Nikdy jste neměl – např. v teenagerském věku – romantické
představy o Orientu a netoužil poznat ty tajuplné kraje zahalených žen,
statečných bojovníků, v těch časech téměř neznámého náboženství,
starodávných památek. Vždyť v těch krajích se rozvíjely nejstarší
civilizace.
Rozhodně měl. Přispěly k nim jednak Mayovky, které se týkaly Indiánů,
ale i blízkovýchodního islámského světa, zároveň jsem měl zalíbení
v Číně i Japonsku, ve feudálních říších Dálného východu, a
v neposlední řadě mě ovlivnil film mého mládí Indiana Jones. Onu
romantickou klukovskou zálibu v poznávání naprosto odlišných civilizací
a kultur jsem měl vždycky. Ale když jsem byl na hranici dospívání kolem
18 let, v té době u nás probíhala Sametová revoluce, uvědomoval jsem si
stále silněji, že pro mne jako člověka, je tou nejdůležitější
politickou hodnotou svoboda. A není nutné příliš studovat historii, aby
člověk pochopil, že k ideálu svobodné společnosti, to znamená politické
a individuální svobody jednotlivce, dospěla jako první a v nejvyšší
míře právě západní společnost. Domnívám se, že mnohé civilizace jsou
v některých ohledech lepší než naše západní, např. čínská svým
důrazem na moudrost, na rodinné hodnoty, podobně pohostinnost islámského
světa, která je radostnější než naše chladnost. Ale pokud jde
o politický rozměr, právě západní společnost nejvíce oceňuje hodnotu
svobody jednotlivce.
Postupem času Orient dorazil do Evropy. Jak se stavíte ke stavbě
mešit v ČR?
My bychom měli především vycházet z principu náboženské svobody.
A tudíž, pokud nějaká skupina českých občanů nebo cizinců legálně
žijících na území ČR, si chce za své prostředky pořídit nemovitost a
z ní udělat mešitu, modlitebnu či kulturní centrum, je to jejich právo.
S tím, že pro ně platí ty samé zákony, jako pro ostatní občany. Tedy
mešita ano, pokud v ní není hlásáno něco proti české ústavě, českým
zákonům či Listině základních práv a svobod. Například obhajoba
zločinu či výzvy k zabíjení jinověrců. Pokud by ovšem nějaké
nahrávky prokázaly, že součástí kázání v mešitě je šíření
nenávisti a úsilí o pošlapávání práv občanů, tak by ona instituce
měla být zavřena stejně jako jakákoli jiná instituce, ve které se hlásá
nenávist nebo se požaduje omezení práv skupiny občanů. Úplně stejný
univerzální přístup vůči všem na území České republiky.
Trochu jiná situace by nastala, kdyby tato mešita byla financovaná ze
zahraničí, ať již z vládních nebo soukromých zdrojů. Toto financování
není problémem tehdy, když v zemích, odkud finance pocházejí, existuje
náboženská svoboda a tolerance pro modlitebny jiného náboženství, než je
většinové. Jinými slovy, pokud američtí mormoni chtějí přispět na
mormonskou modlitebnu u nás, žádný problém, vždyť v USA je svoboda
náboženství pro všechny. Když švédští luteráni chtějí financovat
luteránský kostel v ČR, opět není žádný problém. Komplikace bych ale
viděl, kdyby stavby mešit u nás financovala Saúdská Arábie, jejíž
zákony jsou extrémně netolerantní k veřejnému vyznávání jakéhokoli
jiného náboženství než je wahhábistický směr islámu. Takže bych
rozlišoval mezi penězi cizích států, a ty by směly přispívat pouze,
když tolerují na svém území náboženskou svobodu pro jinověrce, a mezi
tím, že čeští muslimové nebo cizinci legálně zde žijící, si postaví
mešitu, což považuji za jejich právo v rámci náboženské svobody.
Filozoficky platí, že na svobodu mají právo všichni ti, kteří
dopřávají svobodu druhým a pokud je někdo netolerantní a nechce tu svobodu
druhým dopřát, nemá absolutně právo na šíření svých netolerantních
názorů. U nás zatím neprobíhá diskuse, kde jsou hranice náboženské
svobody. Zdá se mi, čistě filozoficky, že se náboženské svobody může
pro sebe dovolávat jenom někdo, kdo je ochoten náboženskou svobodu
nabídnout jiným. Stejně tak by se měl práva na jiné svobody dovolávat jen
ten, kdo je nechce brát jiným. Pokud je někdo v menšině a dožaduje se
svobody projevu pro sebe, musí tuto svobodu prosazovat pro druhé
i v okamžiku, kdy se jeho názor stane většinovým. Ale kdybych chtěl, jak
to udělali nacisté a komunisté, v momentu, kdy se dostanu k moci, zakázat
svobodný projev, v té chvíli nemám právo na svobodu projevu.
Zmínil jste, že se Vám na orientálních společnostech leccos
líbí, důraz na moudrost či rodinu. Souhlasil byste se vstupem islámských
bank na náš trh? V Německu již působí. Otevřel byste prostor pro
islámské bankovnictví i u nás, zvláště v situaci, kdy nepochybně
mnozí spoluobčané mají pocit, že praxe bank u nás je spíše
lichvou?
To je problematika, o které jsem něco četl, ale nikoli dostatečně, a
nemám tedy názor silně podpořený. Každopádně se domnívám, že
v bankovním systému je dobré vítat šíři nabídek a služeb. Pokud si
současné banky strhávají úroky a poplatky příliš vysoké, jen uvítám
takové, které jsou vůči zákazníkům vstřícnější. Nebyl bych proti
vstupu islámského bankovnictví na náš trh, pokud ty služby budou jen
bankovní a finanční a nebudou žádné indicie, že se jedná o praní
peněz či získávání prostředků na podporu nějakých teroristických
skupin. Jinak nevidím důvod zakazovat jakékoli bance z jakékoli části
světa vstup na náš trh. Nemám na mysli jen islámský svět, vím
o případu banky v Macau, která byla zdrojem pro financování
severokorejského režimu. Pokud je tedy nějaká banka, státní či soukromá,
takto napojena na režim, který je totalitní a agresivní vůči okolí,
sankce proti té bance by byly na místě.
V posledních letech narůstá v Evropě tlak k zákazu
zahalování žen, tedy burek a nikábů. Jedním z argumentů je, že
nevychází z Koránu a jedná se pouze o symbol mužské nadřazenosti. Jak
Vy vnímáte tento prvek, se kterým se v Evropě ve vzrůstající míře
setkáváte?
Náboženská svoboda k veřejnému prostoru patří. Tendence zakazovat na
veřejnosti nebo v zaměstnání náboženské symboly, ať jsou to řetízky
s křížkem, jarmulky nebo šátky přes vlasy, považuji za nesprávné a
přímo útočící na náboženskou svobodu. Osobně si myslím, že šátky
muslimských žen a dívek jsou vkusné a elegantní. Něco jiného ovšem je
zahalení celé postavy včetně obličeje ve veřejném prostoru. V našem
civilizačním okruhu je kontakt lidí úzce spojený s tím, že si vidíme do
obličeje. Kdo si zahaluje obličej? Buď ten, kdo chystá něco nekalého nebo
ten, který má naopak něčemu nekalému zamezit nebo je to fraška. Maškarní
plesy, to je ta fraška, obličeje si zahalují zločinci a na druhé straně
příslušníci speciálních komand, kteří proti nim bojují a to z důvodu
bezpečnosti své a svých blízkých. Pokud nějaká žena projde na ulici
zahalená, je to v naprostém pořádku, ale když vchází do kontaktu
s jinými lidmi, je učitelkou, řídí auto, domnívám se, že by měla mít
odhalený obličej, což je podstatné pro elementární důvěru. Navíc pro
jakýkoli průkaz by fotografie zahalené osoby nedávala sebemenší smysl.
Stát legitimně trvá na tom, že existuje nějaké minimální ošacení,
které je po občanech vyžadováno – nemůžeme na veřejnosti chodit
úplně nazí, někde se vyžadují jenom plavky, někdy je naopak vhodné
větší zahalení, například v kostele. A můžeme očekávat i to, že
stát stanoví nejen minimální oblečení, ale i opak, tedy to, co bychom
již neměli na veřejnosti mít. A to je zahalený obličej. Cokoli mimo
zahaleného obličeje je plným právem lidí.
Mimochodem, nedávno jsem byl krátce v Jordánsku a potěšilo mě, když jsem
viděl ženy policistky řídit dopravu. Měly šátek jako součást uniformy,
což je v naprostém pořádku, obličej ale měly odhalený a kompetentně
řídily provoz. Zahalení obličeje tedy není něco, co by islám jasně
vyžadoval, přestože chápu, že některé části islámského světa takové
zahalení preferují.
Charif Bahbouh, který řídí nakladatelství Dar ibn Rushd, mi
v rozhovoru říkal: „hledejme to, co nás spojuje.“ Hledáme více my tady
na Západě, nebo ti tam na Východě, komu se to hledání více
daří?
Která z obou stran vychází té druhé více vstříc, těžko říct.
Základním pravidlem slušnosti je, že pokud přijedu na návštěvu, nebo za
účelem usazení se, do nějaké odlišné společnosti s rozdílnými
kulturními normami, nepožaduji já, aby ona společnost změnila své normy a
přizpůsobovala se mně, ale naopak já musím respektovat její normy a
chci-li se tam usadit, přijmout je dokonce za své. V současnosti je
především z ekonomických důvodů výrazně větší imigrace do západní
civilizace než opačně. Přesto tisíce lidí ze Západu žijí
v islámských zemích, ať již kvůli byznysu nebo jako diplomaté, a ani je
nenapadne, např. ženu, nosit minisukni a mít odhalená ramena v tak
konzervativní společnosti jako je například saúdská. Z druhé strany by
islámské ženy, které chtějí žít v západní společnosti a chtějí si
zachovat svou islámskou identitu, na což mají plné právo, ve veřejném
styku jako minimum měly akceptovat to, aby jim ostatní viděli do
obličeje.
Na jednom antikapitalistickém webu jsem se dočetl, že máte za
cíl nehostinnou atomizovanou společnost ovládanou sociálním darwinismem,
plnou xenofobie a strachu před vlastním sousedem, vlastním stářím, před
cizí kulturou. Zkrátím to: Máte strach z cizích kultur?
Právě naopak. Je to spíše rovnostářská egalitářská mentalita, která
chce mít uniformní společnost, chce, aby všichni byli stejní, vypadali
stejně, byli stejně bohatí, měli stejné příležitosti v životě.
Domnívám se, že takováto rovnostářská komunistická společnost by byla
strašně šedivá a chudá. Čím je společnost rozmanitější, tím bývá
bohatší. Já tedy vítám rozmanitost, a to jak kulturní, tak rasovou či
jakoukoli jinou. To, na čem by se lidé měli shodnout, je politické minimum
v podobě rovných lidských práv a svobod všech. Pokud budeme respektovat
právo na život, svobodu a legitimně nabitý majetek, tak ve všech ostatních
věcech ať se lidé liší, jak chtějí. Takže je to právě naopak – já
vítám společenskou rozmanitost na rozdíl od egalitářů.
V centru současného umění DOX v Praze proběhla na jaře
výstava Middle East Europe, která prezentovala díla evropských,
palestinských i izraelských umělců reagujících na blízkovýchodní
konflikt. Jedno z „uměleckých“ děl představovalo nacistické
předválečné karikatury Židů a dávalo je do roviny s dnešními
karikaturami islámu a muslimů, např. s oním známým obrázkem proroka
s bombou na hlavě. Máte i Vy pocit, že lze současnou evropskou „vlnu“
karikatur islámu srovnávat s útoky na Židy za nacismu?
Ta analogie je naprosto chorá. Z mnoha důvodů. Především, ty nacistické
karikatury v sobě obsahovaly genocidní náboj, byla to snaha o dehumanizaci
části společnosti, popření jejich lidského statusu, prokázat, že to
nejsou plně lidé a tedy si s nimi můžeme dělat cokoli. Na druhé straně,
já si nejsem vědom toho, že by ony karikatury ponižovaly a dehumanizovaly
muslimy jako celek. Když se podíváte na zmíněnou karikaturu Muhammada
s bombou místo turbanu, to v podstatě není karikatura islámu, to je
karikatura islamistických teroristů, těch lidí, kteří se domnívají, že
je správné páchat atentáty proti nevinným. Ta karikatura je vlastně
výzvou, vás muslimů je miliarda, vy musíte očistit své náboženství od
fanatiků, kteří ho zneužívají. Muslimové tvrdí, že islám je
náboženstvím míru a jsou silné pasáže Koránu, které to potvrzují, ale
jsou i takové, které jsou s tím v rozporu. Je odpovědností muslimů
interpretovat islám tak, aby všichni věřili, že je to náboženství míru.
Ta karikatura ukazuje, že se islámu zmocnili teroristé, kteří páchají
atentáty, dokonce sebevražedné, jak proti nemuslimům, tak mezi sebou,
sunnité proti šíitům a naopak. Je na muslimech se od nich distancovat a
odsoudit jako neislámské.
Má dnes nějaký význam trestat popírání holocaustu? Kromě
toho, že nám např. muslimové ukazují, že nemáme svobodu slova, jak
tvrdíme, přístup k holocaustu bránil i například vydání knihy Edgara
Hilsenratha v Německu.
V některých evropských zemích, v Německu, Rakousku, kriminalizují
projevy, které popírají holocaust. Já se nedomnívám, že takové zákony
jsou rozumné a správné. Popírání jakéhokoli historického faktu by
nemělo být proti zákonu. Nedělám si žádné iluze, je zřejmé, že
naprostá většina lidí, kteří popírají holocaust, tak činí
z hanebných důvodů, ale přesto, když chce někdo tvrdit, že Napoleon
neexistoval, mohu si o něm myslet, že je blázen, ale za samotné popírání
tohoto historického faktu by nikdo neměl jít do vězení. Na druhou stranu,
já nejsem absolutista pokud jde o svobodu projevu a slova, a domnívám se,
že některé projevy by měly být zakázané a kriminalizované. A to ty,
které buď obhajují, nebo navádějí k masivnímu porušování práv
ostatních. Když někdo řekne, že holocaust nebyl, nechme ho být, ale když
jiný tvrdí, holocaust byl a bylo to dobré a pojďme to zopakovat a dokončit,
za tento projev by měl jít do vězení. To by měla být i odpověď lidem
jako je íránský prezident Ahmadínežád, že netrestáme lidi za popírání
holocaustu, ale za to, že obhajují zločiny proti jiným lidským bytostem,
případně navádějí k tomu, aby ty zločiny byly spáchány.
Evropská unie nedávno dostala Nobelovu cenu míru, domníváte se,
že Evropa dostatečně brání svobodu slova, co třeba Salmana Rushdieho,
nedávno se z Íránu opět ozvaly hlasy nabízející miliony dolarů za jeho
zavraždění?
Prvotní reakce na fatwu proti Rushdiemu v roce 1989 byla překvapení, úlek,
zhrození, jak je toto možné. Ale co jsem viděl a dodnes vidím jako hrozivý
trend, byla tendence některých západních liberálů, že si za to může
sám, neměl provokovat. Víme, v jakém světě žijeme, víme, že když
někdo napíše něco o islámu, tak se mu to může stát. A to je strašné.
Místo toho, aby lidé trvali na svobodě slova a na tom, že když někdo
vyjádří nějaký názor, který sám o sobě nepožaduje žádné zabíjení
lidí, tak elementární, co musíme uznat, je právo na svobodu slova. Ten
člověk má být chráněn. A ti, kdo volají po jeho hlavě, ti mají být
ostrakizováni, odsouzeni a potrestáni.
V Dánském království existuje zákon zakazující a trestající projev,
který přisuzuje nějaké negativní vlastnosti jakkoli definované skupině
osob. Můžete říci něco negativního o jednotlivci, ale nikoli o skupině
osob. Takže když novinář Lars Hedegaard v projevu zmínil, že
v islámských rodinách dochází v mnohem větší míře ke znásilnění
dívek ze strany mužských příbuzných než v neislámských rodinách, je
souzen, protože řekl něco negativního o celé skupině osob. Já neumím
posoudit, zda je toto tvrzení statisticky pravdivé či nepravdivé, ale
dostáváme se do situace, že člověk může být i za pravdivý výrok
potrestán. Tento ústup od svobody slova je nedůstojný a hanebný, a
nezbývá než doufat, že se ono kyvadlo zase zvrátí ve prospěch lpění na
svobodě slova.
Izrael je označován svými nepřáteli za umělý výtvor. Poradí
mi bývalý poradce premiéra pro zahraniční otázky, který stát na světě
nevznikl uměle?
Kdybychom probírali jeden za druhým a měli na to týden, možná bychom
k nějakému výsledku dospěli. První mě napadá Japonsko, dlouhodobě
izolovaný ostrovní stát. Drtivá většina států je v podstatě utvořena
lidským jednáním, lidskou aktivitou násilnou či nenásilnou, a v tomto
smyslu státy v současných hranicích nám nespadly z nebe. Proto je tato
námitka proti státu Izrael naprosto absurdní, je to ta samá námitka, jakou
bychom mohli uplatnit proti České republice či bývalému Československu a
jeho sousedům. Izrael je navíc úspěšným státem s fungující pluralitní
společností, který se nejen ubránil nepřátelům, ale vytvořil společnost
produktivní a prosperující. Fascinuje mě, že se zpochybňuje právo na
existenci té země, která je úspěšná, názorově různorodá a
pluralitní, kde existuje názorový disent, politická opozice a naopak se
nezpochybňuje existence diktatur, které netolerují opozici a odlišné
názory, a navíc nejsou natolik produktivní. Je to pokrytectví a důkaz toho,
že přístup některých lidí k realitám světa není fér.
Letěl jste do Izraele s El Al? Mně kdysi rozbili členové její
ochranky fotoaparát, jak důkladně ho kontrolovali. Bylo to na Kypru a moji
kyperští levicoví známí, kteří nenávidí USA (protože jim kdysi
nepomohly) a volí komunisty, z toho měli celkem radost, že budu nadávat na
Izraelce. Mimochodem, El Al několik tisíc za opravu fotoaparátu zaplatily.
Proč ta přehnaná kontrola? Přece jen, není na světě příliš bílých
Středoevropanů pašujících bomby do letadel. Jeden můj kamarád – napůl
Čech, napůl Izraelec – říkal, to se ti ochranka pomstila za nějaký
pogrom v Praze v 15. století. Neslušelo by Izraelcům, teď myslím ty, se
kterými se jako turista setkám před vstupem do letadla nebo před vstupem na
izraelské území, trochu více ohleduplnosti k turistům? Nenaštve to lidi
vůči Izraeli?
Může. Vzhledem k realitě ty extrémně přísné kontroly před vstupem do
letadla chápu, rozumím snaze kontrolovat o něco více, než to dělají
jiné aerolinky. Izraelská letadla, a tedy i lidé cestující do Izraele,
jsou vystaveni mnohem větší pravděpodobnosti pokusu o nějaký
teroristický útok, než ostatní. Přesto, i ve mně byl malý resentiment,
když jsem se jednou vracel z Izraele a zažil až příliš důkladnou
kontrolu při opouštění země. Při jedné oficiální návštěvě zažila
něco podobného skupina našich senátorů, tentokrát nikoli na letišti, ale
při vstupu do jedné izraelské vládní budovy. Ochranka s jejich osobními
věcmi nakládala hodně necitlivě a v jednom případě snad došlo také
k poškození fotoaparátu. Každopádně to chování bylo hodně arogantní a
nechybělo mnoho, aby senátoři naštvaně odešli. Možná by bylo dobré
říci, že ne Izraelci, ale tito lidé odpovědní za bezpečnost, tedy
většinou mladí kluci, kteří provádějí kontroly nejen na letištích, by
se měli chovat k cizincům o něco ohleduplněji. Státu Izrael by to
určitě pomohlo, co se týká jeho reputace ve světě.
Vy jste katolík, desatero je pro Vás životním základem, je Vám
bližší ortodoxní Jeruzalém nebo moderní velkoměsto Tel Aviv?
Tel Aviv je normální moderní západní město, kdybych nevěděl, že jsem
v Izraeli, mohl bych si myslet, že jsem se ocitl na pobřeží jižní
Kalifornie nebo Francie. Není až tak zvláštní. Jeruzalém je unikátní, na
celém světě jen jeden. To kouzlo unikátního a zároveň tajemného – mě
více přitahuje Jeruzalém než Tel Aviv.
Našel jste někdy čas přečíst si izraelské spisovatele (Amos
Oz, David Grossman, Avraham Jehošua) nebo třeba perskou a arabskou literaturu?
Nedávno vyšla slavná kniha Jakobijánův dům, popisující současnou
egyptskou společnost. Nebo čínské autory, zmínil jste zálibu ve staré
čínské historii.
Tyto izraelské autory jsem nečetl, znám knihy humoristy Ephraima Kishona.
Z arabských autorů jsem četl ve sbornících texty středověkého myslitele
Ibn Chaldúna. Pokud jde o čínské či japonské autory, jsem na tom
ještě hůře.
Jako katolík – vydáváte se někdy s rodinou na poutní
cestu?
Žádné dlouhé cesty na známá poutní místa v zahraničí jsme
neabsolvovali, ale od té doby, kdy děti vyrostly tak, že vnímají okolí, se
každoročně účastníme Svatováclavské pouti do Staré Boleslavi
28. září.
Do řady arabských zemí je dnes cestování méně bezpečné než
v nedávné minulosti. Bude lépe či hůře?
Jak kde. V arabských zemích, které jsou nominálně republikami, nás
pravděpodobně čeká období nestability, na jejímž konci… nedokáži
odhadnout, co bude. Může to být vláda nové pevné sekulární ruky,
islamistický režim i obstojná demokracie, ale ať to bude cokoli,
očekávám před tím období nestability, turbulence, což je pro turisty
nebezpečné. Země, které zažily jakési arabské jaro a pády režimu, to
byly všechno nominální republiky z moci diktátorů. Tunisko, Libye, Egypt,
dnes Sýrie, částečně Jemen, všechno republiky. Na druhou stranu vidíme
i něco jiného – tradiční umírněné monarchie, kde monarcha není
extrémně nepřátelský vůči Západu a vnímá ho spíše spojenecky, tedy
Maroko a Jordánsko, u těchto režimů vidíme mnohem větší stabilitu a
režim není tolik represivní, jako u oněch prezidentů diktátorů.
V těchto zemích jsem optimističtější ve vývoji k jakési konstituční
monarchii. Trošku to připomíná Rakousko-Uhersko za Františka Josefa I. Ten
nastoupil na trůn v roce 1848 jako 18letý mladíček v době, kdy
probíhala revoluce, kterou on, či spíše jeho generálové potlačili celkem
krvavě. Nastalo represivní období Bachova absolutismu, které trvalo
dalších deset let, ale po roce 1959 se prosazovalo něco, co bychom mohli
nazvat konstituční monarchií, panovník měl stále významné slovo, ale
existoval volený parlament, docela výrazná svoboda tisku. Pro arabský svět
je zřejmě nejprozíravější ona konstituční monarchie a postupný nárůst
občanských svobod, ale při zachování stability. Panovníci se těší
všeobecné úctě, někteří monarchové dokonce odvozují svůj původ od
proroka Muhammada, zvláště Hášimovci v Jordánsku. Abych to řekl
v položertu, neměli bychom exportovat demokracii, ale exportovat
konstituční monarchii.
Ono období absolutismu, které zmiňujete, může znamenat další
nárůst emigrantů z islámského světa. Vy jste kdysi řekl, že lidé
nejsou majetkem státu, musí mít právo emigrovat.
Je rozdíl mezi právem emigrovat a právem imigrovat. Právo emigrovat
považuji za zásadní lidské právo, když chcete opustit svoji zemi a žít
někde jinde, kde vás přijmou, vaše vlast by vám v tom neměla bránit, to
znamená skutečně, že nejste majetkem státu. Takové právo považuji za
absolutní. Na druhou stranu právo imigrovat nepovažuji za absolutní, a to
v tom smyslu, že přicházím mezi jiné lidi, do jiné společnosti a toto
právo by mělo být podmíněno jejich souhlasem, tedy postojem občanů,
kteří již mají práva v dané zemi. V tomto smyslu musí být právo
imigrovat vždy podmíněné souhlasem těch ostatních, zda mě přijmou mezi
sebe. Co se týká České republiky, rozhodně bychom neměli být naprostými
izolacionisty, tedy totálně uzavření před cizinci, což si myslím, že by
bylo nejen nesprávné, ale vlastně nemožné. Na druhou stranu si nemyslím,
že naše imigrační politika by měla být naprosto liberální, to znamená,
že kdokoli, kdo by chtěl u nás žít a pracovat, by mohl, že by
neexistovala žádná omezení. Stanovení množství legálních imigrantů,
které ročně přijmeme a umožníme jim žít mezi námi, by mělo být
širokým politickým konsensem nás občanů České republiky. Pokud cizincům
dáme povolení k pobytu, pokud nebudou porušovat zákony a ve stanovené
době legálního pobytu se naučí jazyk, měli by občanství dostávat
vlastně automaticky. Žádné další podmínky by již neměly existovat.
Roman Joch (1971)
Publicista, politický komentátor a překladatel. Vystudoval medicínu na
1. lékařské fakultě UK v Praze. V Občanském institutu působí od roku
1991, v roce 2003 se stal jeho výkonným ředitelem. Hlavními oblastmi jeho
specializace jsou politická filozofie, především liberálně-konzervativní
myšlení, mezinárodní vztahy, především obranné a bezpečnostní otázky
a americká politika. Je autorem řady monografií, odborných studií a
článků. Od srpna 2010 do října 2012 vykonával funkci poradce premiéra
v oblasti zahraniční politiky a lidských práv.