Ondřej Smeykal je posledních 20 let průkopníkem hry na didgeridoo
načeské scéně. Jeho první cesta do Austrálie před mnoha lety ale nebyla
za posvátným nástrojem australských domorodců – na univerzitě
v Canbeře studoval prastaré skalní malby. Austrálie zůstala jeho láskou
dodnes. V rozhovoru www.cestomila.cz
vypráví nejen o didgeridoo, ale vzpomíná také na svá putování za
tajuplnými skalními malbami i na spaní v australské buši.
Ondřej Smeykal: „Fotografie Jana Williama Drnka jsou z projektu Rozeznělé
sklo, který jsem připravil společně s Bořkem Šípkem při příležitosti
jeho výstavy na Novoměstské radnici v Praze. Bořek Šípek navrhl druhou
sérii nástrojů didgeridoo a perkuse ze skla. Výsledkem bylo podium plné
roztodivných objektů, které vyluzovaly všelijaké zvuky. Bořek Šípek si
k perkusím pozval specialistu na slovo vzatého, japonského bubeníka
Yas-Kaze, který opravdu ukazoval, že rytmu a zvukotvorbě rozumí. Mnoho
perkusivních nástrojů si sám navrhl a skláři Bořka Šípka vše vyrobili.
Bylo to několik dní opravdu kreativního setkání. Nástroje, které Bořek
Šípek navrhl pro mne, jsou mimořádně osobité. Jak tvarem, tak zvukem. Jsou
pro mě vždy výzvou, protože Bořek Šípek se pouští neočekávaným
směrem a tím mi umožní se úplně novým způsobem dotknout zvuku
didgeridoo, protože tvar didgeridoo je pro jeho zvuk velmi určující.“