Moje první dětské setkání s Angolou bylo v knize
Patnáctiletý kapitán. Vzpomínám na výkřik hrůzy, když trosečníci
pochopili svůj osud: Rovníková Afrika, Afrika otrokářů a otroků, Angola!
Co se vybaví Vám, když se řekne Angola?
Mně se vybaví neskutečný civilizační rozdíl mezi Luandou a Kuitem nebo
Cuembou ve střední Angole, kde pracujeme. Na venkově žijí lidé naprosto
odlišně, jako byste se vrátil sto let do minulosti. To je pro mne Angola,
svět nepředstavitelných extrémů, na jedné straně z ropy plynoucí
ohromné bohatství, na druhé straně pro nás nepředstavitelná chudoba a
lidé, kteří žijí v naprosto jiném sociálním kontextu.
A jaká je cesta z Luandy do Kuita? Obrazně o století zpět, ale
jaká je silnice?
V roce 2008, kdy jsem přijela poprvé, jsme jeli těch přibližně
700 kilometrů asi 15 hodin po nezpevněné cestě bez asfaltu. Ale ještě
dva tři roky před mým příjezdem zabrala cesta i dva dny a bylo nutné
někde na trase přenocovat. Samozřejmě v období sucha, za dešťů byla ta
cesta téměř nesjízdná. Dnes je tam asfalt, v některých úsecích dokonce
dvouproudová silnice. Na některých částech pracovali Portugalci a Kubánci,
na dalších Číňané. Ti stavějí právě ty úseky silnice, které se
neustále dokola opravují.
Jela jste v Angole vlakem? Číňané měli zprovoznit
i Benguelskou železnici.
Ne, z angolského vlaku jde strach. U nás, když se podíváte na koleje,
vidíte něco neuvěřitelně rovného, co míří strašně daleko. V Angole
zjistíte, že koleje zase tak úplně rovné být nemusí, že mají takové
zvláštní vlnovky. Angola je specifická i termíny. Inaugurace nové trati
v Kuito měla být tak tři čtyři roky zpět a měla se otevřít s velkou
slávou, očekávala se dokonce účast prezidenta. Nakonec se ta sláva
odehrála letos, prezident nepřijel a železnice pro veřejnost stále ještě
nefunguje.
Během dlouholetých bojů byla v Angole vybita všechna zvířata,
zlepšila se situace? Do národního parku Kissama nedaleko Luandy měla být
dovezena např. z Botswany.
V národním parku jsem nebyla, ale se zvířaty je to v Angole smutné. Já
ani nevím, zda vůbec žije palanca negra, pro Angolu typická antilopa, která
je například na bankovkách. V oblasti Kuemby je možné sehnat kambambi –
malé antilopy, které jsem nikdy neviděla živé, pouze mrtvé. Sousední
země mají národní parky plné zvěře, ale v Angole nic. A přitom jsou
tam nádherné přírodní scenérie, až kýčovité západy slunce, jen si
říkáte, že teď přece musí vyjít z porostu slon nebo zebra. Ne, jediná
zvířata, která uvidíte, jsou slepice, kozy, psi, občas opice. V Angole
neslyšíte dokonce ani zpěv ptáků. Zvířata vymizela, což je
důsledek války.
V knize Smích a pláč Afriky vyjadřuje autorka Martina Svobodová
názor, že „ženy jsou nadějí Afriky“.
Pod to bych se podepsala, ale je to dlouhá cesta. Vše začíná v rodině.
Začnu příkladem – projektem alfabetizace pro ženy. Když jsem projekt
prezentovala, obzvláště mužům, hned se objevilo slovo diskriminace. Proč
nedělám kurz i pro muže, to je diskriminace. Vysvětlila jsem jim, že
Angolané organizují vládní kurz pro muže i pro ženy a my přidáváme
kurz pro ženy, protože poměr vzdělaných žen a mužů ve společnosti
jasně prokazuje diskriminaci žen. Ptám se mužů, zda mohou popřít, že
v Angole existuje polygamie a všichni přitakají, že ano. Možná skrytě,
ale mnoho mužů má více než jednu rodinu. Uznávají, že v případě
manželova odchodu se žena musí postarat o čtyři nebo pět dětí.
Zůstává doma sama a nemá kapacitu ani peníze, aby na sobě mohla dále
pracovat a rozvíjet se, často neumí číst ani psát. Jak může podporovat
děti, aby chodily do školy? Vždy dá přednost zajištění jídla a
nejnutnějších prostředků k přežití. Alfabetizace má obrovský smysl
v tom, že Angolany naučíme něco, co mohou v životě využít. Není toho
moc, ale pár žen a dětí to může popostrčit, aby se daleko více učily a
měly naději na lepší budoucnost. Samozřejmě nelze generalizovat, ale ženy
z vesnic chodí na pole, připravují jídlo a starají se o své potomky. Ve
školách je hodně chlapců a málo děvčat, dívky prostě pracují doma,
především v rurálních oblastech. A protože je málo vzdělaných žen,
také mezi učiteli se jich příliš neobjevuje. Například v oblasti Cuemba
pouze kolem čtyř procent dětí dojde dále než do šesté třídy.
Vy připravujete učitele pro jejich povolání, doplňujete jim
vzdělání a učíte je moderním metodám vyučování. Jak se to
daří?
Nedávno jsem přišla do jedné školy, sešlá místnost, kde sedí děti na
plastových židličkách, které si donesly. Učitel se zpozdil a děti čekaly
před školou. Vyptávám se, co mají za předmět. Odpověď byla EMC. Chci od
nich vědět, co je EMC, ale ony nebyly schopny odpovědět. Půl roku chodily
do školy a netušily, co to vlastně mají za předmět. Ani ho nedokázaly
popsat. Čekala jsem na učitele, představila jsem se a požádala ho, zda bych
se mohla hodiny účastnit . A samozřejmě jsem mu vysvětlila, že jeho
žáci ani nevědí, co vyučovaný předmět znamená. A začala typická
hodina. Učitel napsal na tabuli datum, téma, subtéma, to trvalo pět minut,
protože si s tím písmem vyhraje, aby to bylo důstojné. Dalších pět
minut děti opisují a potom začnou číst, co to vlastně napsaly. A je pryč
významná část hodiny trvající 45 minut. Učitel poté diktoval látku,
kterou měl připravenou, a děti si vše zapisovaly. To je strašně
prázdné.. A tak to zkoušíme jinak. Děláme teď například kampaň
s názvem „Odpovědnost ve společnosti“, kdy necháváme učitele, aby
vymysleli nejrůznější aktivity na dané téma. Třeba aby děti nechali, ať
si hrají na království. Školáci se musí domluvit, kdo z nich bude král a
učitel se jich pak ptá, jak se domluvili a vysvětlí jim, že podobně
funguje stát. Na příkladech jim vysvětlí, proč se má chodit k volbám,
co to jsou volby a tak dále. Podobně přistupujeme k učitelům, chceme po
nich, aby nevysvětlovali dětem poučky jako „demokracie je…“, protože
to děti nikdy nepochopí. Naštěstí i poslední angolská školská reforma
se zaměřuje na aktivní vzdělávání a nové didaktické metody.
S učiteli to ale není snadné, oni mají jiné sociální postavení než
u nás. V Angole má učitel ve společnosti stále vysoký kredit, ať chodí
do školy či nikoli, ať učí či nikoli. A někteří se v tom významném
postavení cítí dobře. „Já jsem pan učitel. Já pan učitel si přece
nebudu hrát s dětmi. Já jim ukáži, co všechno znám.“ Upevňují
si pozici, ale pro práci s dětmi to nestačí, ty musíte zaujmout, je musí
ta škola bavit. Ale potom je to mnohem jednodušší, než učit takto stroze.
A baví to děti i toho učitele. Jsou případy, že se to daří, pomalinku
se to posouvá, já jsem vděčná i za jedno dítě, jednoho učitele. Je pak
radost vidět děti, které hrají divadlo, sportují, učí se společně. Tak
poznávám, že má smysl tam pracovat. Vidím to i na týmu mých učitelů,
jak jdou dále, jaký to má vliv na jejich okolí. Je to málo vlaštovek, ale
jsou, a to jaro bude.
Jak vypadá vesnická knihovna uprostřed Angoly, vím, že jste tam
jednu knihovnu vytvořili.
Vypadá hezky, je na místní poměry špičkově vybavená. Budeme se snažit,
aby síť knihoven na vesnicích byla širší. Mít doma knížku, to je pro
místní lidi nesmírná vzácnost. V Cuembě mají někteří televizi, ale
kniha, ta tam stojí spoustu peněz a když už ji někdo má, tak dává pozor,
aby ji neponičil a raději se do ní ani nepodívá. V televizi běží
telenovely, nepříliš hodnotné zprávy, to je na vzdělávání pramálo.
A učitelé nemají podle čeho učit. Takže nyní mají učitelé možnost
zajít do knihovny, studovat tam a jsou tací, kteří to opravdu dělají.
V knihovně jsou manuály pro všechny předměty, podle kterých mohou učit,
jsou tam učebnice, slovníky, strašně moc encyklopedií, didaktické knihy a
pohádky. Beletrie mnoho není, na tu jsme se nesoustředili, podstatné bylo
připravit studijní materiál.
Čte angolský venkovský učitel beletrii?
Jsou lidé, kteří čtou, ale tak jako my v průměru přečteme jednu knihu
za měsíc, oni dvě za život. Není to o tom, že by nechtěli číst, ale
oni se k těm knihám jednoduše nedostanou.
Mnoho Angolanů studovalo kdysi v socialistickém Československu a
dnes – vzhledem ke svému vzdělání – jistě zastávají významná
místa např. ve státní správě. Setkáváte se s těmito lidmi, nabízejí
Vám spolupráci?
To, že nezanedbatelný počet Angolanů studoval u nás, víme. Ale přesto
takové setkání nikdo neočekává. Na úřadech je obtížné čehokoli
dosáhnout, tam panuje byrokracie obludných rozměrů. Ale jednou jsem na
provinčním odboru ministerstva sociálních věcí narazila na člověka,
který na mě začal mluvit česky, a najednou bylo vše super a práce hned
snazší, neboť se nám snažil vrátit to, že u nás nabyl vzdělání.
Angolští studenti k nám jezdí i nadále, přestože v mnohem menším
počtu. Vzdělání může Angole pomoci.
Historik
Jan Klíma mi vyprávěl, že 40 % Angolanů považuje portugalštinu za
mateřský jazyk.
A mám pocit, že to procento narůstá. V oblasti, kde působíme, se mluví
především jazyky Umbundu a Chokwe. Já toho v těch jazycích příliš
neumím, nějaký ten pozdrav a výrazy jako „málo peněz“ a podobně.
Spousta místních dětí je na tom stejně, mnohé nejsou schopné odpovídat
na základní věty. A ve městech je to ještě výraznější. Umí jen
portugalsky.
„O Pensador“ – soška zamyšlené postavy je symbolem
angolského umění. Kolik jich máte doma?
Je to nádherná soška, doma mám jen jednu, vozím je vždy jako dárky. Na
angolském venkově se nadále uchovává tradiční hierarchie, tam mají
„soby“ neboli kmenové náčelníky v každé vesnici, někdy je to dokonce
žena. Když chcete působit ve vzdálenějších oblastech, nemůžete jít jen
po vládní linii, ale musíte také za místní autoritou. Někdy jsou to
staří pánové, kteří ani nemluví portugalsky, ale mají v sobě cosi
nádherného a moudrého, to jsou pak krásná setkání, snad právě oni
připomínají onoho zamyšleného „myslitele“, ale je jich strašně málo.
Ta stará moudrost se ze společnosti vytrácí. Na venkově mají vyhovující
klimatické podmínky, žijí v neměnném klidu, oni jsou schopni si vše
vytvořit, ulovit a mají znalosti tradiční medicíny. A nejsou tam odpadky.
Pak jedete do vesnice, která je blíže městu a tam už lidé nevědí, jak se
ty věci vyrábějí, oni si sekyru koupí, zrovna tak plastovou mísu, vše pak
vyhodí, ale nové většinou už vyrobit neumějí.
Před dvěma roky se v Angole hrálo fotbalové mistrovství Afriky,
jaká byla atmosféra?
Já jsem tam tou dobou nebyla, ale vnímala jsem, co se odehrávalo kolem.
Typické bylo naprosté megalomanství. Co se týká nových staveb, je Praha
oproti Luandě vesnicí. Jako by si Angolané řekli: „Děláme šampionát,
uděláme vše obrovitánské.“ A po šampionátu není spousta staveb
využívána a chátrá. To je smutné, protože to stálo strašně moc peněz,
které například ve školství chybí. V Luandě vidíte honosná a stále
svítící sídla ropných společností a ty rozdíly proti venkovu jsou
propastné. Kdyby v Angole peníze nebyly, ale příjmy z ropy jsou obrovské.
Ty sociální nůžky se v Angole rozevřely naplno.
Když dýcháte teplý africký vzduch, podlehnete pomalému rytmu
Afriky – dostavila se u Vás doença africana?
Když opravdu zpomalím a dýchám teplý africký vzduch, především na
nekonečně dlouhých cestách do Cuemby nebo Luandy, tak opravdu podléhám
této nemoci a jistým způsobem ráda. Bohužel je člověk často vytrháván
zpět do reality a problémů, takže nemůže být „nemocný“. Špatné je,
když s tímto onemocněním přijedete zpátky do ČR, to se těžce
rozdýchává.
Doporučila byste dovolenou v Angole?
Zatím ještě ne. Není to tím, že by Angola nebyla krásná nebo neměla co
nabídnout. Je neskutečně rozmanitá. Každá provincie je jiná. Má moře,
poušť, savany, hory… Ale pro cestovatele i turisty je příliš drahá.
Získání víza je problematické a nejisté. Sice se začínají stále
častěji objevovat turistické „rezorty“, ale ceny jsou vysoké, z našeho
pohledu přemrštěné.