
prohloubí, u jiných zase ukáže jejich malichernost. Člověk si uvědomí
různé souvislosti. Každému bych doporučila takovou cestu, na jakou se
cítí a kam ho to táhne.
Cituji z Vaší knihy: „Africké ženy, to bylo to
nejobdivuhodnější, co jsem v Africe potkala“…
Samozřejmě, aniž bych byla nějaká zarytá feministka, ale má to
své opodstatnění a dokonce chvilku trvalo, než jsem si to uvědomila. Ženy
nejsou ty, co leží pod banánem. Ženy dělají na poli, starají se o děti,
o domácnost, o obchod. A ještě u toho zůstávají obdivuhodně
elegantní a krásné. Je to pochopitelně řečeno s nadsázkou, ale ani
sloni, ani divukrásná příroda, ale ženy jsou budoucnost a krása
Afriky.
Už umíte nosit ten kýbl na hlavě, jak slibujete v knize?
Je to dřina, ale pracuju na tom. Ono je to opravdu nesmírně
praktické. Socialistický stachanovec je proti africké ženě batoletem
v pískovišti. I když mám pochopitelně mezery a zatím tam nevyskládám
tři plata vajec, na záda dítě a do ruky vědro vody, věřím, že jednou
budu opravdu funkční hospodyně.
„Navždycky odhodlaná ignorovat módní diktáty lesklých
časopisů“, píšete po poznání, že Afričanky mají jako ideál
světlejší pleť a rovné vlasy, u nás se naopak lidé honí za pletí
opálenou a bohatými kudrnatými kadeřemi.
Vy na mě ale vytahujete věci… Samozřejmě, že bych potřebovala
zhubnout, nastřelit vlasy a přifouknout hrudník.
„Ženy dělají na poli, starají se o děti, o domácnost, o obchod.
A ještě u toho zůstávají obdivuhodně elegantní a krásné.“
Afrika Vás překvapila – jak byla tvrdá. Ztratila jste iluze
o existenci Afriky, kterou nám servírují cestovní kanceláře. Kdybyste
měla své dnešní zkušenosti, kdybyste míru všech těch potíží znala
dopředu, vydala byste se na cestu?
Ještě dvakrát tak radši. Prohlubovat míru poznání a porozumění
Africe je vášeň, přičemž není nad přímý průzkum v terénu. Žijeme
ve virtuální realitě. Prakticky všechno, o čem čteme, co slyšíme,
vidíme, má své tak široké pozadí, důvody, konotace, že sebelepší
článek či reportáž je jen strašlivě nicotným výsekem reality. V tomhle
jsem strašně skeptická. Jedno podání ruky člověku řekne víc, než štos
analýz Měnového fondu.
Projela jste autem 25 afrických zemí, můžete zkusit z nich vybrat ty,
kam nikdy více a naopak, kam byste se někdy v budoucnu ráda vrátila?
Není důležité kam, ale za kým. Ráda bych se vrátila ke všem těm
lidem, které jsme potkali, abychom viděli, jak pokračují jejich životy.
Takže do všech zemí. Kromě jediné, tedy ještě donedávna. Byli jsme
přesvědčeni, že už v životě nevstoupíme do Nigérie. Pro nás to byla
opravdu hororová gangsterská země. Ale teď tam probíhají nepokoje. Pod
názvem Occupy Nigeria se protestuje proti politice Mezinárodního měnového
fondu, proti vládě, proti Shellu, kterému tam zase vyteklo trochu ropy atd.,
je to opravdu masivní. Tedy alespoň tak to vypadá zvenku. Nás by právě
zajímalo, jestli je to opravdu ten toužebný tlak zdola, opravdové chtění
lidí, které Africe občas schází, nebo jestli je to zase nějaké vrtění
psem pro západní svět. Takže i tam bych nakonec ráda jela.
Pevnosti v Ghaně – odtud odvážely otrokářské lodě své oběti.
Píšete o výkladu průvodců v pevnosti Elmina a překvapilo mě, že
zmiňovali, že „základy obchodu stály na samotných Afričanech, kdy
některé kmeny kolaborovaly s bělochy a lovily pro ně černochy z jim
nepřátelských kmenů“. To je nečekaně sebekritický pohled na jedno
z nejbolestivějších míst africké historie.
Napadá mne paralela s námi. Vraždění Němců po válce a jejich
následné vyhnání ze Sudet vnímá česká veřejnost většinově jako
v podstatě adekvátní věc, kterou omlouváme válkou atd. Nechci se nikoho
dotknout, ale minimálně existující debata svědčí, že toto téma pro nás
ještě není uzavřené. A je na té badatelské menšině, aby nám
připomínala, že dějiny nejsou černobílé. Že leckdy zabíjeli ti, co
měli nejvíc máslo na hlavě, aby se zbavili nepohodlných svědků,
například. Afričané se přece také snaží poznat svou historii co
nejvěrněji, v tomto smyslu mě to nijak nepřekvapilo.
Djenné, Larabanga, Agadez – západoafrické hliněné mešity jste si
zamilovala, píšete doslova, ale … „hnali nás klacky, hádka
u mešity, nepřátelské pohledy, nadávky“. Jak se cítí evropský
vetřelec v tomto prostředí, kde není vůbec vítán?
Blbě samozřejmě, protože co my jim tam máme co lézt? Vlastně jsme
pak za to byli i rádi. Že si ten svůj prostor hlídají. Že si uvědomují
jeho duchovní hodnotu. Tohle je hrozně cenné obzvláště tváří v tvář
postupujícímu vykrádání světa turismem. Ke kterému jsme samozřejmě
přispěli, což je moje věčné dilema. Navíc za mnoho věcí si jako bílí
můžeme sami. Například ve zmiňovaném Djenné prý nějaký evropský
fotograf fotil v mešitě akty. Což je zrůdnost. Většinou to ale takto
vyhrocené bylo naštěstí málokdy.
„Západoafrické hliněné mešity jsem si zamilovala. jejich jednoduchou
stavbu z cihel, které si každá vesnice formuje ze svojí
hlíny…“
Některá tajemství před Vámi Afrika utajila, např. voodoo v Beninu, kde
Vás spíše otrávilo povrchní mávání tímto mýtem před turistovýma
očima jako v „posvátném“ chrámu krajt v Ouidah. Voodoo se přece
nepředvádí turistům…
Já to vůbec nechci zlehčovat. Víra je v Africe strašně silná
v jakékoli podobě. Mně, navíc zařazené v kolonce „ateistická
Češka“, nepřipadá vhodné tuhle věc laicky studovat, posuzovat,
zveřejňovat. Mám nějak pocit, že ta skutečná, niterná víra nemá
zapotřebí se vystavovat. Atrakce, o kterých píšeme, jsme brali jako reakci
na poptávku turistů, nic víc jsme od nich nečekali.
Angola byla pro Vás příjemným překvapením, dokonce jste napsala, že
„Luanda chce pracovat. Jako celá Angola.“ Navíc jste v Luandě
potkala několik mužů, kteří u nás kdysi v mládí studovali. A dodnes
umějí dobře česky a pijí pivo jako Češi. Už Vám prosperuje ta První
česká hospoda v Angole, kterou jste u piva plánovali?
Tohle je otázka do pranice. Bohužel, Česká republika provádí
naprosto sebevražednou politiku ohledně své propagace v Africe tím, že
ruší ambasády. Ta angolská už neexistuje. Ani konžská. Přitom jsou to
tak bohaté země. Angola dokonce ani nemá kdovíjaké bezpečnostní
problémy. Ale Češi tam vyklízejí pole. Toto je moc bolestivé téma pro
každého patriota, který zažil, jaký zvuk má Československo v mnoha
afrických státech. Nyní jsou v nejlepších letech lidé, kteří u nás
studovali. Jsou často ve významných pozicích ať už státní správy nebo
soukromého sektoru. Afričané znají slova jako Tatra, Škoda, Zetor. Je ale
třeba říct „zatím“. Občasná zásilka českého piva do Angoly zmizí
jako svého času mandarinky u nás. V minulých dobách pracovalo po Africe
mnoho českých doktorů, lesníků, budovatelů silnic, studní, potrubí. Dnes
tam jde další rozvojová pomoc. Ale o to nejdůležitější, o rozvinutí
obchodu, který by navíc Africe pomohl nejvíc, Česká republika nemá zájem.
My dva jsme zase na takový byznys příliš malí a chudí. Ale snilo se to
krásně…
Check point, z toho stále se opakujícího slova jste musela po měsících
a měsících na afrických silnicích šílet. Kolik jste zaplatili na check
pointech, lze to za ten rok nějak odhadnout?
Nelze to ani spočítat, ani odhadnout. Člověk má jiné starosti a
jiné věci stojí za zaznamenání, než nekonečný sloupeček „dárků“.
Nehledě na to, že to většinou byla milá setkání, kdy se rozpustilým
příslušníkům dalo odpustit. Třeba v obávaném Kongu jsme většinou
vyvázli jen s cigaretou. Napadá mě, že tam zrovna museli mít
cigaretovou krizi.
Bahno, bahno, bahno
Nigérie – Vaše asi nejhorší zkušenost: „Prožili jsme v ní
tolik špatného… Nigérie je to nejhorší, co mě mohlo potkat.“
V Nigérii jste nebyli ani hodinu a už se kolem Vás vytvořil dav nasupených
lidí požadující platbu za parkování… Kdo nezažil, asi netuší, jak je
bělochům obklopeným nepřátelským davem v Africe…
Ano, Nigérie nebyla zrovna procházka růžovým sadem. Horší bylo,
že už jsme měli za sebou hodně zkušeností, ale Nigerijci byli najednou
jiní. Nelegální požadavky v řádech stovek dolarů, když jinde v Africe
se platí třeba dolar, dva, maximálně jsme platili, pokud si dobře
vzpomínám, za totéž asi dvacet v Súdánu. A teď chtějí desítky,
stovky. Jeden za druhým. Nezájem o debatu. Totální hlad po penězích.
A přitom je to tak fascinující země. Obrovská, nesmírně různorodá,
s bohatou minulostí a navíc perspektivní budoucností. Bohužel Nigerijci
nemají nejlepší pověst ani u samotných Afričanů. O to víc mne zajímá
současný vývoj, jak jsem se zmínila před chvílí.
Nelegální nigerijské check pointy, nejhorší check pointy v Africe –
při tom čtení jsem „s láskou“ vzpomínal na „své“ check pointy
v Kamerunu, na ty opilé ozbrojené vojáky a policisty, tedy nikoli samozvané
výběrčí alias bandity a naprostou anarchii… Ti kamerunští se dali
ukecat, žádalo si to značně trpělivosti a zkušenosti, ale dali se ukecat.
V Nigérii pomáhali jen vojáci v autě…?
Nigerijci se ukecávali strašně špatně, hráli úplně jinou
třídu. Bohužel od jistého okamžiku, Nohavica by to nazval break point, jsme
se směrem vpřed dokázali posunout jedině s hlavní vystrčenou z okénka.
Takhle jsme se dostali přes jih Nigérie do jejího středu, do Abuji. Tam nás
vzala pod ochranu česká ambasáda. Vzpomínám, jak jsem tehdy brečela na
rameni Marušce, jedné z pracovnic ambasády. Neuměla jsem si představit,
že se budeme schopni nějak dostat přes tu druhou půlku Nigérie. To byly
opravdu hodně zoufalé noci. I tu druhou půlku jsme nakonec absolvovali
s vojákem, ale měli jsme pocit, že tam už to nebylo potřeba. Chtěla-li
bych udělat jednoduchou zkratku, pak to působilo, že na rozdíl od
křesťanského jihu si muslimský sever dokáže na svém území udělat
pořádek. Na druhou stranu, zase je to ale o lidech. Nigérii nedávno projela
dvojice českých cestovatelů, kteří se tam s tímto problémem takto
vyhroceně nesetkali. Zato měli problémy zase v Kongu. Jestli mohu trochu
reklamy, najdete je na stránkách www.dlavak.cz. Jsou to fajn kluci.
Především kapitola o Nigérii je vyprávěním o drsné realitě země a
lidí: „Každou práci odfláknou… Je to cháska, která jenom kouká,
kde by co ukradla…“ To není výpověď právě tzv. politicky
korektní, neměla jste s textem nějaké problémy, např. během vydání?
Kdepak. Nevydávala se přece vědecká studie. Jsou to jen zážitky
dvou lidí. Jiní lidé budou mít zcela bezpochyby jiné zážitky. Např. se
velmi těším na knihu výše zmíněných kluků. Ty vámi vybrané citace
navíc znějí v kontextu zcela pochopitelně, drsná země, drsný jazyk.
Snažili jsme se pro čtenáře jen poctivě zachytit naše zážitky,
myšlenky, pocity. Nic více.
Další informace a fotografie na stránkách: www.martinasvobodova.cz