Didgeridoo je přírodní nástroj, jednoduše kus eukalyptu
vyžraný termity. Vyrábějí domorodci didgeridoo i ve 21. století stále
prastarým způsobem, nebo se přizpůsobili modernějším
metodám?
Aboridžinci byli semi-nomádi, jednotlivé kmeny měly mezi sebou dohodnuté
územní celky a kočovaly v daném prostoru. A hudební nástroje vyráběli
domorodci pouze v místech, kde se po období kočování rozhodli na nějakou
dobu zůstat, především kvůli obživě, například když dozrávaly
nějaké plody nebo bylo větší množství zvěře. V jejich tradici již
bylo zažité, že právě tady se kmen vždy na několik týdnů usadí. Tehdy
vyráželi do buše a hledali vhodné stromy pro nástroje, které byly díky
termitům téměř hotové. Stačilo utrhnout větev, vypudit termity a voskem
včel zalepit díry. Nakonec bylo nutné nástroj posvátně ozdobit, protože
připravený ke hraní byl až ve chvíli, kdy měl znaky slavnosti, pro kterou
byl zhotoven. Srovnáme-li to s dnešní situací, vzhledem ke snadné
dostupnosti seker, brusek a dalšího nářadí, stačí najít pouze lehce
prožraný strom a zbytek se dodělá. Zároveň kmeny již v současnosti
nemohou kočovat v tak neomezené míře, jejich území jsou rozdělená do
rezervací a mnohdy žijí v teritoriu, které jim původně v dávnověku
nepatřilo. A v rámci jejich komunity tam existuje nějaké místo, kde jsou
ty posvátné nástroje uloženy až do chvíle, než si pro ně při nějaké
další příležitosti přijdou. V minulosti ty nástroje byly většinou
menší, protože byly zhotovovány téměř holýma rukama, jen s pomocí
kamenného nářadí, také se s nimi lépe manipulovalo při přenášení
skrz buš apod.
Některé přírodní národy neměly ve svých jazycích rozdílný
výraz pro tanec a hudbu, tak byly spojené. Podobné je to v případě
didgeridoo – i u toho se nejen hraje, ale také zpívá a tančí. Jak při
svém hraní postrádáte tanec a zpěv?
Ano, tak tomu je i u Austrálců. V tom archaickém přístupu k hudbě
nerozlišují, kdy člověk jen zpívá nebo jen tančí, vše bylo úzce
propojené. Ta propojenost je komplexní a není možné, aby si někdo sedl na
mez a pouze hrál na didgeridoo. Asi nejdůležitější prvek je u nich
zpěvák, vlastník té písničky, ten, který vede hlavní hlas během
slavnosti. Většinou obsluhuje taková dřívka, kterými udává různé
signály. V hierarchii důležitosti jsou za ním tanečníci a didgeridoo je
vlastně na posledním místě. Je ovšem důležité, protože technicky dává
rytmus tanečníkům a tóninu zpěvákům, ale těch rolí má daleko více.
Mě didgeridoo oslovilo tím, že se mi podařilo vyřadit ruce. Nástroj
ovládáte vším možným, jen ne rukama. Didgeridoo rozezníváte dechem,
pohybem bránice a jazyka, pozicí tváří, spodní čelisti a rtů, rezonancí
hrudníku, lebky, jsou to jakési vnitřní prsty, které mají ke kreativitě a
emocionalitě daleko blíž, než když ulpíte na mechanických možnostech
jiných nástrojů, vede to daleko hlouběji a snadněji se napojuji na tu
emocionální kreativitu. Hraji již dvacet let a zjišťuji, že ten pohyb je
zásadní věc. Kapitola zpěvu už přišla, už dávno jsem se zabýval
myšlenkou využívat ve své tvorbě lidský hlas, protože na tom je
didgeridoo tradičně postaveno. Cítil jsem ten chybějící prvek, ten
vůdčí element, kterým nepochybně je lidský hlas, protože v tradičních
technikách se didgeridoo neaktivuje vůdčím způsobem. Pohyb a tanec, to je
další kapitola. Já sedím při hraní poměrně staticky, ovšem pozoroval
jsem světové hráče a někteří z nich dělají takové zvláštní pohyby
a já přemýšlel, proč se tak divně kroutí. Pak mi to došlo, připomíná
to trochu taiči a jim to umožňuje se lépe nadechnout. Například Stephen
Kent, můj kamarád ze San Franciska, ten tím pohybem dělá hluboký nádech,
který táhne pohybem páteře. Hlubší konexe s dechem znamená ještě více
uvolnit tělo a ještě více se zabývat jeho těžištěm. Já tu potřebu
pohybu těla cítím, nejen abych ještě lépe ovládal nástroj, ale
zároveň, jak se při didgeridoo tančí, to mě strašně baví a užívám si
taneční festivaly. Bohužel mi na současné scéně chybí festivaly
tanečního rázu zaměřené na neelektronické nástroje, vždyť většina
událostí je úzce spjata s elektronickou scénou. A tam je vnímání
umělce versus publika úplně přebito silou elektroniky, divák tak nemá
vůbec šanci rozklíčovat impuls, který mu dává člověk stojící na
podiu. Strašně se těším na dobu, kdy vzniknou festivaly, kde se taneční
hudba bude hrát akustickými nástroji, ale to je teprve budoucnost.
Ondřej Smeykal: „Fotografie Jana Williama
Drnka jsou z projektu Rozeznělé sklo, který jsem připravil společně
s Bořkem Šípkem při příležitosti jeho výstavy na Novoměstské radnici
v Praze. Bořek Šípek navrhl druhou sérii nástrojů didgeridoo a perkuse ze
skla. Výsledkem bylo podium plné roztodivných objektů, které vyluzovaly
všelijaké zvuky. Bořek Šípek si k perkusím pozval specialistu na slovo
vzatého, japonského bubeníka Yas-Kaze, který opravdu ukazoval, že rytmu a
zvukotvorbě rozumí. Mnoho perkusivních nástrojů si sám navrhl a skláři
Bořka Šípka vše vyrobili. Bylo to několik dní opravdu kreativního
setkání. Nástroje, které Bořek Šípek navrhl pro mne, jsou mimořádně
osobité. Jak tvarem, tak zvukem. Jsou pro mě vždy výzvou, protože Bořek
Šípek se pouští neočekávaným směrem a tím mi umožní se úplně novým
způsobem dotknout zvuku didgeridoo, protože tvar didgeridoo je pro jeho zvuk
velmi určující.“
Jak domorodci vnímají bělochy hrající na jejich tradiční
nástroj? Přijali by Vás mezi sebe, abyste si společně zahráli?
Určité rytmy didgeridoo nikdy neuslyšíte, nikdy k nim nebudete mít
přístup, odehrávají se jen při zvláštních slavnostech, kam se běloch
nikdy nedostane. Posvátná část didgeridoo je nepřístupná. Když
přijedete na sever do Arnhemské země, odkud didgeridoo pochází, a bavíte
se s lidmi, kteří na něj tradičně hrají, s tou „starou“ gardou, je
jim 70–80 let a je to opravdová elita, oni říkají, že jsou ve službách
didgeridoo a stráží smysl a význam toho nástroje. Oni si nepřejí, aby
běloši šli cestou aboridžinců, aby hráli jejich rytmy a bořili něco, co
pochází od jejich předků. Ale ve hraní bělochům nebrání, jen
vyžadují, aby si běloši hledali své cesty, jak na didgeridoo hrát, aby
rozvíjení bělošského hraní šlo vlastní cestou. Starší generace je
konzervativní, naopak mladá generace hráčů z Arnhemské země je strašně
otevřená. Ty mladé hráče zajímá ten posun a nové použití nástroje,
protože oni zoufale hledají důvod, proč žít v tradici, vždyť okolní
svět jim dává najevo, že žít v tradici je jen komplikace. Potkáváte se
ovšem i s domorodci, kteří dávají najevo, že nevidí rádi, když
běloši hrají na didgeridoo. Když s nimi o tom hovořím, většinou
zjistím, že jejich kompetence se k tomu vyjadřovat, se přibližně rovná
té, jakou já mám v rozhodování, jakým stylem někdo hraje na alpský roh.
Devadesát procent z těch, kteří měli problém s tím, že hraji na
didgeridoo, byli domorodci z kmenů, kde se na něj nehraje. To hraní se sice
od poloviny minulého století šíří, ale nezasahuje do tradice, to znamená,
že ti hráči jsou umělci jako já, není to spojeno s nejstarší tradicí
Arnhemské země.
Didgeridoo je anglický výraz, jak mu říkají
domorodci?
Didgeridoo je přibližný fonetický záznam zvuku, který nástroj vydává.
Domorodci v Arnhemské zemi se dělí na dvě větve Yidaki na severovýchodě
a Mago na severozápadě. Mago nástroje jsou takové rovnější tubusy,
kdežto Yidaki jsou spíše kónusy. Na maga se nehraje tak výrazně rytmicky
jako na Yidaki, kde nástroj umožňuje větší rytmickou škálu. Ty dva styly
vycházejí z toho, že v každé části území rostou trošku jiné stromy,
takže se dá dostat k jinému tvaru. Těch domorodých názvů pro didgeridoo
je více, až čtyřicet, ale tyto dva se používají nejvíce.
Vy jste jel původně před mnoha lety do Austrálie studovat skalní
malby. Zůstal Vám ten vzdálený kontinent v srdci? Vracíte se do
Austrálie?
Měl bych letět na jaře na festival v Melbourne, právě se to dojednává.
Jsem rád, že vzniká i v Austrálii festival, který není jen prezentací
aboridžinského umění a že už existují pořadatelé, které zajímá, kam
se ten nástroj vyvíjí dále, jaké kroky udělal od své tradice
k současnému pojetí. Takový festival se v Melbourne připravuje a moc se
na něj těším. Austrálii nosím pořád v sobě, jenom není jednoduché
vše spojit tak, aby se tam člověk mohl vracet častěji. Austrálie je velmi
zvláštní, Evropané bývají nejprve trochu zmateni, ona působí až
nekulturně, takový kulturní ruch jako v Praze, Vídni nebo New Yorku, to tam
není. Austrálii prožijí lidé, kteří mají rádi přírodu, ale ti,
kteří očekávají tu společnost a komunikaci se společností, ti bývají
zklamaní. Krajina působí na první pohled exoticky a na druhý poněkud
opuštěně a prázdně. A vy musíte projít tou opuštěností a prázdnotou
a teprve pak se vám otevře další rozměr Austrálie, ta skrytá síla. Na
to, abyste to objevil, tam musíte pobývat delší dobu, ale když se na ní
napojíte, to je potom na celý život.
A ty skalní malby, nemohu je nějak svou přítomností znesvětit?
Lze se k nim vůbec dostat?
Skalní malby jsou malované tak, aby neuškodily tomu, kdo není iniciovaný.
A naopak, pokud nejste zasvěcen do toho, co vlastně ta malba znamená,
nemůžete udělat nic té malbě, ten proces je oboustranný. Běloch k těm
malbám nemá běžně přístup, pouze některá místa např. v NP Kakadu
byla zpřístupněna bělochům, Aboridžinci je odsvětili. Především proto,
aby se běloši nesnažili dostat k těžce přístupným malbám
v rezervacích, oni se tam ztrácejí a stojí to spoustu peněz a času je
hledat. Aboridžinci se také brání tomu, aby fotky maleb byly na internetu.
Jsou to specifické obrazce, které znázorňují něco, co může být viděno
jen určitými lidmi, kteří ji stvořili pro určitou událost. Každá malba
prostě patří k určitému okruhu lidí a z toho okruhu by neměla být
nikdy vyjmuta, protože ztrácí sílu.
Nedávat fotky na internet, to neplatí jen o skalních malbách,
ale i o Uluru. Předpokládám, že jste u Uluru byl a nahoru jste
nešel.
Přesně tak, ono se nahoru jít nedá, to musí mít člověk v sobě
nějakého velmi emociálně očesaného tvora, aby se nechal místními
turistickými agenty vyhnat při západu slunce nahoru, tam si sednout na
křesílko a pít šampaňské a do toho si nechat vyprávět o posvátnosti
místa. To prostě nejde.
Často jsem četl, že ty malby jsou staré až desítky tisíc let,
ale domorodci je přece přemalovávají a aktualizují.
Náš vztah k historii je naprosto odlišný od toho, jak ji vnímají
domorodci. Pro ně vlastně i velmi stará doba, která již dávno minula,
sebou nenese takové hmotné zhodnocení. Oni si neuvědomují, že ta malba je
deset tisíc let stará a že by tedy měla být zachována. Vždyť ona tam
vlastně pod tou novou vrchní malbou je, nezmizela, oni ji nesedřeli dolů,
nechali ji tam, pouze změnili význam, protože přibyla nová aktuální
energie, kterou je potřeba zaznamenat. Pokud dojde k přemalování té
původní malby, dojde k tomu proto, že ta původní ztratila sílu, kterou si
sebou nesla. Ona často není přemalovaná kompletně, novější malba může
zasahovat třeba do poloviny té původní, samozřejmě kdyby takto někdo
u nás přemaloval románskou fresku, historici by omdlévali. Jenže v té
primitivní kultuře je požadavek a důraz kladen na energetickou komplexnost,
na to, že ta nová informace dává malbě život. Pokud je ta věc stará a
ztrácí na síle a nereflektuje to, co má reflektovat, je to dostatečný
důvod k tomu, aby byla přemalovaná. Tím dostane větší sílu. Mně
nejvíce zajímal lovecký styl a dynamický lovecký styl těch maleb. Ty
vypadají jako jakýsi pravěký komiks, je to popis příběhu, který se stal
a je vyjádřen kresebně, několika obrazy. Lovci jakoby se jimi bavili,
předávali informace, kresby jsou kolem loveckých stezek, najdete tam série
obrázků a v nich příběhy, typu … jak ten a ten lovec spadl ze skály.
Primitivní zobrazování má spoustu vrstev, ke kterým se my dnes uz
nedokážeme snadno dobrat. Já jsem původně výtvarník, studoval jsem na
Akademii výtvarných umění. A potřeboval jsem se dostat k jakémusi dnu,
do těch prasložek kreslířství a malířství, tam kde to začíná. Dostat
se před pojem umění… Cesta do Austrálie byla pro tohle putování
nejvhodnější, v aboridžinské malbě je hloubka, ale i pragmatičnost a
zemitá praktičnost s nejvyšší úrovní nejjemnějších sfér.
Jak se Vám podařilo proniknout k těm malbám, mezi
domorodce?
Původně jsem si to představoval poněkud naivně, byl jsem nezkušený
student. Ale měl jsem obrovské štěstí, především mi spousta lidí vyšla
vstříc, dnes by taková expedice stála snad miliony. Přesto, dostat se na ta
území, bylo náročné. Především jsem musel žádat o povolení tam
vstoupit. Takže jsem žádal správce rezervací, ti to přes sociální
pracovníky předávali představitelům jednotlivých kmenů, přes rangery
došlo poté k setkání s místními stařešiny. Všechny dokumenty musely
být přeložené, aby domorodci přesně věděli, o co se jedná,
v povolení muselo být naprosto přesně označené místo, kde budu kempovat.
To vyžadovali opravdu s naprostou přesností, až později jsem pochopil
proč. Ta příroda je neuvěřitelně živá, krajinou probíhají energie a
všechny přírodní síly jsou silně aktivované. Čím déle tam jste, tím
lépe to místo cítíte. Pro bělocha je potřeba 2–3 týdnů, aby se
ztišil, aby začal vnímat prvky, které tam fungují a pak si také uvědomí,
proč je pro domorodce tolik důležité, aby spal přesně tady a ne vedle.
Pomáhal mi také pan Jiří Chaloupka, který bohužel loni zemřel. Byl to
Čech, svého času průkopník ochrany aboridžinského umění, který žil
v Darwinu, kde byl, tuším, ředitelem Národní galerie a měl obrovské
renomé jako znalec aboridžinského umění. I díky němu tam mají Češi
dobré jméno. Od 70. let minulého století se zasazoval o ochranu
aboridžinského umění, v té době probíhal průzkum severu Austrálie, kde
se nachází uran, diamanty, zlato, bauxit atd., mnoho aboridžinských
posvátných míst má podobnou lokalitu s nalezištěmi takovýchto komodit a
navíc, dnešní přísná ochrana skalních maleb byla teprve v plenkách. Já
se vlastně nejprve radil s ním, on mi doporučil území, na která bych se
mohl dostat. A pak se mi podařilo vyrazit s Ianem Woodem, kamarádem a
spoluhráčem na didgeridoo, studovali jsme ty malby, kempovali v té magické
krajině. Na některá místa se dostává nesmírně komplikovaně, bez
expedičního vybavení jsou naprosto nepřístupná, někde musíte třeba
slanit vodopád, nebo přelézt neprostupné křovinaté pahorky. Já jsem tam
mohl i celý den strávit s jednou malbou a dostat se do původního vztahu
s krajinou. Mohl jsem ty malby i kreslit, ale potom jsem musel všechny
obrázky zničit. Jednou z podmínek bylo, že jsem nesměl pořídit žádný
záznam. Ty malby nelze oddělit od krajiny, od místa, kde jsou namalované.
Proč malíř zvolil právě toto místo pro svou malbu, je stejně důležité,
jako ta malba. To místo je důležité proto, že je v nějakém kontextu
s krajinou. Ono to vše k sobě patří – krajina, místo, rozhodnutí
malíře a samotná malba. Ta odsvěcená místa, ke kterým domorodci povolili
turistům přístup, co se s nimi stalo – postavily se různé můstky,
schůdky, aby se cizinci dostali snadněji k malbě. Jenže tak se k té
malbě dostávají bez kontextu s tou krajinou a to místo úplně změní
vyzařování. Co uvidíte, je pak velmi podobné pohlednici nebo obrázku
v knížce. Já jsem chtěl právě vnímat ten kontext.
Jaké bylo kempování v té magické krajině?
Kempoval jsem pouze pod moskytiérou. Arnhemská země, pokud jste poblíž
vody, to je po západu slunce peklo na zemi, to se nedá přežít. Naše
feromony, vůně našeho potu, krev, strava, to vše je úplně jiné než
u aboridžinců. Ti chodí skoro nazí, nebo úplně nazí, pokud jim to nikdo
nezakazuje, repelent a další prostředky neznají. Já jsem před západem
slunce připravil večeři, přichystal vše ke spaní a hned pod moskytiéru.
Je to to nejbezpečnější, co můžete v té noční přírodě udělat.
Spousta hmyzu, lovců, hadů, žije v noci a přítomnost a pohyb neznámého
tvora by vyvolávala jen nedorozumění. Je tedy nejlepší se před západem
slunce uklidit pod moskytiéru.
V Evropě jste navštívil jeskyně s pravěkými
kresbami?
Ano, ve Španělsku, ve Francii. Ale když musíte v Austrálii někam jít a
zabere to dva dny, potřebujete sebou táhnout 10 litrů vody, protože na
přítomnost místní vody v období sucha se nedá spoléhat, to je úplně
jiná zkušenost. Musíte tu oblast hledat podle mapy, zároveň sledovat
každý krok kvůli hadům a pavoukům a pak vstoupíte do soutěsky,
procházíte tou soutěskou a najednou se před vámi objeví ta malba, jako
strážce toho místa. Vy ji vidíte a blížíte se k ní a jste v tom
kontextu, proč tam ta malba vlastně je. To jsem si potřeboval osahat.
Kolik nástrojů máte doma?
To se výrazně mění, míval jsem období experimentů a to jsem měl 200 až
250 nástrojů. Tím jsem si potřeboval projít, zjistit, jaké to je hrát na
čtyřmetrový nástroj nebo na takový, který měří jen 50 centimetrů.
Udělat si představu o energiích, jak moc to pracuje s tělem, prostě
neuzavřít se do kategorie mám doma jeden nástroj a to mi stačí. Tenhle
průzkum je za mnou, doma jsem tehdy měl třípokojovou zkušebnu plnou
nástrojů. To už pominulo, to je asi 8 let zpět, většinu nástrojů jsem
prodal, vyměnil, daroval, dnes jich mám kolem čtyřiceti a aktivně
používám tak patnáct. Ale chtěl bych skončit u jediného. Ta limitace je
velkou motivací, ta dělá mistra. Čím méně možností máte, tím více je
využijete, jdete do hloubky. Musím skončit u jednoho.
Jak se vydařilo nedávné setkání hráčů na didgeridoo
v jeskyni Výpustek?
Obrátil se na mě hlavní organizátor Zdeněk Vilímek a snažili jsme se
společně tento rok udělat trochu jinak než loňskou premiéru. Pozvali jsme
ze zahraničí kamarády, hráče různých stylů, a zaměřili jsme se na
akustický přednes. Festivalů, kde se hraje na didgeridoo, není po světě
málo, ale my jsme chtěli, aby si posluchači poslechli, co ti muzikanti
předvedou bez pomoci elektroniky, aby mohli slyšet nejen moderní, ale
i tradiční styly. A tak se festival odehrál ve znamení akustiky, výjimkou
byli Čankišou. Podpora lidí, kteří přišli a vydrželi až do konce, byla
veliká, bylo znát, že lidé potřebují vnímat hudbu i jiným způsobem
než jen přes reprobedny. Jeskyně Výpustek byla v minulosti používána
k vojenským účelům, a vyznění festivalu ovlivňuje i to, jaký je ten
prostor, kde se hraje. Kdyby tam nebyly ty vojenské stopy minulosti, takový
ten armádní duch, festival by dopadl ještě o řády lépe, na druhou stranu
díky tomu, že tam lidé přijdou a poslouchají hudbu, zatančí si, tím
dostává Výpustek nového ducha. Takže je to taková symbióza, klube se
nový druh festivalu a zároveň se čistí to místo. A lidé již cítili tu
změnu, proti prvnímu ročníku se to místo usmívalo, už to nebyla jeskyně,
kde byli nacisti, už pookřálo. Brzy to bude superfestival, možná nejlepší
na světě.
Dnes vystupujete v pražském divadle Archa v představení
Jaroslava Duška. Jak si rozumíte s jeho životní filozofií?
Známe se již déle, seznámili nás kdysi na nějakém festivalu. Pro mě asi
největší výzva pro společné vystoupení je člověk, který umí pracovat
se slovem. Přesně protiklad didgeridoo. Já mohu pracovat s rytmem, dechem,
harmonií, ale zpívané nebo mluvené slovo, to je nejvíc, to bude trvat
spoustu let techniky, dokázat aplikovat slovo zároveň při hře. Jarda má
velký dar semknutý do imaginace, nebojí se improvizovat, je to dokonce
génius improvizace, což mně dává úplně novou inspiraci jak hrát a jak ho
doprovázet, takže vzniká nekonečná zpětná vazba a inspirace, to je velká
škola a velká radost, nevím, s kým jiným si to takhle užívám.
Informace o O. Smeykalovi a didgeridoo na www.smeykal.com
Fotografie J. W. Drnka na www.jwd.cz